• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • eh przygłupie społeczeństwo ...

    • 1 3

  • a moze metro ? (12)

    Gdansk - Sopot - Gdynia ... :-)

    • 6 7

    • przecież mamy metro (8)

      tylko 20 metrów wyżej

      • 6 1

      • to chyba nie jechałeś nigdy metrem (7)

        METRO to znaczy 6 minut z Gdańska do Gdyni

        • 0 4

        • (3)

          Chyba pomyliłeś metro (U-bahn) z szybka koleją miejską (S-Bahn)

          • 1 1

          • Nie miałem tu na myśli Berlińskich rozwiązań, nie tylko w Niemczech jest metro...

            ....

            • 0 0

          • Granica między metrem, a koleją miejską jest bardzo zatarta. Sama nazwa "metro" wzięła się od (1)

            "metropolitan railway" i nie zawiera w sobie nic podziemnego. Słynne metro nowojorskie aż w 50% znajduje się pod gołym niebem.

            • 6 0

            • metro paryskie w nieco mniejszym stopniu

              a pojazdy na linii 5 metra wyglądają gorzej niż nasze kochane kible. A dostępność dla niepełnosprawnych tam leży zupełnie.

              • 4 0

        • Bzdyry o metrze (2)

          Nie widziałem metra które jechałoby 20 km w 6 minut czyli 200 km/h a po uwzględnieniu postojów na stacjach pośrednich, rozpędzania i hamowania dobre 300km/h. Nawet w Sajgonie.

          • 3 1

          • mało widziałeś wpisz sobie chociaż w google !!! (1)

            pooozdro

            • 0 5

            • Pomyliło ci się metro z kolejami wielkich prędkości , tylko te koleje nie mają na odcinku 20 km z Gdańska do Gdyni kilunastu stacji.Więc konkretnie w jakim mieście przejedziesz metrem tą odległość w ciągu 6 minut stając po drodze chociażby na 10 stacjach? Poproszę o rozkład jazdy.

              • 1 0

    • metro tak ale z rozmachem, scalające trójmiasto i cały jego dolny z górnym tarasem:) (2)

      • 2 0

      • to właśnie robi PKM (1)

        • 3 1

        • brakuje tylko linii szybkiego tramwaju wzdłuż W-Z

          • 1 0

  • No co byśmy zrobili bez tego Adamowicza (3)

    zobaczcie jaki zdolny, jaki pracowity, całym sercem oddany miastu i mieszkańcom . Bożyszcze Gdanska . Viva Adamowicz!!!!!!!

    • 13 0

    • vivat vivat vivat

      jednym słowem WYkOP do góry i ze stołka

      • 2 3

    • Niepotrzebny sarkazm (1)

      gościu co nieco w Gdańsku zdziałał mimo, że niezbyt ładny jest :)))

      • 3 2

      • jenteligentny jesteś a takich tu mało

        • 1 1

  • (1)

    jak już to Tunnel boring machine - przyp. dla redakcji, z tego co widzę kopanie tego tunelu potrwa deko krócej niż kopanie tunelu pod Świętym Gotthardem

    • 0 0

    • w skałach TBM gryzie szybciej

      gdyż pod naciskiem skały odpryskują. W piasku głowica musi ścierać materiał, a to trochę może potrwać.

      • 4 0

  • mieszkaniec (1)

    ciekawe gdzie będzie wywożona ziemia z drążonego tunelu ,mam nadzieję że nie na Olszynkę tak jak to ma miejsce przy okazji innych inwestycji miejskich gdzie duże ciężarówki rozjeżdżają nasze drogi i burzą naturalną wysokość terenu.Włodarze naszego miasta Olszynka nie jest wysypiskiem śmieci.

    • 2 6

    • Najlepiej usypać...

      ... z tej ziemi górę w okolicach stadionu i zrobić tam stok narciarski. Zmniejszą się korki na drogach do Wieżycy ...

      • 2 0

  • Jak w tej Polsce wszystko szybko idzie. 10 lat gadania i już będzie mozna budować.

    • 2 6

  • chwalicie sie tym że umiecie wydawać pieniądze??? (4)

    kazdy dureń potrafi wydać ale weż zarób na siebie Adamowicz. Niedługo dotacje skończą się i pozostawisz miasto z długami

    • 7 13

    • spadaj mundziolowaty (3)

      z Gdańska

      • 6 2

      • wow! o tej porze trolle magistrackie dyżurują??? (2)

        czyzby obowiązywały nadgodziny czy może jaka spec premia obiecana przez Budynia

        • 2 6

        • a pan z pisu, czy z gdyni ? (1)

          • 5 2

          • nie przesadzaj !!!

            Aż tacy idioci to w Gdyni nie mieszkają więc zapewne z pisiu (tfu ... muszę zapić po tym ostatnim słowie)

            • 2 4

  • (5)

    ten pieprzony tunel i stadion..pogrązy nas bardzo..tunel ;;ukradł'' pieniądze przeznaczone na rewitalizację dolnego miasta-od 20 lat rewitalizują a efekty widać dzisiaj...

    • 3 16

    • (1)

      wolę tunel niż jakiś tam zapyziałe dolne miasto

      • 3 4

      • nie wiesz co ładne bos ślepy..! takie kamienice jak na dolnym miescie,Biskupiej górce,wrzeszczu..trzeba ratowac i rewitalizować..one często mają po ponad 100 lat...i trzymają sie super,ale potrzebuja odnowy..po 100 latach po tych betonowych kartonach nic nie będzie...!

        • 1 0

    • i całe szczeście, ze tunel i stadion

      a nie rewitalizacja domów, które menelstwo w ciągu roku do ruiny doprowadzi

      • 4 2

    • Rozwój-TAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Jakby patologie z Dolnego Miasta dbały o swoje otoczenie i nie lali na klatkach to nie trzeba by było naszych pieniędzy na rewitalizację. Wolę aby Gdańsk sie rozwijał niż naprawiał czyjeś niedbalstwo, które z pokolenia na pokolenie coraz bardziej degraduje swoje "gniazdko"

      • 2 1

    • Jeśli coś ukradło pieniądze na rewitalizację Dolnego Miasta do ECS.

      Tunel potrzebny, ECS tylko r*********ił Młode Miasto.

      • 0 3

  • dobra koniec rumakowania i do kopania Panowie Budowlańcy. Czekam na efekty.

    • 4 0

  • mam dość rowerzystów !!! to piraci chodnikowi !!!! (4)

    mam dość rowerzystów. ścieżki rowerowe powinny być budowane poza miastem, zamiast w centrum. Rowerzyści to piraci drogowi. cZy ktoś prowadzi statystyki wypadków z udziałem rowerzystów ? Komu zdarzyło się wpaść pod koła roweru ?

    • 8 8

    • Ja kiedyś wpadłem pod rower

      moim TiRem, bo rowerzysta wypił wcześniej piwo.

      • 4 0

    • wśród rowerzystów tylu debili co wśród pieszych, kierowców etc. średnia krajowa.

      po prostu Polacy to generalnie idioci

      • 5 2

    • statystyki są dostępne (1)

      przodujemy pod względem liczby ofiar wśród pieszych - ale potrąconych przez samochody, a nie rowery. Wśród ofiar ponadprzeciętna liczba dzieci i osób w podeszłym wieku. Ciekawe, czy zawsze zatrzymujesz swoją brykę na czerwonym świetle jak masz zieloną strzałkę i jak często przepuszczasz pieszych na przejściach? Wyłączaj czasem silnik i włączaj myślenie, to pomaga. Szosy nie tylko dla szosowców; na razie sprawdź, jak wykorzystywane są chodniki przez parkujących kierowców - jak często zachowują odstęp 1.5 m od ściany.

      • 6 1

      • geniusze odkąd dostali "świecące" strzałki w prawo wyłączyli myślenie

        zapomnieli, że jest to warunkowy skręt - dozwolony, gdy nic nie jedzie z lewej, nie idą piesi ani nie jadą rowerzyści. Ale i tak najlepszy był palant, który jechał swoją terenówką po ścieżce rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej, żeby ominąć korek.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane