• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego na Olszynce już prawie gotowa

Maciej Naskręt
17 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Letnie prace przy budowie Trasy Sucharskiego.


Zwiedziliśmy budowę Trasy Sucharskiego na Olszynce i Rudnikach. Inwestor i wykonawca szacują, że zaawansowanie robót budowlanych 2,6-kilometrowej drogi wynosi 72 proc. Trasa wyłania się z krajobrazu. Drogowcy ułożyli do tej pory 30 proc. czarnego asfaltobetonu.



Drogowcy przy budowie Trasy Sucharskiego, wiodącej przez Rudniki i Olszynkę - między Węzłem Elbląska zobacz na mapie GdańskaPołudniową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska korzystają z letniej aury. Jeśli komuś na myśl przychodzi grillowanie bądź kąpiele słoneczne, to jest w błędzie. Robotnicy uwijają się w ukropie, by zdążyć z oddaniem nowej drogi do końca tego roku.

W czwartek sprawdziliśmy postęp robót prowadzonych przez firmę Budimex. Miejska inwestycja, zamówiona przez spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, jest już gotowa w 72 proc. Termin umowny zakończenia robót nie jest zagrożony.

Drogowcy uporali się z zagęszczaniem gruntu pod przebieg głównych jezdni. Do tego celu zostały użyte nasypy przeciążeniowe i technologia mikrowybuchów, którą obserwowaliśmy w zeszłym roku. Ponadto, głównie na olszyńskim odcinku trasy, zostały ułożone nawierzchnie bitumiczne. Pozostaje tam jedynie wylanie ostatniej warstwy - ścieralnej - asfaltobetonu. Drogowcy szacują, że dotychczasowe układanie nawierzchni to 30 proc. spośród wszystkich prac związanych z nanoszeniem asfaltobetonu.

Ponadto została przebudowana sieć wysokiego napięcia (400kV) w obrębie głównego punktu zasilania Błonia. Drogowcy mieli zaledwie 48 godzin, by dokonać przepięcia prądu ze starej na zbudowaną przez siebie sieć. Czynności odbywały się w dniach wolnych od pracy, gdy pobór prądu jest zdecydowanie niższy. Zakończono również prace przy sieciach wodociągowych i części kanalizacyjnych.

W ciągu Trasy Sucharskiego, patrząc od strony Południowej Obwodnicy Gdańska, stanęła konstrukcja wiaduktu. Łukowy obiekt mostowy ma ułatwić przejazd ul. Tama Pędzichowska zobacz na mapie Gdańska nad nową drogą. Zanim cała trasa zostanie oddana do ruchu, wiadukt ma umożliwić przemieszczanie się pojazdów na terenie budowy - zapewni przejazd z jednej na drugą stronę nowej trasy.

Czy powstanie Trasy Sucharskiego uatrakcyjni Rudniki i Olszynkę?

Byliśmy także tam, gdzie Trasa Sucharskiego łączy się z Węzłem Gdańsk-Port, zlokalizowanym w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska (inwestycja gdańskiego oddziału GDDKiA). Po stronie budowy należącej do miasta są już warstwy bitumiczne przyszłych jezdni. Natomiast na dalszym odcinku, wiodącym do Południowej Obwodnicy Gdańska widać nasypy przeciążeniowe, które zagęszczają podłoże drogi. Drogowcy z firmy Bilfinger Berger - wykonawcy obwodnicy - będą musieli przyspieszyć prace w tym rejonie.

Gotowa jest już żelbetowa konstrukcja wiaduktu nad linią kolejową łączącą firmę Lotos z magistralą kolejową do Pruszcza Gdańskiego. W tym miejscu trwa zasypywanie i zagęszczanie gruntu tuż przy południowym przyczółku. Natomiast po drugiej stronie obiektu najazd jest już gotowy.

Drogowcy aktualnie siły budowlane skoncentrowali w obrębie Węzła Elbląska. Tam stanęło potężne rusztowanie, które wytycza przyszły przebieg zjazdu wiodącego po wiadukcie z ul. Elbląskiej na Trasę Sucharskiego w kierunku południa. Ponadto trwa tam budowa tunelu pieszorowerowego, który scali przerwaną na czas budowy ul. Miałki Szlak zobacz na mapie Gdańska.

Dzięki budowie przejścia pod Trasą Sucharskiego piesi nie będą musieli też chodzić, jak przed rozpoczęciem budowy, przez przejście kolejowe w świetle linii wiodącej do gdańskiego portu. Drogowcy w ramach miejskiej inwestycji wykonują tunel również pod magistralą. Część prac w tym zakresie została już poczyniona.

Na koniec trochę informacji o prędkościach, jakie będzie można rozwijać na nowej drodze. Na olszyńskim odcinku Trasy Sucharskiego dozwolona prędkość będzie wynosić ok. 90 km/h. W rejonie węzłów drogowych, czyli na Rudnikach, pojedziemy 70 km/h. Nie będzie odcinków z dopuszczalną prędkością do 120 km/h.

Odcinek portowy od Terminalu Promowego Westerplatte zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Termin rozpoczęcia budowy: marzec 2011 r. Oddanie do ruchu: czerwiec 2011 r.
Koszt budowy: 9,4 mln zł. Długość: 2,9 km. Wykonawca: Skanska S.A.

Odcinek środkowy od ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska.
Termin rozpoczęcia budowy: czerwiec 2011 r. Termin zakończenia robót: koniec 2012 r.
Koszt budowy: 184 mln zł. Długość: 2,7 km. Wykonawca: Skanska S.A.

Odcinek przez Olszynkę od Południowej Obwodnicy Gdańska do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.
Termin rozpoczęcia budowy: czerwiec 2011 r. Termin zakończenia robót: koniec 2012 r.
Koszt budowy: 168 mln zł. Długość: 2,6 km. Wykonawca: Budimex S.A.

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Zobaczyłem nagłówek "Trasa Sucharskiego na Olszynce już" (1)

    I byłem pewien, że ciąg dalszy będzie "do remontu".
    A tu niespodzianka

    • 20 17

    • Taki nagłówek zobaczysz za ...

      miesiąc?

      • 4 3

  • Nowoczesna droga XXI wieku (8)

    Po ukończeniu omawianej w artykule trasy razem z Drogą Zieloną, w następnej kolejności powinna być budowana poprzedzona węzłem drogowym z Al. Zwycięstwa i Hallera wrzeszczańska trasa W-Z. Wg mnie pilnie potrzebna.

    Przypomnę, że w wizji dawnych urbanistów w gdańskim centrum komunikacyjnym miały być trzy bezkolizyjne węzły drogowe - Kliniczna, obecna Hallera i Al. Zwycięstwa. Od tego centrum miały się rozchodzić nowoczesne arterie:
    - do centrum ulicą Jana z Kolna;
    - do Nowego Portu ulicą Marynarki Polskiej;
    - do Brzeźna współczesną Hallera;
    - aleje Rzeczpospolita i Legionów miały być częścią arterii przecinającej dalej plac ks. Komorowskiego w kierunku ul Wyspiańskiego i dalej (po wyburzeniu kilku domów przy taj ulicy) droga ta miała bezpośrednio połączyć się z węzłem na obecnej Hallera;
    - w kierunku osiedli mieszkaniowych Suchanino i Morena (ukazana przeze mnie na wstępie) wrzeszczańską trasą W-Z (miała to być droga szybkiego ruchu) przecinającą park akademicki, ul. Traugutta i biegnącą wzdłuż ulic Sobieskiego i Schuberta; trasa ta miała połączyć się z trójmiejską obwodnicą przecinając pod wiaduktem ulicę Rakoczego (po to ten wiadukt był budowany).

    • 37 11

    • zamysł dobry (4)

      ale chłopie pieniądze potrzebne do takiego rozwiązania (z przesiedleniami - których byłoby sporo) niestety nie występują w naszym budżecie. podejrzewam, że z tego powodu zmienili koncepcję :)

      • 11 0

      • (2)

        Stadion już mamy, w budowie są ECS, muzeum, teatr itd na tych przykładach widać że wszystko zależy od polityków decyzji odnośnie tego na co przeznaczą niemały w Gdańsku budżet.

        • 5 1

        • ECS nie jest budowany z pieniędzy miasta. (1)

          • 3 2

          • Część kosztów pokrywa unia, czyli podatnicy całej Europy co nie znaczy że "ECS nie jest budowany z pieniędzy miasta" bo to nieprawda.

            • 2 6

      • gdyby komuna nie padla to wszystko byloby juz wykonane albo na ukonczeniu. cale szczęście ze przynajmniej przed '89 komunisci zdązyli pociagnac 6-pasmowa armii krajowej na chelm (i z chelmu), bo teraz jezdzilibysmy dziadostwem podobnym do malomiejskiej a w najlepszym razie do traku św. wojciecha.

        • 5 6

    • Współcześni urbaniści by cię wyśmiali (1)

      zobacz jak się projektuje w Skandynawii lub na zachodzie Europy, węzły drogowe w środku miasta to tragedia.

      • 10 4

      • Właśnie w Skandynawii gdzie postawili głównie na ronda przyznają dziś że był to ogromny błąd który skutkuje gigantycznymi korkami w tamtych miastach.

        • 4 5

    • Ta nazwana przez Ciebie wrzeszczańska trasa W-Z jest w planach i ma swoją nazwę -> NOWA POLITECHNICZNA.

      Uwzględniają ją plany zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, przez który ma przebiegać. Poszukaj w necie, jest trochę o niej informacji...

      • 3 0

  • czekamy na pierwszy deszcz (1)

    i informacje o podmyciu drogi.

    • 20 30

    • czekamy, aż zmądrzejesz

      czas start...

      • 4 2

  • wypowiedz. (11)

    400 kv. hmmmm nie znam takiego okreslenia wslowniku nie znalazlem. Niech ta pani sie ogarnie z wypowiedziami.

    • 7 28

    • (8)

      Jest takie określenie, NW i jej jednostka, najwyższe napięcie 400 kV. A co do tej Pani to masz rację, ona niewie co to jest.

      • 6 1

      • (7)

        Tobie też coś nie wyszło, bo ten skrót najwyższego napięcia to nie jest NW, tylko NN. Poza tym NW też nie ma, bo jest tylko WN :)

        Źródło wziąłem z wikipedii - pl.wikipedia.org/wiki/Sieć_najwyższego_napięcia

        • 4 4

        • dla ścisłości.. (6)

          ... jeżeli już podjęliście się próby rozszyfrowania tych skrótów to w elektroenergetyce istnieją tylko takie:
          WN - wysokie napięcie (110 kV, 220 kV, 400 kV)
          SN - średnie napięcie (np 15 kV, 30 kV)
          nn (z małych liter) - niskie napięcie (do 1 kV)

          • 4 1

          • napisane dobrze było ale powiedziane co najmniej śmiesznie (4)

            Pani powinna była rozwinąć skrót "400 kilowoltów"
            "kafał" brzmi niepoważnie

            • 9 3

            • jaka pani, taka wypowiedź.

              woskowa laleczka.

              • 3 3

            • "kafał" (2)

              A właśnie, że "kafał" brzmi poważnie... gdy jedziesz z prędkością 50 km/h to nie mówisz "jadę pięćdziesiąt kilometrów na godzinę" lecz "jadę pięćdziesiątką"... i jakoś to nikomu nie przeszkadza...

              • 2 1

              • No ale nie mówisz

                jadę 50 kaemnaha

                • 4 1

              • dobry "kafal"opowiedziala...

                • 2 0

          • a NN?

            Najwyższych napięć

            • 2 1

    • "wslowniku "

      Nie znalazłem.

      • 1 1

    • pitollollami sie podniecata..... a najważniejsze to to - że NIE drogowcy !!! - tylko elektrycy/energetycy

      ..... bo to ICH działka... a drogowcy niech robia swoje - aby zdażyli ! siema.

      • 0 0

  • Prędkość

    Narazie 70 i 90, potem, po deszczach mniej, lub wogóle, przyjdzie czas na remont piaskownicy.

    • 13 14

  • (2)

    Co to jest czarny asfaltobeton?

    • 9 5

    • Niepolityczne pytanie

      A za odpowiedź w Stanach pewnie poszedłbym siedzieć.

      • 4 1

    • a jaki byś chciał? różowy?

      • 4 1

  • Później przeczytamy że prace kosmetyczne będą trwały do lprzyszłego ata (1)

    Niestety ale jeżeli drogowcy liczą na to że w grudniu będą mogli montować barierki, malować pasy itd to się lekko rozczarują.

    • 8 12

    • A ty miałeś ostanimi czasy sporo rozczarowań?

      stadion powstał, WZ powstała, węzeł Karczemki powstał ...

      • 2 0

  • Budować - Budować - Budować (3)

    Kolej metropolitalna -> Budować
    Tunel pod Martwą Wisłą -> Budować
    Dokończenie i połączenie Słowackiego z Drogą Zieloną -> Budować

    • 49 2

    • Euro2012, budowa molocha na Letnicy (2)

      i kolej metropolitalna juz nam sie czkawka odbijaja. Za wode,scieki,czynsze,podatki i oplaty od gruntu placimy 3 x wiecej niz przed 2 laty

      • 3 14

      • KM nie finasuja woda scieki i czynsze

        Kolei metropolitalnej nie buduje miasto Gdańsk lecz samorząd województwa pomorskiego.

        • 10 0

      • Kup sobie mieszkanie to i czynsz ci spadnie

        A tak to na krzywy mieszka się w komunalce po dziadkach i narzeka.

        • 8 2

  • Przebudowana linia wysokiego napięcia została źle zrobiona. (2)

    Odcinek między nowymi, pięknymi białymi słupami jest źle zrobiony. Linie są zawieszone krzywo - tzn. liny połączone belką nie wiszą równolegle do gruntu tylko uginają się pod różnymi kątami. Wygląda to na fuszerkę.
    Dodatkowo w pewnych momentach (w zależności od obciążenia sieci) belki - łączniki między linami zaczynają wpadać w wibracje wydając stuki i trzaski.

    • 0 20

    • Kable muszą się uginać. (1)

      Bo inaczej jak mróz ściśnie to popękają.

      • 10 0

      • zwis jest, ale pary kabli nie sa równolegle do podłoża.

        • 0 4

  • a co ze Słowackiego? (7)

    prosze o reportaż z budowy Słowackiego na odcinku Wrzeszcz to może być ciekawe,bo po euro przestało się tam dziać co kolwiek
    pozdrawiam

    • 11 22

    • Teraz trwa w urzędach. (1)

      Nowy przetarg, nowe umowy itd.

      • 0 13

      • kolejny co wymyśla

        Rusz d... z domu i zobacz, że robotnicy pracują.

        • 16 0

    • reportaz (3)

      Gdybys czytal uwaznie trojmiasto.pl to wszystko bys wiedzial. Plac budowy przejal partner w konsorcjum. Narazie nie ma deklaracji o obsuwie w terminie oddania drogi. Chyba jest to niestety nieuniknione

      • 9 1

      • (2)

        Stracili najlepsze miesiące, ale plan mają ambitny, zobaczymy :)

        • 2 4

        • To trzeba było (1)

          rozbić świnkę i wspomóc HB, bo takie marudzenie nic nie wnosi.

          • 2 0

          • reportaż

            Mieszkam we wrzeszczu przy budowie II etapu Słowackiego i robota idzie. Dzisiaj układali asfalt w połączeniu z Partyzantów i w dojeździe do UM od strony Róży Ostrowskiej. W weekend będą nakładać warstwę ścieralną do Chrzanowskiego . Jutro będa układać asfalt koło Trawek przy połączeniu starej z nową Słowackiego. Od strony Lidla dziasiaj też kładli asfalt.

            • 0 0

    • Obywatelu nie śmieć na portalu

      Już dawno był komunikat, że Hiszpanie z OHL przejęli budowę Słowackiego, niedawno informowano o utrudnieniach w ruchu związanych ze wznowieniem budowy np. montażem ekranów, są podane terminy zakończenia. O tym wszystkim pisano więc po co szukasz dziury w całym ?

      • 7 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane