• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • W KOŃCU POLSKA W BUDOWIE WIĘC BEZ MARUDZENIA

    • 6 1

  • Świetna wiadomość dla Gdańska

    • 6 0

  • i tak sie nie wyrobia ale jak czas zaczac niech zaczynaja

    • 0 5

  • a droga dla rowerzystwó??? (2)

    a gdzie droga dla rowerów ;///

    • 3 10

    • I rolkarzy, deskorolkarzy, spacerujących z mp3 z zamkniętymi oczami, czołgających się, turlających się, chodzących na rękach (1)

      oraz chodzących na rękach recytujących "Dziady".Nie da się zadowolić wszystkich. Przyjemniej zadowólmy większość.

      • 3 1

      • większość to piesi matematyku

        • 0 0

  • 3 lata? 1300m? (1)

    Jakis absurd!!! Aczkolwiek dobrze ze wogóle bedzie.

    • 2 6

    • jaki absurd?

      składanie maszyny, wiercenie (w piasku naprawdę jest trudne, bo może dojść do zablokowania głowicy), rozebranie, przewiezienie, złożenie, kolejne wiercenie i rozebranie. A po tym jeszcze budowa kanałów technicznych, ułożenie nawierzchni itd.

      • 1 0

  • A CZEMU NIE 3 PASY W JEDNA ??? (4)

    WCZORAJ JECHALEM Z NEW YORKU DO PHILADELFII 16 PASMOWKA I CO MOZNA ! ? A W PL 2 PASKI I SIE WSZYSCY SPUSZCZAJA HA HA HA ! NEW JERSEY TURNPIKE 4 PASY DLA AUT 4 DLA TRACKOW(tirow) I DRUGA STRONA TO SAMO W SUMIE 16 PASOW ! A U NAS 2 PASKI I AUTOSTRADA ZARAZ NAZYWAJA HI HI ZEBY GOLIC KIEROWCOW Z KASY ! TO NIE AUTOSTRADA TO ZWYKLA DROGA ! I RZAD KRADNIE ! BO PLACA ZA COS CO TYM NIE JEST ! TAKA PRAWDA ! DZIEKI CI PANIE ZE MIESZKAM W USA !(w normalnym kraju) Z SUPER INFRA ! A DO PL WPADAM NA DZIW...! POZDRO END NARA BYE BYE

    • 6 9

    • i stoisz w tych 16 pasach tak, jak u nas na dwóch (2)

      • 6 0

      • przyjedz i zobacz cepie ! pruje LEXUSEM GS 350 -200KM ! (1)

        • 0 6

        • ireq, prujesz to sobie gacie od napinki:) współczuję hamerykańskiej ziemi, że musi gościć takiego barana:)

          • 7 0

    • jesteś kompletnym kretynem, pasujesz do usa:D

      p.s. każdy wie, że infra usa się sypie, nie ma się czym chwalić a tym bardziej autostradami wjeżdżającymi do centrów miast. siedź tam dalej i najlepiej nie przyjeżdżaj do pl nawet na dzi... bo ich normalnie szkoda za pracę z takimi gejami jak ty:)

      • 4 0

  • obroncy przyrody

    obroncy przyrody będą protestowac bo znajdzie sie jakaś żaba i tunel będzie musiał poczekac z wybudowaniem kilka lat

    • 4 2

  • i tak straż nie dopuści do otwarcia tunelu bo "coś"

    na nic plany, na nic wysiłek, na nic najnowsza technologia, bo Pan strażak musi pokazać, że jest ważny...bardzo ważny...

    • 3 2

  • SPACEROWA (2)

    Nie mydlcie oczu ludziom tym tunelem!!! Są inne ważniejsze problemy w Trójmieście! Co ze skandalicznymi korkami na ulicy Spacerowej? Panie Prezydencie może w końcu czas, aby podjąć męską decyzję w tej sprawie!!!

    • 2 10

    • ma nie byc tunelu bo sa korki na spacerowej?

      korki ze spacerowej znikna dopiero po wybudowniu tunelu pod lasem, to koszt setek milionów zł. może kiedyś to zrobią

      • 3 0

    • podejmij pierwszą męską decyzję

      przestań blokować inwestycjeps Osowa - znani przeciwnicy rozbudowy układu drogowego

      • 2 0

  • matematyka mówi mi coś dziwnego (2)

    TBM drąży tunel z prędkością 15m/dobe. Czyli na 2 x 35 metrów potrzeba 70/15 = 5 dni roboczych TBMu. TBM wykłada wydrążony tunel płytami betonowymi więc tunel jest niemalże "na gotowo". To czemu cała budowa ma trwać 3 lata ?????

    • 1 5

    • błąd w obliczeniach (1)

      odcinek do wydrążenia ma 1072m w jedną stronę. Ale po podzieleniu wychodzi 142 dni pracy TBMa. To nadal 1/6 czasu inwestycji ...

      • 0 1

      • źle liczysz

        w piasku TBM wierci poniżej 10m dziennie, (można przyjąć 5 metrów), więc mamy 2144 metry. Czyli prawie półtora roku na samo wiercenie, o ile nie dojdzie do zawału bądź zalania tunelu.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane