• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • jak wdac redakcja T.pl niezdrowo sie podnieca walkujac poraz n-ty temat PKM

    tak naprawdę nic nowego oprócz wizualizacji nie maja do zaprezentowania .tworzenie PR wychodzi wam tak sobie

    • 3 4

  • Tyle drzew wycięto :( na planach wyglada to jak pustynia.

    • 9 1

  • przystanek Jasień - na polu - nie dla ludzi (6)

    • 8 7

    • (1)

      A byłeś tam ostatnio? Bloki dochodzą praktycznie do samej linii.

      • 3 1

      • Ludzie sugerują się mapą google,

        A mapa google ma w niektórych miejscach już 3 lata i więcej, a dla tych miejsc to jak wieczność. Ale jak widać troli internetowych wszystko wiedzących mamy sporo.

        • 4 0

    • Przystanek na Jasieniu jest ok (3)

      Rozwija się tam mieszkaniówka. Za to przez cały czas nie mogę pojąć kto będzie korzystał z przystanku PKM Brętowo. Jeśli ktoś mi powie, że mieszkańcy Piecek-Migowa, to proszę uzasadnić, w jakich relacjach będą oni podróżować korzystając z PKM?

      • 3 1

      • (2)

        Jadąc od strony Kaszub, Osowej, Gdyni, ale także Oliwy. W Brętowie przesiądą się na tramwaj i bez problemu dojadą.
        Zresztą tak patrząc, to także mieszkańcy Siedle będą z niego korzystali.

        • 2 1

        • Od strony Kaszub, Gdyni, Osowej (1)

          ^^ z powyższym się zgodzę, tylko jak wiele to będzie osób? Z Oliwą absolutnie się nie zgadzam. Po co się przesiadać 2 razy skoro można raz? (tak jak teraz, autobus+tram/SKM we Wrzeszczu). Mieszkańcy Siedlec? W kierunku Kaszub/Gdyni być może. Tak czy inaczej spodziewam się na tych relacjach frekwencji raczej na autobus (bynajmniej nie szynowy) niż pojemny pociąg...

          • 1 0

          • Nie sądzę, żeby np. studentom uniwerku chciało się jechać jakoś naokoło, skoro w ten sposób czas przejazdu będzie naprawdę krótki. I nie będzie problemu ze staniem w korku w autobusie.

            • 2 0

  • a jak będą wyglądały wille urzędników obsługujących projekt w tym tych marszałkowskich

    informacja powinna być pełna a nie jednostronna

    • 8 5

  • chciałbym wierzyć w to co tu prezentują ale....

    jakoś wewnętrznie czuję, że wyjdą jakieś problemy i nie starczy kasy na wiele z tych projektów

    • 5 3

  • Linia PKP w Warszawie do lotniska Okęcie im. Chopina (2)

    wybudowana przed euro okazała się mało atrakcyjna dla klientów lotniska. Znikoma frekwencja.

    • 11 1

    • No i?

      • 0 1

    • Tak ale...

      Tylko, że winę za to ponoszą przewoźnicy (brak spójnej i sensownej oferty przewozowej, brak wspólnego biletu) i brak bezpośredniego dojścia z terminalu do podziemnej stacji. PKM również może być niewypałem jeśli nie będzie funkcjonować jako SKM2.

      • 5 0

  • A po roku trzeba będzie pewnie remontować znając polskie realia :) (1)

    • 6 5

    • Przystanek Jasien- pomylka, przystanek Banino- pomylka- przytnajmniej dla mieszkanców z Banina,bo to praktycznie rebiechowo, jest tak daleko ze i tak trzeba podjechac albo samochodem albo autobusem ktory jezdzi co godzine, wiec lepiej juz sie nie fatygowac i dalej robic korki autem w strone wrzeszcza, albo zapychac autobus i tak juz pelny po brzegi bo mieszkancow ciagle tam przybywa ze wzgledu na dobre ceny za m2

      • 3 2

  • mieszkanka Moreny

    buhaha ciekawe kto będzie tym jeździł, dokąd i po co???

    • 14 7

  • fajna wizualizacja

    ale jak to często była montażysta zaoszczędził na muzyce, strasznie denerwujący jest ten powtarzający motyw

    • 6 6

  • A gdynia to gdzie ? (6)

    Cześć Gdyńska już była pominięta na filmie bo po co , najlepiej nie dostrzegać najbardziej dynamicznego miasta w Polsce

    • 6 15

    • juz Ci odpowiadam (5)

      po 1: kolej jest budowana na starych fundamentach starej kolei prowadzacej do Królewca - uławione zadanie zmiejszajace koszty
      po 2: Z Gdyni do Koscierzyny sa tory. Zeby z Gdanska dojechac do Koscierzyny, Chojnic itd torami trzeba dostac sie albo do Gdyni albo do Osowy
      po 3: Gdynia nie ma portu lotniczego - wiec z ta dynamika bym lekko przystopował
      po 4: budowana jest obwodnica południowa która ma odciazyc obwodnice trójmiasta stad w Baninie najwiekszy parking tak aby ludzie wypoczywajacy na kaszubach bez wjezdzania swoimi samochodami mogli dostac sie do Gdanska Sopotu czy Gdyni. To ta kolej i jej prakingi przejmą cześć samochodow ktore korkują rowniez i Twoje miasto...
      Teraz paniał?

      • 3 0

      • Z tym Królewcem to się chyba zagalopowałeś ;) (4)

        To była linia do Altemuehle, czyli do Starej Piły, z możliwością dotarcia dalej do Kartuz, a nie do Królewca. PKM Starą Piłę jednak pomija, bo odbija w stronę lotniska i Osowej.

        Pociągi do Gdyni dojadą, przez Osowę i Wielki Kack - ale tu już są tory, więc nie ma potrzeby ich budowy.

        A w stronę Oksywia i Babich Dołów pociągi osobowe nie pojadą z powodu braku zainteresowania ze strony władz Gdyni.

        • 0 0

        • mysle ze sie nie zagalopowałem,... (3)

          Transport kolejowy w Gdańsku kolej żelazna dotarła do Gdańska w 1852, gdy uruchomiono jednotorowy odcinek Tczew Gdańsk, stanowiący fragment Pruskiej Kolei Wschodniej (Preußische Ostbahn) z Berlina przez Kostrzyn Krzyż Piłę Bydgoszcz Tczew do Gdańska i Królewca. W październiku 1857 Gdańsk uzyskał połączenie z Malborkiem. Wszelkie informacje o polozeniu torow jak i mapek znajdziesz w necie. Torowiska te w chwili obecnej znajduja sie na min. terenach Niedzwiednika i Moreny. Milego dnia :)

          • 1 1

          • Mylisz się. (2)

            Ostbahn to kolej od strony Tczewa do Gdańska i na tym koniec jeśli chodzi o obszar Gdańska. Już połączenie Gdańska na północ z Sopotem i Gdynią to już nowa prywatna początkowo linia z Berlina przez Szczecin z 1870 roku. A kolej na tzw Morenie (to idiotyczna i błędna nazwa) i Niedźwiedniku to lokalna linia z 1914 roku, z Langfuhr (Wrzeszcz) do Altemuehle (Stara Piła, skąd dalej było połączenie na Kaszuby. I nie ma to nic wspólnego z linią do Królewca z połowy XIX wieku, która przebiegała z Berlina przez Bydgoszcz, Tczew, Malbork i Elbląg.

            • 1 0

            • oj, mylisz się (1)

              Linia na Starą Piłę była już przedłużana na Bąk, Czersk i miało to być nowe podejście do Gdańska dla pociągów z BERLINA.

              • 0 1

              • No ale co to ma wspólnego z... Królewcem???

                Były dalekosiężne pomysły i plany, ale to nie ma nic wspólnego z linią do Królewca!!!

                Nie mówiąc o tym, że mówimy o linii jednotorowej o górskim charakterze, która nie byłaby w stanie zastąpić istniejących dwutorowych magistral przez Tczew (jedna od strony Bydgoszczy, druga od strony Chojnic).

                Tak czy inaczej najbliższa linia w stronę Królewca była w Tczewie i kolej z Wrzeszcza do Starej Piły nie miała z Królewcem nic wspólnego.

                • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane