• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • Dość dyktatu blachomsrodów! (2)

    Kto to słyszał żeby pieszych spychać do podziemi i zmuszać do chodzenia po schodach?

    Wielkopolska to zwykła droga, w terenie zabudowanym, po obu stronach gęsto zabudowana domami.

    Tu normalnie powinny być przejścia dla pieszych bez żadnych przeszkód.

    Jeśli ktoś twierdz że przejścia przez jezdnie dwupasowe są niebezpieczne, to wystarczy zwęzić drogę do jednego pasa i już nie będzie problemu.

    Zresztą na tej drodze już od dawna prawy pas powinien być wyłącznie buspasem.

    • 8 17

    • ... a lewy rowero-kontrapasem

      • 0 0

    • A TAK CWANIACZKU ..zwezic droge , tunel zasypac a wy postawicie tam sobie mieszkanka?

      • 1 0

  • Co za idiotyczny artykuł.

    Tunel jest potrzebny bo na Wielkopolskiej jest bardzo duży ruch.
    Czy naprawdę Trójmiasto.pl musi publikować takie bzdury co napisał pan Kajetan?
    Za to jak powstanie tunel pod Pachołkiem to będzie powód do odznaczenia się orderami,dyplomami etc.I będziecie się nad tym spuszczać.

    • 16 4

  • patafiany zrobily skrzyzowania rownorzedne w centrum

    nie mowiac o 30 stce ktorej nikt nie bedzie przestrzegal

    • 5 1

  • Gdynia...

    ...to brzmi smiesznie

    • 4 6

  • "tunel to jawna dyskryminacja niepelnosprawnych" (3)

    Tak samo jak ścieżki rowerowe, ścianki wspinaczkowe czy drabinki na placu zabaw. Powinni te pieruństwa natychmiast usunąć! Ba! Myślę też że należy zakazac biegania- komuś może być przykro! Nie mają litości dla niepełnosprawnych łajdaki!

    • 12 4

    • wydawalo mi sie ze jestes glupi (1)

      ale doczytalem do konca, i mam teraz 100% pewnosc ze tak jest

      • 2 6

      • oho, pierwszy przezywacz

        Sam jesteś gupi i śmierdzą ci stopy. Nawet tak nie myślałem- od początku byłem pewien na 100%.

        • 1 3

    • Myślę że podłączenie ci internetu było zerwaniem z jawną dyskryminacją twojej niepełnosprawności umysłowej. Dzięki temu teraz piszesz komentarze i ludzi Ci współczują, ale możesz zobaczyć piękny świat poza białymi myszkami.

      • 1 0

  • kkk

    zamiast tego powinnni sie w koncu wziac za tunel laczącu Hutnicza I Chylońska. Tam jest to potrzebne, szczegolnie na przejeżdzie od Piaskowej, korki sa masakryczne, przez to, ze kierowcy chca jechac zawsze tym przejazdem

    • 6 0

  • Przejścia powinny być bezpieczne (1)

    Przy remoncie tunelu należało pomyśleć o udogodnieniach dla pieszych, np. pochylniach, w zachowanie wind osobowych w stanie nadającym się do użytku nie wierzę. Nasze społeczeństwo jest nieczułe i skłonne do wandalizmu z braku pomysłu na inne spędzenie wolnego czasu, co widać po dewastowanych wiatach przystankowych. Płynny ruch samochodowy to także większe bezpieczeństwo pieszych. A piesi nie przestaną przebiegać w dowolnym, w danym momencie panującym im miejscu pomiędzy Spokojną a Sopocką i bynajmniej nie faworyzują znajdującego się tam przejścia na naziemnej - dla nich zbyt długo trzeba czekać na zmianę świateł.

    • 5 0

    • Najlepszym udogodnieniem dla pieszych są wda litry białej farby na jezdni w formie zebry.

      • 0 0

  • Kto wymyślił taką bzdurę, że nikomu nie służy ???!!! (1)

    • 6 0

    • Ktos komu bardzo zalezy na innym wykorzystaniu tego terenu pod swoj biznes.

      • 0 0

  • Jacy jesteśmy ? (2)

    Naga prawda o stosunku Włodarzy do niepełnosprawnych.Przyjedzie taki autobusem czy trajtkiem nawet z pochylnią dla wózków i co dalej żeby dobrnąć do Cmentarza Spokojna ?

    • 2 0

    • Proponujesz zrobić wyciąg dla inwalidów do cmentarza? (1)

      • 1 1

      • Proponuję odłączać internet osobom z niepełnosprawnością umysłową, taką jak twoja.

        • 0 0

  • Ehh

    przejscie Dla pieszych , światła w tym miejscu akurat ? Aaa no tak ułatwia zycie, ale nie starszym osoba, ktore chce przejść na druga strone ulicy , a tylko tym wszystkim cwaniaczka, którzy uskutecznianiaja sobie omijanie tego wielkiego korka poprzez objazd ulica Olgierda ...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane