• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa W-Z bliżej obwodnicy

Mikołaj Chrzan
22 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwsze samochody wjechały na nowy odcinek trasy W-Z w piątek tuż po południu. Pierwsze samochody wjechały na nowy odcinek trasy W-Z w piątek tuż po południu.

Auta ruszyły: w piątek otwarto kolejny fragment al. Armii Krajowej w Gdańsku, nazywanej często Trasą W-Z. Ale to jeszcze nie koniec inwestycji, bo trasa nie dochodzi do obwodnicy Trójmiasta. Cała droga ma być gotowa do 2010 r.



"Wuzetka" to jedna z głównych arterii komunikacyjnych Gdańska. Zaprojektowano ją w latach 70., ale do dziś budzi emocje. Jedni uważają ją za lekarstwo na korki, inni krytykują za to, że - zbudowana jako droga szybkiego ruchu - sztucznie dzieli dzielnice, przez które przechodzi (tak, jak wybudowane po II wojnie światowej Podwale Przedmiejskie).

Jej budowa ciągnie się od lat 80. Najpierw wybudowano odcinek od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego (1,8 km). Kolejny odcinek - oddany do ruchu w 1998 r. - wydłużał trasę od ul. Sikorskiego do ul. Łostowickiej (1,3 km). W 2001 r. gotowy był już kolejny fragment: od ul. Łostowickiej do ul. Jabłoniowej. W piątek kierowcy ruszyli po kolejnym odcinku "wuzetki", rozpoczynającym się przy skrzyżowaniu z ul. Jabłoniową i kończącym przy skrzyżowaniu z Kartuską. To najdłuższy z otwieranych do tej pory odcinków - 2,4 km.

Oprócz dwóch jezdni (każda ma po dwa pasy ruchu) drogowcy wybudowali tam m.in. rondo, trzy mosty, ścieżki rowerowe i ponad kilometr ekranów akustycznych.

Pieniędzy na inwestycję nie byłoby, gdyby Polska nie stała się członkiem UE. Koszt budowy tego odcinka wyniósł 59 mln zł, a 37 mln miasto dostało z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ale to nie koniec pracy, bo do połączenia "wuzetki" z obwodnicą brakuje jeszcze około kilometra drogi oraz potężnego węzła na skrzyżowaniu obu tras w Karczemkach. Drogę wybudować ma miasto, a za węzeł odpowiedzialna ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Według wstępnych planów, obie inwestycje mają być gotowe w 2010 r.

Wtedy będzie można mówić o ostatecznych korzyściach z Trasy W-Z, czyli dogodnemu dojazdowi z centrum Gdańska do obwodnicy i autostrady A1, a także wyrzuceniu tranzytowego ruchu z ul. Kartuskiej.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (132) 4 zablokowane

  • Skrzyżowanie z Łostowicką (2)

    A co ze skrzyżowaniem AK z Łostowicką?
    Aż się prosi, żeby zrobić tam estakady i wynieść AK ponad skrzyżowanie (zresztą widać tu fragmenty nasypów) To w tej chwili będzie najsłabszy, newralgiczny punkt całez WZ-ki

    • 1 0

    • Lewoskręt z AK na Warszawską

      NIEDUŻYM KOSZTEM MOŻNA BY ZROBIĆ DODATKOWY PAS TYLKO DO SKRĘTU W LEWO NA WARSZAWSKA - TAKI SAM JAK DLA SKRĘCAJĄCYCH W ŁOSTOWICKĄ.
      Mamy trasę W-Z bezkolizyjne skrzyżowania (Jabłoniowa/Sikorskiego) oraz światła na środku trasy które skutecznie tamują ruch. W godzinach 16-18 tworzą sie tu ogromne korki przez skręcających na Warszawska oraz Tiry które tak szybko nie ruszają spod świateł.

      • 1 0

    • trasa W-z

      ja jestem mieszkańcem pobliskiej dzielnicy i często korzystam z tego skrzyżowania i jest tam potrzebna etakada na ul. Lostowicką

      • 0 0

  • Czym UE rozni sie od Socjalizmu ? (14)

    Bardzo prosze mnie przekonac.

    Jestem mlody (27 lat), mam dobra prace (2800), skonczone studia oraz narzeczona, zawod informatyk.

    To UE konczy projekt "gierkowski"? czy o co chodzi?

    A co za 37 lat? Gdzie projekt?

    Zyjemy w UE ale mamy maniane i konsumpcje na pierwszym czele. Odrzucajac idealy gora stawiamy sensacje i parady (0.1% spoleczenstwa). ale cos za cos! stajemy sie bardziej poszluszni i imie kasy za ktora odpowiadaja premierowie 3-4 krajow UE.

    Czym to sie rozni od socjalizmu?

    Moja rodzina do "gara" nie miala co wlozyc w tamtych czasach a teraz trzeba porzucic idealy dla dobra KASY, POGLADOW, REKLAMY = KOMERCJI.

    I bydlem trzeba byc lub pierdolniki krecic? tak jak wczesniej tylko w "INNYM" wydaniu!

    Pozdrawiam wszystkich choc troche czytajacych ze zrozumieniem i pamietajacych.

    • 0 0

    • (3)

      dobra prace za 2800 jako informatyk po studiach??? u mnie tyle asystent po ogolniaku dostaje... ;)))

      • 0 0

      • Ależ owszem, czemu nie?!

        Chętnie usłyszę propozycję pracy za 2800PLN, choć może nie jako asystent, e-mail: paulista@pw.pl Zatem, "chef", do dzieła!

        • 0 0

      • nie szukasz czasem pracownikow ? ;)

        • 0 0

      • zarobki

        To powiedz co maszza firme to moze sie zatrudnie no i pytanie czy brutto czy netto :)

        • 0 0

    • coż................

      chyba chłopie niczym sie nie różni, rób swoje chłopie i głosuj na UPR, UE sama sie rozleci ;)

      • 0 0

    • Ale czemu Twoja narzeczona jest skończona?

      I po co te informacje o wykształceniu i zarobkach? Chcesz się chwalić czy szukasz zrozumienia i pocieszenia?

      A co do socjalizmu, to raczej niewiele pamiętasz z tamtego okresu... a lament o porzuceniu ideałów dla kasy to już zupełne nieporozumienie, bo chyba przymusu nie ma i każdy żyje na własny rachunek?

      • 0 0

    • Jestem mlody (27 lat), mam dobra prace (2800), skonczone studia oraz narzeczona, zawod informatyk.

      ???????????????? a co to?? ze najpierw sie okresle to znaczy ze moje zdanie jest wazniejsze??? A jak sie napisze jestem po zawodówce??
      Ps. Gratulacje narzecznstwa

      • 0 0

    • pytań kilka

      przepraszam, że zapytam ale czy studia informatyczne które odbyłeś w jakiś sposób rozwijały Twój światopogląd czy ograniczyły się tylko do nauki informatyki?

      i czy płaca jest wyznacznikiem "dobrej pracy'? wydaje mi się że stanowczo nie ( bo nie jedynym), a jeśli tak (przy 2800)- to po studiach informatycznych słabą masz tą pracę

      przepraszam za kąśliwość uwagi - ale trochę prowokujący był ten wpis

      • 0 0

    • Hej Ty 100*

      dobra praca za 2800? Stary, skąd Ty jesteś? nie ośmieszaj się...No chyba, że to tygodniówka :)))

      • 0 0

    • UE = socjalizm

      Doskonała wypowiedz , można tylko dodać,że musimy przyjąc inne ideały ( tzw. tolerancja, ,,równość"
      dotyczące mniejszości seksualnych (od 04,- 1,5 % )
      i znowu tak jak wtedy stoimy po złej stronie , wtedy nie mieliśmy nic do powiedzenia, a obecnie coraz mniej i to wszystko na własne? życzenie.

      • 0 0

    • masz racje ....

      • 0 0

    • Unia to grupa a socjalizm ideologia byly studecie trzabylo uczesczac na WOS to bys wiedzial....

      WSpolczuje twojej rodzinie ze za komuny nie miala co do gara wlozylyc ale nie dlatego ze byli biedni tylko za to ze byli leniwi i glupi bo za komuny dostawalo sie prace a ja nie to przydzial na nia.A z ta pensja 2800 zl to nic nie mow bo u mnie w firmie sprzataczka biur ma 2200zl za 5 dni w tygodniu a informatyk ok 7000zl i to juz netto wiec nie chwal sie tym bo to nie te czasy co 2800 robi wielkie oczy a narzeczona to normalne u kazdego ktory chce zakladac rodzine....BYLY STUDECIE ale chyba tylko 1 roku:):):)

      • 0 0

    • czym sie różni socjalizm od UE_

      informatyk i 2800? Chyba Euro netto? jak nie, to raczej do szkoly miałeś pod górkę ;)

      • 0 0

    • ?

      Ty masz dobrą pracę (2800)? Co rozumiesz przez "dobrą pracę"?

      • 0 0

  • Artukuł S*P*O*N*S*O*R*O*W*A*N*Y !

    Pozdrawiam władze portalu TRUJMIASTO.PL oraz władze Gdańska, szczególnie biuro prasowe p. Pawła Adamowicza prezydenta tego miasta.

    • 0 0

  • ja wiem ze pieniadze itd, ale nawet jak doprowadza do obwodnicy, to jedyną korzyścią będzie oddech dla kartuskiej
    1. brak estakady na dole Armii Krajowej
    2. brak wezla przy lostowickiej
    3. waska lostowicka ktora powinna stanowic bezkolizyjny lacznik z morena

    moze kiedys to wszystko bedzie... pewnie jak juz beda potrzebne inne rozwiazania w infrastrukturze drogowej...

    • 0 0

  • plany plany ... a racjonalne myślenie (2)

    Wszystko super ... ale szkoda, ze nikt nie myśli o tym aby jak najszybciej połaczyć obwodnicę siódemką co rozregulowałoby korki na kartuskiej na końcówce .. Jako jeden z pierwszych dziś przejechałem po nowej trasie ale za mną już był korek na skrzyżowaniu z Kartuską... Czemu nikt nie pomyślał wcześniej, że może zamiast tego odcinka potrzebne jest rozładowanie korków na wiadukcie Kartuskiej z Obwodową .. wystarczyły by zjazdy po obu stronach, albo pożądny docelowy węzeł ... pamiętajmy, że to masakra przejechać nad obwodnicą ... To samo ze Słowackiego a co z planowanym zjazdem do Oliwy na wysokości Owczarni (selgros) pamietajmy, że w ciągu najbliższych lat ilosć samochodów nam się powiększy i co wtedy... kolejne plany codziennie stoje w korku aby zjechac do miasta .... coraz wiecej ludzi mieszka za obwodnicą .. Miasto się rozrasta i staje się coraz piękniejsze ... ale dojazdy masakra:(:(:(:(

    • 1 0

    • Dlaczego tak jest? Bo obecnym władzom miasta jest bardzo wygodnie realizować plany sprzed 30lat

      Można zwalić odpowiedzialność za bieg trasy na ówczesnych projektantów, a ślamazarność budowy - na wieczny brak środków.

      Dodajmy do tego brak myślenia perspektywicznego oraz stawianie dobra mieszkańców na szarym końcu - i otrzymamy dzisiejszy Gdańsk. Podejście takie jest możliwe, bo wiadomo, że mieszkańcy nagle nie uciekną - zatem nikogo nie obchodzi, że dziesiątki tysięcy osób codziennie marnują czas stojąc w korkach spowodowanych półrocznym remontem drogi, który normalnie można by wykonać w miesiąc.

      Nawet rozbudowa terminala lotniska musi być poprzedzona wieloletnim męczeniem pasażerów w budynku przewidzianym do obsługi kilkunastokrotnie mniejszego ruchu. Po raz kolejny się okazuje, że bez planów sporządzonych 30lat temu niektórzy decydenci są bezradni i zagubieni jak dzieci we mgle...

      • 0 0

    • "a co z planowanym zjazdem do Oliwy na wysokości Owczarni (selgros)"

      A na pierona niszczyć kawał pięknego lasu, by zrobić zjazd, na którym i tak będą tworzyć się korki?

      Priorytetem jest obwodnica południowa i jakaś komunikacja szynowa z "górnym tarasem".

      • 0 0

  • czy musicie marudzic

    zrobili kawal dobrej drogi i tak zle..nie odrazu new york zbudowali..

    • 0 0

  • UE i Socjalizm

    29lat,po studiach,mam żonę, oboje mamy spoko pracę (nie mówiąc o sprawach finansowych) i nie kumam o co ci chodzi koles. Róznica jest zasadnicza.

    UE daje kase i pilnuje żeby za nia coś powstało oprócz osiedli willowych Towarzyszy.

    BTW: przychodzi informatyk do lekarza i mówi "Panie doktorze, nie widzę nic na lewe oko!!" a lekarz na to: "Dziwne... u mnie działa..."

    • 0 0

  • cóż... pozwolisz, że nie uwierzę na słowo? ;)

    • 0 0

  • (1)

    'drogowcy wybudowali tam m.in. rondo, trzy mosty...'
    A niech mi powie gdzie tam jest jakaś rzeka żeby mosty budować?

    • 0 1

    • jn

      mostów nie buduję się yulko nad rzeką ale także jako droga nad autostradą np jako "estakada" matole.

      • 0 0

  • nie ważne kto przecina wstęgi

    Gdyby pan Edward Gierek żył dzisiaj to powinien być przewodniczącym rady mędrców EU. Wszystkie autostrady i inne inwestycje jak trasy tramwajowe na obecnym Przymorzu czy teraz na Chełmie są jego dziełem, nie ważne kto przecina wstęgi.

    Tak jak wielokrotnie pisałem na tym portalu to najlepiej historia oceni pan Edwarda. Wszystkich niedowaiarków zapraszam do lektury „Niedokończona Dekada”, autorstwa pana Gierka. Opisuje tam przeróżne mechanizmy dlaczego zniszczyli go tacy mali ludzie jak Jaruzelski, Kania, Michnik, Urban czy Kiszczak.
    Pan Gierek wybudował i podarował moim rodzicom mieszkanie w blokach leningradzkich na przymorzu z widokiem na morze.
    Każdy człowiek miał prace, nawet były paszporty i ludzie mogli wyjeżdżać na zachód. To był prawdziwy socjalista zupełnie jak teraz pan Palikot.
    Ten człowiek rządził bez krwi, na rekach inaczej jak jego poprzednicy i następcy.
    Zniszczyli go i osadzili schorowanego po dwóch zawałach w obozie dla internowanych podczas stanu wojennego. Jego prawą rękę pana Piotra, Jaroszewskiego który zmienił polską motoryzacje i w ogóle wszystko zabili żeby wykraść akta agentów gestapo, które przejęło dowództwo polskiej czerwonej armii ludowej.
    Nawet tramwaj na Chełmie i Morenie był jego pomysłem, jednym słowem wszystko.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane