• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • Bardzo dobrze! (12)

    Więcej pijanej patologii z wózkami dziecięcymi pomieści.

    • 168 128

    • patologią to jesteś ty sr*dunio (1)

      • 33 44

      • Nie wiesz, że tutaj jest dużo osób, które używają nick For. Radunia ?

        F-orum Ra d u nia

        Ja używam Nick: Forum Radunia - Danzig Online.
        Nie słyszałeś o nagrodach ?!

        • 2 11

    • Tym bardziej, że przecież 105 to pojazdy niskopodłogowe (1)

      • 16 7

      • I oczywiście klimatyzowane

        • 4 2

    • brakuje sprawnych pojazdów, więc kombinują w ten sposób, będzie się psuł jak te inne

      • 16 6

    • Każdy mierzy swoją miarą.

      • 12 4

    • boisz sie ze dal takiej gimbazy jak ty nie wystarczy miejsca??

      • 9 1

    • odp. post 1: a ty kubusiu

      nie pijesz?

      • 4 3

    • forum radunia przygłupie

      Nie karmić tego trolla niedorozwoja

      • 12 4

    • (1)

      NIE !!!! Już było dobrze, gdy te złomy niewygodne i hałaśliwe zniknęły ze Stogów!!!!!!!
      Żadna atrakcja - przybysze tylko z nas się śmieją, że taki złomy jeżdżą!!!

      • 1 5

      • 105N to złomy... mówisz

        a po Warszawie i w kilku innych dużych miastach (np. Kraków) do niedawna jeździły jeszcze 102N - "opływowe cyklopy"; to te wydające charakterystyczny wyjący dźwięk nawet przy niewielkich prędkościach.

        • 1 0

    • nie mam o czym

      nudzę się więc piszę głupoty gdzie popadnie

      • 2 2

  • ) (4)

    Świetnie,dobry news,polecam komunikację miejską a nie bolidy.Taniej a i w lato w tłoku można zapoznać kogoś ciekawego.A w aucie?Można tylko do siebie pogadać.

    • 78 42

    • Na

      Wózku to raczej tam się nie dostaniesz,
      I przestań trolować

      • 12 8

    • Brud,smród

      i wachać śmierdzących meneli ,lub niedomyte panienki wracajace z imprez,wspaniala sprawa,wolę bolida z choineczką hehehe

      • 7 1

    • taniej, ale ile dłuzej- dojazd do pracy dla mnie ZKM to ponad 1,5 h, autem 25 minut ( jadąc przepisowo)

      • 3 1

    • dobry nick, spójny z treścią posta

      • 1 0

  • No i gitara (2)

    B)

    • 41 5

    • no i kur... (1)

      bardzo dobrze.
      a może da się połączyć dwie pesy co ?

      • 7 0

      • Aha

        Jeszcze niech zrobią bezpośredni tramwaj z Jelitkowo do nowego portu i zlikwidują ten bilet godzinny

        • 2 3

  • Czy te tramwaje mają klimatyzację? (15)

    inaczej w tych upałach to będzie jeden wielki syf i smród spoconych ludzi...

    • 78 70

    • Tak jest klima

      Oto jak dziala,jak jest upal to gorac z chlodzenia silnikow wchodzi do wewnatrz i jest niczym w saunie,napewno mozna przy tym poczuc cebulke od wielu wspolpasazerow...

      • 37 3

    • Zupełnie jak w domu przy obiedzie

      • 11 2

    • prawde ci napisze yo

      pewnie nie mają

      • 4 0

    • Jeśli większość pasażerów tak jak Ty będzie mnie unikać to może tak być.

      • 16 1

    • Odpowiednio podnosisz szyberdach i masz taki wicher, że głowę urywa - zaspokoi najbardziej wymagających

      A przy odrobinie szczęścia możesz nawet złapać iskrę z pantografu - sporadycznie zdarza się, że wpadnie do środka :)

      • 46 1

    • Oto jak gnój będzie czuć paszki haaaa

      • 4 1

    • (1)

      tak ke sklady posiadaja klimatyzacje wielostrefową do tego jest wi-fi i bar z kawa, dla bardziej wymagajacych jest trzeci wagon w ktorym zajduje sie bufet z przekąskami i mini sala kinowa 3D

      • 44 0

      • heheh
        niektórym, szczególnie tym jeżdżącym kilkunastoletnimi trupami z których wszystko cieknie, to już się w d*** poprzewracało od tego dobrobytu :)
        Aha, no i przejazdy powinny być też darmowe, oczywiście - bo "państwo" łaskę zrobi że wsiądzie i pojedzie

        • 17 1

    • Te tramwaje po otwarciu okien mają taką klimatyzację, że może urwać głowę od wiatru (i nie tylko).

      • 22 0

    • Nie mają

      już jeden motorniczy dostał udaru i umarł w tej rozgrzanej puszce, pracując po 10h

      • 10 1

    • Będzie jak kiedyś;))))))))))

      • 11 0

    • mają...

      zimą przy niedomkniętych drzwiach

      • 6 0

    • Tak, ma :) (1)

      Tak, ma klimatyzację, ręczną: odsuwasz okna i cieszysz się pełnym przewiewem w trakcie jazdy :)
      Jak się ludzie nie myją to i w nowoczesnej Pesie śmierdzieć będą :P
      Ps:
      Przypominam że tak psioczycie i psioczycie na te 105tki a one swoją porządną robotę wykonały przez te wszystkie lata, i to z naddatkiem (co innego o ich obsłudze przez GAiT, to akurat nieporozumienie) !
      Mi akurat nostalgiczna łezka się w oku kręci, że niedługo ich już nie zobaczymy na Gdańskich torach :/
      Tak samo się kręciła w 2009r przy pożegnaniu Ikarusów i "Mig-ów" :/

      • 12 1

      • Akurat 105-tki są o niebo lepsze niż trupy z Niemiec, które masowo sprowadza Adamowicz. Najważniejsze, że są pojemniejsze i nawet łatwiej się wchodzi bo mają mniej strome schody i szersze drzwi.

        • 11 0

    • przeczytaj artykuł ze zrozumieniem a gwarantuję że się dowiesz czy jest klimatyzacja

      • 2 1

  • Ciekawe czy jeszcze gdzieś na świecie tak jeżdżą? nie spotkałam się! (9)

    • 14 53

    • Tak (2)

      Takw Warszawie, Elblągu i Szczecinie

      • 18 2

      • pytal o swiat nie o wschodnia europe?

        • 5 5

      • guzik prawda warszawa zrobiła przetrag na wymiane wszystkich tramwajów

        • 0 1

    • (2)

      Wrocław, Katowice/GOP, Łódź (wersja wąskotorowa), Toruń (wąskotorowa), Elbląg (wąskotorowa), Bydgoszcz (wąskotorowa), Poznań, Częstochowa, Szczecin, Warszawa, Grudziądz (wąskotorowa), Gorzów Wielkopolski, Kraków.

      • 19 0

      • W Toruniu nie spotkałem się jeszcze z 3 wagonowym składem 805Na (wąskotorowa wersja 105 Na) (1)

        • 0 1

        • Były w latach 80tych

          • 0 0

    • u naszych wschodnich sasiadow jezdza jeszcze starsze zlomy

      nie boj zaby ;)

      • 21 2

    • XXI wiek a tramwaje stare trupy,sukces Gdańska wysłać 3 połączone trupy.

      • 4 23

    • Bardzo chcieli we wsi NEB (u ciebie?) ale nie wyszło w NEBrasce...

      • 6 2

  • Szkoda, ze myslimy tylko o dluzszych tramwajach, a nie wiekszej czestotliwosci w godz szczytu (5)

    • 119 15

    • Częstotliwość (3)

      I tak tramwaje się korkują przy Hucisku w godzinach szczytu... Pierw trzeba by rozwiązać problem wąskiego gardła w tamtym miejscu. A do tego czasu nie pozostaje niestety nic innego, jak wydłużanie składów.

      • 10 2

      • Centrum+cmentarz dżumy "Radunia"

        Właśnie rozwiązują problem Huciska.

        • 3 1

      • Ta, wydłużmy tramwaj tak, aby zablokował całe skrzyżowanie. Według mnie, również powinno się iść w zwiększenie częstotliwości. Jeśli tramwaj jeździ co 10 minut, to nie dziwmy się potem, że nawet pociąg nie zabierze wszystkich uzbieranych na przystanku pasażerów. Co 3 minuty powinien odjeżdżać środek komunikacji miejskiej.

        • 6 6

      • Bo debile zamiast puścić 2 i 6 3 Maja tak jak jeździły za dawnych czasów to puścili przy Dworcu barany. I teraz nie chcąc przyznać się do błędu trwają przy z góry założonej tezie.

        • 2 1

    • Tramwajami nr 8 i 2

      jeździłem w sumie ok 10 lat (najpierw do szkoły a potem do pracy).
      Teraz jeżdżę samochodem, mimo że miesięcznie kosztuje to 3-4 razy drożej, to i tak jest warte swojej ceny. Nie wiem ile jeszcze by musiało zdrożeć paliwo, żebym zaczął myśleć o powrocie do jeżdżenia komunikacją miejską. Wole jeździć starym gratem i stać w korkach niż być skazany na łaskę ZTM.
      Pamiętam, że rozkład jazdy można było włożyć między bajki - tramwaj i tak przyjeżdżał jak chciał (szczególnie 8-semka). Na rozkładzie w szczycie popołudniowym niby co 10min., natomiast w praktyce co najwyżej co 30min. Natomiast rano, mimo, że mieszkałem 3 przystanki od zajezdni, normą były opóźnienia rzędu 10-15 min, albo kursy, które wypadły z programu. Wisienką na torcie były przebudowy torowisk podzielone na 5 etapów - tzn nie naprawiano torów na całej długości linii, tylko dzielono naprawę na etapy, w skutek czego przez 4 lata trzeba było się przesiadać na trasie z tramwaju do autobusu i z powrotem 3 razy (i podróż trwała 1,5h zamiast 0,5h).
      Nigdy więcej komunikacji miejskiej.

      • 7 1

  • Piekna sprawa (1)

    Jak niegdys osemka latala po centrum, taka dluga glizda,ale sporo ludkow pomiesci a o to sie rozchodzi w komunikacji zbiorowej

    • 71 3

    • Jeszcze przywrocie stare skm-ki i wyswietlacze na peronach
      oczywiscie ze stara czestotliwoscia odjazdu co 5 min w godzinach szczytu..

      • 4 0

  • Odwracanie uwagi od najważniejszej potrzeby (3)

    czyli wpadki z zakupem nowych tramwajów.
    Panie Lisicki - Czekamy!!!

    • 72 12

    • (2)

      Jakiej wpadki? Solaris niepodziewanie złożył lepszą ofertę, ale wszystko jest już pod kontrolą.

      • 16 4

      • (1)

        POd jaką kontrolą?

        • 3 4

        • jaką kontrolą. Cisza w eterze. Pewnie znowu skończy się tylko na zapowiedziach

          • 0 0

  • Super! (5)

    Będę jeździł ta ósemka. Pamiętam, jak w dzieciństwie jeździłem 6 na Lechię. Siedziałem zawsze w trzecim wagonie z tyłu na poręczach.

    • 70 7

    • I dobrze! Każdy wie, że w ostatnim wagonie, tak jak w ostatnich sankach w kuligu, zawsze trzęsie i ,,rzuca'' najbardziej i największe wrażenia.

      • 16 0

    • Łał, super. fajnie że nam o tym napisałeś.

      • 8 6

    • potrójna szóstka \m/ (1)

      • 3 0

      • Do rąbałkowa

        • 0 0

    • Napisz jeszcze, że jeździłeś na lechie z sebą i siedziałeś mu na kolanach

      • 1 1

  • (10)

    I na co ten szrot?!!!! przecież w lato tam się wytrzymać nie da!!

    • 42 72

    • (3)

      Jakoś ludzie przez dziesiątki lat wytrzymywali i się cieszyli że nie muszą ganiać per pedes. A ty znowu marudzisz!

      • 37 6

      • (2)

        Przez dziesiątki lat, to polska gospodarka opierała się na rolnictwie i "każdy" był rolnikiem, robotnikiem. Dzisiaj, jakbyś nie zauważył, nie każdy robi w gnoju.

        • 4 6

        • pz

          Niestety!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 2 1

        • najwieksze doplaty przez 13 lat poszly w PL wlasnie na rolnictwo

          wiec zastanow sie czy to teraz kraj nie jest wlasnie bardziej rolniczy niz uprzemyslowiony.

          • 1 1

    • Wolę ten szrot i zdrowe gardło

      Niż lodówkę w postaci PESY.

      • 30 10

    • To w lato sprubuj jechać dortmundem kliny nie ma a okna są symboliczne a w godzinach szczytu lepiej do nich nie wsiadać

      • 10 1

    • Za to zimą ten "szrot" jako jedyny ma działające ogrzewanie. W pesach się zamarza.

      • 7 2

    • pz

      Lepszych tramwajow w tym miescie nigdy nie było,nie co to dzisiejsze badziewie,przez lata jezdzilem nimi do szkoły nawet latem i zyje,pewnie jesteś rozpieszconym bachorem co na codzien biega w rurkach co nigdy sobie raczek nie pobrudzil..........

      • 16 5

    • Umyj się, zrób coś dla innych.

      • 6 1

    • spokojnie, i tak się ciągle będzie psuł

      i nie pojeździ za długo

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane