• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny znów ma pływać do Sobieszewa

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Linię F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą 40 pasażerów i 5 rowerów. Linię F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą 40 pasażerów i 5 rowerów.

Po kilku latach przerwy na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska znów ma zawijać tramwaj wodny. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pierwsze rejsy rozpoczną się 27 czerwca. Tym razem będzie tam pływać miejska linia F6, kursująca do tej pory na trasie Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa.



Czy byłeś kiedyś na Wyspie Sobieszewskiej?

Już kilka lat temu sugerowaliśmy władzom Gdańska, by obecnie pływający tramwaj miejski F6, kursujący na trasie Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa, wydłużył trasę i po sąsiedzku zawijał też do Sobieszewa. Tym bardziej, że na tej trasie tramwaj ten pływa zazwyczaj w niewielkim obłożeniu, a przystanek przy Wyspie Sobieszewskiej stałby się atrakcją tej linii.

Teraz pomysł ten ma być wcielony w życie. Jak dobrze pójdzie, tramwaj F6 zacznie zawijać na Wyspę Sobieszewską już od 27 czerwca.

- Funkcjonowanie tej linii było też związane ze złym stanem nabrzeża na wyspie. Obecnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej wyremontował je. Niedawno byłem tam z wizytą, razem z radną Beatą Dunajewską i analizowaliśmy kursowanie linii F6 na tej trasie. Musimy jeszcze uzgodnić użytkowanie tego nabrzeża, ale chcemy, by linia została wydłużona i wydaje się, że do końca czerwca uda się to wszystko uzgodnić i uruchomić - wyjaśnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej.

Miasto jest w trakcie uzgadniania dzierżawy nabrzeża od RZGW i Zlewni Tczew. Ponad 250-metrowy odcinek nabrzeża był remontowany od września 2014 roku do lutego tego roku. Wykonano wtedy nowe obniżenie do cumowania dla małych jednostek, pirs dla lodołamaczy, który wyposażono w system odbojowy i cumowniczy, drabinki, barierki oraz oznakowania dla jednostek pływających. Dodatkowo zostało wykonane odwodnienie części nabrzeża wraz z odprowadzeniem wód opadowych. Obecnie jest remontowany sąsiedni odcinek nabrzeża na długości 175 m. Prace mają zakończyć się w sierpniu.

- Tramwaj wodny może tam przybić. Da się to zrobić, mimo tego, że trwa jeszcze drugi etap remontu. Podczas pierwszego wykonano takie obniżenie, które pozwoli spokojnie przycumować i takie miejsce zostało przygotowane m.in. pod tramwaj wodny - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz, rzecznik RZGW.

Przy wyremontowanym nabrzeżu w Sobieszewie powstało nowe obniżenie do cumowania mniejszych jednostek. Stare było w fatalnym stanie i zostało rozebrane.  Przy wyremontowanym nabrzeżu w Sobieszewie powstało nowe obniżenie do cumowania mniejszych jednostek. Stare było w fatalnym stanie i zostało rozebrane.
Linia F6 na nowej trasie ma pływać w okresie od 27.06 do 31.08. 2015 r. W analogicznym okresie letnim, przystanek będzie również funkcjonował w latach 2016-2017, tzn. w czasie trwania umowy na świadczenie usług tramwajem wodnym podpisanej z Żeglugą Gdańską Sp. z o.o. Obecnie tramwaj F6 pływa trzy razy dziennie w obie strony i zatrzymuje się na sześciu przystankach: Targ Rybny, Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, Tamka, Stogi i Narodowe Centrum Żeglarstwa. Przepłynięcie tej trasy zajmuje 77 minut. Na trasie kursują niewielkie jednostki Sonica, które mogą jednorazowo przewieźć 40 osób i 5 rowerów.

Czytaj też: Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł ruszą w rejsy 1 maja

Kursy tramwajów na Wyspę Sobieszewską zniknęły w 2012 roku, po tym jak pomorscy samorządowcy nie mogli się porozumieć. Sopot, a także Gdańsk przestały dokładać do ich funkcjonowania. W efekcie z Gdańska - poza kursami na wyspę - zniknęły też połączenia na trasie do Helu i Sopotu. Obecnie te ostatnie organizuje komercyjnie Żegluga Gdańska.

Tramwaj F4 kursował na wyspę od 2009 roku. Choć linia na początku nie cieszyła się dużym zainteresowaniem, to z biegiem czasu było wręcz przeciwnie. Tramwaj pływał w obie strony cztery razy dziennie i mógł zabrać 80 pasażerów i 10 rowerów. Czas płynięcia wynosił 65 min.

Obecna trasa F6 do NCŻ w Górkach Zachodnich.

Opinie (50) 5 zablokowanych

  • Tramwaje wodne - odcinek 4546 (8)

    Im prędzej z tym skończą tym lepiej dla podatników.
    Nie ma ani dużego zapotrzebowania ani uzasadnienia ekonomicznego (poza przytuleniem dotacji i koniecznością utrzymania przez kilka lat) dla istnienia tego tworu. Program ożywienia dróg wodnych wg Budynia kosztuje nas zbyt wiele a sucha trawa jest bardziej żywa niż drogi wodne po tym programie.

    • 26 94

    • (7)

      tak, najlepiej nie róbmy nic. To jest bardzo fajna atrakcja turystyczna.

      • 32 4

      • taaa atrakcja, za 2,5 mln corocznej dotacji wszystkie linie przewożą dziennie mniej niż 300 pasażerów

        prowadź swój hotel przy takich kosztach i takim obłożeniu to zobaczymy ile pociągniesz

        • 5 13

      • ale może mógłby spełniać rolę komunikacyjną (4)

        rano dwa kursy z Sobieszewa do Gdańska - np. tak żeby dopłynąć na Długie Pobrzeże o 7.30 i 8.00 (do ustalenia w ankiecie) i oczywiście bezpośrednio. Analogicznie dwa kursy powrotne po południu. Mogłoby być dużo szybciej niż w korkach na Elbląskiej i tym przeklętym 112, który objeżdża wszystkie wiochy.

        • 15 0

        • Za tą cenę i z tym czasem rejsu ? Wątpię.

          • 4 6

        • Statek dla 40 osób? (2)

          Taniej i dużo szybciej pojedzie mały autobus pospieszny. W dodatku bezpośrednio do centrum.

          • 1 8

          • z tym "bezpośrednio do centrum" przesadziłeś (1)

            po drodzę trochę świateł i korków

            • 6 1

            • Przesadziłem? To dla porownania F6 i 212

              212 odjazd z Bramy Wyżynnej 16.03, Sobieszewo 16.26, czas jazdy 23 min.
              F6 Targ Rybny 16.00, NCŻ 17.20, do Sobieszewa byłoby 17.30. Czas 90 min.
              Czterokrotnie dłużej statkiem.

              • 0 0

      • to żadna atrakcja w obecnej formie - to "atrapa tramwaju wodnego"

        - zbyt mała ilość jednostek
        - zbyt mala częstotliwość kursowania
        - zbyt długi czas przejazdu spowodowany m.in. kłopotliwym cumowaniem na niektórych przystankach
        - brak infrastruktury umożliwiającej doprowadzenie projektu do stanu rentowności (zaplecza dla obsługi większej ilości statków)

        • 7 2

  • Drogo (4)

    Drogie bilety! Ale wydać tyle szmalu na rejs życia to warto... :-D

    • 23 14

    • Ceny biletów (3)

      Więcej ludzi by korzystało gdyby ceny biletów były zróżnicowane w zależności od ilości przepłyniętych przystanków. Ostatnio wsiadałam na Stogach Tamka i płynęłam do Narodowego Centrum i koszt biletu był 10 zł/os. Tyle samo płaci się wsiadając na Targu Rybnym a to jednak 3 przystanki więcej.

      • 7 5

      • (2)

        To prawda , ale trasa jest krótka i praktycznie zero frajdy z takiego ,, rejsu".

        • 3 3

        • rejsy promem??

          To nie o rejsy chodzi ale polaczenie atrakcyjnych miejsc na dwoch wyspach i szybka komunikacje...

          Pomysl z promem super

          • 7 0

        • Nie taka krótka płynie sie prawie 40 min

          • 0 0

  • Niech to zlikwidują w diabły jak najszybciej. (4)

    Czas płynięcia jest żenujący, człowiek sam kajakiem by tyle płynął. Atrakcja turystycznie też kiepska. Za te pieniądze to lepiej by zrobili więcej busów na Sobieszewo i Górki bo właśnie busami dojeżdża tam 99% niezmotoryzowanych mieszkańców i turystów a nie tym śmiesznym stateczkiem. A dla tych co lubią pływać cenniejsze byłyby tanie wypożyczalnie łódek, kajaków i innego sprzętu wodnego. To naprawdę ożywiłoby te rzeki a nie ten niemrawy pseudo tramwaj.

    • 29 60

    • Do tramwajarz niewodny -Bzdura

      • 7 2

    • Może najpierw zorientuj się (1)

      jak wygląda oferta autobusowa na Wyspę. Autobusy jeżdżą tam co 20 min poza godzinami szczytu i w weekendy, oraz co 10 min w szczycie. Więc jest to jedna z lepiej skomunikowanych dzielnic.

      • 12 2

      • Wyspa to nie tylko Sobieszewo

        Do Wieńca, Świbna, Przegaliny czy Górek Wschodnich autobus jeździ co 40 min - także nie za często (wystarczy, że autobus przyjedzie kilka minut wcześniej i już 40 minut czekania na kolejny). No jest jeszcze linia 212 ale to tylko kilka kursów dziennie (i nie zatrzymuje się na wszystkich przystankach). Po godzinie 20 kursy co pół godziny do Sobieszewa i co godzinę do pozostałych części Wyspy, a w weekendy jeszcze gorzej. Połączenia nocne też słabe.

        A w wakacje to czasem ciężko wsiąść do autobusu - wystarczy jakaś większa grupa turystów czy wycieczka szkolna i 112 zanim dojedzie ze Świbna do Sobieszewa to już jest pełny.

        Więc nie przesadzałbym ze stwierdzeniem, że to jedna z najlepiej skomunikowanych dzielnic.

        • 1 0

    • jez nie odpowiada... to po co

      przeciez nie ma przymusu korzystania....

      • 2 1

  • Tramwaje wodne - odcinek 4547 - czy winny ZTM? (1)

    Przetarg na obsługę linii był krótkoterminowy, dlatego inne firmy do niego nie startowały ponieważ nie opłaca się zamówić nowych jednostek pływających w stoczni i tym samym z góry było wiadomo z kim będzie podpisana umowa.
    Tym samym mamy monopol na tym rynku od lat.
    Gdyby przetarg był na 10-15 lat wówczas można byłoby wymagać nowych, ekologicznych, przystosowanych do niepełnosprawnych jednostek pływających i tym samym monopol byłby rozkruszony a tak "interes się kręci".

    • 12 4

    • umowa na 15 lat to nie monopol?

      • 3 0

  • Prom Górki Zachodnie - Górki Wschodnie... (1)

    Linia jak przed wojna, obecnie cieszyłaby się wielką popularnością i byłaby przedłużeniem linii 111 - 186...

    Zaraz obok przystanku rezerwat i szlaki turystyczne oraz szybka komunikacja z wyspy na wyspę.

    • 45 0

    • To fakt. Ilekroć jestem przy NCŻ na Górkach myślałem o tym, że taka opcja wodnego transportu na drugi brzeg w kierunku

      Sobieszewa byłaby super.

      • 7 0

  • (1)

    Ja proponuję aby urzędnicy przyjrzeli się jakie jest zapełnienie tych stateczków. Mogę podpowiedzieć, że pływają puste!!!

    • 14 9

    • .

      Ze wzglwdu na cene

      • 3 0

  • (1)

    Gdyby na pokładzie było WC skorzystałbym z usług armatora.

    • 19 3

    • ...

      jest

      • 9 0

  • Tramwaj wodny

    To super sprawa, ale ceny biletów jak na rejs w kosmos. Kilka lat temu płynął za grosze i każdego było na to stać. W zeszłym roku zrezygnowaliśmy ze względu na koszty.

    • 9 3

  • A ja bardzo lubię tramwaje wodne i często z nich korzystam.. Przystań na Żabim kruku jest fajna. Dzięki tramwajom dotarłam i odkryłam oszar mi nie znany - Dolne miasto. Jakie to piękne miejsce, jaka okolica, jestem pod wrażeniem tej dzielnicy. I cóż, dziękuję za tramwaje. To był super pomysł. Wykorzystuje się kanały i ogląda miasto z innej perspektywy, jakie jest piękne!

    • 32 0

  • 7 milionów i bilety.

    7 milionów na sezon i bilety - głównie dla turystów. To jest spoko. Obok artykuł o torze wyścigowym dla całego regionu, który ma szansę być rentowny - krzyk, że ktoś chce marnotrawić kasę. Dziwne rozumowanie.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane