aktualności 24h

Komunikacyjny czerwiec w Gdańsku, czyli jak pojedziemy podczas Euro (170 opinii)

Nowa Zaspa niepokoi mieszkańców starej Zaspy (356 opinii)

Zatrzymano odpowiedzialnego za ewakuację Galerii Przymorze (141 opinii)

Najsmaczniejsze targi w Trójmieście wideo (99 opinii)

Co najlepszego turystom oferuje Gdańsk? (143 opinie)

Stadion arcydziełem, Krzywy Domek maszkarą? (261 opinii)

Zielone światło dla spalarni w Szadółkach (202 opinie)

sport

Wiceprezes Kicior: Jesteśmy na czysto! (30 opinii)

Sopocianki - pokażcie charakter! (31 opinii)

Fort Puente: Trzeba wygrać wszystko (7 opinii)

Czy Gdańsk przejmie mecz Wisły z Legią? (150 opinii)

Rogowska rozpoczęła sezon od trzeciego miejsca (5 opinii)

Litwin zastąpił Kameruńczyka na testach (86 opinii)

Biało-zieloni kończą zgrupowanie w Turcji (99 opinii)

zdrowie

Poprawiamy urodę: ile kosztują operacje plastyczne twarzy nowość (7 opinii)

Trójmiejska ulica. Tak wyglądamy (90 opinii)

Przemęczenie ogranicza moje libido. Co zrobić? Ekspert radzi (54 opinie)

aktywne trójmiasto

Nie siedź przy świecach w Walentynki nowość (5 opinii)

deluxe

Oldtimer - droga pasja, dobra inwestycja nowość (4 opinie)

rozrywka

Goryl z Kongo w galerii sztuki wideo nowość (11 opinii)

Imprezowy bilet - jedziesz na imprezę, za komunikację nie płacisz (59 opinii)

kryminalne

Wyłudził pieniądze na obóz. Policja szuka pokrzywdzonych (59 opinii)

praca

Za minimalną pensję nie zajedziemy daleko (101 opinii)

biznes

W grupie raźniej, czyli dotacja na klastry w zasięgu ręki wideo (8 opinii)

Wiosna w ubezpieczeniach, czyli nowy gracz na rynku i plotki o zmianach w Ergo Hestii (83 opinie)

moto

Akumulator kontra mrozy. Co robić, by się nie dać? (139 opinii)

kultura

Wystawa mistrza (anty)fotografii (6 opinii)

Diva do wynajęcia wideo (11 opinii)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Tajemnica ulicy Spacerowej

Badacze dziejów dawnego Gdańska natrafili na ślad sensacyjnego epizodu związanego z budową ul. Spacerowej.

fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Badacze dziejów dawnego Gdańska natrafili na ślad sensacyjnego epizodu związanego z budową ul. Spacerowej.

Czy przejeżdżając ulicą Spacerową w Gdańsku, bezwiednie mijamy zapomniany cmentarz francuskich jeńców wojennych? Badacze dziejów dawnego Gdańska natrafili na ślad sensacyjnego epizodu związanego z budową tej drogi.



Dziś ulica Spacerowa zobacz na mapie Gdańska to niedawno zmodernizowana droga prowadząca z Oliwy do Osowy. Kilkaset metrów za zjazdem do zoo w kierunku Osowy, droga wpada do wąwozu, z prawej strony otoczonego niewysokimi wzgórzami. Tuż przy drodze stoi niewielka kapliczka. Po przeciwnej stronie stoją zabudowania leśniczówki. To właśnie bezpośrednie okolice kapliczki i leśniczówki prawdopodobnie kryją ślady po zapomnianym dramacie, rozgrywającym się tu pod koniec XIX wieku.

Od lat czterdziestych XIX wieku Francja i Niemcy coraz intensywniej rywalizowały ze sobą o prymat w zachodniej części europejskiego kontynentu. Sytuacja zrobiła się nie do zniesienia po wygranych przez Prusy wojnach z Austrią i stworzeniu w 1866 roku Związku Północnoniemieckiego, będącego faktycznym zalążkiem zjednoczonych Niemiec.

Wieloletnie napięcia doprowadziły do wypowiedzenia, przez Napoleona III, wojny Prusom. Poszło o próbę osadzenia przez kanclerza von Bismarcka na tronie hiszpańskim pruskiego księcia. Pewni siebie Francuzi wkroczyli 19 lipca 1870 roku na tereny Niemiec.

Po początkowych drobnych sukcesach zjednoczone wojska prowincji niemieckich spuściły im ciężkie lanie. W rezultacie w połowie września wojska niemieckie obległy Paryż, który skapitulował w styczniu 1871 roku. Wojnę zakończył traktat pokojowy podpisany w maju 1871 roku.

Francja straciła nie tylko honor, ale także część bogatej w węgiel Lotaryngii i musiała zapłacić Prusom reparacje wojenne w wysokości pięciu miliardów franków w złocie. Mało kto wie, że z tych właśnie pieniędzy powstała większość ceglanych, urzędowych budynków na terenach Cesarstwa Niemieckiego, w tym także w Gdańsku.

Trzy lata przed wojną rząd pruski rozpoczął budowę nowej drogi. Miała ona połączyć dużą wieś, w zasadzie nawet już miasteczko - czyli Oliwę z położoną za lasami, liczącą kilkadziesiąt budynków, Osową. Budowa drogi była koniecznością, ponieważ mieszkańcom nie wystarczał już, funkcjonujący tu od czasów napoleońskich trakt, mający pomocnicze znaczenie w stosunku do najstarszej i najważniejszej drogi do dawnego opactwa, wijącej się dzisiejszą Doliną Radości.

Mimo dużego znaczenia, budowa drogi postępowała bardzo powoli. Na przeszkodzie stały niezwykle trudne warunki terenowe i gęsty las. Prace ruszyły jednak znacznie szybciej, kiedy w Oliwie pojawili się jeńcy francuscy. Na ich ślad natrafili członkowie Towarzystwa Przyjaciół Gdańska.

- Niedawno Towarzystwo stało się posiadaczami unikatowego przewodnika po Oliwie z 1904 roku, autorstwa Elise Pűttner - opowiada Mirosław Piskorski, z zarządu TPG. - Zaczęliśmy tłumaczyć tę publikację. Na stronie 43 natknęliśmy się na niezwykle interesujący fragment: "Tuż przy leśniczówce Renneberg , w miejscu gdzie droga biegnie w lewo, położony jest na spadzistej skarpie biały kamień upamiętniający datę 1870-1871. W tym wąwozie pochowani zostali francuscy jeńcy, którzy byli zatrudnieni przy budowie drogi Chaussee."

Rennenberg to dawna nazwa leśniczówki w Renuszewie. Chaussee to dzisiejsza ulica Spacerowa. Po kamieniu upamiętniających wojnę 1870-1871 nie pozostał żaden ślad. Podobnie jak po cmentarzyku budujących drogę Francuzów. Być może w późniejszych czasach na miejscu pruskiego kamienia postawiono kapliczkę.

- Ustalenie gdzie w wąwozie mogą znajdować się groby francuskich jeńców jest trudne, ale możliwe - mówi Piskorski. - Temat wymaga kolejnych badań. Liczymy, że znajdziemy kolejne źródła. Publikacje lub relacje, które powiedzą nam więcej na ten temat. Pożyteczną inicjatywą byłoby też postawienie nowego kamienia lub niewielkiego pomnika przypominającego o poległych Francuzach.

Przed historykami z Towarzystwa Przyjaciół Gdańska stoi niełatwe zadanie. O mogile francuskich jeńców nie wiedzą ani pytani przez nas mieszkańcy domów u wylotu Spacerowej, ani leśniczy z Renuszewa. Nie jest to z resztą jedyna zapominana, smutna historia, związana z okolicami tej leśniczówki.

Oliwski wąwóz kryje także wojenne historie, z ostatnich dni marca 1945 roku. Przez oliwskie wzgórza przebiegał jeden z pierścieni niemieckiej obrony. Spacerowa, główna droga z Osowej do Oliwy miała duże strategiczne znaczenie. Nacierające wojska radzieckie nieubłaganie parły przez Spacerową do Oliwy.

- Wśród wśród wojsk odpierających Rosjan, na tym odcinku znajdowała się też grupa młodzieży z Hitlerjugend. Obsługiwali działo kalibru 88 mm - wspominał po latach stary gdańszczanin, mieszkający pod przed wojny przy ulicy spacerowej. - Stojące za jednym z zakrętów i skierowane na wprost zniszczyło kilka rosyjskich czołgów T-34. Młodzi i niedoświadczeni obrońcy trzymali amunicję do działa tuż obok niego. Celna salwa z kolejnego radzieckiego czołgu zlikwidowała punkt oporu. Rozrzucając w różnych kierunkach szczątki obsady.

Podczas niedawnego remontu ulicy Spacerowej, dokładnie w miejscu wskazywanym przez autochtona, znaleziono sporą ilość pocisków do działa kalibru 88 mm. Kilkaset metrów dalej koło i zniszczone elementy rosyjskich czołgów. Jeden ze starszych mieszkańców Osowej, pracownikom firmy rozminowującej ten teren opowiedział historię jak jego rodzice już w pierwszych dniach kwietnia zbierali z wąwozu i drogi pokaleczone zwłoki atakujących i cywilów, którzy kryli się na wzgórzach. Wszystkich złożono w jednej mogile w oliwskim wąwozie. Być może spoczywają w sąsiedztwie XIX-wiecznych grobów francuskich jeńców budujących ponad siedemdziesiąt lat wcześniej ulicę Spacerową.

Tomasz Strug - Portal Stara Oliwa.pl

Informacja o grobach jeńców francuskich koło Renuszewa jest absolutną nowością. Zupełnie nie znaną dotąd badaczom dziejów Oliwy. Jeżeli jest to prawda, będzie to świetne uzupełnienie mało znanej historii tych okolic w drugiej połowie XIX wieku.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 255)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133104 2009-03-15 09:09 nie znalismy spacerowej (8)

Żeby jej teraz tylko nie zamknęli. Jak się np. Erika upomni o szacunek dla tych młodych artylerzystów. Wspaniała ekspresowa lekcja historii. Wstawki o Napoleonie i Bismarcku, to już majstersztyk.

nieuk

popieram opinię 131/nie zgadzam się 10
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133268 2009-03-15 11:27 (5)

dlaczego nie potraficie zrozumieć, że Gdańsk polski jest dopiero od 1945 roku, a wcześniej do 1308 roku. To tak, jak z 'ukraińskim' Lwowem.

maki04

popieram opinię 20/nie zgadzam się 12

zgłoś do moderacji opinię 1133295 2009-03-15 11:43

do 1308 roku ?? Alez bzdury, ty od eriki chyba wlasnie :D

popieram opinię 8/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133871 2009-03-15 19:19 ojej (2)

Slowianie i Germanie mieszaja sie i zwalczaja od ok 600 roku naszej ery od uralu po linie Kiel-Donau. Tam gdzie mieszkam w polnocnych Niemczech wiekszosc nazw miejscowosci jest pochodzenia slowianskiego.
Jesli chodzi o Gdansk, to nalezaloby sie dowiedziec co sie stalo z zyjacymi tam przed 1000 rokiuem Slowianami Zachodnimi, Baltami, Gotonami i pewno Celtami jeszcze wczesniej.

Kaszub

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133893 2009-03-15 19:32 (1)

Dodam ze kwestia ziem Pruskich (nazwa plemienia Prusow) istnieje od kiedy Krzyzacy zostali tam zaproszeni przez polskiego krola. Ale oni nie mieli zamiaru zadowolic sie rola zarzadcow i sily najemnej. Umozliwili czesciowa germanizacje tych ziem zarowno sprytna polityka jak i sila. Germanie przedtem raczej parli na Zachod.

Kaszub

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133899 2009-03-15 19:34

http://ofg.pl/zabytki-inne/atlantyda-polnocy-historia-plemion-pruskich-4519

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1134415 2009-03-16 09:28 porponuję , żebyś wziął

atlas hostoryczny i prześledził granicę Polski na przestrzeni dziejów

hhh

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

Opinia została zablokowana przez moderatora.

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133113 2009-03-15 09:15 ,, . . . . To właśnie bezpośrednie okolice kapliczki i leśniczówki prawdopodobnie kryją ślady po zapomnianym dramacie..." (13)

dramat to jest tutaj codziennie między 8 rano a 19 wieczorem dla ludzi stojących w korku....a dla mieszkańców osowy dramat to chyba mało powiedziane. Przestańcie pisać o pierdołach!!!!!

leśniczy

popieram opinię 62/nie zgadzam się 194
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133115 2009-03-15 09:16 co racja to racja, kumie (1)

g:-)

popieram opinię 10/nie zgadzam się 35

zgłoś do moderacji opinię 1133206 2009-03-15 10:31 Ignoranci

Ignoranci

popieram opinię 28/nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 1133221 2009-03-15 10:41

Kwestia korków to właśnie pierdoły, a nie tego typu artykuły. Sądzę, że dobrze wiedzieć coś o miejscu w którym się mieszka, nie tylko to, że są tam korki albo dziurawa ulica.

popieram opinię 52/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133241 2009-03-15 11:05 dobrze wam tak, sami zablokowaliscie budowe (1)

drogi szybkiego ruchu :)stojcie dalej, ta droga jest potrzebna tylko wam, do Chwaszczyna i Wejherowa mozna dojechac innymi :)

gdanszczanin

popieram opinię 20/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1133722 2009-03-15 17:18 jesteś ciężkim głupkiem

ta droga jest potrzebna mieszkańcom dzielnic Przymorza jadących do obwodnicy.

.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1133370 2009-03-15 12:41 A życie toczy się dalej.

Dla przyszłych pokoleń też będziesz "pierdołą"

N/N

popieram opinię 17/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133435 2009-03-15 13:52 panie lesniczy to nie pierdoły (1)

tylko HISTORIA. A naród który wypiera sie historii - ginie...

popieram opinię 11/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1133502 2009-03-15 15:06 te pierdoły.... to dopiero historia... albo...histeria !

wnuk leśniczego

popieram opinię 0/nie zgadzam się 7

zgłoś do moderacji opinię 1134035 2009-03-15 22:15 TAK sie mówi...:P

A trzeba było sie wyprowadzać na jakieś zad**ie za obwodnica?? gdybyście nie budowali se tam domów albo nie kupowali to byście codziennie rano problemu nie mieli i nie narzekali:PP a teraz chcieliście to MACIE:PP!!!!

I NIE MARZEKAĆ!!! :PP

Mieszkaniec Oliwy;))

popieram opinię 4/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1134134 2009-03-16 00:22 poprawka

dramat od 6:45 raczej :) kolega późno wstaje :)

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1134513 2009-03-16 10:33 "leśniczy" to bałwan.

kaiser

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134547 2009-03-16 10:52 Sam jesteś pierdoła!

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1136750 2009-03-17 15:16 O chamstwie...

Taki chamski komentarz kompromituje jego autora!

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133117 2009-03-15 09:18 (4)

Ciekawe info.Oby więcej takich na tym portalu...

klosz

popieram opinię 97/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133416 2009-03-15 13:41 (1)

ejjjj wiem ze to nie w temacie... ale wytlumaczy mi ktos dlaczego widze coraz wiecej na drogach "ciekawych" "samochodow" w wiekszosci z rej. GKA albo GWE no i oczywiscie GKS z takimi maly diodowymi lampkami w zderzakach zamonotwanymi ala audi R8 ...?? szczyt wiochy i obciach a te wsioki dalej to montuja.. czy mozna jakos zglosic kazdego z tych ziomali na policje ??

dauny

popieram opinię 12/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1133920 2009-03-15 19:48 dzieki takze tym ktorzy takie rzeczy odkrywaja i mam nadzieje pielegnuja

pozdrowienia

gda

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133789 2009-03-15 18:22 Gdańszczanin

`Dużo o Gdańsku wiem ale ta wiadomośc zaskoczyła a o cmentarzu francuzkim to wiem jest w Gdańsku ale nie spodziewałem ,że w Oliwie

Georg

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133917 2009-03-15 19:46 zgadzam sie z toba, naprawde ciekawy artykul

gda

popieram opinię 5/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133133 2009-03-15 09:28 a nikt już nie pamięta (2)

ze spacerowa miała być dwu jezdniową ulicą łączącą się z drogą lęborską. To mieszkańcy osowej zablokowali tę inwestycję. Teraz stoicie w korkach. I stójcie dalej. Albo na piechotę, będzie szybciej i zdrowiej

ki

popieram opinię 220/nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1134324 2009-03-16 08:26 sprawdź swoje info (1)

na poszerzenie spacerowej nie zgodził się ówczesny wojewódzki konserwator przyrody, a nie mieszkańcy osowej!!!

d

popieram opinię 1/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1135352 2009-03-16 19:43

Sprawdziłem. Pod naciskami i protestami mieszkańców Osowej nagle droga lęboraska zatrzymała swoje plany na WKP. Nie chce mi się już szukać gdzie ta osoba teraz mieszka. Jestem jednak pewien że jest mieszkańcem Osowej lub Wysokiej. Taki sam las był na ul Słowackiego. Wycieli by dołożyć drugi pas drogi. A na ulicy Spacerowej nie mogli? Dziwne? Prawdziwe.

ki

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133134 2009-03-15 09:29 Mała korekta (7)

Mam nadzieję, że ten licealista nie będzie pisał "chociarzby". Przy okazji: "Pożyteczną inicjatywą byłoby też postawienie nowego kamienia lub niewielkiego pomnika przypominającego o poległych Francuzach." mówi pan Piskorski. Otóż, drogi Panie, poległym może być nazwany ktoś, kto zginął w wyniku działań wojennych, a z tego co rozumiem, oni POUMIERALI przy budowie drogi.

korektor

popieram opinię 39/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1133338 2009-03-15 12:10

a może jak już nie byli potrzebni po wybudowaniu drogi to ich zabili

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133360 2009-03-15 12:29 Korekty ciąg dalszy (2)

"Tuż przy leśniczówce Renneberg , w miejscu gdzie droga biegnie w lewo, położony jest na spadzistej skarpie biały kamień upamiętniający datę 1870-1871. W tym wąwozie pochowani zostali francuscy jeńcy, którzy byli zatrudnieni przy budowie drogi Chaussee."

Jak już tłumaczyć, to z głową. Die Chaussee to nie nazwa własna, tylko po prostu "szosa", jak ją ówcześnie nazywano po niemiecku - ten rzeczownik (pochodzenia oczywiście francuskiego, ale to nie ma żadnego związku z Francuzami, o którym mowa w artykule) dziś wyszedł z użycia, choć rzecz jasna zachował się w polskim, tyle że ze spolszczoną pisownią. Więc tłumaczenie powinno brzmieć zapewne " ...zatrudnieni przy budowie szosy", ewentualnie "drogi jednej", bo ona oczywiście nie miała wtedy asfaltu - "szosami" przyjęło się wtedy nazywać nowe, szerokie drogi bite, prowadzone po splantowanym terenie i trasowane często zupełnie od podstaw. Wiele z nich zachowało do dziś swe znaczenie.

BTW rzut oka na jakąkolwiek przedwojenną mapę (co by się przydało zrobić przed walnięciem tego artykuliku, zwłaszcza, że mapy takie są dostępne online) pokazuje, że Spacerową do 1945 nazywano "Renneberger Chaussee", czyli po prostu Szosą Rynarzewską, co ma zresztą o wiele większy sens niż durna "Spacerowa", bo spacerów nikt tam nigdy nie odbywał (drogę zaporjektowano, jak już pisałem, od podstaw jako jezdną). Na spacery chodzono drogą leśną po drugiej stronie doliny, przebiegał tam zresztą o ile mnie pamięć nie myli szlak turystyczny.

mestwin

popieram opinię 22/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133372 2009-03-15 12:42 ale teraz nazwa ulicy jest jak najbardziej na miejscu

co do treści to mądrze piszesz
pozdrawki

czesiulek

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134451 2009-03-16 09:52 tak z innej beczki...

czy jeńcy byli na pewno "zatrudnieni"?

i warto byłoby pamiętać, że czołgi rosyjskie to nie o samo co radzieckie...

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1134545 2009-03-16 10:50 Świetna jest też salwa z czołgu.

A nad poległymi hitlerjungenowskim obrońcami też chcemy płakać? Czy może brunatni volksdojcze z FDG postawią pomnik "Niewinnym gdańskim dzieciom zamordowanym bestialsko przez czerwonych najeźdzców"

antyrakieta Patriot

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1135231 2009-03-16 17:46 ...albo po jej zakonczeniu zostali rozstrzelani. (1)

...albo po jej zakonczeniu zostali rozstrzelani.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1135266 2009-03-16 18:30

albo zmarli przy pracy

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133135 2009-03-15 09:34 od kiedy hitlerjugend to obrońcy!? (18)

bandyckie nasienie i tyle!Dziadkowie mi opowiadali o tych smarkaczach! Rosjanie pokazani są w artykule jako najeźdzcy!??? Dokąd zmierzamy w takim przedstawianiu historii!?

er

popieram opinię 35/nie zgadzam się 37
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133184 2009-03-15 10:15 Bo to byli najeżdźcy!!! . (1)

Tak jak i Niemcy i obecna Rzeczpospolita Gdańsk dekretem Ligi Narodów był i powinien być dalej Woinym Miastem .
Dopiero Warszawa była by prowincją .

gdańszczan

popieram opinię 8/nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 1133327 2009-03-15 12:03 Gdańsk jako wolne miasto byłby prowincją

zarówno Niemiec jak i Polski.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 6

zgłoś do moderacji opinię 1133188 2009-03-15 10:16 dla gdańszczan to byli obrońcy, dla reszty polski najeźdzcy

za to ruscy po wejściu do gdańska rozwalili co się dało

popieram opinię 11/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133245 2009-03-15 11:10 HJ - krytyka i chwała (11)

Hitlerjugend to byli politycznie zmanipulowani, nauczeni nienawiści gówniarze. A przy okazji dobrze przygotowani przyszli żołnierze. W większości wyobrażali sobie swe uczestnictwo w zwycięstwach ku chwale "Wielkiej Rzeszy". I z tego powodu zasługują na potępienie.

Ale rzeczywistość okazała się dla nich bolesną lekcją. Zamiast zwycięstw - radziecki "walec", który miażdżył wszystko na swojej drodze. Koniec marzeń o bohaterskich podbojach, trzeba było ratować własne domy. I w chwili tej niezwykle trudnej próby ci pośpiesznie dojrzali chłopcy wykazywali najwięcej poświęcenia. Tu trzeba oddać im należyty szacunek, mimo że byli wrogami. Niejeden frontowy żołnierz mógł pozazdrościć im woli walki i odwagi.

Ciekaw jestem, ilu wśród dzisiejszych nihilistycznych, rozmemłanych gnojów, zarówno z Polski jak i Niemiec, byłoby stać choćby na część takiego poświęcenia jakie było udziałem młodych Powstańców Warszawskich, czy obrońców niemieckich miast z Hitlerjugend. Wiem, że porównanie jest mocne, ale oddanie młodości pod czołgiem kosztuje tyle samo, obojętnie z białej czy czarnej strony frontu. Obawiam się, że dzisiejsi chłopcy młodzi i starsi, w tym ja sam, w większości nie dorównujemy im.

trooper

popieram opinię 23/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133252 2009-03-15 11:18 tylko sie rozpłacz z tego podziwu na fnatykami gotowymi na rozkaz wymordować i spalić cały świat (7)

g@llux

popieram opinię 6/nie zgadzam się 15
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133309 2009-03-15 11:54 Tu ci przyznam racje. (1)

Czasem jednak napiszesz cos z czym sie zgadzam ;)
Rzeczywiscie wielcy bohaterowie, wojne rozpetali a potem biedni musieli sie bronic...

prawy

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1133724 2009-03-15 17:20 głupiś

wojnę rozpętali ich rodzice.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133394 2009-03-15 13:19 fantyzm i zbrodnie nie ujmują wielu niemieckim zołnierzom (3)

ich wspaniałego kunsztu wojskowego, niepośledniej odwagi, krańcowego poświęcenia i zaangażowania w boju. To często byli tacy sami żołnierze jak w innych armiach, którzy często wcale nie chcieli iść na wojnę, walczyć tym bardziej mordować czy gwałcić (w odróżnieniu od radzieckiej dziczy, która gwałciła co żyło i kradła co popadnie), ale w obronie ojczystych ziem czy z poczucia solidności i obowiązku wypełniali rozkazy najlepiej jak potrafili, poświęcając życie nawet w niesłusznej sprawie.
P.S. Więcej szkód niż pożytku przyniosło "wyzwolenie" i splądrowanie, spalenie Gdańska przez armię radziecką, dobrze, że narżnięto ich przy tej okazji całkiem pokaźną ilość.

Polizmeister

popieram opinię 10/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1134561 2009-03-16 10:54 przeoczyłeś drobiazg:

twoi gloryfikowani bohaterowie na szczęście odpowiadali za swoje zbrodnie wojenne

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134616 2009-03-16 11:17 W Wehrmachcie byli też dobrzy żołnierze.

Nawet warszawscy powstańcy opowiadają, że niemieccy żołnierze z Wehrmachtu potrafili uratować ich z rąk SS-manów np. przebierając w mundur niemiecki, bo wtedy można było takiego rannego wynieść z pola walki, a Polaka SSmani od razu by rozwalili.
To się nazywa honor i jest jedną z cnót rycerskich.
Kiedy nasi walczyli w Tobruku, też mieli za przeciwników honorowych Niemców. Rano walka, a po południu bezpieczne zbieranie rannych i wyprawa po wodę do wspólnego wodopoju.
W życiu jest ważne umieć odróżnić człowieka od nieczłowieka.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134887 2009-03-16 14:09 tak, najbardziej odważni byli jak strzelali w plecy jeńcom wojennym...

puknij się w czoło Polizmeister, prawda taka że Ruscy warci Niemców, a Niemcy - Rusków...

gollux

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1134884 2009-03-16 14:07 Gunter Grass - Przy obieraniu cebuli

Przeczytaj, warto. Może zmienisz swoje radykalne poglądy. Niestety młodzi (i głupi) są łatwo manipulowani. Gdyby nie rodzice HJ, wojny by nie było, a refleksja swojego postępowania przychodzi dopiero po dłuższym czasie. To nie są ludzie dorośli, którzy powinni i z racji doświadczenia potrafią odróżnić dobro od zła.

gollux

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133322 2009-03-15 12:02 dobra wypowiedz

deadhead

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133512 2009-03-15 15:18 ???

w Hitlerjugend był nawet papież obecny. Brali tam każdego chłopaka powyżej pewnego wieku, i nikt się nie pytał o zgodę.

asd

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1134573 2009-03-16 11:00 Trooper - WIELKIE WYRAZY UZNANIA!!!!!!

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133331 2009-03-15 12:08 taaak

ruscy to najeźdźcy. uwierz chlopie ale kto inny tu mieszkal jeszcze 64 lata temu. czy sie tobie to podoba czy nie takie sa fakty:)

deadhead

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133402 2009-03-15 13:32 spójrz na

kontekst zdania korektorze - obrońcy tego odcinka. zreztą historia jest zawiła i ci chłopcy z pewnością nie mieli wyboru...
nie tłumaczę nikogo i nie trzymam żadnej ze stron, bo wojna to okropna rzecz.
na marginesie - za to mojego dziadka chcieli rozstrzelać pepeszą na sznurku za nic - byli pijani, zgadnij kto. gdyby to zrobili, nie czytałbyś mojego postu dzisiaj.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134579 2009-03-16 11:01 Człowieku, co się czepiasz?

W tamtym momencie Niemcy (w tym oddziały hitlerjugend) bronili ziem, które zajmowali. Rosjanie nacierali? Co tu jest niezrozumiałe? Jak inaczej o tym napisać? Że Rosjanie się bronili a Niemcy atakowali? To będzie poprawna interpretacja zdarzeń?

as

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133182 2009-03-15 10:12 Dlaczego ul.spacerowa ma tylko po jednym pasie w każdą stronę? (10)

czy to nie jest niegospodarność? Przecież był remont całej ulicy nie można było zrobić drugiego pasa?

popieram opinię 51/nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133207 2009-03-15 10:31 zapytaj eko-oszolomow (1)

a prawda jest taka ze wieksza krzywde wyrzadzaja samochody stojace w gigantycznych korkach na tej ulicy swoimi spalinami niz wycinka paru drzewek, szkoda ze wladza nie potrafi sie z tym raz na zawsze rozprawic

ber

popieram opinię 21/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1133437 2009-03-15 13:56 ekolodzy nie mają nic do tego.Miały być 2 pasy i nawet tunel likwidujacy rten ostry zakręt przy kapliczce.Ale jak zwykle zabrakło dutków.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133328 2009-03-15 12:04 I nie zapomnijmy.... (3)

... o wspanialej sciezce rowerowej, ktora jak wiele w Gdansku nagle sie urywa i znika w odmetach rzeczywistosci :D

mieszkaniec 3-miejskiego syfu

popieram opinię 11/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134026 2009-03-15 21:53 czyli lepiej zeby ich w ogole nie bylo?

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1134346 2009-03-16 08:41 tak, niech zrobią tam scieżkę dla rowerów, bo następnym razem ROZJADĘ!

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134439 2009-03-16 09:45 Z tymi ścieżkami to jakaśparanoja jest

Teraz remontują Nowatorów i zamiast dodać pas dla samochodów robią ścieżkę rowerową. Skąd i dokąd ja się pytam?!

jacek

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133330 2009-03-15 12:06 Osowa zablokowała Trasę Lęborską, (3)

która tu była w planach + koszty tunelu

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1134151 2009-03-16 01:13 dokładnie (2)

ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1134327 2009-03-16 08:28 (1)

remont spacerowej nie miał nic wspólnego z trasą lęborską!!

d

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134658 2009-03-16 11:51 remont nie

ale ewentualna rozbudowa tak

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133186 2009-03-15 10:15 fajnie

jw.

milosnik starodawnego gdanska

popieram opinię 12/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133187 2009-03-15 10:16 S K A N D A L ...! (22)

Jak mozna przedstawiac "hitlerjugend" jako obroncow! Jutro poinformuje prokurature o tym zdarzeniu. SKANDAL! Taki tekst ma trafiac do czytelniczej podswiadomosci i zmianie u nich faktow historycznych. W nastepnym artykule tego autora mozna sie spodziewc "polskich oboz......." SKANDAL!

m

popieram opinię 36/nie zgadzam się 102

zgłoś do moderacji opinię 1133195 2009-03-15 10:18 najpierw naucz się czytać za zrozumieniem

oni broni pozycji, brudasy nacierały spacerową

buehehe FAIL

popieram opinię 20/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133211 2009-03-15 10:32 skandal (8)

Przeczytaj link POMORZE 1945 to zrozumiesz kto był obrońcą a kto agresorem. W Oliwie do 1945 roku był 3 % Polaków a 97 % to kto ? Rosjanie?

Dana

popieram opinię 15/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133225 2009-03-15 10:44 najpierw naucz się historii gdańska od roku 1919 do 1945, a potem pisz (6)

g:-)

popieram opinię 4/nie zgadzam się 11
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133454 2009-03-15 14:28 (5)

W 1939 roku Polacy stanowili około 10% ludności Wolnego Miasta Gdańsk, co przyznaje nawet PRL-owska propaganda (wczoraj była nawet taka fajna kronika filmowa w TV Kultura czy Historia - akurat o międzywojennym Gdańsku). W takim przypadku w roku 1945 Niemcy musieli być tu obrońcami, a Rosjanie atakującymi. Hmmm... więc o co ci człeku chodzi z tą historią?

jno

popieram opinię 9/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1133500 2009-03-15 15:02 (3)

błąd logiczny... "WOLNE MIASTO GDAŃSK", a Niemcy byli obrońcami. no to nie było takie wolne. ;)

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1134050 2009-03-15 22:37 nie ma błędu (2)

Nie znam niemieckiego i nie będę pisał "freie-stadt-danzig" czy coś w tym stylu. Napisałem tak, bo piszę po polsku!
A Wolne Miasto Gdańsk powstało na mocy Traktatu Wersalskiego i wtedy nadano mu taką nazwę. Zapraszam do lektury książek historycznych, ew. obejrzenia jakiegoś filmu dokumentalnego, a następnie zabierania głosu ;-)

jno

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1134413 2009-03-16 09:27 yyyyyyyy czytasz ze zrozumieniem? (1)

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1135012 2009-03-16 15:26

no chyba ty masz problem

jno

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133883 2009-03-15 19:28

No akurat PRL-owskiej propagandzie to raczej zależało na powiększeniu mniejszości polskiej. W Gdańsku było od 3 do 5% społeczeństwa przyznajacego się jawnie do polskości. Mogłoby być więcej ale część Polaków przez pokolenia zaborów przejęła język, kulturę i sposób bycia Niemców przyznawali się do niemieckiej części społeczeństwa, nie znali polkiego jedynie zniemczone polskie nazwiska im pozostały.

D.B.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133361 2009-03-15 12:32 Przytocz ilu Polaków było w 1939

potem napisz coś o Piaśnicy i Stutthofie.

jw

popieram opinię 6/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1133335 2009-03-15 12:08 dziecko z zadurzo ogladasz tv trwam!!I słuchasz jedynej słusznej stacji!!

a do prokuratora to cie nawet niewpuszca wiec przestac bajeczki wciskac!!
raczej sie zgłos ze skarga ze ci wyprali mózg

sieczke masz w głowie

popieram opinię 8/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1133395 2009-03-15 13:26 Racja

Zaklamywanie historii tego kraju to jakis trend. Trzeba umiec pisac o wydarzeniach sprzed lat w taki sposob aby nie walnac glupoty. Autor tego artykulu tego nie potrafi.

zbig

popieram opinię 4/nie zgadzam się 14

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zgłoś do moderacji opinię 1133476 2009-03-15 14:45 nawet nie tyle martwi mnie ten trollowski komentarz

ile te 11 głosów "poparcia" dla niego :(((

Wolnomieszczanin

popieram opinię 5/nie zgadzam się 0

Opinia została zablokowana przez moderatora.

zgłoś do moderacji opinię 1133892 2009-03-15 19:32 debil..

wyobraz sobie ze w 1945 roku to bylo niemieckie miasto atakowane przez sowietow :) atakowane a nie wyzwalane.

i jak najbardziej prawidlowo hitlerjugend byli w tym przypadku obroncami

pg

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133902 2009-03-15 19:36 wasz papież Joseph Ratzinger był w HITLERJUGEND!!! , tylko potraficie jątrzyć biedni katolicy w moherowych beretach

popieram opinię 2/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1133904 2009-03-15 19:38 W HITLERJUGEND BYŁY TAKIE SAME DZIECI JAK W SZARYCH SZEREGACH. JEDNYM Z NICH BYŁ PAPIEŻ JOSEPH RATZINGER

I TO NIE BYŁA ICH WINA, ŻE ZAMIAST NOSIĆ WODĘ W SUDANIE OBSŁUGIWALI DZIAŁKO PRZECIWLOTNICZE

miszcz kierownicy

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1133909 2009-03-15 19:43 jesteś durniem. Hitlerjugend byli obrońcami Danzig przed sowieckimi hordamim, należy im się cześć jako poległym w obronie cywlizacji zachodniej

idź do prokuratury idź, wyśmieją cie tam i bedą na ulicy wytykać jako oszołoma

saknijmidika

popieram opinię 2/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1133963 2009-03-15 20:30 skandal

Do M, czy ty wiesz kto to był hitlerjugend, jak nie to popytaj tych co wiedzą. Nie pisz głupich komentarzy.

gogo

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134126 2009-03-16 00:10

obrońca to każdy, który czegoś broni, oni nie atakowali, tylko sie bronili. Autor nie nazwał ich regionalnymi patriotami (choć pewnie w ich kraju za patriotów możnaby ich uznać), ani bohaterami, więc nie wiem gdzie tu skandal. trzeba czytać ze zrozumieniem, a potem pisać takie komentarze

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1134529 2009-03-16 10:39 M. Poczytaj sobie trochę o historii Gdańska.

kaiser

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1133209 2009-03-15 10:31 Jak już znajdą..

.. to na miejscu 'cmentarza' ustawią ławeczki a obok zbudują tego co niby "ceni jakość" LYDLA tak jak we Wrzeszczu...

np

popieram opinię 16/nie zgadzam się 3
Warte uwagi: