• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • Wszystko pięknie (12)

    tylko już wiele lat był plan budowy pętli dalej, niż na Witosa i teraz są dwie pętle obok siebie, a miliony poszły plus teren na coś innego, niż zawracanie dwóch linii autobusowych teraz

    • 63 68

    • co ?! (1)

      co ty gadasz ? To gdzie tramwaj ? Na pole jakieś ? hahaha

      • 12 13

      • pomyslal

        ktos jak bedzie sie odbywal ruch w czasie jakiejs awarii, remontu lub innego losowego zdarzenia? wtedy bedzie chociaz mozliowsc puszczenia ruchu do petli na witosa w innym przypadku 7 km lini tramwajowej zastapic autobusami - zycze powodzenia sknerusy - petla im przeszakadza :]

        ps o jakich milionach piszesz - zejdz na ziemie i nie zarazaj innych swoja glup...

        • 0 1

    • no to Chełm teraz będzie prawie odcięty, linia 11 co 20minut będzie jeździć i 108 co 20minut (2)

      do reszty tramwajów nie ma szans się dopchać w godzinach szczytu

      • 17 19

      • prywatny dostwca biletomatów nie wie czy będzie popyt - dziwne...

        • 9 1

      • skoro przy Bramie Wyżynnej da się swoodnie wsiąść do tramwaju

        to dlaczego na Chełmie ma się nie dać?

        • 20 4

    • super wynik to będzie kiedy tramwajem dojedziemy do Kościerzyny.. (1)

      • 9 20

      • a to już zelektryfikowali Kościerzynę?

        ;)

        • 10 3

    • Minusują, bo nie zajarzyli... (3)

      A sprawa jest prosta - pętli na Chełmie nie miało w ogóle być, tylko nitka pociągnięta na Orunię Górną, wiaduktem nad Podmiejską. Ale że TEsCO podpłaciło, to się i pętla znalazła (zrobiona na kilka lat), i beznadziejna trasa przez osiedle, zamiast po wewnętrznym pasie Armii Krajowej, gdzie od dawna wszystko przygotowane: przystanki, zejścia, kładki. I co najważniejsze - była to trasa BEZKOLIZYJNA. Ale po co robić dobrze, jak można źle, po co zrobić tanio, jak można drogo, po co myśleć, jak można nie myśleć. Witamy w Gdańsku...

      • 26 9

      • Sprawa jest prosta (1)

        Jak coś wiesz idź do prokuratora zamiast trollować swoimi pomówieniami.

        • 7 11

        • naprawdę jesteś taki naiwny czy tylko trollujesz?

          • 3 3

      • Nie wiem gdzie mieszkasz ale jakoś tak się składa że na Chełmie większość mieszkańców zgarniają ulice Witosa / Cieszyńskiego/Cebertowicza i właśnie tam przebiega linia tramwajowa. Mieszkańcy Dragana szczególnie 3/5/7 muszą deptać nie ma rady. Natomiast patrząc na Armii Krajowej i tego co się dzieje za cmentarzem , za jakiś czas wpadną na pomysł przedłużenia torów by wozić klientów do AUCHAN . Będziesz mógł się z nimi zabrać ale skoro boli Cię temat Oruni to nie jest przez przypadek przewidziane machnięcie linii tyle ze troszkę później. Ja się nawet cieszę że otworzą tę linię byłbym bardziej zadowolony gdybym mógł jeszcze dojechać tam swoją Ukraina z Zakoniczyna po jakimś utwardzonym terenie. O ścieżce rowerowej nawet nie marzę.

        • 0 0

    • parking

      Najlepszy na tej nowej pętli jest parking a dokładnie dojście z niego na przystanek. Jakiś inżynier zapomniał o ergonomii podczas projektowania. Najkrótsza droga z niego jest w linii prostej po trawniku. Oczywiście nie ma tam żadnego chodnika. Według założenia trzeba przejść dookoła -dłuższą drogą. Już widzę jak na świeżutkiej trawce powstaną udeptane ścieżki. Brak słów.

      • 6 0

  • LCD (7)

    "Ekran Systemu Informacji Pasażerskiej nie będzie czytelny w słoneczny dzień. "
    Znowu .... kto to projektuje?

    • 203 5

    • 100% cena projektuje wszystko w Polsce.

      • 32 1

    • Własnie tak się zastanawiam czy istnieją ekrany wykonane w technologii e-ink, które można wpiąć pod komputer (3)

      E-ink najnowszej generacji obsługuje bodaj 16 odcieni szarości, a do wyświetlania informacji tekstowych to chyba by wystarczył?

      • 18 2

      • Pewnie są (1)

        Ale tak naprawdę starczyłby jakiś ekran o bardzo dużym kontraście. Mogłby być czarno-biały. Już te mechaniczne informatory sprzed dziesięcioleci byłyby lepsze.

        • 20 0

        • Nie da nic kontrast kolorów, chodzi o padanie światła na ekran co stwarza zjawisko odbicia.

          Przydałby się ekran LED z dużymi diodami.

          • 10 1

      • a jak mądralo czytałbyś informacje w nocy?

        • 0 4

    • Jakby nie mogli zrobić diodowych... które pokazują info na takiej zasadzie jak w tramwajach są wyświetlacze, albo na peronach skm

      • 5 2

    • bo to zwykłe LCD

      a nie LEDowe ;/
      i dlatego słabo są widoczne w słońcu, podobnie jest z tanimi laptopami

      • 2 0

  • a ten punkt z bieltami to będzie otwarty?? (2)

    • 30 5

    • "drzwi w drzwi" ahahahaaa.. tj na chelmie?

      sory ale tak bylo przez rowno 2 tygodnie gdzie pozniej wasze obiecanki zamienily sie w to co mamy dzis.. i bardzo nie fajne to uczucie jak mi z pzred nosa odjezdza pusty bus bo kierowaca nie zaczekalm kilkunastu sekund i odjechal widzac nadjezdzajacy tramw

      • 20 2

    • z bełtami owszem przydałby się

      • 0 0

  • Ten cały SIP to jeden wielki niewypał. (9)

    Nie dość, że rzadko kiedy widać, co jest wyświetlane, to w dodatku nie pojawiają się komunikaty i faktycznych godzinach przyjazdów, a jedynie te same, co na rozkładzie. To na co taka tablica, skoro równie dobrze mogę iść przeczytać rozkład? Warto było?
    Aha, zapomniałbym: często wyświetla się informacja typu: 11 za 3 min, a poniżej 11 - 15.20, co w praktyce oznacza to samo, bo jest właśnie 15.17. A jeszcze częściej zdarza się, że jest napisane, że przyjazd np. za dwie minuty i ta dwojka świeci się przez jakieś 5 minut :)

    • 129 9

    • Napiszę wam jak to jest rozwiązane w Niemczech. (2)

      Tu system bardzo prosty i skuteczny. Przystanki maja antenkę na słupie z informacja o przyjazdach. Tramwaje też mają ów antenkę :) Tramwaj jedzie i wysyła pozycję co jakiś czas i na tej podstawie tablica uaktualnia informację o tym za ile tramwaj dojedzie. Proste i praktyczne. Czy nie stac nas w Trójmiescie na proste rozwiązanie z GSM i programem napisanym np. przez studentów ETI?

      • 16 4

      • u nas tę antenkę po godzinie by zwinęli (1)

        • 1 5

        • przesadzasz:)

          Zaraz bys złomiarzy wysyłal :)

          • 5 0

    • (3)

      moim zdaniem największy błąd w tych tablicach to niewyświetlanie pojazdów, które już odjechały. jak wchodzę na przystanek interesuje mnie zwykle tylko ostatnie 5 minut i najbliższe 15- informacja, że jakaś linia bedzie jechać za 10 min, za 20, za pół godziny itd. nie jest tak istotna- to można zobaczyć na zwyklym rozkładzie. na tablicach sip masa miejsca się po prostu marnuje. A jak coś odjedzie/nadchodi godzina kiedy powinno w przypadku tych bez gps, informacja o nich po prostu znika.

      • 6 7

      • (2)

        A jaki jest sens wyświetlania kursów, które już odjechały? Żeby pomachać na pożegnanie?

        • 7 10

        • ja lubię

          • 5 0

        • żeby wiedzieć, że nie ma co czekać bo już odjechał

          • 0 0

    • No to korzystaj z normalnych rozkładów jazdy. Tych papierów za plastikową ścianą. Co to kurka takie trudne? (1)

      Od niepamiętnych czasów były i każdy potrafił z nich korzystać. Potem pojawił się SIP: Koszty, zgryzota, w****ienie, wieczne poprawki a pasażerowie stracili umiejętność czytania. Zlikwidować go, to przestaną być analfabetami.

      • 7 6

      • Oj, napisałeś się, tylko adresata pomyliłeś :)

        Tak się składa, że należę do grupy umiejącej czytać, a cały ten LCD traktowałem początkowo jako możliwe ułatwienie. A że wyszło, jak wyszło... cóż.
        A tak przy okazji - to właśnie dziwnym trafem ludzie ze starszych pokoleń mają najwięcej trudności z czytaniem rozkładu.

        • 0 1

  • Nienawidze komunikacji miejskiej (13)

    i tych niemieckich prawie 30 letnich szrotów, za które jeszcze mamy być wdzieczni jak nie wiadomo za co. Też mi chwała.
    Na wielbłądzie chyba by było lepiej jeździć, przynajmniej mu się drzwi co 2 dzień nie psują.

    • 34 143

    • Większość autobusów i tramwajów to polskie albo niemieckie nówki, starych poniemieckich tramwajów nie ma wiele. (6)

      • 22 1

      • (5)

        No no. Dlatego mamy 46 tramwajów z Dortmundu które maja po 30 lat i 35 Pes z Bydgoszczy. Dodajmy wszystkie stare autobusy Mercedesa które ZKM sobie sprowadził i od razu widać ile szrotu jest sciaganego zza granicy ;)
        Wiec wątpie aby dominowały tu nówki ;)

        • 9 23

        • przestań sapać (3)

          jw.

          • 15 3

          • (1)

            Jeśli chodzi o stare niemieckie Mercedesy to dużą część z nich Gdańsk kupił jako nowe w latach 1994-1999.

            • 19 2

            • Jak juz to kupił jedynie kilka sztuk w 1994r jako nówi ;)
              Bylo ich moze 5 i wszystko z 2 parami drzwi
              Reszta jest z Niemiec i Holandii ;)

              • 0 1

          • Nie sapie ;)
            Ale jak widze w jaki sposób zkm 'dba' o swoje nówki to wole na to nie patrzeć i przesiasć sie w auto. Przy tych cenach biletów auto jest oplacalne

            • 1 8

        • tęsknisz za Ikarusem?

          pojedź do innych miast, tam szrotu jest pod dostatkiem

          • 4 0

    • teraz w wiekszosci jezdzimy nowymi polskimi pesami :P

      • 14 3

    • TO powiedz skąd wziąć kasę na nowe tramwaje....

      ....skoro za kupienie i modernizację tych 46 Dortmundów kupilibyśmy zaledwie 5-6 nowych Pes?? Ja często jeżdżę Dortmundami i tylko raz mi się zdarzyło, że jedne drzwi nie chciały się zamknąć. No ale może jestem szczęściarzem.....

      • 18 1

    • Nie narzekaj,

      warszawiacy nam zazdroszczą, o toruniakach nie wspomnę!

      • 13 0

    • To wyjedź se mądralo do Warszawki i tam kilka dni korzystaj z uroków komunikacji tramwajowej.

      • 8 1

    • z gdyni jesteś? (1)

      jeśli tak - popatrz na swój "kosmiczny" złom

      • 2 1

      • ja jestem z Gdyni

        i nie wiem o co chodzi, jaki kosmiczny złom?

        • 0 1

  • Interesy (2)

    A lasek na Kozaczej Górce sprzedany i nic się tam nie robi.Miał być park,a pan Grzech z MTM sprzedaje działkę deweloperowi.

    • 9 22

    • Jak to się nie robi? Na szczycie góry jest już wylewany fundament pod wieżę widokową. (1)

      Więc cały park też powinien wkrótce powstać.

      • 6 3

      • Chyba pod prywatną willę

        • 3 4

  • Dawajcie tu jakieś mapy. Bez tego artykuły o komunikacji miejskiej są jak lotniskowce bez samolotów. (1)

    O!

    • 54 1

    • Poszerzali ulicę na łódzkiej bo ktoś spartaczył ;]

      będą poszerzali parking bo ktoś wolał więcej trawy niż więcej parkingu :]

      pozdrowienia dla (nie)myślących!

      • 2 2

  • Przyjemnie ogląda się z Niemiec rozwój Gdańska (2)

    Jeszcze tylko to samo zrobić z kolejna podmiejska. Nie piszę z SKM. Ta firmę należałoby rozwiązać i powołać nową. Nowe perony, nowe tory, nowe składy np Bombardiera pietrowe puścic. Wiele osób jedzie z Gdańska do Gdyni czy Sopotu to po co maja na dole zajmować miejsce dla kogoś, kto podjeżdża 2 przystanki.

    • 78 6

    • bydło i tak stało by przy drzwiach (1)

      w autobusie nie chce się ludziom na przegub pójść, a co dopiero na piętro..

      • 10 1

      • z przegubu nie ma widoków jak z piętra

        • 2 0

  • brawo

    w końcu

    • 40 2

  • osobiście podaba mi się, jak rozwija się Gdańsk, Śląsk też przypomina plac budowy, ale skala nieco mniejsza (4)

    a Silesia wielokrotnie większa.
    Nie ma narzekać, zmiany idą na lepsze.

    • 70 7

    • tylko proszę nie Silesia. (3)

      Śląsk, bo Silesia to sie źle kojarzy, z Niemcami.

      • 9 11

      • Śląsk jest ogromny a Silesię łatwo zidentyfikować geograficznie (1)

        • 2 6

        • Nawet Niemcy nie szanowali volksdeutschow

          tak z historii

          • 7 2

      • Silesia z Niemcami?

        To po jakiemu było Schlesien? :>

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane