• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy

Maciej Naskręt
5 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przeprawa przez Motławę ma się pojawić ok. 200 metrów przed jej ujściem do Martwej Wisły - nieopodal Polskiego Haka. Przeprawa przez Motławę ma się pojawić ok. 200 metrów przed jej ujściem do Martwej Wisły - nieopodal Polskiego Haka.

W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę zobacz na mapie Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.



Przeprawa przez Motławę, po budowie tuneli drogowych pod Pachołkiem i tunelu pod Martwą Wisłą, będzie jednym z najbardziej skomplikowanych projektów drogowych, który przyjdzie zrealizować w przyszłości władzom Gdańska. Przeprawa ta jest elementem budowy nieco ponad 3-kilometrowej ul. Nowej Wałowej, która łączyłaby Bramę Oliwską z ul. Elbląską. Docelowo trasa ma posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę i dodatkowo ma się po niej poruszać tramwaj. Trasa stanowiłaby małą obwodnicę Śródmieścia.

Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.

Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.

Na razie nie jest przesądzone, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By jednoznacznie określić rodzaj przeprawy będzie trzeba będzie opracować studium wykonalności, które ułatwi pozyskanie ewentualnych środków unijnych na wspomniane przedsięwzięcie. Idealny z punktu widzenia ruchu drogowego byłby stały most - niedrogi w realizacji, zapewniałby stały przejazd, ale sprawiłby, że z Motławy zniknęłyby statki. Z kolei most zwodzony nie zamykałby szlaku wodnego do centrum Gdańska, ale mógłby być niewystarczający do obsługi dużego ruchu samochodów.

Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.

Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.

Który obiekt powinien przeprawiać w przyszłości kierowców przez Motławę?

Ponadto w przypadku Nowej Wałowej, zdaniem prezesa BPBK, należy pamiętać, że jest to ulica klasy zbiorczej, w związku z tym możliwa jest ograniczona obsługa sąsiadującego terenu przy tak dużym zagłębieniu trasy.

- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".

To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.

Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.

Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.

Miejsca

Opinie (119) 4 zablokowane

  • Ależ w tym Gdańsku nic się nie dzieje, wszystko przez Adamowicza. (8)

    • 110 107

    • Taaa tunel, już w 2035 roku nim będa jeździć samochody (5)

      Tym czasem setki mln złotych idzie w błoto, a mieszkańcy nie mają dobrych jezdni w w mieście, brak przedszkoli, brak kasy na wszystko

      • 30 40

      • czytanie ze zrozumieniem się kłania (2)

        • 16 4

        • (1)

          Ma z tym klopoty bo nie chodzil do przedszkola gdyz takowego nie bylo. Dlatego teraz o tym pisze.

          • 9 4

          • Ja byłem 384 w kolejce do przedszkola , a w gimnazjum tylko piłem , ćpałem i grałem w słoneczko albo siedziałem po galeriach handlowych, bo wszyscy tak robili. A teraz nic mi się nie chce bo nie ma dla mnie pracy. Wszystko mi rodzice fundują , bo są bogaci, to chyba mi się należy , co nie ?

            • 5 1

      • (1)

        Słyszałem że gdzieś na 2070 planowana jest budowa metra w Gdańsku.
        ;-)

        • 7 5

        • A ja słyszałem, że napowietrznej kolejki lewitacyjnej.

          • 7 1

    • Ależ w tym Gdańsku się dzieje, wszystko przez Adamowicza.

      • 21 18

    • ależ w tej gduni nudno , cio?

      • 4 1

  • Mam nadzieję, że cała trasa będzie bezkolizyjna (8)

    żebym mógł szybciej stanąć w korku na jej końcu. Co z tego, że ludzie będą pod nią przechodzić tylko zasikanymi tunelami. Nie po to kupiłem samochód by czekać na światłach. Na szczęście jesteśmy miastem postępu - kiedyś na Słowackiego stało się w korku na dwóch pasach, teraz stoi się na czterech.

    • 115 47

    • (1)

      No to sprzedaj samochód, kup mieszkanie w mieście i skończ z robieniem korków na wjeździe do miasta ;-)

      • 33 4

      • Te Hrabia,

        kup se helikopter

        • 11 4

    • Za swojego golfa dostaniesz około 4-5 tyś. zł (1)

      ..... akurat na m2 mieszkania

      • 15 1

      • to jest cena jednego metra w Gdańsku! :(

        • 3 1

    • Pojedź do USA tam doświadczysz prawdziwego korka

      gdy na 5 pasmowej autostradzie w godzinach szczytu wszystko stoi w obu kierunkach (doświadczyłem tego w okolicach Waszyngtonu. w porównaniu z tym w Gdańsku na drogach jest pusto i jeździ się płynnie.

      • 10 3

    • szok ilu ludzi nie wie co to ironia!

      • 11 0

    • chamstwo (1)

      Z twojej wypowiedzi wynika ze jesteś idiotą któremu wiecznie się spieszy .Poganianie , trąbienie na światłach to wasza idiotów rozrywka.

      • 4 4

      • nie rozumiesz ironi

        • 4 0

  • Wiecie co my robimy tym tunelem ??? (2)

    My mówimy to jest nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo !

    Szkoda że za miliardy zł, a nie ma 100 -200 mln żeby wyremontować kilku ulic w centrum Gdańska

    • 64 33

    • Mówimy patrzcie to jest przez nas wybudowane, w oparciu o pięć instytucji (1)

      i nikt nie ma prawa się przyczepić :)

      miś miś świńska rura nie miś

      • 9 1

      • Też w sumie dawno nie drążyłem

        Ale żeby martwą?

        • 7 0

  • (1)

    Liczę, że planiści przewidzą odpowiednią przepustowość, a ludzi wrzucą pod ziemię, gdzie jest ich miejsce. Ja nie będę się zatrzymywał na żadnych światłach.

    • 33 11

    • przyjdzie czas,ze i ciebie wrzuca pod ziemie.chyba ze beda wystrzeliwac w kosmos Cedry Male,ale cale;)

      • 8 1

  • most zwodzony chyba najlepszy! (10)

    to nie ma być autostrada a zwykła miejska ulica. a do tego jaka atrakcja tyrystyczna

    • 27 51

    • bezedura dla 3 tys. samochodów / godzinę ??? (3)

      • 11 2

      • skad oni w ogole planuje tyle samochodow (2)

        Aktualnie Polska ma sie zaczac wyludniac. Niby taka bieda, ale kazdy samochodem jezdzi?

        Poza tym - no na pewno bedzie tyle samochodow, jak ludzie od zarzadzania komunikacja miejska beda ja tworzyc tak jak teraz.

        1. Budowana linia na Piecki-Migowo. Wspaniale. Jednak brak polaczenia z Wrzeszczem / Oliwa. Studenci i ludzie dojezdzajacy tam do pracy beda mieli 2 przesiadki. Jedna na Bretowie, jedna na Stzyzy. Wniosek - wybiora samochod.

        2. Buduja tramwaj na Piecki-Migowo. Wspaniale, W dalszych planach jest Nowa Politechniczna. Swietnie. Ale polaczenie obu bedzie na koncu dziesiejszej Bullonskiej. Dlaczego nie na Nowolipiu?

        3. Kolejny przyklad niewlasciwego rozwiazania komunikacji miejskiej w kwestii tramwaju na P-M. Brak polaczenia biegnacego wzdluz Lostowickiej. Zatem wszyscy ludzie z Poludnia musza sie pchac przez Srodmiescie.

        Gdyby zrobiono te polaczenia, ktore opisuje to Gdansk poludnie i gorny taras mialby do Wrzeszcza / Oliwy tak samo wygodnie i blisko jak na Glowny.

        Jest wiele dobrych rzeczy, ktore sie dzieja w miescie. Jednak widac, ze zarzadzaja tym ludzie, ktorzy maja przyspawany samochod do 4 liter, bo ostatecznie brakuje obycia w tym, ze jak sie na odcinku 5 km trzeba 2 razy przesiadac, to sie nie bedzie korzystac z komunikacji miejskiej. Szczegolnie zima jest to bardzo uciazliwe. A czas, kiedy pogoda nam nie sprzyja w Gdansku stanowi pol roku :/

        • 6 1

        • jeszcze warto tu pamietac o zapomniancyh terenach wokol stadionu

          Tramwaj wzdlug drogi zielonej (III i IV odcinek Trasy Slowackiego) oraz wzdluz Czarnego Dworu, potem JP II z przebiciem nad torami do skrzyzowania Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego.

          W Gdansku za wiele linii tramwajowych dubluje SKM. Brakuje natomiast krzyzowych polaczen.

          • 3 1

        • Nawet z Zaspy i Przymorza nie ma połączenia z uniwerkiem. Trzeba objeżdżać miasto tramwajem dookoła przez Wrzeszcz albo Oliwę. Co wybrałem? Kupiłem dziecku uniacza za 1000 zł, przez 4 lata służył i jeszcze na koniec 800 zł dostałem. Dziecko nie marzło, nie traciło czasu. A koszty podobne. Bo uniacz to solidny samochód. A komunikacja miejska jest do bani.

          • 5 2

    • ja jestem za zmianą biegu rzeki. (1)

      • 14 0

      • i byłoby miejsce na kosmodrom

        • 3 0

    • racja (3)

      most zwodzony lub wysoki - tunele sa tylko dla samochodow. Mosty laczace brzegi rzeki maja funkcje przestrzeni publicznych, wiaza tkanke miejska w sposob przyjazny dla ludzi, w przypadku srodmiescia mozna z nich podziwiac panorame miasta...
      Zaprzeczeniem tych wszystkich funkcji jest tunel ktory ma znaczenie czysto uzytkowe dla samochodow, a wjazdy i wyjazdy z niego odcinaja z uzytkowania duza czesc brzegu rzeki

      • 4 4

      • moja luźna refleksja jest taka że i tak pod koniec tego stulecia kiedy poziom morza będzie o około metr wyższy całe to młode miasto szlag trafi

        • 7 3

      • Żaden problem (1)

        Można zrobić most z kładką na wysokości 30 metrów, statki będą przepływać pod mostem i wyjdzie taniej niż tunel, no i szlaku wodnego nie trzeba będzie zamykać na czas budowy.

        • 2 1

        • Jakie statki?

          • 0 0

  • Nie w tą stronę wiadukt "Nowej Wałowej" postawili (3)

    Przydałby się wjazd od Jana z Kolna z kier Nowego Portu a nie droga donikąd na najbliższe kilka lat.

    • 46 8

    • (1)

      kurczę skąd oni mają tą szklaną kulę, jak dokładnie widzą za ile lat będzie ile samochodów przejeżdżało daną drogą, no szok, a tak na poważnie nie potrafią przewidzieć co będzie jutro i za tydzień, ogólnie śmiech na sali , to tak jakby w 2000r przewidzieć ile będzie dziś aut na drogach, - nie wykonalne

      • 5 4

      • plany

        Statystyka się kłania

        • 3 1

    • Z NP już budują tunel, po co drugi ?

      ten tunel będzie dla jadących od Wrzeszcza i Sopotu, by nie musieli przeciskać się przez śródmieście.

      • 7 1

  • No tak, kolejny przetarg na MASZYNĘ - od kolegi (1)

    No co, koledze też się musi hajs zgadzać.
    EEHEHEH

    • 27 30

    • TBM jest projektowana i budowana pod konkretny projekt tunelu

      Wyjaśniano to już wielokrotnie gdy pojawiały się m.in. internetowe pomysły np. drążenia tunelu pod Pachołkiem, znafco.

      • 7 2

  • tydzien temu jechalem tunelem w Liverpoolu pod ZATOKA (3)

    To jest przedsięwzięcie a ci tu mają problemy z małą Motlawa.
    IIRP była przodownikiem w realizacji wielkich projektów, IIIRP to trzeci świat

    • 42 40

    • (2)

      Chyba masz na mysli IVRP

      • 5 10

      • IV RP wbrew pozorom nie wygląda źle przy obecnej PRL III Bis (1)

        • 11 7

        • za IV RP stocznie sprywatyzowali :)

          • 2 1

  • T Stefanowski (6)

    projektant się wypowiedział...chyba bardziej koszmarnego mostu jak ten tzw 'Oko Saurona' nie widziałem i mam nadzieję, prędko nie zobaczę. jeśli panie Stefanowski jest pan projektantem mostów, z wykształcenia konstruktor, prosiłbym o współpracę z architektem, bo ten pański wygłup projektowy woła o odebranie uprawnień do projektowania

    • 52 39

    • Trójmiejski Spam

      Nie zazdroszczę osobom, które muszą czytać to forum. Słaba praca mam nadzieję, że chociaż dobrze wam płacą:)

      • 6 4

    • prokurator i ABW powinno zainteresowac sie tym konstruktorem. Nie dosc ze oko saurona bardzo brzydkie to i bardzo drogie !!

      • 7 9

    • Wiadukt, nie most (1)

      To nie most a wiadukt. Jeśli mylisz tak podstawowe pojęcia to nie można traktować Twojego komentarza poważnie.

      • 11 4

      • oczywiście

        tak, to wiadukt, pomyliłem się, ale to niczego nie zmienia estetycznie, wiadukt czy nie, do bani. w takim razie proponuję ograniczenie uprawnień do projektowania wiaduktów. pozdrawiam

        • 2 6

    • Mi podoba sie

      Ta wizja "oka saurona". Cos innego niz to co otacza nas do okola.

      • 1 1

    • Tobie się nie podoba a innym tak..........

      Jeden lubi blondynki a drugiemu: nogi się pocą.......

      • 0 0

  • (2)

    Chyba polskiego HAKA, a nie Haku.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 28 0

    • Słowo polskiego nie przeszło przez tłuste rączki tego tłuścioszka. Brzydko macuś.

      • 0 1

    • nie dziw się przecież to sa chłopcy z zaocznej polonistyki. Takie tłuścioszki, mające na nogach bamboszki. Pączusie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane