• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy mają zasobnik. Jazda bez prądu już możliwa

Patsz
2 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
W przyszłoroczne wakacje po alei Jana Pawła II mają kursować trolejbusy bez szelek. Będą to regularne testy. Do tej pory odbywało się to tylko podczas prezentacji. W przyszłoroczne wakacje po alei Jana Pawła II mają kursować trolejbusy bez szelek. Będą to regularne testy. Do tej pory odbywało się to tylko podczas prezentacji.

Nowe urządzenie - zasobnik superkondesatorowy ma pomóc odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów. W ostatnich dniach kosztujący 350 tys. zł mechanizm został podłączony na jednej z podstacji przy ul. Wielkopolskiej w Gdyni.



Zasobnik superkondesatorowy ma dodać trolejbusom energii. Zasobnik superkondesatorowy ma dodać trolejbusom energii.

Czy trolejbusy bez szelek staną się przełomem w gdyńskiej komunikacji?

Pełną parą urządzenie zacznie działać za kilkanaście dni. W ostatnim czasie konieczna była jego konfiguracja. Podstaw jego funkcjonowania uczyła się również załoga PKT. Zasobnik pomoże odzyskiwać energię, która - magazynowana - będzie mogła być wykorzystywana podczas awarii lub spadków napięcia w sieci.

- Zgromadzona dodatkowa energia może oczywiście zostać "skonsumowana" w późniejszym czasie przez inne trolejbusy, np. podczas chwilowego deficytu energetycznego. Wszystko po to, by znacząco obniżyć zużycie energii oraz jej racjonalne zagospodarowanie - wyjaśniają w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej.

Obecnie ponad połowa taboru PKT liczącego 85 trolejbusów jest zdolna zwrócić energię do sieci. Zakup i montaż urządzenia współfinansowała Unia Europejska w ramach projektu Civitas Dynamo. Ten sam projekt pozwoli na to, by w przyszłoroczne wakacje na Skwer Kościuszki mogły wjechać trolejbusy bez szelek.

W dwóch pojazdach zostanie zamontowana nowa bateria o większej pojemności, będąca równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi akumulatora, zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc i spadnie zużycie energii - dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy są produkowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21, która w wakacje będzie wjeżdżała na Molo Południowe - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Czytaj też: Zabytkowe trolejbusy ponownie na trasie

Na obydwa zadania w ramach Civitas Dynamo, UE wykłada połowę z 320 tys. euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Ma to być preludium do uruchomienia linii trolejbusowych do zachodnich dzielnic Gdyni, Sopotu, a nawet Gdańska. Kiedy nastąpi ekspansja nowej generacji pojazdów, na razie nie wiadomo.
Patsz

Opinie (86) 3 zablokowane

  • Brawo (3)

    Brawo

    • 84 8

    • Ciekawe czy ta duża oszczędność energii wplynie na ceny biletów.

      • 8 0

    • (1)

      Spodziewałem się zamontowania systemu Sharpa-Scotta, pod każdym z siedzeń montowane są dwa pedały, w trakcie jazdy pasażerowie siłą mięśni nóg napędzają tzw. dynamo, które jest w stanie zapewnić maszynie ok. 40% energii - rzecz jasna przy pracy na pełnych obrotach.

      • 19 2

      • naped z pedałami sprawdzi sie w Gdyni, zawżdy Biedroń był TU wybrany

        ilością głosów w liczbie przeszło 16tysięcy

        • 0 1

  • (6)

    Tramwaje od lat maja cos takiego w Gdansku.

    • 32 76

    • (1)

      350 tysi zanim się wróci to trochę potrwa

      • 6 2

      • ta...

        i na noc te tramwaje zjeżdżają z torów i biegają po mieście...

        • 6 1

    • @pfff: doprawdy? (2)

      Urządzenie jest potrzebne,bo jak dotąd wszędzie w wypadku pojazdów z odzyskiem energii elektrycznej był ten sam problem: jak na tym samym odcinku zasilania nie było innego pojazdu zdolnego przejąć oddawaną energię,to szła się ona paść.Teraz będzie można przede wszystkim skutecznie realizować oszczędności energii; drugim ważnym plusem (aczkolwiek rzadko używanym) będzie możliwość jazdy podczas awarii zasilania (jak zerwą sieć,to dalej kicha).

      • 3 1

      • Gdzie poszla sie pasc? (1)

        Nic w przyrodzie nie ginie. Jesli podczas hamowiania trolejbus zwrocil czesc energii do sieci to musiala byc ona gdzies dalej "skonsumowana" albo rozejsc sie w postaci strat (grzanie urzadzen zasilajacych siec?)

        • 5 3

        • no właśnie jeżeli za dużo energii wracało naraz do sieci, to podstacje tego nie lubiły

          ten sam problem w Gdyni, ten sam problem w Gdańsku. Natomiast tytuł artykułu sugeruje, że trolejbusy mogą sobie jeździć bez prądu - bujda. No i zdjęcie do artykułu, przedstawiające jedynie rozszycie kabli sterujących, bez samego superC. serio?

          • 3 1

    • i co z tego!!!

      Widać to gołym okiem jak jeden nawali to reszta STOI!!!! HAHA i po co tramwajom. Trolejbus nawali drugi zdejmuje szelki i jedzie dalej i to jest LUKSUS!!!!

      • 9 6

  • czyli teraz kierowcy bede gwaltownie hamowac zeby wiecej energi uzyskac (4)

    • 31 22

    • naucz się pisać dresie. (1)

      • 8 9

      • Twój stary ...

        to dres, czep się własnego ogona głąbie!

        • 8 2

    • Tak już musi być

      - każde udane przedsięwzięcie widzieć tylko w czarnych kolorach

      • 3 0

    • A slyszałeś o takim czymś jak fizyka

      i zasada zachowania energii?

      • 3 0

  • Zauwazylem cos innego na foto ! Krzywe sa biale pasy na przejsciu dla pieszych :) (3)

    Czy panowie malujacy pasy spozywali cos lub tez byli pod wplywem w czasie malowania tak prostych pasow gdyz one wrecz '' Pływają '' :). Niby debatujemy o najnowszych technologiach 21 wieku a pasy pomalowane krzywo :), Choc moze co gorsze w tych miejscach nawierzchnia sie rozlazi i rociaga te pasy ? ludzie ! asfalt plywa . O boze !!!!!!!!!

    • 42 11

    • asfalt (2)

      nie to wysokiej jakosci asfalt sie rozjechał pod wpływem temperatury

      • 6 2

      • :) Stefan ! chyba inaczej pojmujemy wysoka jakosc niz miasto :) (1)

        moze ten asfalt ma tak specjanie pracowac pod wplywem temperatury i obciazen :)

        • 1 2

        • specjalne koleiny i dziury? no nie wpadł bym na to...

          • 4 0

  • i co z tego (1)

    Zła wiadomość - to wina tuska. Gdyby powiedzieli że można jeździć za darmo to co innego a tak to zła wiadomość. 😉

    • 12 20

    • Niemożliwe !

      Gdyby komunikacja miejska była darmowa to byśmy nie mogli mieć nowoczesnych flot autobusów, tramwajów i trolejbusów. Trójmiasto jest za dużo na taką inwestycję..

      • 3 0

  • Normalnie system KERS zamontowali ;) (2)

    Czekamy teraz na pierwszy tor F1 w trojmiescie.

    • 35 7

    • (1)

      Oczywiście jeśli taki ma powstać to na pewno powstanie w Gdańsku bo w Gdyni jak coś się wybuduje to stoi odłogiem ---> Lotnisko Kosakowo.

      • 4 8

      • Czyli budować już nie trzeba...

        • 1 0

  • Wow (5)

    W Gdańsku żaden autobus nie ma zasobnika i jakoś autobusy jeżdżą.

    • 20 41

    • Gdynia taka nowoczesna, że nawet niewidzialne samoloty z Kosakowa latają:) (1)

      Ja jednak wolę widoczne samoloty z Rębiechowa i autobusy nie przywiązane do sznura.

      • 13 24

      • Port Lotniczy Walesa

        A kto jest Walesa? Jakiś król z Wazów? Czy jakaś zastawa z Chin?

        • 1 6

    • biedny jesteś, skoro nie widzisz żadnej różnicy pomiędzy autobusem, a trolejbusem. Proponuje nadrobić braki, poczytać, a potem dawać komentarze.

      • 16 4

    • Jeżdżą jak chcą (1)

      Jak wyżej. A komunikacja między dwoma sąsiednimi dzielnicami wymaga trzech autobusów jadących naokoło.... Rozkład jazdy dla profesorów, przystanki nazwane dziwnie... jakby nie po polsku... Achas.. to przecież Wolne Miasto, a w kościołach same "polskie" krypty....z nazwiskami zaczynającymi od von....

      • 0 3

      • No tak,w Gdyni to pppppprofesor tworzy rozkłady dla ludu.

        • 1 1

  • I niebawem ogłoszą troljebusy na wodę (3)

    Kolejny gdyński cudosukces.

    • 31 33

    • Zabłysnąłeś kociaku

      • 16 3

    • A na

      węgiel nie mogą jeżdzić , mamy go nadmiar i jest bardzo tani !!!

      • 2 0

    • a gdzie Gdynia realna??

      Jak to możliwe, że nie zasadzili tu jeszcze żadnego jadowitego komentarza?? No ale jest za to Kocurman, zawsze ktoś...

      • 1 1

  • A w Gdańsku czekamy na tramwaje beztorowe! (5)

    Go Gdańsk!

    • 52 4

    • Beztorowe i nieelektryczne, tylko magnetyczne (1)

      • 11 0

      • magnetyczne tez musza miec tor lub szyne prowadzaca

        • 5 1

    • od thorium

      (rodzaj reaktorów jądrowych, m.in. taki jest pod betonem w Czernobylu)

      • 0 0

    • w Gdańsku czekamy na nowe tramwaje a nie odmalowany Niemiecki złom !! (1)

      Na nowe ciche oszczędne autobusy elektryczne jak w warszawce zakupili albo na CNG jak w Gdyni a nie na trujące śmierdziuchy od Turasa kupione bo Budyń jest znajomym Mietka!!

      • 7 5

      • @Niby mecedesy

        Wiesz co to jest PZP? Jakby bolechowscy pieniacze pogodzili się z faktem,że nie chcą ich w Gdańsku,to by można było spokojnie kupić Citaro.A tak,żeby pozostać w zgodzie z PZP i nie dać Solarisowi mozliwości skutecznego odwołania,trzeba bylo zrobić przetarg pod Conecto.

        • 1 2

  • kiedy (6)

    Kiedy pojedzie na Fikakowo trajtek

    • 20 7

    • jak w kossakovo airport wyląduje dreamliner rejsowy... (1)

      • 22 4

      • dziwne... znów z tego samego kompa przytyki ws. kosakowa :) ale się komuś nudzi :)

        • 5 4

    • jezdzi autobus 153 ale ja proponuje nie bądz leniwy i idz pieszo

      • 13 2

    • to co oszczedziles...

      na mieszkaniu wydajesz w korkach... tylko straconego czasu nikt ci nie zwroci...

      • 13 1

    • Fikakowo (1)

      Większość osób z tej dzielnicy niezgadzają się na to :

      • 2 1

      • Fikakowo to osiedle, a nie dzielnica!

        Buraki z Warszawki i innych miast co tam mieszkają, mogą się nie zgadzać, to nie ma znaczenia, bo tu jest Gdynia! i trajtki będą jeździć na Fikakowo! Ja jako Wielkokacczanin cieszę się, że nasza dzielnica Wielki Kack, została zauważona, ja samochodu nie mam, a ten mały autobusik mi wiele nie daje, bo i tak na Karwinach muszę się przesiąść na trolejbus.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane