• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą ma na razie 70 metrów długości

Maciej Naskręt
5 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Maszyna TBM Damroka schowana jest w już w długim na 70 metrów tunelu.
  • Maszyna TBM Damroka schowana jest w już w długim na 70 metrów tunelu.
  • Betonowe elementy pierścieni, które będą stanowić konstrukcję wywierconego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Elementy pierścieni przyjeżdżają na plac budowy z fabryki w Kokoszkach.
  • Maszyna TBM już nie widać, podziwiać za to można robotników budujących ronda na skrzyżowaniu Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej.

69,88 metrów - taką długość miał w czwartek wieczorem tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Drążąca go maszyna najwięcej wywierciła w poniedziałek, 1 lipca - ok. 10 metrów. Do zapowiadanej prędkości 13 metrów na dobę trochę więc jeszcze brakuje. Do końca drążenia tunelu, który będzie miał łączną długość 1400 metrów - także.



Damroka - bo taką nazwę otrzymała maszyna wiercąca tunel - najpierw przebijała się przez 18-metrową betonową ścianę, ale teraz jest już pod powierzchnią ziemi. Od początku czerwca, gdy zaczęło się wiercenie, maszyna była już konserwowana, miała też przestój związany z przedłużaniem rurociągów połączonych z Zakładem Separacji (woda, powietrze, płuczka).

Z fabryki z Gdańska Kokoszek na plac budowy wciąż dostarczane są tubingi tworzące pierścienie, z których powstaje tunel. Na każdy pierścień (tubing) tunelu składa się siedem prefabrykatów (żelbetowych elementów prefabrykowanych) - sześć podstawowych i jeden klin. Wszystkie razem ważą około 100 ton.

Do wykonania jednej tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni. Maszyna układa je w następujący sposób: erektor pobiera prefabrykaty i układa je według ustalonej sekwencji (zawsze ostatni układany jest klucz, czyli ten najmniejszy, spinający pozostałe element). Każde kolejne ustawienie pierścienia (bo pierścienie są poprzesuwane względem siebie, tak, żeby spoiny się nie pokrywały) dobiera specjalnie stworzony program połączony z systemem nawigacji.

Maszyna jest wyposażona w 52 siłowniki usytuowane na obwodzie, służą one zarówno do odpychania TBM jak i dociskania elementów w trakcie montażu.

Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane odcinka tunelowego prowadzi hiszpańska firma OHL.

Miejsca

Opinie (101) 5 zablokowanych

  • będę przez ten tunel śmigał na rolkach :) (9)

    Nikt mnie nie wyprzedzi.... :)

    • 77 36

    • (8)

      szybko trafisz do wyjscia ewakuacyjnego i to wyniesiony przez kierowców skoro jesteś taką gnidą...

      • 12 36

      • (7)

        widzisz - typowa reakcja zakutego blachosmroda

        • 25 11

        • (6)

          Damroka.... to pewno od zatwardzenia inzyniera po sniadaniu w meku.

          • 1 10

          • (5)

            Jejku, zeby zaraz minusowac. Nono.

            • 1 2

            • (4)

              No ale zeby to zminusiac to juz trza miec problem z zatwardzeniem.
              Hyhy

              • 1 1

              • (3)

                A moze Damenrocken?

                • 0 3

              • Albo Rockadammer?

                • 0 2

              • (1)

                Wybacz minusie ale teraz to juz czuje sie dotkniety.

                • 0 0

              • 71,6m

                czuwaj!

                • 1 0

  • Niechaj budują (4)

    Prędzej czy później budowa i tak się przedłuży przez jakieś problemy znając życie ;/

    • 31 79

    • według mnie są za duże kąty spadku (2)

      katastrofa murowana

      • 3 9

      • według mnie są za duże kąty spadku (1)

        Całe szczęście fachowcy społeczni nie decydowali o tym projekcie ;)

        • 14 4

        • dokładnie :) na forum 90% to malkontenci - cokowliek by w 3-mieście robili jest źle bądź się nie uda

          • 13 2

    • Tak te katy spadku po czterdziestce.

      • 0 0

  • Jak zbyt szybko wydraza to mniej zarobia bo szybciej robota sie skonczy :) (5)

    Taki polski system myslenia ze zamiast placic za wykonanie roboty firmie to sprytnie firmy biora za tzw. Godziny "" i sobie teraz beda wolno drazyc zeby jak najdluzej to trwalo !!!!!!!!! drazenie to panie dluuuuugiiii proces bo niemcy to szybko draza ale panie u nas jest polska wiec tu jest ziemia inna to se drazym pomaluuutku :))

    • 13 68

    • O takich sprawach to wiedza ci co dom buduja !!! to podobne porownanie i potwierdzone !!!!!!!!!!!!!11

      Jak sie firmie placi za tzw. calosc roboty '' to zbuduja dom w miesiac lub krocej !!!!!! a jak na tzw. godziny '' to budowa domu nawet rok trwa i sie widzi ze piwko na murze stoi i sobie po jednej cegle klada co dnia a stawka za godziny leci !!!!!!!! wiec to pewnie podobnie bedzie

      • 3 18

    • (3)

      Bzdura. Widać że nie masz pojęcia. Kontrakty w budowlance są obecnie najczęściej typu design and build i wykonawcy opłaca się pracować szybciej.

      • 23 1

      • to dlaczego jest napisane ze robia wolniej a nie szybciej (2)

        skoro mialo byc szybciej to chyba wiedzieli co mowia przed zaczeciem !!!!!! a nagle co sie dzieje ze jednak to idzie wolno ? tylko nie pisz ze jakies problemy sie pietrza i ziemia inna niz w europie bo tak w calej polsce sie tlumacza wszyscy . Mialo byc szybko to ciekawe dlaczego jest wolno ?

        • 2 15

        • Bo się boją powtórki z Warszawy.

          Czasem lepiej wolniej, trochę drożej ale bez konieczności pokrywania strat.

          A czas odbiją sobie na wykończeniówce, bo tam ewentualne błędy są mało kosztowne.

          • 6 0

        • Oj chłopie, wykonawca wygrał przetarg podając cenę za swoją usługę, termin ukończenia podał zamawiający w warunkach przetargu, jak wykonawca nie zdąży, to płaci kary. Na godziny to pracują robotnicy dla firm wykonujących a zleceniodawca nic nie ma do tego, bo płaci tylko kwotę którą w przetargu podał główny wykonawca.

          • 3 1

  • Czeski Krecik ! Ten by pokazał kaj pracować :) (2)

    • 59 2

    • ah jo

      czechmegaswingers

      • 5 1

    • bardziej wiercik ...;-)

      • 0 0

  • nigdy nim nie pojadę! Boję się takich miejsc,ale fajnie,że się rozwijamy (2)

    • 9 41

    • no bo jak z jednej i drugiej strony tunelu wybuchnie bomba

      to ty będziesz uwięziony w środku i się udusisz czadem i rzeka pęknie i Cię zaleje. To tak jak z lękiem wysokości: większość ludzi nie boi się wysokości tylko tego że mogli by skoczyć.

      • 5 5

    • też nim nigdy nie pojadę

      to okropne rondo. Nie wiadomo gdzie zjechać :-(

      • 3 1

  • czekam z niecierpliwością (2)

    na pierwszą przejażdżkę!

    • 61 5

    • Ja też!

      Rolki już czekają, gotowe. Na tych pochyłościach będzie się nieźle śmigać :D

      • 2 3

    • Ja na pierwszy deszcz!

      • 5 2

  • Zadziwia mnie szybkość rozwoju Gdańska. Nigdzie (16)

    w Polsce nie dzieje się tyle co w Gdańsku. Masę inwestycji. Nie dziwie się, że tylu młodych ludzi zjeżdza się do Gdańska za pracą.

    • 106 40

    • Zadna łaska ze jakies drogi sie odnawia po 20 paru latach od transformacji (5)

      Masa jakich inwestycji ? chyba Berlina nie widziales jak sie zmienial to by co oko wypadlo od zmian ! a gdansk co niby takiego robi ? wiezowce jakies stawia ? Warszawa juz sie 20 lat temu zmienila a tu nic sie nie dzialo a teraz cos robia bo pieniadze UE dala i tyle. Miasto realnie zadnych wielkich dochodow nie ma samo z siebie i gdyby nie UE to by nic sie nie robilo.

      • 23 45

      • ale koleś masz logikę! Adaś powiedział: Nigdzie w Polsce nie dzieje się tyle co w Gdańsku (4)

        a ty na to: "Masa jakich inwestycji ? chyba Berlina nie widziales"

        ja w Polsce nie widziałem Berlina, nie widziałem też Moskwy w Polsce i jeszcze też Londynu ;))))

        • 36 2

        • (3)

          ... nie ma takiego miasta Londyn!

          • 20 2

          • jest Londek :) (2)

            • 13 2

            • Londek Zdroj:) (1)

              • 12 1

              • Ale to jest w Anglii, proszę Pani!

                No to co mi Pan nie mówi?!! To ja muszę iść, sprawdzić!!!

                • 14 0

    • Też mi siępodoba szczególnie ECS

      a to że dla dziecka przedszkola nie mam to kto by się tym przejmował.

      • 35 13

    • Wez kredyt i sasiedzi tez beda sie dziwili (5)

      jak sie Tobie powodzi, bo kupiles w ciagu miesiaca nowe mieszkanie, samochody i Bog wie co jeszcze... tylko kiedys bedzie trzeba to oddac... ale tym nikt z wladz sie nie martwi. Buduja jak najwiecej, bo od kazdej budowy sa koperty... a ze kiedys miasto bedzie niewyplacalne.. kogo to obchodzi... ciemny lud odda...

      • 20 12

      • Hmm... (3)

        Tylko, że miasto dokłada do tych inwestycji 15-50%
        Resztę daje UE.
        Zastanów się co lepsze? Nie budować nic,czy budować za 30% wartości??

        Jak Państwo robiło dopłaty Rodzina na Swoim, gdzie one były może malutkim procentem całego kredytu, to jakoś ogromne ilości ludzi mogło sobie pozwolić na mieszkanie na kredyt. Bez tego być może przez wiele lat tego mieszkania by nie kupiły.

        • 18 5

        • ?!!!!!

          Zastanów się co piszesz! dopłaty nie były dla obywateli tylko dla banków by przedłużyć banke spekulacyjną i dac jak najwiecej kredytów za wybujane ceny mieszkań. Teraz brakło naiwnych, spadają stopy procentowe, banki nie dają bo po co za duze ryzyko bo już co mieli wyssac z tego kraju to juz wyssali, a mieszkania pójdą dalej w dół bo po co komu chałupa w starym 30-40 letnim bloku!

          • 9 5

        • "Resztę daje UE" (1)

          Naiwniak. Unia nie daje nic za darmo.

          • 7 6

          • Za darmo nie.

            Np. ten kret jest niemiecki. A że nie można dawać bezpośrednio kasy rodzinnej firmie, bo to rodzi złe praktyki (spółki dotowane są mało konkurencyjne i z reguły źle zarządzane) to dotują nam budowę tunelu do którego kret kupimy w Niemczech.

            Efekt? Mym mamy tunel sporo taniej a niemiecka firma dofinansowanie od niemieckiego podatnika bez promowania złych praktyk przez bezpośrednią dotację.

            • 0 0

      • a tunel też zabiorą ???

        • 3 1

    • ni nigdzie w Polsce to przesada (1)

      Warszawa Wroclaw Poznan

      • 2 4

      • W sumie jak pojeżdziłem trochę po kraju to tak to własnie wygląda.

        Rozwijają się 4 miasta w Polsce (Warszawa, Poznań, Gdańsk i Wrocław) plus ich okolice przy okazji (jak choćby Gdynia) a reszta stoi w miejscu i marnieje. Czasem jakaś nowa droga powstanie oczywiście czy oczyszczalnia. Ale np. patrząc po tempie przyrostu przestrzeni biurowej itd. to niestety poza tą czwórką dzieje się źle.

        • 0 0

    • miasto się rowzija ale drogi dojazdowe poaz A1 ma najgorsze - 6 i 7 są zapchane totalnie

      • 1 5

  • Starczy -tara już kopmy w stronę morza (2)

    • 19 7

    • Dobrze gadasz - najlepiej do Szwecji

      Nie będziecie musieli już uciekać pontonami (dlatego, że wszystkie są u mnie w Wahszawie, na wypadek kolejnej ulewy). Stahczą Wam matehace.

      • 9 1

    • na antypody....

      • 1 0

  • wspaniale ze nasze miasto sie rozwija (5)

    jak ktos byl w Gdańsku nawet 5 lat temu i teraz przyjedzie zobaczy ogrom nowych inwestycji ktore tu powstaly. a teraz dolaczy do tego ten tunel ktory bedzie unikatem na skale Polską. A malkontencji niech marudza ze miasto rozkopane, ze moze sie budowa przedluzy ponad plan (a jak sie przedluzy to co z tego i tak w koncu zbuduja) albo ze tam ktos cos ukradl albo ze ten zle rozliczyl itp. Nich siedza i marudza do upadlego a my cieszmy sie z tego jak nasze miasto sie rozrasta i unowoczesnia

    • 95 26

    • Budyń

      do roboty, a nie na forum PR sobie robisz.

      • 13 14

    • zgadza sie (1)

      Tylko chcialbym by moje dziecko dostalo sie do przedszkola . Teraz jestem skazany na prywatne za 800 zl. Tak jak prawie tysiac innych rodzin. Moze by tak wiecej miejsc ogarnac ?

      • 9 7

      • Jak się zarabia z 4k. to nie ma się co dziwić, że miasto nie pomga.

        Kuzynka też była zła, że musi dziecko prywatnie posłać, a pracują z mężem, zarabiają razem ponad 7k na rękę i mają jedno dziecko.....

        • 0 0

    • podpisz sie d*pa biskupa . (1)

      co sie rozwija to sie rozwija ale za jaka cenę! nawet unijne inwestycje sa przeplacone. Dziś się ciesz a jutro twoje pokolenia będą splacac himeryczne dlugi budynia.

      • 4 7

      • rozwija sie bo sa brane kredyty. ale 50-70% inwesycji dorzuca unia. czy mamy tkwic w marazmie i nie brac kredytow i dofinasowania z uni i nic nie budowac? no chyba to glupota jest.
        jakbys mieszkal z tesciami na 50m2 i by ktos Ci dawal 50% ceny nowego mieszkania to bys nie wzial kredytu na to brakujace 50%. jesli bys nie wzial to juz napewno podobna szansa by Ci sie w zyciu nie zdarzyla. ale takich ludzie jak ty co uwazaja ze jest zle jest niewielu. widac to w ilosci lajkow do komentarza podstawowego

        • 9 3

  • Jak z takiego tunelu usuwa się wodę w razie dużych opadów? (8)

    • 35 3

    • Beczkowozami :)

      • 6 2

    • gruszkami do lewatywy :)

      i maja takie miseczki gdzie łyzkami wode nabieraja :)albo przez slomke do kubeczkow :)

      • 6 1

    • Tam nie ma prawa zbierać się deszczówka (3)

      Przed wjazdami do tunelu powinien być bardzo wydajny system kratek odbierajacych wodę opadów, a w samym tunelu deszcz nie pada. Dla dodatkowego bezpieczeństwa wydajna pompa. A jak będzie zobaczymy.

      • 12 2

      • Powinien, powinien... w tym mieście dużo powinno...

        Nowo wybudowany wiadukt pod torami na granicy Żabianki i Sopotu = zalany, remontowany tunel SKM Żabianka = zalany, nowo wyremontowany tunel SKM Sopot = zalany, itd, itd.

        Po opadach pól miasta jest zalane i ten tunel zapewne też będzie. Oby tylko nikt tam nie zginął, bo samochodów uszkodzonych będzie tyle co w innych wodnych pułapkach tego miasta.

        • 12 5

      • nie ma prawa to jedno

        a co bedzie to drugie;)

        • 6 0

      • opady deszczu są nielegalne

        • 4 0

    • stawiają foto Tuska i woda spi.prza

      • 8 8

    • pompom

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane