• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Sukces !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nareszcie,bez tego tunelu cała trasa Sucharskiego nie miałaby sensu,a tak po trochu,będziemy rozkorkowywać Gdańsk,choć jak przy wielu inwestycjach,jest grupa malkontentów,którzy myślą tylko o czubku własnego nosa,ale tak już musi niestety być.Życze Powodzenia !!!!!!!!!!!!!!!!

    • 18 1

  • wiekopomna chwila:)

    a jednak się udało:)))p.s.Panie Budyniu, o wyspie spichrzów i innych targach pamiętamy i tak;p

    • 1 5

  • a ile kosztował by (5)

    most w częściowo zwodzony, wybudowany na tyle wysoko nad lustrem wody by pod nim mogły by przepływać statki, pod częścią zwodzoną mogły by przepływać duże statki których było by pewnie jeden w tygodniu.

    • 3 9

    • jakieś 500 milionów złotych

      plus koszt wykupu terenów przemysłowych, razem jakieś 1,5 miliarda

      • 3 0

    • to ten most musiałby być mocno zwodzony, szczególnie na boki (czyli te cześci, które są podnoszone), mając na uwadze zlecenia wykonywane przez GSR(gdańską remontówkę), np. w postaci remontu/ów platform wiertniczych,dla inwestorów noreskich, tudzież ich elemetów, które do małych nie należą.

      • 3 0

    • Mimo kulejącej gospodarki morskiej, statki przepływają tędy zbyt często, aby most zwodzony miał rację bytu. (2)

      Celem jest aby pojazdy na odcinku lotnisko-port sunęły pięknie, szybko bez zatrzymywania jak bobslej. Zrobienie tu mostu zwodzonego mija się z celem.

      • 4 1

      • No to czy nie mżan by było zrobić mosztu wiszącego jak Golden Gate? (1)

        pod którym mogłyby przepływać tankowce i statki białej żeglugi?

        • 0 3

        • 100 metrów nad lustrem wody

          plus wysokość pylonów? same najazdy by kosztowały więcej, niż cztery takie tunele.

          • 5 0

  • czyje to takie obrzydliwe nieobcięte paznokcie na filmie?;p

    rozumiem, że wykonawcy tunelu jako ewentualne wsparcie dla maszyny TBM?;p

    • 2 1

  • Nowy Nowy Port

    Ku niezadowoleniu, tym ktorzy w tak obskorny sposob sie wypowiadaja na temat Nowego Portu niestety mam zle wiesci. Nowy Port po wybudowaniu tego wielce upragnionego tunelu wkroczy w okres Renesansu i bedzie najlepiej skomunikowana dzielnica w Gdansku. Nowy Port i jego przylegle okolice zyskaja na znaczeniu (Terminal promowy, Port Pln, westerplatte, PGE arena, Lotnisko, Obwodnica, Stare Miasto, morze i plaza wszystko w zasiegu 15min)Pod Inwestycje - Bajka.Gratulacje dla calej ekipy bioracej udzial w organizacji tego przedsięwzięcia

    • 16 0

  • normalnie cieszę się jak dziecko:D

    • 8 0

  • 2 NAJLEPSZE WIADOMOŚCI TEGO DNIA!!! (1)

    A1 do Torunia,Tunel pod Martwą Wisłą.HURRA!!!Pomorze. Tu sie żyje!!!

    • 18 3

    • Tunel Sea Invest GDAŃSK tu się żyje

      morze możliwości

      • 4 0

  • Tu możesz wpisywać co przez 12 lat rządów obiecał tłumom pan Budyń

    Tivoli, razAquapark, dwaSru tu tu kłębęk drutu, trzyTunel, kurtka na wacie, czteryWyspa Spichrzów ze szkła, aluminium i betonu, pięć??

    • 2 18

  • Fajny materiał.

    • 6 0

  • nie ma prostych rozwiązań tylko inteligentne wybory

    ruch TIR-ów z portu nie powinien być kierowany przez miasto - po prawej stronie Wisły jest dość dróg gotowych lub budowanych (np. południowa obwodnica Gdańska) by dostęp do bazy kontenerowej był wystarczająco drożny. Gdańsk i generalnie Trójmiasto bardziej zyskałoby na dbaniu o komunikację zbiorową (przez np. modernizację taboru SKM, budowę PKM, linii tramwajowych na górny taras i systemu rowerów miejskich) niż na takich fajerwerkowych projektach drogowych, które kosztują drogo, a korków nie likwidują, tylko przesuwają je w inne miejsca.

    • 4 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane