• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje linia kolejowa do portu za ponad 300 mln zł

Maciej Naskręt
4 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Gotowy jest most nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a także jedna z dwóch przepraw nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Ułożone zostały fragmenty nowego torowiska. Inwestycja za 312 mln zł ma być gotowa latem przyszłego roku.



Czy otwarcie linii do portu zmniejszy ruch ciężarówek?

Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł modernizuje linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 

Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie.

- Prace na linii kolejowej nr 226 toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Inwestycja powinna być gotowa w sierpniu 2016 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Jak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić. Ostatni raz na placu budowy byliśmy w czerwcu tego roku.

Fragment torowiska na nasypie przy ul. Lenartowicza. Fragment torowiska na nasypie przy ul. Lenartowicza.
Budowa wiaduktów na Przeróbce

Na terenie Przeróbki powstają w sumie trzy wiadukty kolejowe. Konstrukcja pierwszego - nad ul. Sienną zobacz na mapie Gdańska - jest już gotowa. Zakończyło się tam zagęszczanie gruntów przy przyczółkach. Niebawem ruszy jego wykańczanie.

Drugi obiekt - nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska - jest gotowy w połowie. Druga jego część powstanie po przełożeniu ruchu na częściowy obiekt i demontażu starego wiaduktu. Trzeci wiadukt również położony jest nad ul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska, ale w ciągu torów do m.in. dawnego zakładu ZNTK. Obiekt przejdzie metamorfozę dopiero po przełożeniu ruchu na nowe tory.

Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
Gotowy most nad Martwą Wisłą

Kończą się prace na moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Trwa tam nanoszenie farby antykorozyjnej i okładzin tłumiących drgania i hałas. Obiekt jest już podwieszony. Wykonawcy pozostało usypanie tam tłucznia i ułożenie torowiska.

Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawiła się szerokość toru wodnego, która przy dotychczasowym moście wynosiła 11 metrów, a ma teraz 50.

Zlikwidowano dwa tory kolejowe na Olszynce. Niebawem w tym miejscu pojawi się torowisko z nową nawierzchnią. W oddali znajduje się lokalne centrum sterowania. Zlikwidowano dwa tory kolejowe na Olszynce. Niebawem w tym miejscu pojawi się torowisko z nową nawierzchnią. W oddali znajduje się lokalne centrum sterowania.
Olszynka wielkim placem budowy

Duże zmiany zachodzą także na Olszynce. Tam między ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańskaul. Łanową zobacz na mapie Gdańska rozebrano dwa tory. W ich miejscu niebawem zostanie wykonane nowe torowisko. Póki co wykonawca ustawił tam jedynie słupy sieci trakcyjnej.

Przy dotychczasowej nastawni zobacz na mapie Gdańska powstaje nowe Lokalne Centrum Sterowania. Konstrukcja budynku jest gotowa. Trwa jego wykańczanie - m.in. ocieplanie. Zamknięty dla ruchu jest także przejazd kolejowy dla samochodów na ul. Zawodzie. Do 7 listopada (sobota) utrzymana będzie tam tymczasowa organizacja ruchu. Stąd w relacji do centrum kierowcy muszą jechać ulicami: Niwki, Modrą, Gęsią, Łanową i Na Szańcach.

Przejazd kolejowy w ciągu ul. Przybrzeżnej. Po lewej dwa mosty nad Motławą. Przejazd kolejowy w ciągu ul. Przybrzeżnej. Po lewej dwa mosty nad Motławą.
Dwa mosty nad Motławą, pierwszy już gotowy

Przedsięwzięcie kolejowe obejmuje także przebudowę dwóch równoległych kratowych mostów nad Motławą na Oruni - przy ul. Olszyńskiej. Dotychczas wykonawcy udało się wyremontować północny obiekt. W tym samym czasie została też przebudowana konstrukcja toru, który przechodzi po zmodernizowanym moście.

Stary obiekt musi nieco poczekać na odświeżenie. Nastąpi to dopiero po przełożeniu ruchu na nowy tor, a tego na niektórych odcinkach jeszcze brakuje.

Problem z dofinansowaniem rozwiązany

Do końca 2015 r. inwestorzy muszą rozliczyć się z przedsięwzięć dofinansowanych środkami z  funduszu POIiŚ. Niemal od samego początku pewne było, że przebudowa linii kolejowej będzie trwać kilka miesięcy dłużej. Wielu zastanawiało się, czy to nie zagrozi przedsięwzięciu.

Niedawno - pod koniec października - inwestor (PKP PLK) podpisał umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dla inwestycji kolejowej do portu. Ustalono, że zostanie podzielone na unijne perspektywy finansowe. W pierwszej fazie inwestycja otrzyma ok. 150 mln zł z funduszu POIiŚ na lata 2007-2013. W kolejnej fazie (2014-2020) inwestycja zostanie dofinansowana kwotą ok. 80 mln zł.

Opinie (111) 1 zablokowana

  • O jest i bareczka (2)

    Hmm szkoda że u nas całkowicie pomija się już możliwości wykorzystania żeglugi śródlądowej tak jak w Niemczech czy Holandii. Prześwit pod mostem jest mizerny taka niska barka ok. ale barka z dużą ilością kontenerów czy samochodów nie przejdzie. A zamiast np 100 tirów mogła by popłynąć sobie cichutka bareczka. widzę że ŻŚ spisuje się na straty i nie zakłada się jej rozwoju a szkoda bo na zachodzie jest bardzo ceniona

    • 8 1

    • skąd dokąd chcesz aby barki (z kontenerami i samochodami) pływały?

      • 1 2

    • nikt nie spisuje żeglugi na straty.

      8 metrów załadunku to naprawdę dużo. Wisła na niektórych odcinkach nie jest w ogóle żeglowna i więcej, niż dwie warstwy kontenerów zwyczajnie ugrzęzną na mieliźnie.

      • 0 0

  • Propaganda (2)

    8 m wysokości i 50 szerokości toru wodnego? Przy nowym moście tak ale obok stoi stary, który jeszcze ogranicza warunki żeglowne... Nie wprowadzajcie ludzi w błąd, jeszcze się wymiary toru wodnego nie zmieniły!

    • 1 3

    • a kawałek dalej jest Siennicki (7,5m na 19m) (1)

      po co budować wyżej i szerzej?? no i przy okazji wyburzyć stary kratownicowy (zabytkowy)

      • 1 0

      • coś mi mówi, że nowy kolejowy

        wytrzyma trochę dłużej niż stary siennicki

        • 0 0

  • No i fajnie (4)

    Przydałaby się jeszcze obwodnica kolejowa Trójmiasta, aby te składy z węglem i niebezpiecznymi związkami nie przejeżdżały przez serca tak duży skupisk ludzkich.

    • 4 1

    • zainstaluj sobie SimCity i stwórz miasto idealne...

      • 3 2

    • Pociągi towarowe już korzystają

      z linii kolejowej Bydgoszcz - Kościerzyna - Gdynia Port.

      • 0 1

    • Przecież to właśnie jest obwodnica

      Omija wszystkie ważniejsze dzielnice Trójmiasta.

      • 0 0

    • a gdzie ekrany ???

      prowadzą linię przez dzielnicę, a ekranów nie widać
      samochody jeżdżą ciszej a ekrany się buduje i są normy europejskie
      dlaczego przy głośnych pociągach towarowych nie budują ekranów akustycznych ???

      • 0 0

  • zupełnie poważnie mówiąć, to można by włączyć tą linię do PKM. (1)

    • 3 3

    • w jaki sposób?

      • 0 0

  • Most wantowy ma zakaz ruchu pieszych. (1)

    Czyli zdjęcie nowego mostu kolejowego wykonane z mostu wantowego zostało wykonane ze złamaniem prawa.

    • 1 1

    • A używanie

      tak szerokiego kąta w aparacie, nie tylko deformuje rzeczywistość, ale też wprowadza dezinformację dla nie znających terenu. Maniera, moda. Szkoda.

      • 0 1

  • Przejazd kolejowy na ul. Zawodników? Czyżby znów wąskotorówka zamiast rynku? Ul. Zawodników kończy się 20 metrów za mostkiem na Olszynkę. Dalej jest nomen omen ul. Wąskotorowa.

    • 1 0

  • pkp

    W 1945 szybciej budowano

    • 0 0

  • Jak redakcja tak dokłanie wylicza to na Olszynce rozebrano 4 !! tory a nie dwa ,

    Ani słowa natomiast że planowane jest w tym miesiącu przełożenie ruchu pomiędzy Olszynką a Pruszczem na wyremontowany tor nr 202 . Natomiast nowym mostem nad Wisłą w tym roku nic nie pojedzie.
    A w koniec przebudowy do końca lata !!! przyszłego roku nie wierzę. Hiszpańskie konsorcja jeszcze w Polsce nic w terminie nie zrobiły.
    Przydałaby sie też informacja co dalej ze stacją Port Północny ? sam remont linii 226 za dużo nie polepszy skoro sama stacja jest w ruinie , pozamykane pozarastane krzakami i drzewami tory , predkości na czynnych torach 20 km i 10 km/h.

    • 0 0

  • dlaczego nie ma ekranów akustycznych ??

    przy drogach budują ekrany, mimo że samochody jeżdżą ciszej
    czy nie ma obowiązku budowania ekranów wzdłuż torów kolejowych ??

    • 1 2

  • a

    mnie sie podoba Dragados jak desperados i od razu lepiej....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane