- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (242 opinie)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (278 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.
Tunel zawsze będzie szary i niewygodny
Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".
Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.
Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy
W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.
Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są
Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.
Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej , a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką . W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje
Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.
Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska
Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.
W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza , Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (359) 1 zablokowana
-
2016-11-06 16:33
xxx (2)
pieszy swieta krowa za duzo chce nieczego od siebie nie dajac
- 2 4
-
2016-11-06 17:02
x
Przejedź się w to miejsce a potem komentuj. To jest też dojście do cmentarza...
- 1 0
-
2016-11-06 19:08
Muuuuu
- 0 0
-
2016-11-06 17:00
Tunel (3)
Czy ktoś z komentujących był kiedyś w tym miejscy na ul Wielkopolskiej? Z komentarzy wnioskuję że nie. W ty miejscu ulica jest czteropasmowa. Piesi nie mogliby przejść, a jest to dojście do cmentarza na ul Spokojnej. Trochę refleksji jak się coś komentuje.
- 9 4
-
2016-11-06 21:49
(2)
No i co z tego, że jest czteropasmowa? Dlaczego piesi nie mogliby przejść? W czym to przeszkadza?
Na większości długości Al. Zwycięstwa w Gdańsku jest po 8-9 pasów ruchu (wliczając Trakt Konny) i jakoś przejścia naziemne normalnie funkcjonują.
Trochę refleksji jak si ę coś komentuje.- 1 3
-
2016-11-06 22:26
Tu nie chodzi o wygodę pieszych (oni nikogo z piszących takie brednie nie obchodzą) tylko żeby jeździć szybko po mieście samochodem.
- 1 0
-
2016-11-07 07:01
Przejsc by mogli ale
koszty nowej sygnalizacji,jeszcze wieksze korki na drodze,niebezpieczenstwo,ze uderzy w ciebie samochod pomimo dzialajacych swiatel.Nie wmawiajcie sami sobie ,ze tunel jest niepotrzebny.
- 0 0
-
2016-11-06 17:00
Bzdura
Remont tego tunelu był potrzebny, i tyle dalej nie bede sie wypowiadać na takie głupoty...
- 7 2
-
2016-11-06 17:29
co to jest "Kilonia" ? Jest Chylonia tylko
- 2 0
-
2016-11-06 17:41
Co za wypociny marudy:(
- 3 1
-
2016-11-06 17:44
Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż obecny
- 3 0
-
2016-11-06 17:50
ODPOWIEDZIALNOŚĆ MORALNA (8)
Zarówno ten redaktor , jak i każdy radny który popiera likwidacje przejść podziemnych jest odpowiedzialny za każde potrącenie na tych przejściach tradycyjnych gdzie wcześniej był tunel ale go zlikwidowano.
- 17 4
-
2016-11-06 17:54
Jakbym słyszał " sektę smoleńską "
- 1 3
-
2016-11-06 19:09
(1)
A kto jest odpowiedzialny za obity nos w tunelu, przez twoich kolegów z pod budki z piwem?
- 2 2
-
2016-11-07 07:28
Ja-deweloper.-)
Wynajmuje sie takich oprychow ,obija miche leszczowi..i zly PR leci w miasto.Protestow mieszkancow nie ma, urzad przybija interesujaca mnie pieczatke i moge zaczac swoja nastepna, świetna inwestycje w dobrej lokalizacji.
- 0 0
-
2016-11-06 19:24
polactwo i niedasizm (1)
nie trzeba nic likwidowac
mozna dodac przejscie po powierzchni do istniejacego podziemnego
z korzyścią dla obu stron, pieszych i furmanów
tak jest kolo Uniwerka w Oliwie. i niektorzy chodza dolem a niektorzy górą.
żeby uruchomić zielone światło dla pieszych trzeba wcisnąć przycisk nawet w dzień, więc wielu woli biegać dołem. a jak nikt nie łazi, kierowce furmanek mają cały czas zielone
brak w tym przejsciu oświetlenia, miasto moglo by sprzedac powierzchnie reklamową, pod warunkiem, że będzie doświetlona 24h, dziś przy lampach diodowych to śmieszne koszty...- 1 1
-
2016-11-06 20:50
W Oliwie na Wita Stwosza nie ma świateł i odkąd Uniwerek zrobił normalną furtkę w płocie, nie widziałem żeby ktoś wszedł do tego tunelu. Chyba że amator piwka pod dachem. Myślę że jest to najlepsza odpowiedź na pytanie "czy ludzie wolą korzystać z tuneli". W Warszawie przy Dworcu Centralnym też zrobili taki eksperyment i 80% chodzi górą (są światła i trzeba dość długo czekać).
- 0 1
-
2016-11-06 22:24
Odpowiedzialni to moga byc piesi i kierowcy.
- 0 1
-
2016-11-06 22:55
Przestań p*ieprzyć farmazony. Odpowiedzialny jest tylko i wyłącznie ten, kto powoduje wypadek.
- 1 1
-
2016-11-07 07:02
Dokladnie TAK!!!!
- 1 0
-
2016-11-06 17:52
Wiadomo, źe samorządy nie mają kasy. Program 500+ wykańcza miasta. Brak na inwestycje tym bardziej boli bezsensowne wydawanie pieniędzy w Gdyni. Zróbcie w końcu coś z lotniskiem. Wywalanie w błoto milionów rocznie na utrzymanie jest bezsensu. Dodatkowo rząd PiS wszystkim obciąża samorządy. Kaczor nas wykańcza, więc nie róbmy sami sobie pod górkę.
- 1 4
-
2016-11-06 18:24
Pismak ci prawdę powie. (1)
Pismak napisał , że to be, to znaczy ,że to be.
- 5 1
-
2016-11-07 07:05
To nie pismak..To anonimowy pan Kajetan.
- 0 0
-
2016-11-06 18:24
Lepiej zakopać i zrobić przejście dla pieszych oczywiście z sygnalizacją świetlną!
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.