• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • xxx (2)

    pieszy swieta krowa za duzo chce nieczego od siebie nie dajac

    • 2 4

    • x

      Przejedź się w to miejsce a potem komentuj. To jest też dojście do cmentarza...

      • 1 0

    • Muuuuu

      • 0 0

  • Tunel (3)

    Czy ktoś z komentujących był kiedyś w tym miejscy na ul Wielkopolskiej? Z komentarzy wnioskuję że nie. W ty miejscu ulica jest czteropasmowa. Piesi nie mogliby przejść, a jest to dojście do cmentarza na ul Spokojnej. Trochę refleksji jak się coś komentuje.

    • 9 4

    • (2)

      No i co z tego, że jest czteropasmowa? Dlaczego piesi nie mogliby przejść? W czym to przeszkadza?
      Na większości długości Al. Zwycięstwa w Gdańsku jest po 8-9 pasów ruchu (wliczając Trakt Konny) i jakoś przejścia naziemne normalnie funkcjonują.
      Trochę refleksji jak si ę coś komentuje.

      • 1 3

      • Tu nie chodzi o wygodę pieszych (oni nikogo z piszących takie brednie nie obchodzą) tylko żeby jeździć szybko po mieście samochodem.

        • 1 0

      • Przejsc by mogli ale

        koszty nowej sygnalizacji,jeszcze wieksze korki na drodze,niebezpieczenstwo,ze uderzy w ciebie samochod pomimo dzialajacych swiatel.Nie wmawiajcie sami sobie ,ze tunel jest niepotrzebny.

        • 0 0

  • Bzdura

    Remont tego tunelu był potrzebny, i tyle dalej nie bede sie wypowiadać na takie głupoty...

    • 7 2

  • co to jest "Kilonia" ? Jest Chylonia tylko

    • 2 0

  • Co za wypociny marudy:(

    • 3 1

  • Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż obecny

    • 3 0

  • ODPOWIEDZIALNOŚĆ MORALNA (8)

    Zarówno ten redaktor , jak i każdy radny który popiera likwidacje przejść podziemnych jest odpowiedzialny za każde potrącenie na tych przejściach tradycyjnych gdzie wcześniej był tunel ale go zlikwidowano.

    • 17 4

    • Jakbym słyszał " sektę smoleńską "

      • 1 3

    • (1)

      A kto jest odpowiedzialny za obity nos w tunelu, przez twoich kolegów z pod budki z piwem?

      • 2 2

      • Ja-deweloper.-)

        Wynajmuje sie takich oprychow ,obija miche leszczowi..i zly PR leci w miasto.Protestow mieszkancow nie ma, urzad przybija interesujaca mnie pieczatke i moge zaczac swoja nastepna, świetna inwestycje w dobrej lokalizacji.

        • 0 0

    • polactwo i niedasizm (1)

      nie trzeba nic likwidowac
      mozna dodac przejscie po powierzchni do istniejacego podziemnego
      z korzyścią dla obu stron, pieszych i furmanów

      tak jest kolo Uniwerka w Oliwie. i niektorzy chodza dolem a niektorzy górą.
      żeby uruchomić zielone światło dla pieszych trzeba wcisnąć przycisk nawet w dzień, więc wielu woli biegać dołem. a jak nikt nie łazi, kierowce furmanek mają cały czas zielone

      brak w tym przejsciu oświetlenia, miasto moglo by sprzedac powierzchnie reklamową, pod warunkiem, że będzie doświetlona 24h, dziś przy lampach diodowych to śmieszne koszty...

      • 1 1

      • W Oliwie na Wita Stwosza nie ma świateł i odkąd Uniwerek zrobił normalną furtkę w płocie, nie widziałem żeby ktoś wszedł do tego tunelu. Chyba że amator piwka pod dachem. Myślę że jest to najlepsza odpowiedź na pytanie "czy ludzie wolą korzystać z tuneli". W Warszawie przy Dworcu Centralnym też zrobili taki eksperyment i 80% chodzi górą (są światła i trzeba dość długo czekać).

        • 0 1

    • Odpowiedzialni to moga byc piesi i kierowcy.

      • 0 1

    • Przestań p*ieprzyć farmazony. Odpowiedzialny jest tylko i wyłącznie ten, kto powoduje wypadek.

      • 1 1

    • Dokladnie TAK!!!!

      • 1 0

  • Wiadomo, źe samorządy nie mają kasy. Program 500+ wykańcza miasta. Brak na inwestycje tym bardziej boli bezsensowne wydawanie pieniędzy w Gdyni. Zróbcie w końcu coś z lotniskiem. Wywalanie w błoto milionów rocznie na utrzymanie jest bezsensu. Dodatkowo rząd PiS wszystkim obciąża samorządy. Kaczor nas wykańcza, więc nie róbmy sami sobie pod górkę.

    • 1 4

  • Pismak ci prawdę powie. (1)

    Pismak napisał , że to be, to znaczy ,że to be.

    • 5 1

    • To nie pismak..To anonimowy pan Kajetan.

      • 0 0

  • Lepiej zakopać i zrobić przejście dla pieszych oczywiście z sygnalizacją świetlną!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane