• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje serial Rodzina Treflików

Jakub Gilewicz
4 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lody Calypso mają już 60 lat

Animatorzy ożywiają lalki, aktorzy użyczają im głosów, a o miejsca, gdzie występują postaci, dbają scenografowie. Dziennie w gdyńskim Studio Trefl powstaje kilkadziesiąt sekund serialu dla dzieci Rodzina Treflików. Bo lalkowa technika poklatkowa to efektowna, ale czasochłonna metoda animacji.



Czy twoje dzieci widziały serial Rodzina Treflików?

Sekunda nagrania musi mieć 25 klatek. A młody goryl będzie mocował się z drzewem około dziewięciu sekund. Animator musi więc ponad 220 razy zmienić pozycje małpy i drzewa. A do tego po każdej zmianie wykonać zdjęcie.

- W ten sposób uzyskujemy złudzenie ruchu, życia naszych postaci. Bo 25 klatek to jedna sekunda tego, co wyświetla się na ekranie - tłumaczy główny animator Adam Wyrwas.
Aby stworzyć pojedynczą klatkę, Wyrwas wchodzi po schodkach na makietę, klęka na poduszce i pochyla się nad gorylem. Przestawia a to łapę, a to głowę. Do tego zmienia pochylenie drzewa. Rzuca okiem na całość, schodzi z makiety, robi zdjęcie, sprawdza na monitorze, czy klatka pasuje do poprzedniej. A to tylko część jego pracy przy pojedynczej klatce.

Weteran polskiej animacji, który nadawał ruch lalkom choćby w "Misiu Uszatku", "Pingwinie Pik-Poku" czy w oskarowej produkcji "Piotruś i Wilk", jest skoncentrowany, ale też uśmiechnięty.

- Nie wyobrażam sobie wytrwania w tym fachu, gdybym go nie kochał. To jest bardzo kreatywne i po prostu to uwielbiam. Dlatego moje plecy jakoś jeszcze wytrzymują - wyznaje.
Animator pomaga więc młodemu gorylowi wyrwać drzewo. Bo kilka scen wcześniej, przez nieuwagę, małpa zepsuła huśtawkę głównym bohaterom filmu.

- Goryl próbuje naprawić swój błąd. Wyrywa drzewo, żeby z jego pnia zrobić huśtawkę, która wytrzyma masę całej trójki i żeby mogli się razem bawić - opowiada Wyrwas.

Bo małpa chciałaby pohuśtać się razem z TreflikiemTreflinką. To zielone psowate stworki, które są członkami Rodziny Treflików. Należą do niej również mamusia, tatuś, dziadek i babcia.

150 buziek na głowę i szkielety z fosforobrązu

Treflik i Treflinka - główni bohaterowie serialu dla dzieci, który powstaje w gdyńskim Studio Trefl. Treflik i Treflinka - główni bohaterowie serialu dla dzieci, który powstaje w gdyńskim Studio Trefl.
Filmowa rodzina mieszka w jednym z budynków zobacz na mapie Gdyni nieopodal Sea Towers. A że planów filmowych jest naraz kilka, jest i wiele kopii lalek. Tworzą je tutejsi lalkarze, a na jednym z etapów pomagają konstruktorzy.

- Nasze lalki powstają od podstaw, tu na miejscu. Jedne osoby zajmują się rzeźbą, inne jej obróbką, jeszcze inne odlewami, charakteryzacją czy kostiumami - opowiada lalkarz Daniel Kopala.
- Rodzina ma wiele kompletów ubrań. Są to na przykład koszulki czy spodenki. Czasami jednak zdarzają się rzeczy bardziej skomplikowane: trzeba uszyć dla dziadka mundur czy dla cioci strój do tańca typu kan-kan - tłumaczy lalkarz Magdalena Juszczakiewicz-Kowalska.
Niezwykle ważne są również szkielety, które znajdują się wewnątrz lalek. Dzięki nim możliwe jest precyzyjne poruszanie konkretnymi częściami ciała postaci.

- Szkielety wykonujemy głównie z fosforobrązu, ponieważ jest to materiał samosmarujący się. Używamy też mosiądzu, a kulki są ze stali nierdzewnej - wyjaśnia konstruktor Tomasz Wiśniewski.
Jednym z wyzwań był ostatnio szkielet goryla - powstał z około 300 elementów. Poza ruchami ciała, kluczowa jest również mimika. Główni bohaterowie mają po 150 wymiennych buziek.

- Są one drukowane na drukarkach 3D, a później obrabiane i malowane - tłumaczy Kopala.
Pełne ręce roboty mają także osoby odpowiedzialne za scenografię i rekwizyty. W jednym z pomieszczeń stoi kolejowy tunel, w kolejnym salon, do którego wjechała lokomotywa, a w jeszcze innym spory las.

- Tutaj widzimy stół, który wystąpił w odcinku, gdzie na ucztę przychodzą król i królowa. Stół nakryty został białym obrusem, a w zastawie są najróżniejsze dania. Wędliny, ciasteczka, babeczki, bezy... - prezentuje miniaturowe jedzenie Domnika Dejnaka, kierownik scenografii.
Skoncentrowani animatorzy i niełatwe sceny

Doświadczony Adam Wyrwas podczas animacji goryla. Doświadczony Adam Wyrwas podczas animacji goryla.
Kiedy lalki i scenografia są gotowe, a oświetlenie i sprzęt ustawione, do akcji wkraczają animatorzy. Każdy pracuje na osobnym planie.

- Dziennie animator tworzy od czterech do dziesięciu sekund - podaje kierownik produkcji Bartosz Kłopotek-Główczewski.
W przypadku scen, gdzie występują dialogi, animatorzy korzystają z wielu buziek. Przygotowuje je dla nich wcześniej dyżurna planu, ponieważ pyszczków są całe szafy.

- Każdy pyszczek ma swój symbol, i każdy pyszczek odpowiada za daną zgłoskę w zdaniu. Chodzi o to, żeby lalki mówiły naturalnie, żeby przejścia były jak najbardziej płynne - wyjaśnia dyżurna planu Joanna Stępień.
Poza tym animatorzy muszą być niezwykle skoncentrowani przy scenach zbiorowych.

- Są to trudne sceny, ponieważ jest wiele postaci i każda może wykonywać jakiś innych ruch. Za każdym razem trzeba wyłączać świadomość, obserwować tylko jedną postać i tak po kolei, aż zaanimujemy - w tym wypadku - osiem postaci - zdradza animator Jarosław Konopka.
Animatorzy dbają o ruch postaci, a aktorzy użyczają głosu. Wśród tych ostatnich są m.in. Karolina Trębacz-Mazurkiewicz, Joanna Jabłczyńska czy Jarosław Boberek. Za muzykę odpowiada z kolei Andrzej Krauze, a nad wszystkim czuwa reżyser Marek Skrobecki, który pracował m.in. przy oskarowym "Piotrusiu i Wilku".

100 tys. widzów i plany Grupy Trefl

Pierwszy sezon serialu, złożony z 13 odcinków, miał premierę w czerwcu br. na kanale TVP ABC. Jak przekonuje Bartosz Kłopotek-Główczewski, ośmiominutowe odcinki Rodziny Treflików miały dużą oglądalność.

- W czasie premiery w TVP ABC mieliśmy 100 tysięcy widzów. Poza tym serial emitowany był przez TVP Polonia, a także w Multikinie - wymienia Główczewski.
- Myślę, że odnieśliśmy pierwszy sukces, mimo że jesteśmy na początku drogi - komentuje założyciel Grupy Trefl Kazimierz Wierzbicki. - Naszym celem jest dzisiaj pozostanie na Wybrzeżu i stworzenie bardzo silnej grupy animatorów.
Poza tym serial ma też odegrać ważną rolę w działalności grupy.

- Zadaniem studia jest stworzenie tak zwanego contentu dla Grupy Trefl, czyli materiałów do kart, gier i puzzli dla dzieci - wyjaśnia Główczewski.
Obecnie trwa produkcja drugiego sezonu serialu.

Zobacz też, jak pracuje dojrzewalnia bananów w Gdyni

Miejsca

Opinie (27) 10 zablokowanych

  • W dzisiejszym świecie ta technika to artyzm (1)

    eeech. stare czasy dzieciństwa się przypomniały ;)

    • 46 3

    • też pomyślałam o Misiu Uszatku, Bolki i Lolku czy Reksiu :)

      • 0 0

  • rozumiem zasadę, strategię, ale...

    ...oddajcie pluszowego Treflika na meczach!!! ;)))

    • 6 3

  • Wole Reksia niz jakiegoś trefika! (1)

    • 5 23

    • Raczej

      Misia Uszatka, skoro mowa o technice.

      • 3 0

  • Potworne te bajki (3)

    Czemu nie robią kreskówek takich jak kiedyś?

    • 8 21

    • (1)

      ale to jest właśnie "jak kiedyś"! przecież komputerowe animacje jak w Schrecku są raptem od kilkunastu lat!

      • 10 2

      • wiesz co to jest kreskówka ?

        i jaki kurde schreck ?

        • 3 1

    • Lubiłem misia uszatka oraz Koralgola

      A także Reksia i Bolka i Lolka. ALe amerykańce mieli lepiej - mieli He-man'a, Battle of the Planet (Załog G Boys), mieli Jasona z Star Patrol'u, Gwiezdną Akademię, bajki Disneya....
      Po latach nadziwić się nie mogę, że w wolnej Polsce nikt nie kręci kontynuacji Bolak i Lolka, a przecież można by dzieci w szkole nauczyć rycerskości wobec dziewczyn (vide Tola i chłopcy) Koralgol i Uszatek też byli OK. Tytus był zekranizowany raz bodaj i to kiepsko.
      Za to kręci się debilizmy w stylu "Pokłosie" gdzie jakiś aktor w średnim wieku przyczepia sobie do tarczy polskie dzieci.
      Dziwią tez bajki zachodznie, bo kontynuacja He-mana to był syf, serialu z żywymi aktorami w kosmosie nie ma - choć teraz zrobienie takiego kosztuje mniej niż kiedyś. A przesłanie bajek jest gorsze niż kiedyś.

      • 1 3

  • Sztuka dla sztuki

    i dla unijnych dotacji.

    • 4 20

  • Brzydkie, ale dzieciom może się podoba. (1)

    • 5 19

    • mi się podobają

      • 6 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Rodzina Treflików od kuchni

    Ciężka i niełatwa sztuka

    • 19 1

  • sama sie wybiore (1)

    dzieci nie mam ale chętnie obejrze

    • 9 2

    • Idzie nowe

      Dla mnie rewelacja! Dzieci zaraz beda mialy swoje ale wychowalismy sie na "bez agresji" i nadal tak pozostaniemy. Fajne!

      • 2 0

  • Sekunda nagrania to 25 klatek, trzeba 25 razy zmienić ustawienie postaci.

    A potem to 25 razy sfotografować. Potem zgrać i dołożyć dźwięk.
    Syzyfowa praca. Ale efekt jest świetny.
    Do dziś nie wiedziałem, że w Gdyni TREFL uruchomił produkcję filmów animowanych.
    Na You Tube obejrzałem jeden odcinek Rodziny Treflików.
    Jutro pokażę wnukowi.

    • 27 0

  • Niestety Trefl strzelił sobie w kolano... (1)

    poprzedni Treflik był...ale po faceliftingu mnie odrzuca....

    • 3 3

    • pełna zgoda!

      ten nowy wygląda jak ubogi krewny poprzedniego, i to moooocno ubogi... :)

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane