• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM minął półmetek drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wnętrze gotowej (południowej) nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu PGE Arena.
  • W gotowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą trwa wykonywanie drenażu.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale tempo! Drążenie drugiej rury tunelu przekroczyło półmetek. W przedświąteczny czwartek maszyna dotarła na 546. metr i znalazła się pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.



Od początku marca trwa drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja, oprócz budowy podwodnej przeprawy, obejmuje też wykonanie dojazdów we wcześniej wykonanych wannach betonowych. Cała inwestycja - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - ma ok. 2,5 km długości. Natomiast Maszyna TBM (Tunel Boring Machine) ma do pokonania w sumie 1074 metry pod dnem Martwej Wisły.

W przedświąteczny czwartek drążenie drugiej nitki tunelu przekroczyło półmetek i osiągnęło 546 m. Maszyna kret drąży obecnie pod dnem Martwej Wisły. Średnie prędkości uzyskiwane w tych warunkach gruntowych wynoszą 16 m/dobę. Maszyna pracuje w trybie ciągłym, przez 7 dni w tygodniu. I w okresie świąt wielkanocnych także nie miała wolnego.

Prace toczą się równolegle w drugiej rurze tunelu. Na dnie już gotowego tunelu południowego ułożono 982 metrów bieżących drenu oraz zamontowano 702 metry bieżące prefabrykatów dennych. Różnica w długości ułożonego drenu oraz ilości zmontowanych prefabrykatów wynika z tego, iż w miejscach, gdzie wybudowane zostaną przejścia poprzeczne prefabrykaty czasowo nie są układane.

Zakończono także pierwszy etap prac związanych z wykonywaniem pierwszego przejścia poprzecznego między obiema nitkami - wmontowano lance do mrożenia gruntu.

W jaki sposób powstaną przejścia łączące obie tuby? Wykorzystywana do tego jest technologia mrożenia gruntu.

By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.

By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • wydaje mi się że jakby się sprezyli to by odebrali w miesiąc, a nie ponad 6 (4)

    • 71 45

    • taaaak a później byłby lament bo okazałoby się że coś przecieka, nie działa wentylacja albo inne instalacje bo cała procedura odbioru przebiegała po łebkach
      tunel to nie most, że oddanie go do użytku to kwestia kilku tygodni

      • 21 1

    • Ogólnie te odbiory to ściema, tam jest jescze kupa roboty tunel bedzie gotowy może może w maju za rok.

      • 8 16

    • Tak długo....

      bo nie długo wybory.. jak nie wybierzecie budynia to napewno nie odbiorą xD

      • 0 7

    • Wydaje CI sie

      • 0 0

  • gdynianin (5)

    Zazdroszczę wam, urzędasy gdyńskie tak nie potrafią robić dróg.

    • 91 21

    • A estakada Kwiatkowskiego odcinek leśny? Szacunek. (2)

      • 11 23

      • z tymi wywracającymi się ciężarówkami na za ostrym zakręcie? (1)

        dzięki...

        • 17 2

        • Ciężarówki to wywracająs ię na estakadzie, a nie na zakręcie. Jak miszczowi kierownicy zdawało się, że jest schumacherem to i

          Nie trolluj

          • 3 1

    • (1)

      Przepłacona technologia. Gdynia będzie miała lotnisko za 1/6 ceny tego tunelu.

      • 3 13

      • A może policzymy ruch w tunelu i na lotnisku?

        • 0 0

  • piękna sprawa, musza pisać o tym, bo niewiele widać (28)

    już jesteśmy prawdziwą potęgą ;)

    w Wa-wie za rok będzie już 2 linia metra, co z tego że np. w takim Budapeszcie właśnie oddano do użytku czwartą linię, w Barcelonie 9 tą (przy porównywalnej liczbie mieszkańców)

    Za to Gdańsk będzie mieć tunel, co z tego że ludzie budują tunele pod morzem (między Francją a UK) tunele po 60 km,

    My jesteśmy potęgą.... propagandy jak za prl

    • 61 130

    • (7)

      Gdzie tutaj piszą o potędze? To Ty masz chore wyobrażenie o potędze Polski na świecie. Nadajesz się do Rosji, tam mają takie zapędy. Może warto, żebyś skorzystał z okazji. Wiza w jedną stronę i zobacz jak w Rosji jest fajnie.

      • 37 8

      • Jak to a premier nie mowi o potedze 20 gospodarka swiata (6)

        • 8 18

        • (5)

          znajdź 19 państw, ktòre mają dużo lepiej rozwiniętą gospodarkę od Polski... ciągle ludzie mòwią Anglia, Niemcy, Holandia... nie mòwię, że jest dobrze ale do diaska ludzie narzekają jakbyśmy co najmniej żyli w wiosce w Kongo...

          • 30 4

          • (4)

            wystarczy sprawdzić na Eurostacie - większość wskaźników rozwoju cywilizacyjnego stawia nas na końcu w Europie - np. dostępność komunikacyjna, ochrona zdrowia, długość życia w zdrowiu, liczba mieszkań na tys. mieszkańców, liczba śmiertelnych wypadków na tys. mieszkańców - czasem zdołamy wyprzedzić Bułgarię, poza ym to jesteśmy na szarym końcu

            człowieku ogarnij się bo europejskie statystyki są druzgocące dla Polski,
            weź się oderwij od TVN i GW

            W takiej Botswanie buduje się więcej autostrad niż w Polsce i będzie mi tu wyjeżdżał z Kongo, trzmiel

            • 19 23

            • Skoro jest tak źle to może idź i się powieś z rozpaczy

              Jednego idioty będzie mniej....

              • 22 15

            • (2)

              wymień 19 krajòw, w ktòrych wolałbyś mieszkać - jak tak bardzo Bostwana Ci sie podoba to się przeprowadź (podobno ładna tam pogoda o tej porze roku). Ja lubię swòj kraj, mieszkam tu, za granicą zarabiałbym więcej ale wolę tu zostać bo mimo wszystko to mòj kraj. Nie chodzi o to czy jest dobrze w Polsce czy źle - chodzi, że bezsensownym narzekaniem nic się nie osiągnie...

              • 30 8

              • Twój kraj? (1)

                To nie jest Twój kraj, tylko tych, którzy go sobie przywłaszczyli.

                • 2 8

              • no coz, widocznie Ty nie masz tu nic wlasnego.

                Twoj problem

                • 2 0

    • Taki Budapest był drugą stolicą CK austrowegierskiego (8)

      i miał pierwszą linię metra na kontynencie (druga po Londynie). Dla nich porównanie z Warszawą to żadne porównanie. Ale teraz są oni na naszym poziomie zamozności i jest to dla nich powód do zmartwień. Ostatnio były tytuły w Węgierskiej prasie "Pierwszy raz w historii jestesmy biedniejsi od Polaków"

      • 24 3

      • Owszemi mieli pierwsze metro ale co do reszty bzdury piszecie towrzyszu (7)

        koszty życia spadły średnio o 20% (prąd, usługi bankowe, telekomunikacyjne itd) , bezrobocie się zmniejszyło o kilka %, Węgry spłacają zadłużenie a nie biorą nowe pożyczki jak polski rząd, w ostatnich latach mieli znacznie więcej inewstycji zagranicznych niż Polska

        • 5 19

        • a 10 mld? (4)

          a kredyt od rosjan na elektrownie? 10 mld euro. Byleś ostatnio na węgrzech, widziales? czy tylko powtarzasz prawicową propagandę. Radze pojechać, zobaczy ceny, ulice, infrastrukturę i wtedy komentować

          • 18 4

          • hahaha (3)

            widziałeś wyniki wyborów do węgierskiego parlamentu ?

            tefałenowski propagandysto

            • 7 14

            • widziałem

              stracil 9% wyborcow a PO 3% . Takie sa fakty. Pisowcom fakty nie pasują? Nic nowego.Anonimie.

              • 12 6

            • Papryka i Salami

              A dzięki Orbanowi - Madziary muszą się ustawiać po worek dotowanych ziemniaków i chleb przynajmniej o 3 nad ranem.
              Jedź na Węgry.
              Jest Budapeszt i trochę Balatonu.
              Reszta kraju to totalne zadupie i bryndza ze śliwką.

              • 10 3

            • Ależ oczywiście

              Tylko powiedz dlaczego ich prawicowy rząd zadłuża się u Rosjan.

              Narodowi ogłasza, że walczy z UE, a robi to kosztem zadłużania się w Rosji.
              Ciekawe co byś powiedział jakby nasz rząd poszedł do Rosjan po pożyczkę i zaczął z nimi się dogadywać. Pewnie znów byś stał z protestem pod Rosyjską ambasadą.

              Ale nie ma to jak propaganda pro Węgierska bez głębszego zapoznania się tematem.

              • 5 2

        • tylko szkoda... (1)

          że jak się przejdziesz po Budapeszcie 10 minut od Dunaju to same pozamykane sklepy straszą pustkami. A okolice Keleti wyglądają jak Detroit.

          Na campingu w Bogacs kilka lat temu było może 10% polskich samochodów. Teraz jak zliczysz węgrów do 10ciu to sukces - tak im się "poprawiło".

          • 8 2

          • Ale Orban to idol Kartofla

            A jak w styczniu do Putina pojechał o lojalności zapewniać.
            O tym PiS już milczy.

            • 9 1

    • A po co nam tunel 60km? (1)

      • 9 2

      • Do Szwecji ! Będzie łatwiej do roboty jeździć bezrobotnym z Polski

        • 10 3

    • Trauma po propagandzie sukcesu? (5)

      Czy w artykule podają, że jesteśmy potęgą? Jeżeli gdzieś jest n-ta linia metra, to my mamy nie budować drugiej? Na niektórych informacja o pozytywnym wydźwięku działa jak płachta na byka... Może wprowadzić zakaz informacji pozytywnych, bo to drażni płaczki i marudy?

      • 13 4

      • Propaganda nie pozwala wam myśleć ? (4)

        Nie ma się co chwalić, niestety władza robi z ludzi durni, w normalnym państwie takich linii, autostrad, tuneli powstałoby znacznie więcej w tym samym czasie.
        Nieudolna i korupcyjna władza nie pozwala się rozwijać państwu w normalnym tempie.
        Jak byś nie wiedział nic korupcji to sprawdź na ile set mln zł były wałki robione przy informatyzacji MSW (to jeden z nielicznych przykładów ujawnionych tylko dzięki wykryciu afery przez amerykanów)

        • 3 12

        • Płachta na byka (1)

          Powyżej mamy przykład takiego alergika na sukces. Sensu w jego wypowiedzi niewiele, za to są emocje, silne emocje, bo ktoś śmiał napisać coś o pozytywnym wydźwięku. Wiadomo, wolno tylko pisać, że w Polsce jest czarna rozpacz i korupcja, albo choć, że produkujemy najmniej sedesów w UE. Oczywiście za granicą jest lepiej, mniej korupcji, więcej sedesów itd. bo ci cudzoziemcy to jakiś inny gatunek.

          • 10 1

          • brawo :D

            • 1 0

        • tak, np. na Ukrainie czy w Rosji.

          Pokaz prosze przyklady tych panstw.

          No dawaj - lista.

          Jesli nie umiesz, to moze poczytaj, poucz sie, zobacz kawalek swiata... Byle narzekac

          • 1 0

        • Zejdz na ziemie. Piszesz jakies bzdury o normalnym panstwie , ze wiecej , szybciej

          W każdym państwie , w każdym jest lepiej lub gorzej .A jak potrzebujesz przykladow to otworz szerzej oczy i przyjmuj rzeczywistość ze zrozumieniem .

          • 0 0

    • tunel 60 km (2)

      To by była dopiero propaganda bo by trzeba go było wzdłuż Wisły puścić a nie w poprzek.

      • 4 2

      • już jeden tunel wzdłuż wisły jest w warszawie dzieło po (1)

        • 1 3

        • Warszawę to ty widziałeś ale na postoju taksówek przed Baltoną

          Kiedy zapadła decyzja o budowie tunelu PO jeszcze nie było na świecie. Kto się do kogo później zapisał to już inna sprawa.

          Jedno z najcenniejszych miejsc Wwy zostało odzyskane przez schowanie pseudoautostrady - teraz masz tam piękną przestrzeń miejską, Centrum Kopernika a przy Wybrzeżu Kościuszkowskim stoją jedne z najdroższych apartamentowców. Bez tego tunelu most Świętokrzyski zatkałby się na amen a tak działa i powoli wpływa na cywilizowanie Pragi.

          • 2 1

  • Peryferia i tyle (10)

    Kolej metropolitana to reaktywacja przedwojennej niemieckiej linii

    Gdańsk śródmieście pkp to nieskończona inwestycja niemiecka

    "Drapacze chmur " typu zieleniak i neptun we wrzeszczu po 80m wys. śmiech na sali

    Przykładów naszej megalomanii można podawać bez liku

    :)))

    • 29 74

    • Za to będziemy mieli największą RDZĘ W Centrum miasta... (3)

      ...

      • 20 12

      • no dobra RDZA będzie największa na świecie (2)

        ale czy mam się z tego powodu cieszyć

        • 3 7

        • RUDY stalowy koszmar (1)

          Piękna bryła Rudego i Budynia

          ...

          • 1 6

          • Ta RDZA jak mówisz jest symbolem

            ty wiesz co my robimy tą RDZĄ ?

            my otwieramy oczy niedowiarkom

            mówimy to jest nasze, przez nas wybudowane

            w oparciu o sześć instytucji

            i to nie jest nasze ostatnie słowo

            tak robimy

            • 7 7

    • W sumie o co ci chodzi? (1)

      Chyba dobrze, że wykorzystują istniejącą infrastrukturę, w tym przypadku przedwojenny nasyp kolejowy. Byłbyś usatysfakcjonowany, gdyby budowali obok? Że biurowce są wg ciebie niskie? To chyba nie świadczy o megalomanii, a wręcz przeciwnie. Zresztą np.w takiej Irlandii nie znajdziesz budynku wysokości naszego zieleniaka, a nie mają tam chyba kompleksów.

      • 24 2

      • No właśnie, po co tylko krytykować

        syjonista jeden

        • 3 0

    • to nie tak panie (3)

      budowa PKM to nie jest prosta reaktywacja starej linii. Po pierwsze stara była jednotorowa, zaś nowa będzie dwutorowa. Wiąże się z tym całkowite jej budowanie od podstaw - nowego nasypu , nowych wszystkich wiaduktów oraz zbudowanie nowego systemu zabezpieczenia urządzeń srk. Po drugie po zbudowaniu kolei w 1913 r, jeździły nią cztery pary pociągów na dobę, w czasach wolnego miasta Gdańska trzy pary pociągów na dobę , po włączeniu Gdańska do Rzeszy znowu cztery pary pociągów na dobę i tak było do 1945 roku do zburzenia wiaduktów i unieruchomienia całej linii. Po trzecie na odcinku do Kokoszek była tylko jedna stacja Kiełpinek( przed wojną stacja graniczna z Polską), zaś cala kolej miała charakter linii regionalnej. Budowane obecnie rozwiązanie to połączenie linii typowo miejskiej skm 2 z licznymi stacjami w mieście i z opcją regionalną Kościerzyna , Kartuzy. Połączona będzie na stacjach Strzyża i Brętowo z siecią tramwajową , zaś z innych z siecią autobusową Po czwarte linia przebiega w starym śladzie jedynie do Kiełpinka , dalej idzie całkiem inaczej i będzie stanowić także dojazd na lotnisko zarówno dla mieszkańców Gdańska jak i Gdyni. Co linii do Śródmieścia to co jej ujmuje fakt, że byal planowana przez Niemców jeszcze. Tak samo skm była planowana przez Niemców i nawet przed I wojną światową między Politechniką i Wrzeszczem podnieśli tory na nasyp z rezerwą na tory podmiejskie. Wykonanie całej koncepcji nastąpiło po wojnie. Teraz zaś wykonuje się opcję przedłużenia skm do Gdańsk Śródmieście. Odnośnie tunelu pod Martwą Wisłą , to budowany jest taki jaki jest potrzebny. Nie budujemy 60 km bo takiej potrzeby nei ma. Ważne jest , aby przyjęta koncepcja rozwiązała autentyczne problemy komunikacyjne a na pewno rozwiąże i chociażby poprawi komunikację Przymorza, Zaspy, Wrzeszcza , Oliwy ze Stogami Przeróbką . Nie mówię już o przekierowaniu wylotu ruchu dalekobieżnego przez ten tunel zamiast przez centrum miasta. Odnośnie darpaczy chmur zgadzam się w pełni , gdyż jestem raczej zwolennikiem niskiej zabudowy.

      • 13 1

      • (2)

        Czyli co, sukces !

        I tak trzymać :)

        • 3 0

        • (1)

          sukces, bo jesteśmy potęgą :))))))

          buuhahaha

          • 0 1

          • Nie, ty nie jestes

            natomiast Polska ma pelne prawo pretendowac do tego miana.

            1991-2000 45% PKB w gore
            2001-2010 46% PKB w gore

            inne kraje sa daleko za nami. Byles gdzies "na zachodzie"? Mowie o dalszym zachodzie niz Kartuzy...

            Zobaczylbys wtedy, ze Trojmiasto prezentuje sie pod wieloma wzgledami bardzao dobrze.

            Polska nie bedzie potega na miare USA czy Chin. Jednak niezwykle silnym krajem europejskim o slyszalnym glosie na swiecie - nie widze zadnych Przeciwskazan. Problemem jest glownie mentalnosc Polakow - zakompleksionych glabow, ktorzy w zyciu niczego nie osiagneli i ciagna ze soba wszystkich na dno, aby nie wyjsc na totalnych frajerow.

            Panowie i panie - dazcie do sukcesu, nie do "bardzmy wszyscy przecietni".

            Wielu Polakow sobie swietnie radzi. I w Polsce jest coraz lepiej.

            • 4 0

  • Paweł Adamowicz buduje nam infrastrukturę, a sobie pomniki. (1)

    Popieram.

    • 19 32

    • a sobie mieszkania, raczej

      • 2 4

  • Pytanie: w jaki sposób tunel pomoże rozwiązać prawdziwe problemy Młodych Polaków? (18)

    Bezrobocie w Pomorskim wynosi 14,3% (styczeń 2013 serwisy.forsal.pl/galerie/691086,duze-zdjecie,17,gus-bezrobocie-w-wojewodztwach-styczen-2013-mapa.html). Ja rozumiem, że infrastruktura drogowa to rzecz konieczna, ale nie rozumiem tego zachłystywania się tunelem, który większości Gdańszczan potrzebny jest tak jak pypeć na nosie Maryni.
    Piszę jak jest.

    • 24 114

    • (4)

      chociazby po to zeby nie bylo korka w centrum

      • 20 5

      • aha, odkorkują

        • 5 1

      • Chcesz się założyć, że korki będą? (2)

        Korki to stały element metropolii, czy ci się to podoba czy nie. Poza tym podaj mi choć jeden jedyny przykład, jak to tunelik pod rzeczką rozwiązał problem bezrobocia? Sugerujesz, że tym tunelem bezrobotni Młodzi Polacy szybciej dotrą na Wyspy Brytyjskie?

        • 8 16

        • A postawmy pytanie odwrotnie

          Udowodnij, że ten tunel nie spowoduje zmniejszenie bezrobocia i utworzenia miejsc pracy.

          Ogólnie jeżeli uważasz, że nic się nie dzieje to przejedź się w okolice OP i zobacz ile nowych magazynów i firm tam właśnie powstaje. Jak myślisz kto będzie tam pracował.
          Jak myślisz czy sama budowa OP bez połączenia z całym portem miała by większy sens.

          • 16 0

        • a co ty gadasz, po otwarcio OP, korki zmalały kilkuktotnie na Przedwalu.

          Teraz może ich nie będzie wcale.przynajmniej od strony Wa-wy.

          • 4 0

    • (3)

      Co ma piernik do wiatraka? Nie widzę, żeby ktoś się"zachłystywał" tunelem. Po prostu, jest to duża inwestycja, zasługująca na wzmiankę.

      • 27 3

      • Z faktu, że czegoś nie kumasz, nic nie wynika (2)

        No, może jeden prosty wniosek, że po prostu jesteś niekumaty:-P

        • 3 26

        • (1)

          Cóż, twoja logika nie narzuca się zbytnio odbiorcy. Proponuję jeszcze kilka tematów wypracowań: jak Kościół Mariacki / molo sopockie / Słowiński Park Narodowy pomogą rozwiązać prawdziwe problemy Młodych Polaków.

          • 9 1

          • co sie czepiasz portalowego dziadka na kacu ;)

            • 6 0

    • Wbrew pozorom to pomorze wielu młodym Polakom (1)

      Tunel ten wreszcie umożliwi szybki wyjazd z tej części portu i firmom na obwodnicę, a to spowoduje ich rozwój.
      Idąc dalej więcej firm postawi magazyny i sortownie w okolicach obwodnicy południowej (co już się dzieje), bo będą miały dobry dojazd do portu.

      Ludzie młodzi, często mieszkają nie tylko w samym Gdańsku, ale i poza nim czyli Pruszcz, Rotmanka i wiele pobliskich miejscowości uzyskają wreszcie szybki dojazd do Pracy z pominięciem korków w Gdańsku.

      Ta inwestycja akurat ma dużo wspólnego z rozwojem firm i większą możliwością znalezienie pracy przez ludzi młodych, bo w tych firmach będą potrzebowali ich właśnie.

      • 18 0

      • Te - pomóż se sam - w ortografii

        • 1 1

    • tunel nie jest od rozwiazywania problemow bezrobocia

      tylko problemow komunikacyjnych.
      pewnie spodobalby ci sie ten tunel gdyby dostał imie niezywej kaczki, ale tak sie nie stanie, wiec twoje zrzędzenie w tym i innych tematach bedzie trzeba wziac na klatę (czytaj: olać ;) )

      • 15 2

    • A w Gdańsku 4%

      Przy takim poziomie trudno powiedzieć, że nie można znaleźć pracy. Ja szukam do swojej firmy dwóch osób - gościa do obsługi maszyny lakierniczej, jedyne czego oczekuję to uczciwości i bezwzględnej trzeźwości (alkomat) co dzień rano. Zaczynam płacić od 1800 netto, po 3 miesiącach 2400 netto. Umowa o pracę. Na razie 3 było i wszyscy mieli problem z trzeźwością, do tego jeden "wyniósł" kilka fantów, sprawa na policji
      - asystentki do obsługi kontrahentów, jedyne czego wymagam to matura, MS Office (Excel, ale na serio, a nie wpisywanie liczb w komórki) i angielskiego w stopniu komunikatywnym. Warunki finansowe jak u Pana wyżej. Osoby zgłaszające się do pracy nie są w stanie wysłowić się porządnie by opisać swoje umiejętności, a co dopiero rozmawiać z partnerami biznesowymi firmy. Zakład po sąsiedzku szuka kilkudziesięciu osób do obsługi produkcji gdzie na dzień dobry jest ponad 2K/miesiąc - i co? I pupa. Naprawdę, te 14,3% to jedyna nadzieja, że ta chmara niby "szukających pracy" z regionu przyjedzie to Trójmiasta i weźmie te proponowane zajęcia. A jak nie - Ukraińcy, sorry.

      • 11 0

    • fałsz

      Poczytaj gdzie wyrasta pypeć i co to jest.

      • 1 0

    • jadąc

      poza Gdańsk w kierunku na Warszawę nie muszę stać pół godziny do godziny w centrum Gdańsk jadąc ze strzyży:P mnie to wystarczy:)

      • 2 0

    • ok, fajna statystyka.

      jak sie ma do tego sytuacja Gdanska?

      Wiesz, ze pomorze to takze Chojnice, Bytow i Ustka? ...

      Zaprzeczysz, ze dobra infrastruktura pomaga w rozwoju?
      Zaprzeczysz, ze rozwoj pomaga w zwalczaniu bezrobocia?

      Czy nadal widzisz problem, maruderze?

      • 1 0

    • Falszywie postawiona teza powoduje ze twoje dalsze dywagacje to jedynie chore

      bajdurzenie

      • 0 0

    • g@lluxowa prowokacja

      Co do potrzeby istnienia przeprawy w tym miejscu, raczej nie ma co dyskutować. Od lat przymierzano się do tej inwestycji. Domyślam się, że uderzasz w kierunku optymalizacji wydatków budżetowych. Pytanie zatem brzmi: "co by było, gdyby przeznaczyć te pieniądze na walkę z bezrobociem?". No i tu sie zaczyna temat rzeka, bo lokalne bezrobocie jest efektem braku zapotrzebowania na lokalną siłę roboczą, co wynika albo z zaniku przedsiębiorczości, albo ze wzrostu efektywności pracy, albo z używania zewnętrznej siły roboczej. W zasadzie nie ma gdzie przyłożyć kasy, żeby powstała wartość dodana.

      Problemy Polaków wynikają ze złej organizacji państwa, drogiego aparatu urzędniczo-podatkowego, przepisów hamujących przedsiębiorczość, braku ochrony prawnej lokalnych przedsiębiorców, wobec konkurencji zagranicznej. Te zmiany nie wymagają wkładu pieniędzy, tylko optymalizacji obecnych środków przeznaczonych na sprawowanie władzy. Optymalizacji brakuje od lat, z powodu korupcji. Niezależnie, kto wygra wybory, pewne postacie w cieniu się nie zmieniają, jak oligarchowie na Ukrainie. Demokracja i gospodarka rynkowa w Posce jest w zbyt dużej części iluzją. Zwykły obywatel sobie z tym nie poradzi bez wsparcia z zewnątrz, a "zewnetrzu" na nas nie zależy.

      • 1 0

  • odbiory

    Odbiory od października do polowy następnego roku?

    odbierać trza umić

    • 28 8

  • A to Polska właśnie (9)

    Tutaj kilkaset metrów tunelu drąży się miesiącami. W Niemczech - taka operacja trwa góra tydzień. No ale każdy musi swoje zarobić.

    • 17 103

    • pojechałeś po bandzie

      np. we Włoszech w skałach tunel powstaje z prędkością ok 10m na dobę,
      tu zajęłoby to około 50 dni, a że jest pół roku to już nasza "specyfika"

      • 6 10

    • oby jak najszybciej

      Nieprawda w Niemczech drązy się 3 dni zaden tydzień. Dziwne ze jeszcze tam nie jesteś. Jakie tam wszystko wspaniałe i wszystko dają za darmo.

      • 14 0

    • nie masz racji

      tunel nie drążą sami Polacy. Wykonawcą jest firma hiszpańska OHL. Tarcza jest niemiecka obsługiwana również przez Niemców. Tunel zaczęto efektywnie wiercić w czerwcu zeszłego roku. Obliczając tempo to do połowy czerwca zrobia całość. zatem wiercenei dwóch nitek tunelu zajęło rok. Moim zdaniem to tempo bardzo dobre i nigdzie na świecie nie będzie znacznie szybciej może miesiąc. Wykonanie całego kontraktu obejmował trzy lata i to też jest normalne europejskie tempo.

      • 12 0

    • Prace wydluza lukowaty ksztalt tunelu pod korytem rzeki. (1)

      Gdy mowisz o prostym to masz racje. Ale tu tubingi musza byc indywidualnie spasowywane zeby osiagnac luk i nie powstaly naprezenia.

      Tempo maja niezle, nie ma co narzekac.

      • 10 0

      • racja

        technicznie dodam tylko, ze TBM "zapiera sie" o istniejaca sciane - patrz schemat. na luku sily nie przenosza sie dobrze wzdluz tej sciany i nacisk tez nie moze byc duzy zeby poszczegolne kregi nie przesunely sie wzgledem siebie.

        • 0 0

    • (1)

      Na co czekasz , spadaj !

      • 2 0

      • to nie byla wulgarn a opinia tylko prawdziwa

        • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Łatwowierny.

      Mam pytanie wierzysz w to co napisałeś? Jedż tam jak najprędzej tam się przydasz.

      • 0 0

  • Szanowna Redakcjo

    Skoro półmetek to połowa trasy / wyścigu, to dwa półmetki w tytule Waszej informacji miałyby być nowiną o całej trasie / całym wyścigu, czyli ukończeniu inwestycji bądź chociaż wywierdzeniu całego tunelu.

    • 8 14

  • Jak to mozliwe (2)

    odbior ponad pół roku? czy to nie jakiś absurd ?

    • 26 15

    • laik (1)

      jeśli sie nie znasz to głupot nie pisz bo obciach sobie tylko robisz człowieku

      • 10 5

      • Zuza, a Ty znasz się na tym?

        Ile tuneli odebrałaś w swoim życiu? Oprócz tych pod kołderką....

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane