- 1 Mała uliczka, duży problem (148 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (429 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (109 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (268 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (106 opinii)
Trolejbusy mają zasobnik. Jazda bez prądu już możliwa
Nowe urządzenie - zasobnik superkondesatorowy ma pomóc odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów. W ostatnich dniach kosztujący 350 tys. zł mechanizm został podłączony na jednej z podstacji przy ul. Wielkopolskiej w Gdyni.
- Zgromadzona dodatkowa energia może oczywiście zostać "skonsumowana" w późniejszym czasie przez inne trolejbusy, np. podczas chwilowego deficytu energetycznego. Wszystko po to, by znacząco obniżyć zużycie energii oraz jej racjonalne zagospodarowanie - wyjaśniają w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej.
Obecnie ponad połowa taboru PKT liczącego 85 trolejbusów jest zdolna zwrócić energię do sieci. Zakup i montaż urządzenia współfinansowała Unia Europejska w ramach projektu Civitas Dynamo. Ten sam projekt pozwoli na to, by w przyszłoroczne wakacje na Skwer Kościuszki mogły wjechać trolejbusy bez szelek.
W dwóch pojazdach zostanie zamontowana nowa bateria o większej pojemności, będąca równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi akumulatora, zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc i spadnie zużycie energii - dzięki dużo mniejszej wadze napędu.
- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy są produkowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21, która w wakacje będzie wjeżdżała na Molo Południowe - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.
Czytaj też: Zabytkowe trolejbusy ponownie na trasie
Na obydwa zadania w ramach Civitas Dynamo, UE wykłada połowę z 320 tys. euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.
Ma to być preludium do uruchomienia linii trolejbusowych do zachodnich dzielnic Gdyni, Sopotu, a nawet Gdańska. Kiedy nastąpi ekspansja nowej generacji pojazdów, na razie nie wiadomo.
Opinie (86) 3 zablokowane
-
2014-05-02 12:05
Brawo (3)
Brawo
- 84 8
-
2014-05-02 13:19
Ciekawe czy ta duża oszczędność energii wplynie na ceny biletów.
- 8 0
-
2014-05-02 13:40
(1)
Spodziewałem się zamontowania systemu Sharpa-Scotta, pod każdym z siedzeń montowane są dwa pedały, w trakcie jazdy pasażerowie siłą mięśni nóg napędzają tzw. dynamo, które jest w stanie zapewnić maszynie ok. 40% energii - rzecz jasna przy pracy na pełnych obrotach.
- 19 2
-
2014-05-04 12:05
naped z pedałami sprawdzi sie w Gdyni, zawżdy Biedroń był TU wybrany
ilością głosów w liczbie przeszło 16tysięcy
- 0 1
-
2014-05-02 12:06
(6)
Tramwaje od lat maja cos takiego w Gdansku.
- 32 76
-
2014-05-02 14:50
(1)
350 tysi zanim się wróci to trochę potrwa
- 6 2
-
2014-05-02 21:15
ta...
i na noc te tramwaje zjeżdżają z torów i biegają po mieście...
- 6 1
-
2014-05-02 15:00
@pfff: doprawdy? (2)
Urządzenie jest potrzebne,bo jak dotąd wszędzie w wypadku pojazdów z odzyskiem energii elektrycznej był ten sam problem: jak na tym samym odcinku zasilania nie było innego pojazdu zdolnego przejąć oddawaną energię,to szła się ona paść.Teraz będzie można przede wszystkim skutecznie realizować oszczędności energii; drugim ważnym plusem (aczkolwiek rzadko używanym) będzie możliwość jazdy podczas awarii zasilania (jak zerwą sieć,to dalej kicha).
- 3 1
-
2014-05-02 15:49
Gdzie poszla sie pasc? (1)
Nic w przyrodzie nie ginie. Jesli podczas hamowiania trolejbus zwrocil czesc energii do sieci to musiala byc ona gdzies dalej "skonsumowana" albo rozejsc sie w postaci strat (grzanie urzadzen zasilajacych siec?)
- 5 3
-
2014-05-03 12:00
no właśnie jeżeli za dużo energii wracało naraz do sieci, to podstacje tego nie lubiły
ten sam problem w Gdyni, ten sam problem w Gdańsku. Natomiast tytuł artykułu sugeruje, że trolejbusy mogą sobie jeździć bez prądu - bujda. No i zdjęcie do artykułu, przedstawiające jedynie rozszycie kabli sterujących, bez samego superC. serio?
- 3 1
-
2014-05-02 20:01
i co z tego!!!
Widać to gołym okiem jak jeden nawali to reszta STOI!!!! HAHA i po co tramwajom. Trolejbus nawali drugi zdejmuje szelki i jedzie dalej i to jest LUKSUS!!!!
- 9 6
-
2014-05-02 12:07
czyli teraz kierowcy bede gwaltownie hamowac zeby wiecej energi uzyskac (4)
- 31 22
-
2014-05-02 12:08
naucz się pisać dresie. (1)
- 8 9
-
2014-05-02 13:15
Twój stary ...
to dres, czep się własnego ogona głąbie!
- 8 2
-
2014-05-02 15:26
Tak już musi być
- każde udane przedsięwzięcie widzieć tylko w czarnych kolorach
- 3 0
-
2014-05-02 22:34
A slyszałeś o takim czymś jak fizyka
i zasada zachowania energii?
- 3 0
-
2014-05-02 12:14
Zauwazylem cos innego na foto ! Krzywe sa biale pasy na przejsciu dla pieszych :) (3)
Czy panowie malujacy pasy spozywali cos lub tez byli pod wplywem w czasie malowania tak prostych pasow gdyz one wrecz '' Pływają '' :). Niby debatujemy o najnowszych technologiach 21 wieku a pasy pomalowane krzywo :), Choc moze co gorsze w tych miejscach nawierzchnia sie rozlazi i rociaga te pasy ? ludzie ! asfalt plywa . O boze !!!!!!!!!
- 42 11
-
2014-05-02 12:44
asfalt (2)
nie to wysokiej jakosci asfalt sie rozjechał pod wpływem temperatury
- 6 2
-
2014-05-02 12:56
:) Stefan ! chyba inaczej pojmujemy wysoka jakosc niz miasto :) (1)
moze ten asfalt ma tak specjanie pracowac pod wplywem temperatury i obciazen :)
- 1 2
-
2014-05-02 14:16
specjalne koleiny i dziury? no nie wpadł bym na to...
- 4 0
-
2014-05-02 12:15
i co z tego (1)
Zła wiadomość - to wina tuska. Gdyby powiedzieli że można jeździć za darmo to co innego a tak to zła wiadomość. 😉
- 12 20
-
2014-05-02 19:59
Niemożliwe !
Gdyby komunikacja miejska była darmowa to byśmy nie mogli mieć nowoczesnych flot autobusów, tramwajów i trolejbusów. Trójmiasto jest za dużo na taką inwestycję..
- 3 0
-
2014-05-02 12:18
Normalnie system KERS zamontowali ;) (2)
Czekamy teraz na pierwszy tor F1 w trojmiescie.
- 35 7
-
2014-05-02 13:19
(1)
Oczywiście jeśli taki ma powstać to na pewno powstanie w Gdańsku bo w Gdyni jak coś się wybuduje to stoi odłogiem ---> Lotnisko Kosakowo.
- 4 8
-
2014-05-02 14:43
Czyli budować już nie trzeba...
- 1 0
-
2014-05-02 12:22
Wow (5)
W Gdańsku żaden autobus nie ma zasobnika i jakoś autobusy jeżdżą.
- 20 41
-
2014-05-02 13:15
Gdynia taka nowoczesna, że nawet niewidzialne samoloty z Kosakowa latają:) (1)
Ja jednak wolę widoczne samoloty z Rębiechowa i autobusy nie przywiązane do sznura.
- 13 24
-
2014-05-03 02:04
Port Lotniczy Walesa
A kto jest Walesa? Jakiś król z Wazów? Czy jakaś zastawa z Chin?
- 1 6
-
2014-05-02 14:20
biedny jesteś, skoro nie widzisz żadnej różnicy pomiędzy autobusem, a trolejbusem. Proponuje nadrobić braki, poczytać, a potem dawać komentarze.
- 16 4
-
2014-05-03 02:02
Jeżdżą jak chcą (1)
Jak wyżej. A komunikacja między dwoma sąsiednimi dzielnicami wymaga trzech autobusów jadących naokoło.... Rozkład jazdy dla profesorów, przystanki nazwane dziwnie... jakby nie po polsku... Achas.. to przecież Wolne Miasto, a w kościołach same "polskie" krypty....z nazwiskami zaczynającymi od von....
- 0 3
-
2014-05-03 06:59
No tak,w Gdyni to pppppprofesor tworzy rozkłady dla ludu.
- 1 1
-
2014-05-02 12:36
I niebawem ogłoszą troljebusy na wodę (3)
Kolejny gdyński cudosukces.
- 31 33
-
2014-05-02 13:00
Zabłysnąłeś kociaku
- 16 3
-
2014-05-03 12:11
A na
węgiel nie mogą jeżdzić , mamy go nadmiar i jest bardzo tani !!!
- 2 0
-
2014-05-03 16:53
a gdzie Gdynia realna??
Jak to możliwe, że nie zasadzili tu jeszcze żadnego jadowitego komentarza?? No ale jest za to Kocurman, zawsze ktoś...
- 1 1
-
2014-05-02 12:43
A w Gdańsku czekamy na tramwaje beztorowe! (5)
Go Gdańsk!
- 52 4
-
2014-05-02 12:54
Beztorowe i nieelektryczne, tylko magnetyczne (1)
- 11 0
-
2014-05-02 13:19
magnetyczne tez musza miec tor lub szyne prowadzaca
- 5 1
-
2014-05-02 13:43
od thorium
(rodzaj reaktorów jądrowych, m.in. taki jest pod betonem w Czernobylu)- 0 0
-
2014-05-02 14:53
w Gdańsku czekamy na nowe tramwaje a nie odmalowany Niemiecki złom !! (1)
Na nowe ciche oszczędne autobusy elektryczne jak w warszawce zakupili albo na CNG jak w Gdyni a nie na trujące śmierdziuchy od Turasa kupione bo Budyń jest znajomym Mietka!!
- 7 5
-
2014-05-02 15:03
@Niby mecedesy
Wiesz co to jest PZP? Jakby bolechowscy pieniacze pogodzili się z faktem,że nie chcą ich w Gdańsku,to by można było spokojnie kupić Citaro.A tak,żeby pozostać w zgodzie z PZP i nie dać Solarisowi mozliwości skutecznego odwołania,trzeba bylo zrobić przetarg pod Conecto.
- 1 2
-
2014-05-02 13:49
kiedy (6)
Kiedy pojedzie na Fikakowo trajtek
- 20 7
-
2014-05-02 14:17
jak w kossakovo airport wyląduje dreamliner rejsowy... (1)
- 22 4
-
2014-05-02 17:59
dziwne... znów z tego samego kompa przytyki ws. kosakowa :) ale się komuś nudzi :)
- 5 4
-
2014-05-02 14:22
jezdzi autobus 153 ale ja proponuje nie bądz leniwy i idz pieszo
- 13 2
-
2014-05-02 14:29
to co oszczedziles...
na mieszkaniu wydajesz w korkach... tylko straconego czasu nikt ci nie zwroci...
- 13 1
-
2014-05-03 19:49
Fikakowo (1)
Większość osób z tej dzielnicy niezgadzają się na to :
- 2 1
-
2014-05-04 10:22
Fikakowo to osiedle, a nie dzielnica!
Buraki z Warszawki i innych miast co tam mieszkają, mogą się nie zgadzać, to nie ma znaczenia, bo tu jest Gdynia! i trajtki będą jeździć na Fikakowo! Ja jako Wielkokacczanin cieszę się, że nasza dzielnica Wielki Kack, została zauważona, ja samochodu nie mam, a ten mały autobusik mi wiele nie daje, bo i tak na Karwinach muszę się przesiąść na trolejbus.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.