• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zaplanuje ci podróż komunikacją miejską

Krzysztof Koprowski
12 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

W rejonie głównego dworca kolejowego w Gdańsku ustawiono już dwa urządzenia informacji pasażerskiej. Znajdują się one na przystankach autobusowych po obu stronach Podwala Grodzkiego.


20 specjalnych urządzeń do planowania podróży zostanie ustawionych wkrótce w rejonie przystanków komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni. Pomogą one wybrać optymalny środek transportu, z uwzględnieniem istniejącej sytuacji w ruchu.



Urządzenia będą ustawione przy oraz wewnątrz niektórych obiektów handlowych w Trójmieście. Nz. informacja pasażerska przy gdyńskim centrum handlowym Batory. Urządzenia będą ustawione przy oraz wewnątrz niektórych obiektów handlowych w Trójmieście. Nz. informacja pasażerska przy gdyńskim centrum handlowym Batory.

Czy będziesz korzystał(a) z nowych urządzeń?

Urządzenia oznakowane jako "informacja pasażerska" są własnie montowane na przystankach Gdańska i Gdyni (w Sopocie nie przewidziano ich ustawienia) w ramach realizacji systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni).

W Gdańsku urządzenia będą docelowo: na pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.

W Gdyni urządzenia przewidziano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

- Urządzenia te pozwolą na wyszukiwanie połączeń na terenie całego Trójmiasta tj. z wykorzystaniem organizatorów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmieście. W przypadku ZTM i ZKM planowanie podróży będzie uwzględniało rzeczywistą sytuację komunikacyjną np. korki na drogach, awarie itp. Dla SKM-ki, z racji braku odpowiedniej infrastruktury, czasy odjazdów i przyjazdów będą oparte o "tradycyjny" rozkład jazdy - objaśnia Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Jak zapowiadają urzędnicy, pasażer chcąc dowiedzieć się, jak dotrzeć do wybranego przez niego punktu docelowego, otrzyma informacje dot. przesiadek, możliwych wariantów tras oraz szacowanego czasu przejazdu. Dodatkowo będzie mógł zapoznać się z systemem taryfowym Trójmiasta. Obsługa (z wykorzystaniem ekranu dotykowego) będzie możliwa w języku polskim, angielskim i niemieckim.

Wszystkie informacje docelowo mają być również dostępne na stronie internetowej projektu Tristar, co pozwoli na wybór optymalnej trasy jeszcze przed opuszczeniem domu czy miejsca pracy.

Planowane uruchomienie urządzeń oraz całego systemu Tristar, w ramach którego ustawiono je na przystankach, to koniec br. Niewykluczone, że wcześniej urządzenia na przystankach będą już działały testowo, a to oznacza, że prezentowane informacje mogą być nieprawidłowe.

Warto pamiętać, że już teraz rzeczywisty czas przyjazdu komunikacji miejskiej w Gdańsku, sprawdzić można poprzez stronę internetową info.zkm.gda.pl (tylko pojazdy ZKM Gdańsk), Zarządu Transportu Miejskiej w Gdańsku (tablice odjazdów wszystkich przewoźników pojawiają się po wyborze konkretnego przystanku w rozkładzie jazdy) oraz także bezpośrednio poprzez telefon komórkowy i dedykowaną dla ZKM-u aplikacje MyBus Online (wbrew nazwie, uwzględnia także tramwaje) lub mobilną stronę ZTM-u pod adresem m.ztm.gda.pl.

Miejsca

Opinie (111) 4 zablokowane

  • Już to widzę jak zaplanuje.... (7)

    Przez ten tristar to będzie niezłe KONGO.....

    • 129 29

    • (1)

      Nie wie jak bedzie a juz pisze ,że będzie żle. Jak widać prawdziwy Polak

      • 24 22

      • optymistycznie nastawiony człowiek w tym kraju to turysta :)

        • 33 6

    • Znawco, twój optymizm jest wrodzony czy nabyty? Po co tak smęcić?

      • 7 11

    • A gdzie informacja na trojmiescie o odbywającym się w ten weekend GSMP w Sopocie?

      • 0 1

    • przeciez taka aplikacja jest juz od lat dostepna w necie... (1)

      w dzisiejszych czasach to chyba nie problem mając smartfona z gpsem. Ta unia to jednak PRL... wywalanie kasy w błoto na kazdym kroku.

      • 10 3

      • powiedz to swojej babci

        • 2 0

    • Jeśli to będzie działać podobnie jak podobne aplikacje w internecie to ja dziękuję.

      • 0 2

  • Masakra... (14)

    Wszyscy usiłują za nas myśleć. A czy my zastanawiamy się, dlaczego z lenistwa, wynikającego z dostępności nowych technologii, sami przestaliśmy myśleć? Urodziłem się dość dawno, w czasach, gdy poruszało się przede wszystkim komunikacją miejską, i nie przypominam sobie, żebym miał jakiekolwiek problemy organizacyjne. Jestem miłośnikiem nowych technologii, mimo podeszłego wieku (jakby to powiedzieli gimnazjaliści), ale nie mam żadnych problemów z organizacją i myśleniem - nikt mnie w tym wyręczać nie musi - szczególnie za ciężkie pieniądze z moich podatków.

    • 156 17

    • To będzie głównie dla przyjezdnych. (3)

      Bo mi po co sprawdzać jak dojechać skoro co dzień jadę tym samym tramwajem. Ty zapewne też. Mój ojciec tak samo psioczy na GPSa. Twierdzi że on wszędzie dojedzie szybciej z mapą w ręku. Raz jechaliśmy przez pół polski. Ja z GPSem który podawał objazdy, lokalizacje radarów, wypadki na drodze i na CB słuchałem gdzie są korki. Nie odrywając praktycznie wzroku od drogi jak on dojechałem niecałe 2h szybciej. A wystartowaliśmy razem.

      • 15 6

      • 2 godziny szybciej? (2)

        A to czasem nie dlatego, że Twój ojciec jechał zgodnie z przepisami a Ty jechałeś za szybko? Bo jeśli nie, to po co były Ci informacje o lokalizacji radarów?

        • 22 4

        • Jechałem jak wszyscy wokoło. Nie moja wina że przepisy są do nich niedostosowane. (1)

          • 4 7

          • tak się tłumacza wariaci drogowi

            • 0 1

    • a jak ja sie przeprowadzilem jako dorosly do trojmiasta? (2)

      typowe polackie myslenie: po co wydawac na cos takiego pieniadze, ja doskonale znam okolice. Ja i tysiace innych ludzi tez chcialo by jezdzic, a sie nie urodzilo na miejscu i nie zna kazdej ulicy

      • 9 17

      • Musisz się Pan dostosować, jak wszędzie :) (1)

        • 4 3

        • Pytanie Po co

          Po co ma się uczyć bzdurnych rozkładów jazdy lub gdzie i czym dojechać.

          Dziś chce dojechać tam jutro gdzie indziej. Po to jest komórka i strona jakdojechać aby z tego korzystać. Żeby raz dojechać gdzieś nie trzeba się uczyć wszystkiego tyko korzystać z tego co daje technika. Sam jadąc do innych miast uczyłem się na pamięć z jakich linii muszę skorzystać, a teraz dzięki temu jak jadę gdzieś to szybko sprawdzam jak o tej godzinie dojadę najszybciej i czym i tyle.

          • 6 1

    • To prawda. Człowiek przestał myśleć przez rozwój technologii (1)

      Dawniej jak był korek, to się człowiek zatrzymał na stacji, wziął mapę, spojrzał gdzie jest, wynalazł drogę równoległą i było ok. A jak jest dziś?
      Dziś widzę jak wszyscy cisną na Hel albo z powrotem wgapieni beztrosko w nawigację, która mówi: za 3 godziny skręć w prawo....

      • 18 5

      • i bardzo dobrze

        Przynajmniej miejscowi mają jak jeździć

        • 4 1

    • wyłączając w ludziach myślenie łatwiej się nimi steruje

      w razie potrzeby nie trzeba ludzi przekonywać tylko uruchamia się odpowiedni program a oni potem bezmyślnie podążają za tym co im się wskazuje

      • 18 4

    • To wcale nie ma za nas myśleć (1)

      To przede wszystkim posiada informacje, których pasażerowie nie mają: o korkach, awariach środków transportu, czasowo zamkniętych drogach na skutek wypadku itp. Chyba że nie zrozumiałem idei systemu...

      • 5 5

      • tak

        tylko chyba 99% nie zrozumiało - ciekawe jaki jest średni iq autorów komentarzy....

        • 1 0

    • stary goopek

      Typowe myślenie wieśniaka "z moich podatków". Twoje podatki na tle podatków ogółu to g..o! Nie wypowiadaj się nastepnym razem w ten sposób bo się ogłupiasz!

      • 1 9

    • manipulacja, manipulacja wszędzie...

      Nikt nie zamierza za Ciebie myśleć.
      Chcę dojechać do Żukowa. Nigdy tam nie byłem i nie wiem jak dojechać, a już w ogóle nie wiem jak dojechać najszybciej i najtaniej. Co robię? Jadę na dworzec główny! Ups, jest niedziela i ostatni autobus odjechał 5 minut temu. Następny za godzinę. Może pociąg? Niestety, z Gdańska nie ma torów, trzeba z przesiadką w Gdyni, a to potrwa dłużej niż ta godzina czekania na autobus. Może z Wrzeszcza coś jedzie? Może, ale nie wiem, bo muszę pojechać do Wrzeszcza i sprawdzić rozkład, a w międzyczasie ucieknie mi ten autobus z dworca.
      ...ale przynajmniej myślę samodzielnie.

      • 1 1

  • najbardziej optymalny (8)

    ale po co, skoro są aplikacje w rodzaju jakdojade.pl i każdy od dawna może mieć taką funkcjonalność w kieszeni?

    Poza tym, Droga Redakcjo - "najbardziej optymalny"? Serio?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 82 4

    • (1)

      20 specjalnych urządzeń do planowania podróży zostanie ustawionych wkrótce w rejonie przystanków komunikacji miejskiej w Gdańsku i Sopocie. Pomogą one wybrać najbardziej optymalny środek transportu, z uwzględnieniem istniejącej sytuacji w ruchu.

      - czyli w Sopocie czy Gdyni? W tekście poniżej wymienione punkty w Gdyni

      Odpowiedź redakcji:

      Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

      • 9 0

      • "najbardziej optymalny" - to oczywisty błąd językowy

        optymalny = najlepszy z możliwych, więc nie może być "najbardziej najlepszy"

        • 11 0

    • O jakdojade.pl również pomyślałem, ale jednak nie każdy ma na stałe dostęp do internetu. Bez internetu jd.pl jest raczej bezużyteczne. Mimo wszystko to rozwiązanie może być przydatne. :)

      • 1 9

    • Zwrotu "najbardziej optymalny" używa niestety wieksza połowa Polaków. (1)

      • 9 1

      • zwrotu większa połowa też:-)

        a połowy są równe. fakt to autentyczny;) (taki żarcik)

        • 15 0

    • następny wspamiały pomysł w stylu infomatów kt. miały służyć jako informacja turystyczna

      wyrzucanie pieniędzy w błoto. I potem dziwią się że tristar kosztuje setki milionów. Kolejny przykład: informatory o liczbie wolnych miejsc parkingowych...ciekawe jak to mają zamiar zrobić dla tych kilku miejsc na krzyż....

      • 6 1

    • PRECZ OD MOICH KIESZENI

      Doprawdy? A ja nie posiadam takiej i innej funkcjonalności w kieszeni. Każdy musi ją mieć? A może Ty rozkażesz mi , bym na to gó..no (komórę) wydawać pieniądze? To jeszcze ustawowo nakaż, co muszę w spodniach nosić i kiedy bąki puszczać...

      • 0 3

    • Ale nie każdy ma. A nawet jeśli, to w tych super smartfonach bateria pada raz dwa.
      Według mnie te urządzenia to dobry pomysł.

      • 0 0

  • Czyli najczęściej wyświetlanym komunikatem będzie "Idź pieszo". (3)

    • 107 6

    • moim zdaniem "Awaria"

      • 15 2

    • albo "Test systemu"

      • 12 1

    • Ewentualnie "Proszę nie wsiadać".

      • 3 1

  • testują

    ten Tristar już kilka miesięcy i końca nie widać.

    • 60 3

  • niech lepiej nic mi nie planuje - obejdzie sie

    potem będzie jak w terminatorze ze zacznie nami rządzić

    • 36 3

  • Tristar (4)

    Nie było tristara, tramwaje jechały prawie idealnie z rozkładem. Jest tristar, praktycznie każdy jest opóźniony i stoi na czerwonych światłach.
    SZKODA KASY

    • 91 5

    • To nie przez Tristar (2)

      tylko przez większe korki spowodowane większą ilością samochodów na ulicach.

      • 3 20

      • Tristar- utrudnienia (1)

        bzdura...zgadzam się z Qwertem....od kilku miesięcy tramwaje mają ciągle czerwoną falę! a podobno komunikacja ma mieć pierwszeństwo....

        • 23 1

        • nie tylko tramwaje

          Wszyscy mają od kilku miesięcy i to nie wazne czy w Gdyni czy w Gdańsku

          • 7 1

    • re

      Tristar jeszcze nie działa w 100%

      • 1 0

  • Tristar Ci pomoże (10)

    Dzięki możliwości skanowania tablic rejestracyjnych i pomiarowi prędkości system jest w stanie w czasie jednego przejazdu przez trójmiasto zabrać tyle punktów kierowcy, że straci prawo jazdy i rzeczywiście będzie musiał korzystać z komunikacji miejskiej.
    Tri star nie poprawia przepustowości.
    Chyba, że poprzez eliminacje 1/3 kierowców. Wtedy czas przejazdu wyraźnie się poprawi.

    • 86 10

    • (4)

      i dobrze, może się skończą wyścigi o pole position na kolejnym czerwonym.

      • 13 23

      • Obstawiam, iz nie masz prawa jazdy lub auta (3)

        • 21 13

        • |Nie, po prostu jestem zadowolny z rozmarów swojego członka więc nie muszę nikomu nic udawadniać. (2)

          • 18 13

          • Fred

            Mała uwaga, długość tego czym się chwalisz mierzy bez uwzględnienia kręgosłupa.

            • 13 3

          • co ma piernik do wiatraka

            • 2 4

    • (3)

      No i bardzo dobrze. Kierowców notorycznie łamiących przepisy trzeba wyeliminować. Żaden normalny kierowca nie jest w stanie złapać tylu punktów karnych na tak krótkim odcinku, aby odebrano mu prawo jazdy. Może jak zapłaci 1500 zł za nowe prawko przypomną mu się zasady ruchu drogowego.

      • 15 16

      • AHAH lepiej mi zjeźdzaj z pasów bo cie (2)

        przejade mojm Audi A8 TDI 4.2 LPG, nie obhodzom mnie kolory światła

        • 1 7

        • (1)

          Tdi lpg?

          • 4 1

          • Oj, niestety to juz fakt. (tdi + lpg)

            • 2 0

    • Każdy sposób jest dobry :)

      • 0 0

  • o co chodzi??

    TRITAR miał usprawniać ruch na drogach Trójmiasta. Czy to zadanie okazało się za trudne?

    • 49 5

  • Metoda na ratowanie budżetów miast

    nie chodzi o polepszenie przepustowości, ale o lepienie mandatów. .

    • 46 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane