• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Ahh joo

    Ahh joo- powiedział krecik i zdechł

    • 1 0

  • Nareszczie! Tunel Janusza Pawlaka II

    • 0 3

  • Cacy ale podobno brakuje 200 mln zł

    skąd mają pochodzić te pieniądze?

    • 0 1

  • Marsz Oburzonych

    będzie miał któredy chodzić. ale taczki tez bedą

    • 0 2

  • W koncu robia drogi dla samochod (2)

    Kazdy placze ze nie ma drog i autostrad a jak zaczanaja cos robic to znowu zle to tyle pieniedzy jest wydane...Ludzie walnijcie sie w leb....A do tych co pisza zeby te pieniadze wydac na tramwaje i sciezki rowerowe mowie stanowcze NIE!!! od kilku lat jest tylko to robione a drogi dla samochodjak wygladaly tak wygladaj... Mysle ze najwiecej sprzeciwow jest od ludzi ktorzy nie maja samochod i nie jest im to wogole potzrebne...Wszytkie odcinki trasy slowackiego to jedna z najlepszych inwestycji Gdańsk...KOPAC :D juz nie moge sie doczekac :)P.S nigdy nie przesiade sie z samochod to tramwaju chocbym mial prywane miejsce w nim...

    • 0 2

    • chyba masz problem (1)

      na drogi dla samochodów wydało się w Gdańsku i na Pomorzu kilkadziesiąt razy więcej niż na drogi dla rowerów i pieszych. Gdyby tylko 10% jadących w godzinach porannego szczytu przesiadło się z samochodów na rowery lub komunikacje miejską, korki by zmniejszyły się radykalnie - czyli nawet niepełnosprawni kierowcy mieliby dużo lepiej niż teraz. Wyłączaj silnik częściej, a częściej włączaj myślenie, to ci na pewno pomoże.

      • 1 1

      • Fakt wydania na drogi dla samochodów o wiele więcej pieniędzy niż na drogi rowerowe świadczy przede wszystkim o tym, że na szczęście istnieją jeszcze decydenci, którzy nie poddali się wszechobecnemu "ekorerroryzmowi" drogi misiu o bardzo malym rozumku.

        • 0 0

  • realizacja jednej z koncepcji

    jeszcze z Polski Ludowej z lat 70tych. Brawo i za to, że Pan Ryszard będzie ją nadzorować chociaż niekoniecznie z obecnym gronem politykierów... Życzymy Mu zdrowia oraz kolegom z Hydrobudowy!

    • 3 0

  • ankieta

    Głupie pytanie

    • 1 0

  • Drugi filmik jak z half-life:D Ten wjazd do tunelu:P

    • 0 0

  • gratulacje !

    Nic dodać, nic ująć :)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane