• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Ring wróci do Gdańska w tym roku

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Prace nad tramwajem Ring są już niemal zakończone.
  • Zaawansowanie prac na początku listopada.
  • Zdjęcie z 2006 r., wykonane w części nieudostępnionej do zwiedzania Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny tramwaj. Jego renowacja prowadzona jest w Krakowie. Tramwaj jest już praktycznie gotowy i prezentuje się nie gorzej niż 85 lat temu, gdy opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów.



Czy korzystasz z okazji do podróży historycznym taborem?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia do Gdańska pojazdu serii Tw269 pisaliśmy w lutym ub. r. Obecnie tramwaj poddawany jest jazdom testowym.

Przy renowacji wykorzystano znaczą część oryginalnych elementów wagonu, wyprodukowanego w 1930 r. w Gdańskiej Fabryce Wagonów (Danziger Waggon Fabrik).

- Oryginalne są: podwozie, konstrukcja szkieletowa, elementy pojedynczych okien oraz pojedyncze lampy wewnętrzne. Tramwaj będzie kursował podobnie, jak inne historyczne wagony - będzie go można spotkać na przejazdach okolicznościowych i być może też na wakacyjnej linii turystycznej - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Czytaj też: Tramwaj Güntera Grassa z Kassel

Potoczna nazwa tramwaju - Ring - pochodzi od przedwojennej nazwy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska (Ringstrasse), do której przez al. Legionów doprowadzono wówczas nową trasę i dla jej obsługi wyprodukowano sześć pojazdów tego typu.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza. Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza.
Pojazd w latach 80. trafił do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odrestaurowania. Gdański tramwaj stał praktycznie nietknięty przez ponad 25 lat.

Ring do Gdańska powinien dotrzeć jeszcze w grudniu br. Koszt prac renowacyjnych wynosi 920 tys. zł.

Czytaj też: Tramwaj wraca jako atrakcja na Dolne Miasto

Poznaj inny historyczny tramwaj - Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.

Miejsca

Opinie (56) 5 zablokowanych

  • (2)

    Wiadomo moze czemu Bergmann juz w ogole nie jezdzi na zadnych turystycznych trasach ani okazyjnie?

    • 34 3

    • Pewnie (1)

      pisze nowy scenariusz...

      • 29 8

      • Ci co dali łapę w dół nie skumali, ha ha ha

        • 9 1

  • na trase go

    w tych notorycznych przepelnieniach każdy egzemplarz się liczy...

    • 18 15

  • (2)

    Szkoda, że właśnie ten model nie stoi na ulicy Łąkowej.

    • 30 17

    • nie szkoda...

      lepiej nich staruszek jeździ, niż ma stać
      niech mu wrócą lata świetności i czuje że jest potrzebny

      • 14 0

    • Od razu by był w graffiti i innych g***ach

      • 4 0

  • w ankiecie brakuje opcji :

    Jeżdżę nimi codziennie..

    • 28 13

  • Cieszymy się, ale... (1)

    Właśnie, taki model lub inny stary powinien stać na Łąkowej zamiast tego blaszanego brzydactwa (bodajże 105N), które zresztą jeszcze straszy jeżdąc na niektórych trasach.

    • 21 41

    • To jest jeżdżący tramwaj i uwięzienie go w miejscu gdzie nie ma zasilania a tor jest tylko kilkusetmetrową dekoracją, byłoby karygodne. Poza tym na razie Łąkowej brakuje jeszcze wiele by stać się gdańską atrakcją turystyczną.

      • 38 0

  • Dobrze że dbają o historię :)

    fajnie że władze Gdańska jak i Gdyni zaczynają dbać historię codzienności - ostatnio Gdynia sprowadziła stary trolejbus, teraz Gdańsk stary tramwaj - super: )

    • 50 3

  • Na Stogi takie zabytki jeżdżą cały czas. Wodą kąpie na głowę, drzwi się nie dotykają, a ogrzewanie działa albo nie.

    • 31 11

  • Dobrze, że ma oryginalny odbierak prądu (pantograf) - nie to co biedny Bergmann z patykiem od Na102 (1)

    ZKM - zmieńcie pantograf Bergmanowi!

    • 39 2

    • Bergman też miał oryginalny pantograf z epoki.

      Zniszczony został przez bezmyślność ówczesnego ZKM (dobre kilkanaście lat temu).
      Powinno się go odtworzyć! - Może to byłby dobry temat pracy inżynierskiej/magisterskiej dla jednej z katedr (bezpośrednio powiązanej z sieciami trakcyjnymi) wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej?...

      • 12 2

  • Przepiekny-ach...

    • 31 1

  • (1)

    Bardzo dobra wiadomość. Szkoda, że za starymi tramwajami, tak jak za ludźmi, zaczynamy tęsknić za późno - wtedy gdy już ich nie ma.

    • 49 2

    • bo na codzień sie już nie nadają

      ale jako atrakcja turystyczna - super

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane