• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem wybuduje prywatny inwestor?

Piotr Weltrowski
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Sopoccy urzędnicy jadą w środę do Paryża, gdzie wezmą udział w spotkaniu z ponad 100 francuskimi przedsiębiorcami, w tym z takimi gigantami, jak Air France. Ma ono dotyczyć inwestycji realizowanych w formule PPP oraz możliwości zrealizowania w ten właśnie sposób budowy tunelu pod miastem, w ciągu al. Niepodległości.



Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem. Jeden z możliwych wariantów tunelu pod Sopotem.
Spotkanie organizuje Ministerstwo Gospodarki i polska ambasada we Francji. Objęte jest ono także patronatem senatu Francji. - Jedziemy tam spotkać się z przedsiębiorcami i z ekspertami od Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, również w zakresie inwestycji drogowych - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Sam Sopot wystąpi tam zresztą w podwójnej roli. Z jednej strony urzędnicy będą badać możliwości realizacji gigantycznej, ale i niezwykle potrzebnej całemu Trójmiastu inwestycji bez udziału miejskich środków, czyli właśnie na zasadzie PPP. Z drugiej - wystąpią jako miasto, które właśnie rozpoczyna realizację kolejnej (po Centrum Haffnera) inwestycji PPP, czyli przebudowę dworca i terenów wokół niego.

Nie jest zresztą wykluczone, że we Francji uda się Sopotowi pozyskać inwestorów, którzy "wzbogacą" i tę inwestycję - do zagospodarowania pozostanie bowiem, już po wybudowaniu dworca, część przestrzeni komercyjnych, powstałych w ramach projektu.

Czy byłbyś w stanie płacić za przejazd pod Sopotem, gdyby tunel powstał w formule PPP?

Priorytetowe będzie jednak zapoznanie się z możliwościami, dotyczącymi budowy tunelu. Wiadomo, że inwestycja ta wyceniana jest na ok. 2,3 mld zł. Trudno więc przypuszczać, iż Sopotowi udałoby się ją zrealizować samodzielnie. W grę wchodzi oczywiście wystąpienie o środki zewnętrzne, ale i w takim wypadku wkład własny miasta byłby gigantyczny. Właśnie dlatego władze Sopotu szukają innych rozwiązań.

Formuła PPP pozwala na to, aby inwestycję przeprowadził prywatny inwestor. Możliwości są dwie. Wedle pierwszego scenariusza po zakończeniu inwestycji będzie on czerpać korzyści, wynikające z funkcjonowania tunelu, np. pobierając opłaty za przejazd. Takie rozwiązanie zasugerował zresztą już jakiś czas temu miastu Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z którym konsultowano pomysł. Urzędnicy nie są jednak do końca przekonani, czy byłoby to rozwiązanie dobre.

Drugi scenariusz zakłada, że prywatny inwestor, już po zrealizowaniu inwestycji, byłby przez lata spłacany przez miasto. - Na razie chcemy przede wszystkim rozeznać się w możliwościach, które daje nam PPP. Nie przesądzamy jednak, że w ten właśnie sposób inwestycja będzie realizowana. Po prostu musimy dysponować pełną wiedzą, zanim podejmiemy wiążącą decyzję - dodaje Karnowski.

Z al. Niepodległości, alternatywą dla której miałby w przyszłości stać się właśnie tunel średnicowy, korzysta codziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że większość mieszkańców Sopotu uznaje projekt budowy tunelu jako najbardziej potrzebną miastu inwestycję. Podobnie uważa też duża część mieszkańców Gdańska i Gdyni, którzy, próbując przejechać przez Sopot, skazani są dziś na ogromne korki.

Opinie (227) 9 zablokowanych

  • Droga Czerwona (16)

    Doktryna realizacji dróg w Gdyni i Sopocie na miarę XXI wieku.
    A w Gdańsku?
    Czerwona krecha planowanej "Drogi Czerwonej", jak i krecha zielona "Drogi Zielonej" zostały na długoterminowym planie zagospodarowania przestrzennego dla miasta Gdańska umieszczone ponad 40 lat temu, a o realizacji - póki co - nikt nawet nie marzy. Tym niemniej te krechy mają znaczenie spore - na tym terenie nie wolno nic budować, sadzić drzew itd. Bez "rewolucji" ten marazm będzie trwał zapewne jeszcze długo, tym niemniej warto nam myśleć i o przyszłym pokoleniu.

    • 110 25

    • kibic k (2)

      A to masz słabą wiedzę. Właśnie się kończą prace przy projekcie części Drogi Zielonej - niedługo przetargi i początek prac.

      • 16 6

      • (1)

        Słuszna uwaga. W temacie "Drogi Zielonej" coś się ruszyło; mamy zapowiedź budowy jej odcinków:
        - 800-metrowego odcinka (dwujezdniowej drogi biegnącej wzdłuż granicy Gdańska i Sopotu) łączącego Oliwę z halą Ergo Arena;
        - odcinka łączącego al. Generała Hallera ze stadionem PGE Arena (równoległy wobec ulicy Uczniowskiej).

        Czyli możemy jednak marzyć, że Droga Zielona będzie. Gdy powstanie już w całości, ma ona połączyć wymienione obiekty sportowe, a trasa ma pobiegać od ul. Marynarki Polskiej, przez Letnicę, Przymorze i Żabiankę (równolegle wobec ulic: Uczniowskiej, Czarny Dwór, Dąbrowszczaków i Gospody), dalej tunelem pod Pachołkiem aż do ul. Spacerowej... choć w tym przypadku studia planistyczne są ponoć rozmaite DDD. Co do całości trasy to wprawdzie dawni urbaniści planowali ją jako drogę bezkolizyjną, to jaka będzie realizacja współczesnych decydentów?

        • 5 1

        • nie zmienia to faktu, że i tak trzeba wjechać na jedyną drogę w centrum starówki.

          • 1 0

    • wizje wizjami a realizacje na poziomie XVIII wieku (4)

      Wole za to realizowanie Obwodnicy Południowej, Wezła Karczemki, Trasy WZ, Łostowickiej, Nowej Łódzkiej, Tras Sucharskiego i Słowackiego ....od wizji Gdyni i Sopotu

      • 21 15

      • (3)

        Piszesz o jakiej wizji Gdyni? Trójmiasto swego czasu pisało: Gdyńska Droga Różowa to część trójmiejskiej Drogi Czerwonej, czyli planowanej jeszcze w latach 70. alternatywnej trasy łączącej centrum Gdańska, Sopotu i Gdyni. Jak na razie jedynie Gdynia wprowadza te plany w życie, sukcesywnie wydłużając swoją "różową" część drogi Czerwonej. Sopot planuje wybudowanie swojego fragmentu w formie tunelu pod miastem, a Gdańsk cały czas rozważa sens budowy Drogi Czerwonej na własnym terenie.

        Popieram realizowaną Obwodnicę Południową, Nową Łódzką i piękny Węzeł Karczemki, jak i wizję Trasy Sucharskiego (aczkolwiek słusznie krytykowana jest wg mnie nazwa tej trasy).

        Odnośnie trasy W-Z - miała to być droga szybkiego ruchu; niestety, dokończenie budowy wiaduktów na Armii Krajowej (nad Łostowicką) jest zadaniem zbyt trudnym dla Adamowicza i jego doradców.

        Słusznie wg mnie krytykowany jest projekt skrzyżowania Nowolipie - Łostowicka - Kartuska; ukształtowanie terenu - aż się prosiło, by zbudować wiadukty... ileż to pieniędzy wydano na roboty ziemne usuwając naturalny nasypy pod podjazd na te oczywiste dla wielu wiadukty, których nie będzie. Wg mnie błędów w realizacji tego skrzyżowania jest dużo więcej; przyszłe linie tramwajowe powinny się bezkolizyjnie przecinać na wysokości przecięcia ul. Kartuskiej z wiaduktami nad nią (w tym z linią tramwajową Morena - Chełm - Centrum...) przystanki przesiadkowe z przedłużoną linią tramwajową na ul Kartuskiej (był remont tej linii i idealna okazja by zbudować pętlę za skrzyżowaniem)... w ogóle to powinno być wszystko inaczej.

        Nie popieram wizji Nowej Słowackiego. Wg mnie realizacja trasy lotnisko - stadion powinna przebiegać Słowackiego do skrzyżowania z Chrzanowskiego, dalej (wytyczonym jeszcze przez planistów z lat PRL-u) nowym odcinkiem drogi przecinającej obecny teren jednostki wojskowej, Grunwaldzką i linię kolejową na estakadzie łącząc się z al. Jana Pawła II, następnie z fragmentem przyszłej Drogi Zielonej (równoległa do ul. Czarny Dwór) i planowany odcinek III Nowej Słowackiego do PGE Areny Gdańsk.

        • 11 4

        • (2)

          Póki co droga różowa ucina sie przed Orłowem i jakos nie widac aby Szczurek dociagnął ją do Sopotu, wiec korzysci z niej są znikome, a właściwie żadne. Permamentne korki na końcu te drogi niwelują do 0 nadrobiony czas od Śródmieścia.
          Kończone rondo na Wzgórzu ma fatalnie rozwiązane światła (mam taką nadzieje ze tylko to wydłuza czas przejazdu bardziej niz przed remontem).
          I to wszystko co można powiedziec o nowych drogach w Gdyni.

          Co do Sopotu - to wizja tunelu była z 10 lat temu (a moze wczesniej) i dalej jest wizją.

          W Gdańsku natomiast wszystkie w/w projekty sa realizowane i pewnie można niektórym coś zarzucić (zawsze są kontrowersje jesli buduje sie w środku miasta), ale sie buduje a nie wmawia ze jest super...

          • 7 8

          • co się buduje, przepraszam?

            Słowackiego czy tunel pod Martwą Wisłą? A może drogę Chełm - Platynowa, Nową Abrahama lub Nową Bulońską? A Nową Politechniczną ktoś pamięta?

            • 9 3

          • "zasromy podjazd"- zainwestuj lepiej w zimówki

            .

            • 6 0

    • (2)

      no pewnie, bo tunel pod martwą wisłą to się sam buduje. Karczemki i obwodnica poludniowa to tez sredniowiecze.

      nie mowie ze jest super, bo jest kiepsko. ale to nie jest tak ze nic sie nie dzieje!

      • 11 4

      • Prawie nic sie nie buduje !!! (1)

        Trzeba rozróżniać inwestycje realizowane przez Gdańsk. Prawie wszystkie inwestycje wymienione czyli Obwodowa Południowa i Węzeł Karczemki realizowane są przez GDDKiA. Oczywiście można twierdzić, że miasto lobbowało za tymi inwestycjami ale z tego co wiem nie do końca tak było... Podejście miasta i jego urzędników szczególnie z Dyrekcji Niedorozwoju Miasta- jak to niektórzy ich nazywają - jest krańcowo dyletanckie. Co widać zresztą podczas przebudowy ul. Łostowickiej gdzie koszt ronda i przebudowy jest większy niż koszt budowy estakady !!! Po przebudowie będziemy stali w korkach tak jak staliśmy ale na dwujezdniowej jezdni. Można spojrzeć też na rondo turbinowe które miało być bolączka na zamkniętą Słowackiego - tam gdzie nie było korków teraz są 30 minutowe. Także przebudowa węzła ul. Jabłoniowej - przecież to naprawdę nadaje się tylko do prokuratury.
        Gdańsk ma najmniejszy współczynnik wybudowanych NOWYCH dróg na mieszkańca w całej Polsce !!!

        • 7 2

        • Raczej bzdura

          Podaj źródło takiej oceny bo to raczej bzdura " taki Gdańsk ma najmniejszy współczynnik wybudowanych NOWYCH dróg na mieszkańca w całej Polsce !!!"

          • 0 0

    • No własnie a na Żabiance budują (1)

      Na Żabiance właśnie powstaje szkielet jakiegoś biurowca między Subisława a torami SKM w pasie drogi czerwonej.

      • 4 4

      • Dawno nie jechałem tamtą trasą i nawet o tym nie wiedziałem... ale dwie osoby nie zgadzają się z Twoją opinią, czyli nie zgadzają się, że biurowiec ten powstaje w pasie Drogi Czerwonej? Jeśli to prawda znaczy to, że została zmarnowana wizja TAKŻE i Drogi Czerwonej!

        Ile zła uczyniły już decyzje ekipy Adamowicza, a ile złych decyzji może jeszcze być przez 4 lata! Boleśnie odczują to zwłaszcza przyszłe pokolenia.

        • 7 4

    • a może jednak taniej wykupić grunty przeznaczone kiedyś pod tą drogę,

      które sprzedał pewien prezydent miasta groblewskiemu i paru innym inwestorom i pociągnąć drogę po ziemi bez konieczności wydawania 2,5 mld złotych?
      No ale taki plan pewnie wyjdzie później- Grobel i inni którzy kupili ziemię za grosze łaskawie zdecydują się oddać ziemię Sopotowi za 1000 krotność ceny zakupu a jeden pan który ma nazwisko zaczynające się na: "karnow..." weźmie za to kasę pod biurkiem i wszyscy będą zadowoleni :)
      1. droga kiedyś będzie
      2. będzie tańsza niż tunel
      3. byli właściciele ziemi będą bogatsi
      4. budowniczy przybudówek także
      5. kierowcy będą jeździć za damo
      I tak się robi interesy !!! Uczcie się ludzie :D

      • 4 2

    • .. wybraliscie styropianowców to nie macie nawet czarnej drogi

      .. tylko tuskostrady z dzuirami 20cm głebokie

      • 6 3

    • HM czyli jak prywatna to ZERO konkurencji na następne 30 lat

      tak sie buduje autrstrady, żeby w pobliżu nie było alternatywy 2 pasmowej!!!

      • 0 0

  • (14)

    Wprowadzić opłaty dla samochodów wiozących tylko kierowcę. Tańsze i dużo skuteczniejsze.

    • 67 116

    • a zaopatrzenie..??aa?? (7)

      zawsze jeżdżą sami i nie za każdym razem duzym samochodem. Dostawcy jedzenia, taksówki?? Pomyśl zanim napiszesz, poniewaz z czasem okaże się,że płacić bedzie 5% i wdrożenie przepisu bedzie droższe niż korzyści z niego płynące

      • 27 8

      • (6)

        no i bardzo dobrze. przeciętny dostawca pizzy czy taksówkarz obciąża ruch w centrum znacznie bardziej ode mnie. dlaczego nie miałby za to więcej płacić?

        • 12 20

        • kierowca płaci podatki i inne daniny po to (5)

          aby budowano i modernizowano za nie drogi dla tego ma prawo jechać sam, a jak będzie miał kaprys to nawet z teściową... na dachu.

          • 25 5

          • kierowcy g płacą, a nie podatki (2)

            Za te "podatki" to ledwie na odśnieżania dróg starcza

            • 8 23

            • podatków nie płacą?

              sama akcyza w litrze benzyny to 1,56 zł, a o 22% VAT nie wspomnę...

              przestań palić to świństwo i pooddychaj na spokojnie...może ci przejdzie

              • 16 3

            • podatki

              Podatek dochodowy + podatek od kupna auta + opłaty + podatki przy kupnie części + podatek od paliwa +.. licz sobie dalej ile razy brana jest kasa od kierowcy i jakie są to wartości :) A ja będę jeździł sam bo nie znam nikogo innego kto jeździ ta samą trasą co ja..

              • 13 2

          • (1)

            Wszystko fajnie, tylko że jak każdy skorzysta ze swojego prawa, żeby jechać samemu, to nawet nie ruszysz spod domu (tzn nie zjedziesz z trawnika) bo całe miasto będzie stało.

            • 4 5

            • w dodatku nigdzie nie jest zapisane to rzekome prawo

              "mogę jeździć wszędzie i o każdej porze"

              • 2 6

    • Nie licząc mnie, biznesmena ,który bez auta ani rusz...

      • 4 2

    • Towarzyszu Lenin, (1)

      takie pomysły już nie przejdą

      • 16 10

      • Patrz, a w Londynie czy Sztokholmie przeszły

        • 9 8

    • a ja wiezie psa? lub pająka?

      • 5 2

    • bolszewicki pomysł

      Precz z urawniłowką

      • 3 4

    • i za durne wypowiedzi na forum

      • 4 0

  • Świetny pomysł! (8)

    Miejmy nadzieję, że w miarę szybko zmaterializuje się. Trzeba mieć wielkie wizje, w latach '20 budowano od "0" Gdynie i sie udało ty dlaczego nie miałby powstać tunel przez Sopot?

    • 75 9

    • gdynia to byla inwestycja, ktora miala sie zwrocic (6)

      tunel nigdy sie nie zwroci..

      • 7 4

      • (5)

        Ten tunel pożre miliardy za które można by drugą obwodnicę Trójmiasta zbudować. To jest chory pomysł żeby coś takiego budować. Ktoś sobie wymyślił wypieszczanie Sopotu. Za publiczne pieniądze, kosztem dziurawych albo żadnych ulic na osiedlach na obrzeżu Gdańska czy Gdyni, budowanie tzw. "perełki"e. Miasteczko dla VIPów.

        • 5 9

        • od kiedy Gdańsk, Sopot i Gdynia mają wspólny budżet? O.o (4)

          • 6 4

          • (3)

            Weź się zastanów. Przecież to nie będzie finansowane z funduszy Sopotu. Mieszkańcy ani firmy z Sopotu (drobne sklepy albo biura, bo przemysłu tam programowo nie ma) przez milion lat by nie nazbierały na taką inwestycję. To będzie finansowane z pieniędzy państwowych, z funduszy infrastrukturalnych do których projekty zgłaszają samorządy a zatwierdza ich realizację rząd. Tyle że w rządzie są ludzie z Sopotu, kumple Karnowskiego, z premierem na czele.

            • 4 7

            • hahahaha (2)

              Od kiedy rząd wykłada cokolwiek na drogi wojewódzkie???

              • 4 1

              • (1)

                Mnie nie interesują nazwy formalne. Dla mnie pieniądze Sopotu to te które mieszkańcy i firmy tam działające zapłacili w podatkach. A jeśli podatek mieszkańca Pcimia Dolnego trafia do rządu, z rządu do UE, z UE do rządu na tzw. inwestycje strukturalne, stamtąd jako dotacja celowa czy jak jej tam do budżetu Sopotu, to nie są to dla mnie pieniądze Sopotu tylko pieniądze rządowe. Gdzie i jak je ktoś nazwał pomijam. Ważne że nie zarobił ich mieszkaniec Sopotu tylko mieszkaniec Pcimia Dolnego. Zostały mu zabrane i w oddane Sopotowi na tunel.

                • 1 7

              • chłopie!

                stosując Twój tok myslenia to nikt by nigdy nic nie wybudował :)

                • 6 1

    • to niech jeszcze ten świetny pomysł zaczyna się i kończy w sopocie a nie u sąsiadów

      • 1 3

  • już widzę te koleki przed bramkami do opłat (5)

    na pół gdańska i gdyni ;D

    • 176 12

    • W Sopocie jest jeszcze sporo strychów do zabudowy. (1)

      Niech Karnowski obieca mieszkanka dla inwestorów na nich ,w zamian za budowę tunelu.
      I będzie O.K.

      • 15 15

      • A ja cały czas czekam na protokół z wyborów na Prezydenta Sopotu

        na stronie UM Sopot. Cisza - nie zamieścili - ciekawe czego się tak ociągają - to zaledwie 3 strony. Na stronach www wszystkich miast te informacje sa juz od poniedziałku. Ale wystarczy poszukać w internecie.
        Według strony pkw.gov.pl ilość osób "zarejestrowanych" w spisie wyborców prezydenta Sopotu nagle wzrosła z deklarowanych 87 osób o godz.11.30 przez rzecznika Karnowskiego (p. Jachim) do 105 osób w piątek o 15.00.
        Czyli 18 wniosków zatwierdzonych przez Prezydenta Karnowskiego (no bo kto podpisał te wnioski" przed samymi wyborami", po ujawnieniu "afery" równo o 15.00), bowiem w sobotę UM nie działał. Średnio etyczne zagranie.
        Notabene iość osób uprawnionych do głosowania w całym (!!!) okręgu
        ( Wojewódzki Zespół Reumatologiczny Zakład Rehabilitacji Leczniczej, ul.Grunwaldzka 1-3) gdzie rzekomo dopisano 10 osób w jednym mieszkaniu, wzrosła jedynie o 7 osób!
        Wszystko do sprawdzenia na stronie pkw.gov.pl w dziale wybory samorzadowe 2010 - wystarczy porownać ilość osób uprawnionych do glosowania w kazdym z obwodów , jak zmieniła się między I a II turą.

        • 12 5

    • wystarczy system abonamentowy (2)

      z czytnikami nad wjazdem do tunelu i po temacie, ale oczywiscie zawsze lepiej pomarudzic

      • 4 4

      • myśle, że mylnie odebrałeś wypowiedź realisty (1)

        żeby tunel mógł zarobić na siebie, ruch musiałby być tak duży, że albo po obu stronach po 20 bramek albo megakorki, a wtedy bez sensu te 3 kilometry pokonywac w tunelu.

        Czemu sie nie mówi o wiadukcie nad torami ? To chyba bardziej realne niż tunel.

        • 1 6

        • Bo takie estakady już ćwiczyli bogatsi i rozsądniejsi od nas a potem żałowali.

          • 7 1

  • (3)

    świetnie. szukają tylko sposobów jak tu jeszcze więcej ściągnąć kasy z ludzi.

    • 22 43

    • (1)

      pojedź se ludziu do afryki, zobaczysz jak może wyglądać życie

      • 7 3

      • dokładnie, do afryki!
        myślisz, że władze miast nie mają co robić tylko ściągają z Ciebie kasę? przecież wszystko dla wygody mieszkańców.

        • 5 2

    • nie ma przymusu by jezdzić tunelem możesz jechać skm -nie ma korków ,skrzyżowań itp.

      • 8 1

  • O tej porze roku w Paryżu jest bardzo ładnie i rozpoczynają sie soldy - w związku z powyższym prosze o wpisanie mnie w skład (1)

    tej wycieczki.

    • 104 7

    • ja też, ja też!!!

      zabierzcie mnie!!!

      • 4 0

  • (1)

    Takich rzeczy można się dowiedzieć przez telefon i internet.Ale tu chodzi o wycieczkę w celu odreagowani stresów wyborczych. Taka nagroda dla zasłużonych za pieniądze wyborców.Późniejsze ew. sprawowanie urzędu zza krat wyklucza takie wypady.

    • 60 19

    • Chyba nigdy nie robiłeś interesów

      większych niż kupno spodni w reservedzie

      • 4 4

  • zamiast chrzanienia o tunelu (3)

    Na którego nikogo nie stać,
    lepiej by się władze Trójmiasta wzięły do roboty z SKMką. Dzień w dzień zerwania sieci (wczoraj we Wrzeszczu), stada meneli w kolejkach, nie wiadomo po co siedzący przy maszyniście kierownicy pociągu, coraz gorszy rozkład - a gdyby wprowadzić tu europejskie standardy obsługi podróżnych, to zapewne chętnych na wożenie 4L wzdłuż Sopotu by zaraz było mniej i żaden tunel nie byłby potrzebny....

    • 132 10

    • nie po to sie polacy bogaca (1)

      by wozic sie SKMka... kazdy musi miec swojego zlomka i ulica sie wozic

      • 4 3

      • no to niech gniją w tym korku za młodu

        Na starość zgniją w kolejkach pod gabinetami rehabilitacyjnymi: teraz swoich 4L ruszać się nie chce, za 20 lat im mięśnie pozanikają...

        • 4 1

    • na kierowników pociągów sweg czasu mieli pomysł - na peronach wprowadzic kamery i monitory (jak w cywilizowanych krajach) a kierowników pociągów mieliby przekwalifikowac na tzw peronowych, czyli pracownika służącego pomocą i informacją na peronie (tak jak np w Londynie). Wiadomo jak się pomysł skończył - groźba strajku kierowników pociągów......

      • 1 0

  • (5)

    A nie lepiej było by pociągnąc tą drogę lasem po estakadzie? Myślę, że nawet taniej, tylko zaraz się odezwą obrońcy środwiska, którzy i tak się odezwa i z inwestycji nic nie będzie :)

    • 17 41

    • (1)

      jak już lasem to czemu po estakadzie? żeby były lepsze widoki?

      • 5 0

      • w tym lasie są głębokie jary. Już tunel byłby chyba tańszy...

        • 3 2

    • a nie lepiej plażą?!

      nie trzeba nic wycinać ani równać, tylko troszkę utwardzić. Piękną dwupasmówkę można pociągnąć od Jelitkowa do Orłowa. A ile zajazdów i stacji benzynowych by powstało...

      • 21 1

    • Pod plażą będzie taniej.

      lub pod zatoką na skruty.

      • 2 2

    • Nie chodzi o to żeby było taniej. Chodzi o to żeby drogi nie było widać, żeby Sopot był wypieszczonym miasteczkiem dla VIPów. Koszty nie grają roli, bo zapłaci podatnik. A że podatnik wolałby inne drogi albo porządny remont SKMki? To to nie podatnik będzie decydował.

      • 5 3

  • czekamy na tunel pod Wrzeszczem (12)

    skończmy natomiast z kiepskimi pomysłami z przejściami podziemnymi dla pieszych.
    Każdy wie jak to jest np. w Gdańsku Głównym.

    • 47 5

    • dwa skrzyżowania we wrzeszczu Dmowskiego-Al.Grunwaldzka-Jaśkowa Dolina i Mieszewskiego-Al.Grunwaldzka blokują dojazd do Gdańska! (5)

      Zróbcie coś z tym!

      • 11 1

      • zrób ty coś z tym (2)

        Wsiądź w SKM albo PR. Od razu korek będzie mniejszy

        • 10 8

        • jajeżdże ztm, ale widzę jakie dantejskie sceny się tam dzieją i bezmyślność siedzących za kółkiem wkurza

          • 5 0

        • jeżdże ztm i jestem kierowcą i denerwuje mnie jak ktoś wjeżdża na czerwonym

          na skrzyżowanie nie mówiąc o tym,że nie opuści go

          • 10 0

      • (1)

        rozwiazaniem na przejazd tranzytowy do Gdańska jest własnie tunel

        • 3 2

        • Rozwiązaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, oraz rozbudowa dróg w sieć, a nie tylko ta jedna oś Grunwaldzko-Zwycięstawa. Żadne tunele jej nie pomogą. W tunele wtopisz miliardy za które można by było dokończyć obwodnicę południową, zrobić drugą obwodnicę trójmiasta, itp.

          • 5 2

    • Zróbmy podziemne skrzyżowanie (1)

      tunelu i przejścia dla pieszych! A na powierzchni deptak i ścieżki rowerowe! ;)

      • 13 0

      • Wogóle wszystkie drogi róbmy pod ziemią. Będzie fajnie, a cena nie gra roli.

        • 7 2

    • ale najpierw niech dokończą remont Powstańców Warszawskich (1)

      jw

      • 2 0

      • chyba w przyszyłym roku skończą

        • 2 0

    • Ja rozmach to na całego (1)

      to może od razu przeprowadzić tunel do Australi - pionowo po lekkim kątem

      • 5 5

      • dziś o 15:30 na skrzyżowaniu Dmowskiego-Al.Grunwaldzka-Jaśkowa Dolina stali policjanci i korka nie było

        nareszcie :)

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane