• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusem na Westerplatte? Dlaczego nie?

Maciej Naskręt
9 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Linia kolejowa, która przez wiele lat zapewniała dojazd pociągom do jednostki Wojsk Ochrony Przygranicza. Linia kolejowa, która przez wiele lat zapewniała dojazd pociągom do jednostki Wojsk Ochrony Przygranicza.

Regularne wycieczki szynobusem z Gdańska Głównego na Westerplatte i Twierdzę Wisłoujście mogłyby być hitem w sezonie letnim. Na remont torów potrzeba jednak 3 mln zł.



Trasa o długości ok. 11 km, jaką musiałby pokonywać szynobus z centrum Gdańska na Półwysep Westerplatte. Trasa o długości ok. 11 km, jaką musiałby pokonywać szynobus z centrum Gdańska na Półwysep Westerplatte.
Aby dotrzeć na Westerplatte, trzeba posiadać własny środek lokomocji lub skorzystać z niezbyt często kursującej tam komunikacji miejskiej. Mamy do dyspozycji tramwaj wodny (trzy w ciągu doby) i autobus linii 106, który kursuje średnio raz na godzinę. Czy tak będzie zawsze wyglądał dojazd na Westerplatte i stającą się coraz większą atrakcją turystyczną Twierdzę Wisłoujście?

Wcale nie musi tak być. Na Westerplatte wiedzie jednotorowa linia kolejowa. Zaczyna się ona w Porcie Północnym w okolicach ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie łączy się z zelektryfikowaną magistralą kolejową, wiodącą do Pruszcza Gdańskiego. Według kolejarzy jest to szlak oczekujący na lepsze czasy turystyki.

Lata świetności przeżywała ona w latach 30-tych i 70-tych ubiegłego wieku. Podobno jechał tam pociągiem nawet towarzysz Edward Gierek. Niestety, od czasów transformacji ustrojowej w Polsce poruszały się po linii wyłącznie składy techniczne PKP.

Czy jest szansa, by turyści odwiedzający Trójmiasto odjechali szynobusem ze stacji Gdańsk Główny na Westerplatte? - Tak, ale linia na półwyspie Westerplatte wymaga gruntownej i kosztownej przebudowy, stąd inwestycja wyłącznie z myślą o turystach będzie bardzo ryzykowna. Szynobus na Westerplatte może podzielić los znanego dobrze wszystkim "Pociągu papieskiego", który trafił po kilku tygodniach kursowania na bocznicę ze względu na małe zainteresowanie - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Czy pociągi powinny jeździć na Westerplatte?

W Polsce turystyka kolejowa nie jest rozwinięta, jak choćby w Szwajcarii, gdzie turyści płacą 40 euro, by przejechać się pociągiem osiem godzin po 200-kilometrowej linii. W naszym kraju wycieczka kolejowa zazwyczaj ogranicza się do sporadycznych przejazdów, w których biorą udział głównie miłośnicy kolejnictwa. Dyskwalifikuje to nieco wskrzeszenie linii do Westerplatte.

Aby szynobus dowolnego przewoźnika mógł pojechać na półwysep, przebudować należy ok. trzy kilometry linii. Pochłonęłoby to ok. 3 mln zł. O 7 mln zł więcej kosztuje rewitalizacja linii SKM w stronę stadionu w Letnicy z Gdańska Głównego.

Podróż z centrum Gdańska na Westerplatte trwałaby ok. 25 minut. Mogłaby stać się atrakcją na pewno ciekawszą niż w przyszłości przejazd Koleją Metropolitalną. W szynobusie, który podróżowałby na tej 11-kilometrowej linii, turyści mogliby usłyszeć informacje o historii miasta, trasy, a także o przemierzanych dzielnicach.

Pociąg podróżowałby m.in. po największym trójmiejskim moście kolejowym, a z okien moglibyśmy podziwiać most wantowy. Pociąg zachęciłby też turystów do odwiedzania Twierdzy Wisłoujście, bowiem tory w stronę Westerplatte przebiegają zaledwie 500 m od historycznej fortyfikacji.

W dodatku z połączenia w przyszłości mogliby skorzystać mieszkańcy Stogów, Przeróbki, Rudników, Olszynki, Oruni, a nawet pracownicy rozwijającego się Portu Północnego.

Do rozwoju linii w kierunku Westerplatte przyczyni się przede wszystkim rewitalizacja linii między Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym, po której od Olszynki po części pojechałyby szynobusy z turystami. Dla linii na tym odcinku trwają prace projektowe. Inwestycja ma być gotowa w 2014 r.

Przejazd pociągiem osobowym z Gdańska Głównego na Westerplatte to przyszłość. Kolejarze i planiści przestrzeni miejskiej przestrzegają jednak, że nie można zezwolić na przerwanie, zabudowę szlaku kolejowego do Westerplatte, szczególnie tego znajdującego się na półwyspie. Taki krok na zawsze uniemożliwi rewitalizację linii.

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • co to ? kto to ? wybory się znów zbliżają? (4)

    jakieś znów niespełnione marzenia , zaraz jeszcze przywrócą wąskotorówkę na mierzeję wiślaną

    • 27 44

    • jakie wybory? zejdźmy na ziemię! (1)

      Jeżeli ten pomysł i artykuł ma powstrzymać przed rozebraniem tej linii (byłoby to kompletnym debilizmem), to w porządku. Jeśli natomiast rzeczywiście myślimy o turystach, to z powodu powstającego właśnie tramwaju wodnego i średnio ciekawych krajobrazów na Olszynce i Przeróbce pomysł moim zdaniem jest kompletnie chybiony. Podana jako argument Twierdza Wisłoujście dużo lepiej będzie się przecież prezentować z tramwaju wodnego. Może kiedyś w dalekiej przyszłości tak, ale dzisiaj? Miasto i kolej ma chyba ważniejsze wydatki w rozwój turystyki i w lepsze skomunikowanie gęściej zaludnionych dzielnic...

      • 4 2

      • tym bardziej, ze ZTM wyrżnął w październiku połowę kursów w tamten rejon.

        Protesty?
        Żadnych nie było. Powietrze żalić się przecież nie będzie, że autobusami się go już nie wozi...

        • 2 1

    • akórat ją to powinni bez gadania

      o

      • 0 1

    • Ciekaw jestem wykształcenia redachtóra Naskręta.

      Pewnie kolejny filolog albo socjolog. Z zerowym pojęciem o ekonomii i eksploatacji kolei.
      Tak, moi czytelnicy, na Westerplatte bez dotacji to opłacalne są tylko rejsy Żeglugi za 40 zł.

      • 5 1

  • Hmmmm (10)

    "W Polsce turystyka kolejowa nie jest rozwinięta, jak choćby w Szwajcarii, gdzie turyści płacą 40 euro, by przejechać się pociągiem osiem godzin po 200-kilometrowej linii."
    Ten akapit dał mi dużo do myślenia. Spójrzcie na to z innej perspektywy moi drodzy rodacy. Mam już pomysł jak ożywić naszą polską kolej. Jeżeli np w krajach skandynawskich jest ta turystyka kolejowa tak mocno rozwinięta to dlaczego my bierzemy się w końcu za remonty torów, taboru kolejowego skoro to i tak nic nie przyniesie. Europa dostosowuje się do prędkości 250-300 Km/h a nawet i szybciej a nasze PKP chwali się że będzie można jechać 200 KPINA !!! Przecież nasza kolej w porównaniu z resztą europu jest na poziomie wynalezienia koła. Poczekalibyśmy tak jeszcze z 10-15 lat i mamy największy skansen kolejowy w Europie :) ! Kolejna atrakcja dla zachodnich turystów heheheh

    • 78 9

    • Szwajcaria to nie Skandynawia (3)

      Tak myślałem, że jesteś z Gdyni.

      • 27 6

      • polska to nawet nie afryka. (1)

        Mamy biurokracje, i prawo gorsze od afrykańskich krajów, Korupcja w polsce nawet przebija te kraje .

        • 14 7

        • Co Ty pitolisz człowieku?

          Poczytaj trochę o afryce i potem pomyśl co napisałeś.

          • 0 0

      • a ty z oruni

        • 2 7

    • Co okien pociągu widać w Szwajcarii??

      np to: pl.joytrip.eu/upload/q3zi8gfoyy0de1qe1035.jpg

      • 4 0

    • zobaczysz jak szybko się z tych 250-300 będą wycofywać

      • 2 3

    • pomiędzy 200km/h a 250-300km/h jest ogromna różnica

      200km/h można pojechać po zwykłych torach po których jeżdżą też osobówki, do wyższych prędkości kładzie sie nowe tory po których mogą jeździć już tylko superszybkie składy.

      Gdyby na "wolnych" torach wprowadzić profilowanie zakrętów konieczne dla superszybkich pociagów to ludzie by choroby morskiej dostali

      • 1 0

    • bo nie mamy kasy, fundusze sa tracone przez pazernych i niekompetentnych urzednikow panstwowych, co za tabliczke czekolady sprzedadza wlasna matke.

      • 3 1

    • Heh

      Stary, Szwajcaria to nie Szwecja. Inna część Europy - alpejska konkretnie co poniekąd tłumaczy zainteresowanie taką turystyką. Widoki z tych tras wbijają w fotel.

      Co do prędkości - to trochę nie jest tak. Polska chce rozwijać kolej szybkiej prędkości z warszawy do Poznania i dalej linią do Berlina, co włączyłoby nasz kraj w europejski korytarz komunikacyjny. Przynajmniej takie są założenia. W komunikacji krajowej prędkości te są mało opłacalne - tutaj te wspomniane 250 km/h spokojnie wystarczy (tylko niech to będzie 250km/h i opcja miasto-miasto, a nie 10 przystanków po drodze). Duża prędkość może też mieć znaczenie na krótkich liniach prestiżowych np. komunikacyjnych miasto-lotnisko, ze względu na duże obłożenie ruchu.

      Inna sprawa, że system kolejowy w Polsce uniemożliwia przejazd z pominięciem miasta z dużą prędkością. Pociąg będzie musiał zwalniać w rejonie zabudowanym, a sam wiesz jak to wygląda u nas. Konieczne byłyby rozjazdy wymijające zabudowania dla ekspresów jadących bezpośrednio.

      W efekcie mamy czasy jakie mamy.

      (P.S. Też z Gdyni)

      • 4 0

    • W Szwajcarii jest demokracja bezpośrednia a u nas rządzą złodzieje za nasze pieniądze

      • 0 0

  • Remont 3mln. (3)

    A jakie koszty utrzymania?Pomysł na pierwszy rzut oka OK,ale kto zaryzykuje gówkę?

    • 35 4

    • Na pewno lepszy to pomysl niz centrum solidarnosci

      i na pewno, za koszt utrzymania centrum solidarnosci, ta kolejka mogla by kursowac za darmo

      • 21 1

    • Ponieważ Westerpaltte ma być zapomniane i oplute (kłamstwa nt. Sucharskiego) (1)

      jestem pewien że kolej ani autobus ani nawet prom nie będzie tam kursowac w weekend (a w weekend jest NAJWIĘCEJ CHĘTNYCH)
      Odnośnie Sucharskiego - pomóweinia odnośnie załamania dowódcy wyśmiał jeden z ostatnich żyjących westerplatczyków - Skowron, który wspomniał że pierwsze "sugestie" ta ten temat usłyszał ku swojemu zdziwieniu na początku lat 90. Od razu wiedział, że to tylko propaganda, serwowana wtedy dopiero, bo większa część westerplatczyków juz nie żyła

      • 1 3

      • przypomnij mi

        kto opluwał Westerplatte ? Nazwiskami proszę..

        • 1 1

  • 3 miliony za taką fajną rzecz to pikuś mały i wydatek jak najbardziej uzasadniony (2)

    Nawet jakby miasto miało dopłacać do utrzymania.
    O wiele ciekawsza sprawa, niż te kosztochłonne pomysły Adamowicza, których nie chcę nawet tu wymieniać, bo się brzydzę.

    • 70 6

    • Jaki to ułamek ECSu?

      ECS = taki piec na pieniądze... Szczególnie, że niewiele robi, a dużo kosztuje.

      • 3 0

    • A jakby ten projekt podłączyć do wydłużonej trasy SKM. Wszak po drodze też są dzielnice mieszkalne i IMHO dobrze by było połączyć je siecią SKM, a nie skazywać ich na ZKM.

      • 4 0

  • Nie tylko autobus i tramwaj wodny... (2)

    ...z Gdańska spod Zielonej Bramy przy Mielonym Moście pływają na zmianę dwie repliki galeonów "Lew" i "Czarna Perła". Biorąc pod uwagę co oferują nam te dwa statki na swych pokładach (przewodnik i szanty na żywo, jedzenie, alkohol itp.) uważam, że ceny biletów są przystępne a atrakcja turystyczna naprawdę godna polecenia. Zapraszam

    • 20 44

    • O REKLAMA

      Ceny PRZYSTEPNE ? hahaha zdzierstwo w biały dzien... Przeciez to stare przebudowane kutry rybackie... anie jakies statki ... Zrróbcie takie jakie powinny byc to i klijenci beda... Za cene dla jednej osoby tymi kutrami cala rodzine autem kilka razy zawioze

      • 27 8

    • Jakie repliki?

      Te stateczki to jakaś disneyowska podróbka galeonu dobra dla nieobeznanego turysty z głębi lądu albo dzieci na kolonii. Z prawdziwym galeonem to to ma tyle wspólnego co pizza z biedronki odgrzana w mikrofali z pizzą z pieca w dobrej pizzerii we Włoszech.

      • 37 7

  • Wybory, propaganda, budowa czegoś co jest strata pieniędzy. (1)

    Ulice dziurawe, chodniki koślawe, mosty np. Siennicki, lub pontonowy w Sobieszewie pamietaja hitlera i jego babke a tu pomysł na reklame. Kogo sie pytam? Kto tym szynobusem pojedzie w okresie zimowym? Ile kosztowac bedzie utrzymanie tego pomysłu? I kto na tym zarobi? Proponuje wydawac pieniądze na utrzymanie tego co juz jest i jest niezbędne do funkcjonowania miasta. Brak mostu do Sobieszewa to dopiero skansen. Za samo ogladanie warto brac piwniądze.

    • 19 22

    • na ciebie to jest strata pieniedzy, a z MOPSU to bierzesz ile wlezie głupia babo bez mózgownicy

      • 1 9

  • a po co remontowac tory na Westerplatte jak mamy ECS ? :)

    • 36 7

  • Mur przy Westerplatte (3)

    Oprócz remontu torów, trzeba też przestawić niedawno postawiony przez konserwatora zabytków mur. Znajduje sie w skrajni torów ;)

    • 22 2

    • Rewitalizacja... (1)

      Jest w skrajni ponieważ brama jest zrekonstruowana dokładnie w miejscu gdzie była. W ramach planu rewitalizacji Westerplatte, który został przerwany przez rządy PO, tory miały być przesunięte w miejsce, gdzie były przed 1939 r. Miał być odbudowany budynek stacji PKP Westerplatte, bocznice, uruchomiona kolej drezynowa... Zamiast tego PO wydała kilka milionów złotych na żelbetowe gabloty.

      • 3 3

      • nie przeginajmy w drugą stronę

        Kolej na Westerplatte służyła głównie do zaopatrywania jednostki wojskowej. Stała się niepotrzebna, wiec popadła w ruinę. Owszem, byłaby ciekawą atrakcją turystyczną, ale odbudowywanie wszystkiego łącznie z dworcem i bocznicami to trochę przesada. Na co tam komu bocznice ?

        • 0 1

    • Mur

      jak mur ale brama jest za wąska i żaden pociąg się nie zmieści .

      • 0 1

  • W ogóle (1)

    w Gdańsku jest tyle nieużywanych szlaków kolejowych .... Zamiast wydawać kase na ECS to zabrać im te 13 mln zł i przywrócić linię na Letnicę i Westerplatte.....nie tylko turyści, ale i mieszkańcy skorzystaliby z tego ....przede wszystkim mieszkańcy ..... !! A co do kolei na EURO ....no Budyń chyba nie myśli, że będą oni z Głównego iść na piechotę, albo jechać tramwajem .....hahahaha

    • 39 11

    • myślącym zawsze się opłaca

      Ta trasa jest bardziej atrakcyjna dla szkolnych wycieczek niż sopockie molo. Można zaplanować ją bez potrzeby z odwoływania w deszczowy dzień. W maju i czerwcu tyle wycieczek płaci za wstęp na molo, bo jest to rutyna dla nauczycieli i rodziców. Trzeba dlatego dotrzeć do nich z informacją o kolejce. Szkolne wycieczki maja zawsze problem z obiadem w centrum miasta. Można więc otworzyć dla nich "kantynę wojskową".

      • 12 0

  • zapowiedz w stylu kolejka linowa na forty (chyba juz od 7lat ją budują) (2)

    Panie Adamowicz... weź już sobie daruj te Twoje zapowiedzi, zacznij oddłużać miasto i obniżać podatki/opłaty lokalne. A na Westerplatte wystarczy puścić autobus

    • 43 10

    • Jak budują, skoro nie budują? Kolejka linowa została już dawno temu wykreślona z WPI - w prasie o tym pisali.

      I w sumie nie wiem czy nie słusznie, bo ten pomysł był dziwny.

      • 7 2

    • dowalić im

      Najlepij niech turysta zamówi sobie taksówkę, oczywiście z doliczeniem dodatku klimatycznego, żeby zapłacili podatek dla miejscowych. Za wjazd do Trójmiasta niech też zapłacą, bo zużywają potrebna mieszkańcą świerze powietrze.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane