• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny mógłby pływać z centrum do Oksywia

Łukasz Jenta
11 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Szanse na powrót tramwajów wodnych pływających pod egidą ZKM Gdynia są - z powodu braku odpowiednio dużych źródeł finansowania - niewielkie. Szanse na powrót tramwajów wodnych pływających pod egidą ZKM Gdynia są - z powodu braku odpowiednio dużych źródeł finansowania - niewielkie.

W minionym sezonie tramwaje wodne z Gdyni na Półwysep Helski pływały tylko pod egidą Żeglugi Gdańskiej. - Może warto wrócić do pomysłu, zaczynając od połączenia centrum Gdyni z Oksywiem, bo straciliśmy świetną atrakcję turystyczną dla miasta - podkreśla pan Łukasz, nasz czytelnik.



Czy warto przywrócić kursowanie tanich tramwajów wodnych?

Choć jesteśmy dokładnie w połowie kalendarzowej zimy, a za oknem jest raptem kilka stopni Celsjusza, już teraz warto się zająć kwestiami związanymi z sezonem wakacyjnym, bo potem będzie za późno. Z takiego założenia wyszedł nasz czytelnik, pan Łukasz, który proponuje zmiany w organizacji tramwajów wodnych w Gdyni.




Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane po raz ostatni w 2013 roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Na 2014 rok radni planowali wydatek 2,6 mln zł, by tramwaj mógł kursować od 28 czerwca do 31 sierpnia na trasie do Jastarni. Uwzględniali też kilka źródeł finansowania.

Z biletów zaplanowano wpływy w wysokości 1 mln zł. Kolejną część - ok. 650 tys. zł miał dołożyć Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w formie pożyczki. 200 tys. zł to kwota od Jastarni. Gdynia tym samym musiałaby dopłacić ok. 800 tys. zł. Dotychczasowi partnerzy wycofali się. Osamotniona Gdynia zdecydowała się zamknąć połączenie.

Niektórzy wciąż liczą, że uda się je przywrócić, chociażby w okrojonym zakresie. Poniżej propozycja jednego z mieszkańców, pana Łukasza.

Tramwaj wodny to wspaniała atrakcja wodna, która mogłaby działać nie tylko w okresie letnim. Miasto dopłacało do tej inwestycji. Z roku na rok gorsze wyniki finansowe doprowadziły do odejścia od tego pomysłu. Tylko w 2012 roku konieczna okazała się dopłata ponad 2,2 mln zł. Liczba pasażerów z roku na rok malała. Dlaczego nie podjęto żadnych działań, aby to zmienić? W 2012 roku średnia liczba pasażerów na rejs wynosiła 151 osób. Należy więc zastosować tramwaj o zbliżonej liczbie miejsc i dbać o to, żeby miejsc pustych było jak najmniej.

Żegluga Gdańska, obsługująca to połączenie zaniedbała również kwestię gastronomii oraz reklamy, która mogłaby działać na tramwaju wodnym. Reklamy wyświetlane w gdyńskich autobusach zarabiają pieniądze dla ZKM. Dlaczego nikt nie pomyślał, aby w tramwaju wodnym reklamowały się na przykład restauracje z Helu, albo znajdujące się tam fokarium?! Gdyby władze Gdyni nie wydawały lekką ręką naszych pieniędzy dopłacając Żegludze Gdańskiej do działania tramwaju, wierzę, że byłoby inaczej.

Warto było zainwestować w jeden tani w obsłudze statek, postawić taki wymóg w przetargu, dzięki temu ten projekt miał szansę przetrwać. A tak to upadł i teraz można pływać na Hel, ale wycieczka całą rodziną nie kosztuje już 12 zł za bilet normalny, ale ponad 30 zł.

Warto wrócić do połączenia. Tramwaj mógłby pływać z Oksywia do centrum. Stadion lekkoatletyczny w Gdyni Oksywiu należał kiedyś do Marynarki Wojennej, potem został przekazany miastu. Jeżeli Marynarka Wojenna może oddać stadion naszemu miastu, myślę, że nie byłoby większego problemu z uzyskaniem zgody na sezonowe (a później całoroczne) korzystanie z nabrzeża. Oksywskie nabrzeże zobacz na mapie Gdyni jest raczej duże, jest tam trochę wolnego miejsca. Może warto, by miasto podjęło starania, aby takie rozmowy przeprowadzić.

Z Oksywia moglibyśmy dopłynąć w 6 minut do centrum, tramwaj cumowałby przy Nabrzeżu Prezydenta i wysiadalibyśmy w centrum Gdyni, obok Gemini. Ile kosztowałby bilet? Należałoby to poddać dokładniejszej kalkulacji, widzę jednak rozwiązanie umożliwiające korzystanie z tramwaju wodnego w zakresie biletu autobusowego. Można łatwo policzyć, że koszt paliwa na trasie Gdynia Oksywie - Centrum wynosiłby nie więcej niż 20 zł. Należy również zauważyć, że turyści przebywający w Gdyni z miłą chęcią udaliby się na krótki rejs do najstarszej dzielnicy naszego miasta.

Idąc dalej należałoby rozważyć przywrócenie połączeń do Gdańska i na Hel (koszt ponad 10 razy mniejszy niż dotychczas). Można by zaproponować rozwiązanie, aby tramwaj wypływał naprzemiennie, w dni parzyste z Oksywia, w dni nieparzyste z centrum, lub inne. Ale trzeba rozmawiać, a później starać się realizować nawet najbardziej odważne pomysły.
Łukasz Jenta

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (153) 2 zablokowane

  • ) (8)

    Super, jestem za, ale pewnie ciężko będzie o dotację wsio idzie na kolejkę na Kamienną Górę.

    • 141 24

    • No przeciez w Gdyni jest tak wspaniale, wczoraj o tym trąbiliście (3)

      wiec nie wybrzydzać i poginać na Oksywie trajtkiem.

      • 18 15

      • (2)

        Bo jest wspaniale.
        Trajtki na Oksywie nie jeżdżą od wielu lat - nie ma to sensu.

        • 16 3

        • (1)

          a co ma?

          ox-ywie to teraz zaduuupie, odcięte od świata, psy d*pami szczekają, a wrony zawracają w połowie portu
          miasto mogło by tylko udostępnić nabrzeża (i zdobyć od trepów to w ox) i nie doić podatkami przewoźników, a ci pojawili by się sami

          • 9 14

          • Oksywie to najlepsza dzielnica !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            a Gdynia najlepsze miasto w Polsce!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            • 2 1

    • Dopóki Gdynia bedzie zakladnikiem

      w rękach grupy trzymającej władze o nazwie Samorządność, dopóty kolejki linowe, lotniska i infoboksy bedą ważniejsze od wiaduktu/tunelu na Północnej, wygodnego połączenia dzielnic północnych z reszta miasta i innych ważnych dla mieszkańców a nie prezydenta spraw.

      • 26 11

    • to co wydali na bezużyteczny sylwester z polsatem , mogli by przeznaczyć właśnie na ten cel .

      • 14 1

    • bardzo mnie ciesza posty zazdrosników o Gdynie!!

      lemingi wzeliniarze Budynia w Gdańsku gdy pisza o dyni zamieniaja sie malkontentów i hejterów

      • 4 4

    • Bzdura

      Miasto generalnie zaciska w tym roku pasa i żadnych inwestycji, nie licząc wcześniej zaplanowanych, nie będzie.
      A kursy promem to nie jest żadna inwestycja, tylko wydatki. Te kursy "nie zostaną" w mieście po sezonie i nie będą nikomu służyć.

      Jeśli miasto chciałoby przywrócić prom do Oksywia (a najlepiej też do Orłowa z przystankiem pośrednim przy Molo Południowym), to niech najpierw opracuje sensowny model biznesowy tego przedsięwzięcia. Inaczej jestem zdecydowanie przeciwny tramwajowi wodnemu.

      • 2 0

  • To by było coś :)

    • 68 9

  • (1)

    Mogłyby też pływać po chylonce, też była by atrakcja.

    • 70 30

    • chyba tylko dla Chorej Ali

      • 2 3

  • Oksywie (2)

    To jest ciężko chory pomysł.

    Brak infrastruktury od strony Oksywia.
    Nie wspomnę o militaryzacji nabrzeży.
    Koszty - horrendalnie wysokie.
    Wystarczyłoby, żeby Szczurek, zamiast piastować tron, wyremontował i zmodernizował drogi dojazdowe.

    • 85 48

    • (1)

      dolozyl po nitce do wjazdow i zjazdow z estakady? czy zlikwidowal swiatla obluzu/pogorzu czy jak sie ta wies tam nazywa?

      • 5 14

      • czyli wychodzi na to ,że na tą wieś jednak dojeżdżasz....buraku...

        • 1 0

  • A jaki turysta popłynie na Oksywie? Przecież tu nic nie ma tylko patologia na Śmidowicza. (9)

    • 131 47

    • (1)

      To słabo znasz Oksywie

      • 24 9

      • Racja, jest jeszcze patologia na Arciszewskich

        • 52 12

    • Oksywie (1)

      Dno absolutne jest na żeglarzy!

      • 20 1

      • i chyba tylko tam - ale jakie tanie mieszkania :D
        na górnym jest za to naprawdę super.

        • 8 4

    • haha (2)

      oksywie dolne jest całe w patologi ale za to gorne normalne jest

      • 5 10

      • ??? (1)

        Zwłaszcza BARAKI drewniane przy ulicy Dickmana!

        • 15 0

        • mieszkam kolo biedry na gornym :D ostatnio jechałam do szkoły i wsiadla taka nastolatka przy tuszy :P wymalowana , i opowiadala jak to ma kuratora swojej kolezaneczce.. wsiadła zapewne na dickmana. Bo co drugie słowo to Kur itd

          • 6 0

    • Trochę klutury (1)

      Sama patologia na Śmidowicza? Się nie zgadzam... patologia to zapewne w twoim domu... Nie mierz wszystkich swoją miarą.

      • 1 0

      • Przecież to gdańszczanin pisał :)
        W gdańsku patologia jest w każdej dzielnicy , a szczególnie w nowym porcie , oruni i wrzeszczu.....Ja jestem z Oksywia Dolnego i jakoś tam patologii nie widzę...jedynie pijanych (często) studentów i tu uwaga NIE z Gdyni!

        • 1 0

  • A ja myślę, że gondole będą lepszym rozwiązaniem.

    • 48 7

  • Lepiej do Rewy albo Mechelinek (8)

    Marynarka nie odda tego nabrzeża, bo wtedy podzieli swoje tereny na dwie strony i chcąc z jednej części swojego terytorium przejść na drugą musieliby przechodzić przez kolejne bramki, to bez sensu - ale do Rewy albo Mechelinek gdzie są pomosty byłoby rewelacyjnie

    Łukasz gratulacje - dobry pomysł!

    • 130 3

    • a może tak na N.Gościnne a właściwie na PIRS

      SMW jest dobrze przygotowany i nikomu by nie przeszkadzało ?

      • 2 2

    • A gdzie w Rewie jest odpowiedni pomost ? (3)

      • 1 3

      • szperk, znaczy, cypel jest

        • 2 2

      • na wjeździe

        po wjeździe do Rewy ulica skręca w prawo. Jakbyś nie skręcał prawo tylko szedł cały czas do przodu to wejdziesz na mini molo :)

        • 3 1

      • wpisz w googlach sobie Rewa molo

        bo pewnie link nie przejdzie - ale jak coś to zdjęcia masz np. na polskaniezwykla.pl/web/gallery/photo,250487.html

        • 2 1

    • Nie da rady. W rewie pomost ładny ale za płytko dla katamaranu. Jedynie statki płaskodenne typu "Danuta" tzw "patelnie" mogą płynąć do Rewy. I to jeszcze nie zawsze, w zależności od stanu wody na zatoce. Zapraszam na zdjęcia satelitarne Zatoki w google. Tam widać o czym mówię.

      • 2 0

    • Trochę tam za płytko

      trzeba by było pogłębiać

      • 0 0

    • Podziękowanie za gratulacje.

      Miki, dziękuję za dające dodatkową energię słowa uznania.

      O tym czy Marynarka użyczy (nie musi oddawać) nabrzeże w okresie letnim należy rozmawiać z Marynarką.Orientowałem się w czasie wyborów i nikt takich rozmów nigdy nie podjął. W Rewie na pewno jest za płytko na jednostkę takich gabarytów, nie wiem jak Mechelinki. Trzymam kciuki, aby pomysł tramwaju został reaktywowany. Jeżeli w tym roku nikt "z miasta" się tym nie zajmie, za rok sam się zgłoszę ;)

      • 0 0

  • Centrum-Oksywie (8)

    Kolej. A co z połączeniem kolejowym? Tory wymienione a pociągu nie widać.

    • 90 4

    • (5)

      będzie PKM

      • 7 12

      • za 5 lat (4)

        i to na obrzeże Oksywia. PKM pojedzie przez Chylonię, Pogórze, Obłuże, Oksywie Górne, Babie Doły, a bill-owi chodzi za pewne o gotowe od lat tory na Dolnym Oksywiu, gdzie kiedyś jeździł już pociąg

        • 24 2

        • Jeździł..nawet Trajtki tam jeździły ale Stocznia nie funkcjonuje to nie ma czego wozić

          • 14 1

        • (1)

          tylko, że te tory są używane przemysłowo - mieszkańcy ulicy Boisko mogą coś na ten temat powiedzieć :]

          • 2 4

          • Jesteś pewien?

            Tory są używane, ale chyba te do Terminalu Kontenerowego, a nie te na Oksywie

            • 5 0

        • Dawno temu było połączenie aż do Kościerzyny.

          Trasa Oksywie Port - Kościerzyna. Jeździł pociąg z parowozem i tzw. kowbojkami :)

          • 18 0

    • Godzinę by jechał! (1)

      Trasa prowadzi prawie przez Rumię.

      • 2 8

      • Około 13 minut

        i to przez Chylonię

        • 3 1

  • Na muzea, pomniki i teatrzyki zawsze kasa jest (1)

    Na coś autentycznie związanego z morzem i unikalnego, brakuje. W Skandynawii promy są dotowane i są to mądrzej wydane pieniądze.

    • 59 4

    • Skandynawia to nie Polska

      Tam jest tyle małych wysepek, że dojazd drogą (jeśli w ogóle jest możliwy) wymaga nadłożenia dziesiątek kilometrów drogi - więc prom jest jedynym sensownym rozwiązaniem (a trzeba do niego dopłacać, bo mieszkańcy muszą jakoś się przemieszczać, inaczej bezrobocie i problemy).

      • 0 0

  • Sam pomysł fajny ale nie wiem na ile sprawdził by się wśród mieszkańców - raczej słabo.

    • 17 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane