• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje linia kolejowa do portu za ponad 300 mln zł

Maciej Naskręt
4 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Gotowy jest most nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a także jedna z dwóch przepraw nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Ułożone zostały fragmenty nowego torowiska. Inwestycja za 312 mln zł ma być gotowa latem przyszłego roku.



Czy otwarcie linii do portu zmniejszy ruch ciężarówek?

Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł modernizuje linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 

Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie.

- Prace na linii kolejowej nr 226 toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Inwestycja powinna być gotowa w sierpniu 2016 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Jak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić. Ostatni raz na placu budowy byliśmy w czerwcu tego roku.

Fragment torowiska na nasypie przy ul. Lenartowicza. Fragment torowiska na nasypie przy ul. Lenartowicza.
Budowa wiaduktów na Przeróbce

Na terenie Przeróbki powstają w sumie trzy wiadukty kolejowe. Konstrukcja pierwszego - nad ul. Sienną zobacz na mapie Gdańska - jest już gotowa. Zakończyło się tam zagęszczanie gruntów przy przyczółkach. Niebawem ruszy jego wykańczanie.

Drugi obiekt - nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska - jest gotowy w połowie. Druga jego część powstanie po przełożeniu ruchu na częściowy obiekt i demontażu starego wiaduktu. Trzeci wiadukt również położony jest nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska, ale w ciągu torów do m.in. dawnego zakładu ZNTK. Obiekt przejdzie metamorfozę dopiero po przełożeniu ruchu na nowe tory.

Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
Gotowy most nad Martwą Wisłą

Kończą się prace na moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Trwa tam nanoszenie farby antykorozyjnej i okładzin tłumiących drgania i hałas. Obiekt jest już podwieszony. Wykonawcy pozostało usypanie tam tłucznia i ułożenie torowiska.

Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawiła się szerokość toru wodnego, która przy dotychczasowym moście wynosiła 11 metrów, a ma teraz 50.

Zlikwidowano dwa tory kolejowe na Olszynce. Niebawem w tym miejscu pojawi się torowisko z nową nawierzchnią. W oddali znajduje się lokalne centrum sterowania. Zlikwidowano dwa tory kolejowe na Olszynce. Niebawem w tym miejscu pojawi się torowisko z nową nawierzchnią. W oddali znajduje się lokalne centrum sterowania.
Olszynka wielkim placem budowy

Duże zmiany zachodzą także na Olszynce. Tam między ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańskaul. Łanową zobacz na mapie Gdańska rozebrano dwa tory. W ich miejscu niebawem zostanie wykonane nowe torowisko. Póki co wykonawca ustawił tam jedynie słupy sieci trakcyjnej.

Przy dotychczasowej nastawni zobacz na mapie Gdańska powstaje nowe Lokalne Centrum Sterowania. Konstrukcja budynku jest gotowa. Trwa jego wykańczanie - m.in. ocieplanie. Zamknięty dla ruchu jest także przejazd kolejowy dla samochodów na ul. Zawodzie. Do 7 listopada (sobota) utrzymana będzie tam tymczasowa organizacja ruchu. Stąd w relacji do centrum kierowcy muszą jechać ulicami: Niwki, Modrą, Gęsią, Łanową i Na Szańcach.

Przejazd kolejowy w ciągu ul. Przybrzeżnej. Po lewej dwa mosty nad Motławą. Przejazd kolejowy w ciągu ul. Przybrzeżnej. Po lewej dwa mosty nad Motławą.
Dwa mosty nad Motławą, pierwszy już gotowy

Przedsięwzięcie kolejowe obejmuje także przebudowę dwóch równoległych kratowych mostów nad Motławą na Oruni - przy ul. Olszyńskiej. Dotychczas wykonawcy udało się wyremontować północny obiekt. W tym samym czasie została też przebudowana konstrukcja toru, który przechodzi po zmodernizowanym moście.

Stary obiekt musi nieco poczekać na odświeżenie. Nastąpi to dopiero po przełożeniu ruchu na nowy tor, a tego na niektórych odcinkach jeszcze brakuje.

Problem z dofinansowaniem rozwiązany

Do końca 2015 r. inwestorzy muszą rozliczyć się z przedsięwzięć dofinansowanych środkami z  funduszu POIiŚ. Niemal od samego początku pewne było, że przebudowa linii kolejowej będzie trwać kilka miesięcy dłużej. Wielu zastanawiało się, czy to nie zagrozi przedsięwzięciu.

Niedawno - pod koniec października - inwestor (PKP PLK) podpisał umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dla inwestycji kolejowej do portu. Ustalono, że zostanie podzielone na unijne perspektywy finansowe. W pierwszej fazie inwestycja otrzyma ok. 150 mln zł z funduszu POIiŚ na lata 2007-2013. W kolejnej fazie (2014-2020) inwestycja zostanie dofinansowana kwotą ok. 80 mln zł.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • (8)

    Pytanie, czy na tej linii będą honorowane bilety PKM?

    • 68 44

    • Odpowiedz: Tak

      :)

      • 29 3

    • podziwiam

      co za poczucie humoru

      • 17 3

    • To linia towarowa do portu (...) (5)

      • 4 17

      • (4)

        W tym kraju sporo osób przewieziono pociągami towarowymi

        • 18 4

        • ta wypowiedź jest nie na miejscu....

          • 5 8

        • na towarowe nie było biletów (2)

          • 3 0

          • Ale był czas operacyjny 15 minut

            • 1 0

          • W jedną stronę.

            • 0 0

  • Tiry na tory! (1)

    Bardzo dobrze

    • 78 9

    • U nas we wsi na okolicznym skupie obowiązuje raczej hasło:

      Tory na tiry!

      • 2 0

  • Dlaczego hiszpańska firma budowała a nie jakaś polska?! (6)

    Jestem tym faktem zniesmaczony!

    • 76 40

    • Jesteś w błędzie (1)

      większość firm pracujących przy tym zadaniu jest Polskim kapitałem i do tego z Trójmiasta

      • 16 4

      • z polskich pracowników sporo było tłumaczy ...

        • 11 3

    • Budował ten kto wygrał przetarg.

      Jeśli masz jakieś uwagi do samego przetargu to zgłaszaj do prokuratury.

      • 15 2

    • bo....

      bo np. hiszpański bank ( z polska nazwą ! ) da kredyt hiszpańskiej firmie a nie polskiej . Wszystko zaczyna się i kończy na pieniądzach.

      • 7 3

    • czyli nasza- europejska!

      • 4 0

    • POSZUKAJ TAM HISZPANA

      żadnego nie ma .... pracują tylko Polacy

      • 1 4

  • Niezwykle ważna investycja. (9)

    W Przypadku jeszcze szybszego rozwoju kraju - Niezbędna...
    Omija tereny ścisłego centrum a to sprawa trudna do przecenienia...
    Zresztą, na darmo by tyle kasy nie wydano...

    • 49 6

    • Ale zdajesz sobie sprawę, że ta inwestycja niczego nowego nie wnosi? (6)

      To tylko remont linii otwartej 45 lat temu?

      • 7 20

      • Ta inwestycja bardzo znacząco poprawia przepustowość do i z portu w Gdańsku (4)

        Po zakończeniu tej lini DCT jeszcze bardziej odskoczy pozostałym terminalom kontenerowym

        • 22 2

        • jeszcze więcej chińszczyzny będzie można wwozić do tej częsci Europy (3)

          • 8 14

          • sam jesteś chińska podróba (2)

            Stara linia jednotorowa od lat nie dawała rady z przepustowością, dzięki tej inwestycji poprawi się konkurencyjność naszego portu, bo przyspieszy transport i przepustowość wzrośnie. Nie tylko importujemy, eksport również dzięki temu portowi nam rośnie, i to szybciej niż import. W planach jest uruchomienie stałego połączenia kontenerowego z USA, gdzie możemy eksportować na dużą skalę meble np.

            • 8 3

            • Stara linia (gierkowa) była dwutorowa (1)

              tylko most był jednotorowy.
              Pytanie dlaczego dalej na południe od Pruszcza nie zostala zwiekszona liczba torów do 4?

              • 1 2

              • widać że słoje Cię minusują, oni tylko wiedzą gdzie można się nayebać, pójść i brylować po galeriach

                a wybrałby się jeden z drugim i zobaczył ile torów szło do portu - no teraz już za późno bo odnowili drugi tor do samego mostu wantowego

                • 0 1

      • remont...

        to jest przywrócenie parametrów linii z lat 70., które zostały daaawno obniżone. Linia była wybudowana jako dwutorowa, zelektryfikowana, z Vmax bodajże 100 km/h. Przez lata została zdegradowana do tego stopnia, że wykorzystywany był tylko jeden tor, ale... nie na całej długości - pewne odcinki były obsługiwane torem nr 1, a inne nr 2. Prędkość z powodu stanu infrastruktury została ograniczona do 40-60 km/h, punktowo (mosty) nawet 20 km/h. Duże ograniczenia prędkości i praktycznie brak mijanek powodował, że przepustowość była bardzo niska. Po otwarciu DCT linia jak i stacja towarowa Gdańsk Port Północny jest mocniej obciążona, a będzie jeszcze bardziej po otwarciu drugiego nabrzeża DCT. Najwyższy czas na ten remont.

        • 5 1

    • Kipna PKP PLK z mieszkańców Gdanska, planowanie wyciankami i tylko za biurka .. (1)

      Ważna inwestycja pomijająca sprawy lokalnej społeczności zamieszkałej od dziesiątek lat na tym obszarze... tak planuje modernizuje PKP PLK

      • 1 5

      • czyli?

        • 5 0

  • (5)

    Pokażcie droga redakcjo jak wygląda ukończony miesiąc temu remont na Przeróbce. Wszystko rozkopane i zniszczone przez prace GPECu.

    • 58 6

    • Nie wszystko tylko fragment gdzie była awaria przy budowie wodociągu (2)

      • 4 15

      • Niestety nie. Dziś rozkopali kolejną cześć. Nawet nowe drzewa poszły w p@$^$

        • 15 4

      • Nie liż gepecowi parchu,bo to co się dzieje woła o pomstę do nieba,a ciągłe wyłączanie ogrzewania i ciepłej wody w środku listopada to juz kretynizm totalny.gepec srepec firma dno

        • 10 2

    • pokazali już po awarii

      mieli tam zamieszkać, postawić kamerę - żebyś nie musiał "iść z psem"?

      • 5 10

    • Na tylach hurtowni elektrycznej rozkopane juz od lata

      Wszędzie walają się przemysłowe śmieci. Dlaczego GPEC nie informuje że będzie wyłączał centralne ogrzewanie, zawsze piszą tylko o cieplej wodzie. Wzywamy gdański magistrat do zaprowadzenia porządku na Przeróbce. 3 remonty naraz to za dużo, jedni niszczą pracę drugich. Dlaczego remontu wiaduktów na Lenartowicza nie wykorzystano do wyprostowania tej ulicy pod wiaduktami ? Nadal przebiega tak jakby to była trasa konna ?

      • 2 1

  • No dobra, będzie odnowiona linia 226, to dobrze, nie mniej jednak... (12)

    pociągi będą wyjeżdżały z portu, dojeżdżały do Pruszcza i... co dalej? Dalej ta linia jest wpięta do linii 009 czyli E65. Czyli tej magistrali już przeciążonej głównie przez pociągi regionalne i intercity (pamiętacie, że z tego powodu PKM dojeżdża tylko do Wrzeszcza?). Jakby nie patrzeć jest to dość poważna bariera rozwojowa dla portu. W tej chwili jeszcze jakoś to funkcjonuje, ale w przyszłości zator jest nieunikniony więc powinno się już działać, zanim nasze drogi zaleją ciężarówki. Dlatego uważam, że fajnie, że modernizują 226, ale nie należy zapomnieć, że priorytetem transportowym dla Trójmiasta jeżeli chodzi o transport kolejowy, powinno być przedłużenie linii SKM do Zajączkowa Tczewskiego, co pozwoli odciążyć l009 i umożliwi poprawę dostępności transportowej Trójmiasta.

    • 30 9

    • Od Pruszca Gd. masz 3 tory (2)

      Najpierw sprawdź :)

      • 7 5

      • no i co z tego specjalisto kolejowy sprzed monitora?

        • 4 2

      • a potrzeba 4-5

        • 1 1

    • po co się wypowiadasz jak nie masz pojęcia o czym piszesz? (2)

      Jest o tym oddzielny wątek na SSC

      • 5 2

      • Niestety, ale dobrze pisze (1)

        W tej chwili cały korytarz miedzy Tczewem a Gdynią jest przeładowany (odsyłam do raportu TOR), bez dodatkowej linii (a w zasadzie przedłużenia linii 250) która przejęłaby regionalny ruch osobowy nie jest możliwy ani rozwój portu (no, przynajmniej nieuciążliwy rozwój portu), ani poprawienie oferty przewozów pasażerskich dla mieszkańców południowych rejonów aglomeracji (ale nie tylko, bo odciążenie ruchu umożliwiłoby również pchnięcie PKM-ek aż do Gdańska Głównego). Niestety, nic o planach przedłużenia tej linii nie słychać (niby 2 lata temu SKM miało zamówić studium wykonalności, ale efektami do dziś dnia się nie podzielili), a jak ktoś próbuje o tym wspomnieć, to jest atakowany przez bandę trolli twojego pokroju.

        • 1 0

        • linia 250 przynajmniej do Pruszcza to priorytet!

          to jedyny sposób na rozładowanie korków na trakcie św. Wojciecha. SKM do Pruszcza co 15 minut to rozwiązanie problemów transportowych Orunii i Pruszcza. Do kompletu linie dowozowe (autobusy) do stacji i byłoby pięknie!

          • 2 0

    • Dalej powinny jechać linią 229 do linii 201 - niemal typowo towarowej. (5)

      Ruch z Portu Północnego na południe powinien od Pruszcza Gd. przynajmniej w połowie odbywać się przez Kolbudy-Glincz-Kościerzynę-Bydgoszcz. Znacząco odciążyłoby to magistralę E65 - już zapchaną - i usprawniło transport towarów z/do portu.

      • 5 2

      • Akurat się nie zgodzę (4)

        229 przechodzi przez tereny typowo mieszkalne, w dodatku jest tam jeden tor - aż się prosi, żeby kursował tam jakiś szynobus. 201 też praktycznie funkcjonuje jako kolej dojazdowa dla mieszkańców Kaszub. Bezpieczniej jednak, żeby towarowe jeździły do Tczewa i dopiero stamtąd ewentualnie poprzez 203 (porządna linia, lecz mało obciążona) docierały do 201 (o ile ma to sens).

        • 3 0

        • Owszem, prosi się o szynobus, zwłaszcza Kolbudy-Gdańsk. (3)

          Ale w Planie Transportowym dla Woj. pomorskiego linia 229 Pruszcz-Glincz jest właśnie ujęta jako obwodnica towarowa. Zatem do samego ruchu pasażerskiego jej nie będą rewitalizować tłumacząc niską opłacalnością. Jednakże jeśli przywróci się ruch towarowy na tej linii i skompensuje on koszty jej utrzymania, to przywrócenie ruchu pasażerskiego będzie kwestią czasu.

          • 2 0

          • Mieszkańcy Pruszcza, Juszkowa, Straszyna, Goszyna, Bielkówka itd. (2)

            Będą wniebowzięci mając pod oknami jeżdżące pociągi towarowe.

            • 1 1

            • (1)

              jakoś mieszkańcy Śródmieścia Gdańska, Wrzeszcza, Zaspy, Przymorza, Żabianki, Sopotu, Orłowa, Redłowa, Śródmieścia Gdyni, Grabówka, Chylonii, Cisowej, Rumi, Redy, Wejherowa nie mają nic przeciwko. Mieszkańcy Banina i Rębiechowa nie mają też nic przeciwko latającym nad ich głowami samolotom. Niestety - gospodarka, handel, dystrybucja = pociągi towarowe. Myślę, że mieszkańcy Pruszcza, Juszkowa, Straszyna, Goszyna, Bielkówka itd. również kupują towary transportowane koleją, używają energii elektrycznej produkowanej z węgla transportowanego koleją, latają samolotami do jukej i generują korki swoimi golfami GDA pogarszając standard życia mieszkańcom Gdańska. Nie szukajmy na siłę problemów.

              • 7 0

              • Do EC dostarcza się ruski węgiel drogą morską via Port Gdańsk

                • 0 0

  • 60 mln w błoto? (11)

    A ILS II kat w Gdańsku to ile kosztował ?

    Wiem że nie na temat, ale ILS II kat w Gdańsku to ile kosztował ? 60 mln zł, dobrze pamiętam ? Podobno mgła miała być już niestraszna. A dziś trochę mgły a już nic nie może w Gdańsku wylądować. Patrzę na http://www.airport.gdansk.pl/schedule/arrivals-table - Cancelled, Cancelled, Cancelled, Cancelled...

    • 15 32

    • ILS II jeszcze nie został uruchomiony... (1)

      podobno 12.11 ma zacząć działać

      • 23 0

      • technicznie rzecz ujmując - działa cały czas, ale jeszcze port nie ma zezwolenia na operacje w CAT II

        • 24 0

    • od uruchomienia instalacji do podwyższenia certyfikatu mija co najmniej pół roku (1)

      takie procedury i każdy się ich trzyma. PAŻP nie wyda papierka bez sześciu miesięcy stabilnej pracy ILS.

      • 26 0

      • Po co śledziowi tłumaczysz? Co byś nie pisał on i tak będzie twierdził, że potrzeba nam lotniska w Kosakowie

        • 20 3

    • chłopie nie myl konia z osłem... (5)

      Co Ci do tego ile wydał port lotniczy z prywatnych NIE PAŃSTWOWYCH pieniędzy?? mogli sobie na to nawet wydać nawet 2 miliardy co Ci do tego głąbie? za Twoje to robili? nie. więc nie wyjeżdżaj tu z ILSem pod artykułem o linii kolejowej...

      • 12 4

      • A to pieniążki prezesa że PRYWATNE? (3)

        co najwyżej wydał pieniądze należące do Spółki prawa handlowego. Spółki należącej do samorządów Trojmiasta, województwa oraz (pośrednio przez spółke Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze") także do PAŃSTWA...
        Nie będę wspomminał o ew. dofinansowaniu Unijnym... oraz poręczeniu ew. kredytów przez właścicieli spółki...

        Tak więc kolego.. Gdzie te PRYWATNE pieniądze? Słucham!!

        • 3 10

        • fakt faktem problemy mialy sie skonczyc i.......nadal sie nie skonczyly (2)

          Widze, ze temat zaniechania uruchomienia Babich Dolow - Kosakowa byl bledem

          • 1 16

          • po sąsiedzku jest tekst o mgle w Kosakowie

            http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Profesor-klimatolog-zmanipulowano-dane-pogodowe-na-temat-lotniska-w-Gdyni-n96018.html

            • 4 0

          • a ktoś Ci (...) pisał, kiedy się skończą?

            po włączeniu nadajnika czy po udzieleniu certyfikacji? Rusz łbem a nie ślepo patrzysz na szczurka.

            • 2 0

      • po co ten chamski język ? dlatego minusuję

        • 0 0

    • Racja, ch,.. a nie ILS :D

      • 1 4

  • (3)

    Ogólnie PKP to głęboka komuna...
    Jako ciekawostkę podam fakt, że 2 razy wysłałem swoje cv na ich ogłoszenia, oczywiście doskonale spełniając wymagania,a być może nawet lepiej.
    Ani razu sie nie odezwali.
    Nie, nie jestem rozgoryczony i się żalę - mam przyzwoita robotę, ale taki eksperyment doskonale pokazuje jak tam to wszystko działa.
    Doskonale też wiem jak tam się dostaje pracę więc szopka z ogłoszeniami jest żałosna.

    • 25 13

    • ja rok temu wysłałem i dostałem pracę (1)

      ale koksów nie ma i szukam nowej, ale fakt nepotyzm jest w 75%.

      • 12 1

      • podobnie w ...

        podobnie w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, gdzie nawet na najniższe stanowisko trzeba mieć poparcie lokalnych władz PSL.

        • 5 0

    • A może jednak nie spełnił Pan wymogów I dla tego się nie odezwali.czasem zbyt duże kompetencje są utrudnieniem w poszukiwaniu

      • 9 5

  • Nie zaplanowano ścieżki rowerowej na starym moście, więc nie jestem tą inwestycją zainteresowany.

    • 24 18

  • 8 m wysokości (1)

    most samochodowy ma 9 m. nad poziom wody. Tu zrobili 8 m. Spaprali...

    • 20 11

    • 8m

      Swiatlo pod mostem kolejowym jest identyczne jak dla obiektu drogowego - taki byl glowny powod podniesienie obiektu kolejowego.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane