• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Po co? (51)

    Ten most wyrządzi więcej strat niż zysków.

    • 88 196

    • BETON (1)

      Ucywilizujmy wszystko co zostało naturalne betonem.
      Czym jest natura bez betonu?

      • 27 33

      • Mam nadzieje, ze przy okazji wybuduja sztuczne wyspy w ksztalcie palmy, jak w Dubaju

        Fajnie by bylo

        • 16 3

    • A jest jakiś ekonomiczny sens? (19)

      Najpierw rozwalą krajobraz, zbankrutują turystykę na mierzei, a potem okaże się, że port w Elblągu i tak nie ma szans przy gigantycznych portach w Trójmiescie.

      • 54 44

      • Krajobraz (9)

        Zyska nowa atrakcyjność. Przekopy i śluzy, tamy, mosty wszędzie na świecie są elementami atrakcji krajobrazowych i wioza tam turystów zwykle

        • 28 37

        • (3)

          Oszaleje...atrakcja turystyczna za kilkaset milionow. To tylko pisiorski umysl mogl wymyslec

          • 39 31

          • tak tak, jakby to budowalo sld albo po to by wodotryski wam lataly (1)

            • 20 15

            • SLD tez chodzilo kolo tego tematu w latach 90tych

              ale dali sobie siana gdy uswiadomili sobie, ze bedzie to czysty kretynizm. Wystarczy poszukac w niedalekiej historii zeby sie o tym przekonac.

              • 10 4

          • oryginalny krajobraz - to jest to co przyciąga turystów

            nie wieśniackie polskie śluzy

            • 27 16

        • (2)

          to sobie jedź do wiślinki zobacz przekop i śluze baranie jeden

          • 11 14

          • pojedzie zobaczy i co?

            • 5 0

          • W Wiślince nic z tych rzeczy nie ma

            Po co pisać głupoty?

            • 11 4

        • bardzo dobry pomysł

          • 2 9

        • dlatego w miarę czyste wody zalewu należy zalać syfem z Zatoki

          • 7 4

      • Nie ma - opisałem to na następnej stronie...

        Idź i przeczytaj.

        • 7 2

      • Port w Gdańsku nie będzie przyjmował takich mały rzeczy, które będą w porcie w Elblągu. (5)

        Gdańsk będzie przyjmował wielkie statki, które do Elbląga i tak by nie wpłynęły, przecież na Zalewie w niektórych miejscach jest 5-10 m głębokości. Port w Elblągu przyjmowałby małe jednostki.

        • 15 29

        • I dla tych kilku małych jednostek z małym ładunkiem trzeba zbudować taką infrastrukturę?

          • 31 15

        • Rednia glebokosc zalewu to 2.7m maksymalna w polskiej czesci to 5.1m...o jakich jednostkach mowimy? O kutrach rybackich,czy zaglowkach. Te pieniadze bedea wydane tylko i wylacznie po to,zeby pokazac jak pis mocno nas uniezaleznia od rosji. Pozorowane zagrywki pod publike i tyle. Na przyszle wybory przyda sie jak znalazl...jako kielbasa wyborcza.

          • 33 12

        • Głębokości Zalewu

          5-10 metrów? Raczej 1-2 metry głębokości!

          • 11 4

        • Bredzisz, porty w Trójmieście to nie tylko DCT i statki klasy 3E, mniejsze jednostki jak najbardziej zawijają do Gdańska czy Gdyni.
          poza tym co, skąd i dokąd chcesz wozić z tego Elbląga?

          • 18 1

        • port w Elblągu swoją rację bytu stracił z chwilą wybudowania dwóch przepraw przez Wisłę

          kolejowej i drogowej.

          • 10 2

      • Taak,

        piekny krajobraz mierzei, nasr*ne domow wczasowych i tyle. Nic ladnego tam nie ma.

        Infrastruktura leży i kwiczy, zamiast wszyscy byznesmeni co mają te domy dla turystów, goferownie, smażalnie tłuszczu z dodatkiem ryby i taniego browca sie zebrali, pogadali i coś ładnego wystawili to nie, po co.

        Atrakcji tam zero, bo wystarczy, że jest pochmurno czy popada i już nie ma co zrobić z rodziną, bo do zaoferowania jest plaża nad wodą i ew. pochodzenie po lesie i oglądanie dziur po poszukiwaczach bursztynu.

        • 21 6

      • da da dziadzia doma?

        • 1 2

    • Tzn jakich konkretnie? (14)

      Rozumiesz cos takiego jak bezpieczenstwo kraju?
      Inne panstwa potrafia zlikwidowac cale miasta...

      • 22 25

      • (9)

        Jakie bezpieczenstwo? Czy port w Elblagu to port wojenny? Wiesz jaka jest glebokosc tego portu? Byles tam kiedys? Czy bredzisz bo tak bredzislaw kaczynski nakazal?

        • 32 20

        • Spojrz na mape... (8)

          Zeby tam wplynac to trzeba plynac przez Rosje.
          Kazdorazowo musimy prosic o zgode na wplyniecie.

          Teczowa flaga przyslonila Tobie spojrzenie na rzeczywistosc...

          • 32 30

          • i co w tym złego? Port w Elblągu nie ma żadnych szans na nic

            • 22 19

          • (1)

            Kto tam wplywa? Wiesz jakie jest maksymalne zanurzenie jednostek wplywajacych do portu w Elblagu? Otoz 2m ! Wiec ktotam wplywa? Motorowki prezia co najwyzej.

            • 25 10

            • A kumasz cos takiego jak poglebiarka?

              Po co mieli inwestowac jak komuchy blokowali rozwoj?

              Dobrze, ze Gdynia miala Kwiatkowskiego

              • 6 13

          • (4)

            I znowu paranoik obawiajacy sie teczy,czyli symbolu obietnicy zlozonej Noemu przez Boga.

            • 20 9

            • ale pedały i c*oty chcą być święte ?

              Tak dla przekopu Mierzei !

              • 8 20

            • A jak tam zwieracze lewaku? (2)

              Ci katolicy beda sie z Ciebie za pare lat modlic.
              Gdy bedziesz modlil sie w lawce by wrocilo tobie czucie w zwieraczach h

              • 0 8

              • (1)

                Wiesz cos o problemach ze zwieraczami?

                • 4 0

              • Wiesz cos o problemach ze zwieraczami?

                Wie! szczególnie wtedy jak wraca na rozstawionych nogach od swego katabasa.

                • 7 0

      • (1)

        Inne panstwa...chiny np swietny przyklad rozwinietej demokracji

        • 13 6

        • Holandia, USA, Rosja

          • 5 10

      • kanał zapewni bezpieczeństwo państwa??? (1)

        Flotylle polskich okrętów podwodnych, flotylle lotniskowców czy krążowników będą nim się przemieszczać ? Panamaxy z całego świata ożywią port w Elblągu ?

        • 32 12

        • mosty mozna otworzyć lub zamknąc

          za to w poprzek nie pojedzie warsiafska stonka
          ani ruskie
          więc będzie bezpieczniej

          • 7 9

    • Na następnej stronie opisałem ten Przekop szerzej.

      Nieopłacalna mina.

      • 15 13

    • Podaj racjonalne argumenty przeciw, a nie puste slogany. (4)

      • 9 12

      • (1)

        Przeciez pisze ze podal je na kolejnej stronie!

        • 5 5

        • Ty tępaku ohydny

          • 0 0

      • (1)

        o jakim mówimy porcie w Elblągu, o tej jednej kei? poza tym tam nie ma żadnego przemysłu, co te statki mają tam niby wozić? węgiel, banany? proponuje aby umocnić linię brzegową zalewu bo niedługo przy najbliższej cofce zaleje Nowakowo, Elbląg i inne miejscowości, to jest wazniejsze niż jakiś przekop, uregulować rzeki i kanał, to jest priorytet!!!!!

        • 12 5

        • co do przemyslu
          przy samym porcie masz zaklady alstoma (kiedys to byl chyba zamech?)
          wlasciwie na nasze polskie warunki to moloch -maja i bocznice kolejowe i wlasne nabrzeze.
          zaklad wielki - zrobili chocby turbiny do elektrowni w belhatowie... wiec przemysl jest
          ale port faktycznie moze obsluzyc jedynie barki - na zalewie widzialem wieokrotnie barki z weglem czy materialami budowlanymi

          • 2 0

    • Chyba przed wczoraj oglądałeś Ferdka Kiepskiego, też co chwile mówił "po co", z czego śmiała się cała Polska.

      • 5 5

    • (2)

      Niestety ten kanał jest konieczny mimo strat w dorobku ekologicznym. A to dlatego że jedna luka w mierzei którą można wpływać jest w rękach Rosji.

      • 5 14

      • (1)

        Ale kto i po co miałby tam wpływać? Nikt nie chce odpowiedzieć na to zasadnicze pytanie? Są obok duże porty, które mają jeszcze spory zapas przepustowości i nie ma potrzeby tworzenia na siłę kolejnego - zwróć uwagę na głębokość zarówno zalewu jak i portu w Elblągu (mniej niż 3 metry).

        • 4 1

        • Rzeglarze chcą i niewielki biznes. Elbląg profitować będzie jako pierwszy.

          • 1 2

    • (1)

      szkarpawa mozna spokojnie nad l
      zaw doplynac

      • 7 2

      • tylko zaglowki. barki odpadaja

        • 0 0

    • cicho ruski cwoku

      • 0 9

    • Ruszymy z posad bryłę świata......

      Pomyślcie jak rozwinie się produkcja łopatek i wiaderek do piaskownicy ,jak rozwinie się komunikacja jak miliony ciemnego luda ruszą kopać dziurę w Mierzei.

      • 8 0

  • (22)

    Przekop mierzei wiślanej kolejny flagowy pomysł PIS a kasiorkę PIS od ludzi wyciąga wszędzie np.podwyżki opłat w mediach typu prąd ,gaz,woda itd . Jakie znaczenie strategiczne ma przekopanie mierzei? Raczej znikome! Jeśli chodzi o gospodarke to koim zdaniem PIS to PRL ! Mamy Pana Morawieckiego ktòry koim zdaniem ma zapędy jak edward gierek!

    • 130 141

    • Na bezpieczenstwo i uniezaleznienie sie od ruskich (6)

      • 27 20

      • (1)

        Uzależniony od Rosji to Polska bëdzie zawsze ! Gaz ,ropa ,eksport....hahahah

        • 15 18

        • gaz i ropa za pare lat niekoniecznie - swinoujscie, mowi sie tez o pomorzu
          eksport? najwieksza, okolo polowa, polskiego eksportu idzie do niemiec...

          • 0 0

      • Uniezaleznienie od czego? Co takiego waznego,strategicznego jest w Elblagu np?

        • 28 8

      • (1)

        Rozwiń bo nie do końca wszystko jasne, bezpieczeństwo?Rozumiem że przekop sprawi że będziesz się czuł bezpiecznie , a uniezależnienie w czym jesteśmy uzależnieni od Rosjan, może przekop spowoduje odciążenie, totalnie zakorkowanych potów w Gdyni i Gdańsku?
        Przekop nie przyniesie niczego dobrego, jego wykonanie to kasa wyrzucona w błoto, kto będzie z niego korzystał? tak może jacyś żeglarze, może rybacy, no i raz na ruski rok jakiś statek zawijający do portu w Elblągu?
        Zaczynam się obawiać że wszystko w naszym kraju zmierza do czegoś szalonego.....

        • 27 10

        • obawiam ze masz problem pod czapka

          • 6 13

      • Na bezpieczenstwo i uniezaleznienie sie od ruskich

        Idiota chce średniowiecza budując fosę.Antek to ty ,zamówiłeś już łuki i halabardy dla swojej armii pospolitego ruszenia matołów.

        • 6 2

    • Sikorski Radosław (2)

      Przekop Mierzi Wiślanej to bezpośrednie następstwo zamknięcia przez Rosjan swobodnej żeglugi przez Cieśninę Pilawską, którą to żeglugę gwarantowała umowa międzyrzadowa z 1946 roku zawarta pomiedzy ZSRR i Polską. Rosjanie odstapili od tej umowy zaraz po tym jak minister obrony III RP odtajnił dokumenty Układu Warszawskiego objęte klauzulami poufności/tajności zgodnie z umowami miedzyrzadowymi podpisanymi przez rzady ZSRR i PRL.
      Sikorski powinien gnić w więzieniu za działania na szkode Rzeczpospolitej.

      • 12 22

      • dokładnie...

        ...zamiast zdawac się na niestabilnego emocjonalnie federajera (ZSRR) wykopac swój dostęp do bałtyku.

        • 10 10

      • dla równowagi odtajnić wszystko

        i będzie OK

        • 3 0

    • W tym przypadku akurat Morawiecki to drugi Kwiatkowski. (2)

      • 7 24

      • (1)

        To drugi Dyzma raczej...

        • 19 6

        • Piękna katasrofa

          Lub Grek Zorba.

          • 4 1

    • ty szpilek taki sam z siebie glupi (1)

      Czy ci kod za to placi. Jakbyś sie urwal z ruskiej choinki...

      • 8 15

      • Ja Szpilek jestem zawsze obiektywny! Natomiast z KOD-em nie chce mieć nic do czynienia!

        • 5 0

    • Ale kogo obchodzi twoje zdanie?

      • 2 1

    • Z mysla o nowych misiewiczach (2)

      PIS bedzie zawsze wspieral cos co ozniej bedzie mozna swoimi ludzmy obsadzic

      • 9 3

      • Niech obsadzi misiewiczami brzegi mierzei.

        • 2 1

      • nimi chce obsadzic miskow z PO, ktorych usuwa. naturalna kolej rzeczy po wygranych wyborach;)

        • 0 1

    • lol (2)

      Jaki to pomysł PiS, skoro już w minionej epoce były plany wykonania tego przekopu

      • 1 3

      • minionej epoce były plany wykonania tego przekopu

        Czyli w komunie,tępota ciemnego luda jest porażająca.

        • 3 0

      • I na planach się skończyło, bo już wtedy uznano że to bez sensu.

        • 3 0

  • dlaczego nie mówi się dużych kosztach (11)

    utrzymana ? Obsługa, bieżąca konserwacja, odmulanie kanału, odmulanie torów wodnych podejścia, itd.

    • 137 68

    • (2)

      Nie mowi sie zeby ludzi nie zrazic to tej poronionej koncepcji. Przekop za setki milionow,a z racji glebokosci portu w Elblagu,co najwyzej kutry rybackie beda mogly tam zawinac.

      • 31 13

      • (1)

        a teraz nie mogą
        postęp

        • 8 8

        • Mogą

          może im się nie opłaca, albo w samym porcie jest jakiś problem?

          • 2 0

    • (2)

      Czemu się nie mówi? Bo tyle ludzi znajdzie przy tym zatrudnienie, że być może bezrobocie w warmińsko-mazurskim zniknie.

      • 8 16

      • (1)

        Ciekawe czy zwiększy się ryzyko cofki w Elblągu?

        • 6 1

        • kanal ma mic chyba śuze?
          chyba nie zwiekszy?

          • 1 0

    • (2)

      Przecież to jest wykonywane na bieżąco - po budowie przekopu będzie więc o wiele taniej - bo zamiast utrzymywać 40 km szklaku wodnego do granicy polsko-rosyjskiej, pozostanie ok 12 km do przekopu

      • 4 6

      • Nieprawda. Docelowo ma być także pogłębianie torów do pozostałych portów nadzalewowych (1)

        czyli przynajmniej do Fromborka, Tolkmicka, Krynicy Morskiej, Kątów Rybackich, Piasków i Nowej Pasłęki. Ile to razem będzie kilometrów?
        Wg projektu te porty mają być później ożywione dzięki przekopowi i bez unowocześnienia torów jest to niemożliwe.

        • 3 0

        • Ma być utrzymany tor dla jachtów i białej floty - tj 1,2m.
          Co oznacza, że raz na 10 lat będą prowadzone prace bagrownicze w tych marinach - zapewne zwykłą koparką.
          Dokładnie tak jak do tej pory.
          Oznaczony szlak dla jednostek towarowych z blisko 40 km zmniejszy się do ok 12 km - dzięki przekopowi przez mierzeje.

          • 1 1

    • Gospodarka centralnie planowana

      • 3 0

    • Właśnie

      nie bierze się też pod uwagę zmian klimatycznych jakich doświadczamy na południowym Bałtyku od kilku-kilkunastu lat. Jest coraz więcej ekstremalnych zdarzeń, silniejszych sztormów, cofek itp. Po wielu takich zdarzeniach tak słabą infrastrukturę trzeba będzie tworzyć praktycznie od nowa.

      • 1 0

  • (7)

    Niech sezonie kaczor wykopie sobie kanał pod swoim pisuaren

    • 96 106

    • PIS to On robi na Ciebie (4)

      Lepszy Kaczor niz KUNDEL- sprawdz sobie w slowniku kaszubskim jakie nazwisko kaszuba Tobie wyskoczy...

      • 18 13

      • (2)

        Co ma jedno do drugiego?

        • 7 6

        • (1)

          co ma? taka gierka słowna. też wole kaczkę od kundla.

          • 8 8

          • co ma? taka gierka słowna. też wole kaczkę

            Jan Sztaudynger fraszka : Biada pochlebcą co g*wno chłepcą.

            • 3 0

      • pewnie twoje...

        • 1 3

    • Ale ty jesteś glupi.

      • 0 0

    • Ale ty jesteś głupi.

      • 0 0

  • Brawo! (17)

    Wreszcie go zbuduja!
    Po 1 bezpieczenstwo
    Po 2 zegluga morska w Europie nie dziala tylko w PL... I Niemcy sie boja, ze zacznie dzialac...

    PO bedzie szczekala, ale jak ostatnim razem nie wybudowali to to bylo ich argumentem do walki z PISem.
    No to teraz zrobia

    • 151 120

    • (9)

      Pytales niemcow? Czy tak zrodzila sie ta swiatla teza w twoim umysle?

      • 22 16

      • A jak bylo ze stoczniami? (8)

        Nasze zamkneli a Niemcy otworzyli swoje
        A jak z kopalniami? Nasze chcieli zamknac a Niemcy w planach maja otwarcie swoich
        A jak z kanalem Odry? I innymi kanalami w PL? Protestuja niemieccy ekolodzy...

        Sprawdz w google ile ton rocznie rocznie transportuja rzekami Niemcy a ile Polacy

        • 20 21

        • (7)

          W Niemczech zostaly ostatnie dwie czynne kopalnie wegla. Zostana zamkniete do 2018 r. Czemu wiec klamiesz i wprowadzasz w blad?

          • 22 8

          • Nie klamie (6)

            Oczywiscie, ze stare beda zamykane, ale w planach maja otwarcie dwoch nowych.

            Dlaczego uwazasz, ze tylko Ty mowisz prawde i masz najlepsza wiedze a inni klamia?

            • 9 12

            • tak (3)

              W nieczech taka przeprawe oblugiwalby jeden czlowiek - zatrudniony przez gmine a nas bedzie sztab misiewiczow nadawanych z klucza partyjnego. O apelach smolenskich nad przeprawa nie bede juz wspominal.

              • 16 3

              • Teraz to popusciles... wodze fantazji... (2)

                Niemcy nie tylko obslugiwaliby sztabem osob- wzgledy bezpieczenstwa, ale Niemcy nie pozwoliliby budowac to firmom z zagranicznym kapitalem.

                Bzdury opowiadasz, kolorowa flaga przyslania Tobie rzeczywistosc...

                • 1 10

              • Znowu oszolom bredzi cos o kolorowej fladze...to chyba syndrom jakis musi byc...

                • 6 0

              • Kolorowa flaga biało-czerwona. Za to nad tobą powiewa czarna flaga PiSlamu.

                • 5 0

            • Jakies dowody na te nowe kopalnie? Bo stanowisko rzadu niemiec jest takie ze wegiel odchodzi do lamusa. Wiec prosze o zrodlo informacji,gdzie i kiedy beda otwierane nowe kopalnie.

              • 8 0

            • http://m.dw.com/pl/niemcy-koniec-kopalń-węgla-kamiennego/a-18928978
              Tyle w temacie Twoich klamstw

              • 5 0

    • Pierwszy pisior się obudził :-) (2)

      • 13 12

      • PIS (1)

        To ja robie na Ciebie

        • 9 5

        • Nie chwal się co robisz na swoją starą,to obrzydliwe.

          • 5 0

    • PIS to zdrajcy Polski (2)

      każdy kto rozwala krajobraz, ekologie i lasy to zdrajca kraju

      • 21 14

      • (1)

        i co jeszcze gazwyb ci nakładł do głowy?
        że pis odpowiada również za gradobicie?

        • 10 11

        • Przecież to wszystko wina Tuska. Nie czytasz komunikacji z nowogrodzkiej?

          • 3 0

    • 1. Jaki wpływ ma bezpieczeństwo miałby kanał? Trzymamy jakąś flotę na zalewie czy o co chodzi?

      2. Zależy co rozumiesz przez żeglugę morską, bo polskie porty morskie radzą sobie świetnie i się rozwijają (przynajmniej te największe) - wystarczy popatrzeć, jakie statki zawijają do Gdańska i na statystyki przeładunku.

      Poza tym, jaki cel miałoby mieć robienie z Elbląga portu morskiego? Jak duże statki mogłyby tam zawijać? Na pewno nie typowe kontenerowce, ani tankowce, ani liczące się masowce. Jeżeli Elbląg siłą rzeczy nie będzie w stanie konkurować z Gdańskiem czy Gdynią jeśli chodzi o przeładunek towarów, to na czym ten port ma zarabiać? Z czego będzie utrzymywany kanał i tory wodne (a to nie są małe pieniądze)?

      Cały pomysł wygląda mi trochę tak, że skoro Rosjanie mają kanał łączący Zalew z morzem, to my też koniecznie musimy mieć niezależnie od tego, czy ma to jakikolwiek sens. Idę o zakład, że jeśli Zalew byłby kompletnie odcięty od morza, to nikomu by nie przyszedł do głowy pomysł przekopu. Z drugiej strony jest to też taki kolejny Miś - bez sensu, ale jest się czym pochwalić i na czym na boku zarobić.

      A wplatanie w argumenty jakiegoś "że Niemcy się boją" jest tylko emocjonalną mieszanką megalomanii (bo wątpię, żeby ktokolwiek się tym projektem przejmował) i paranoi (na zasadzie, że wszyscy tylko czekają, żeby nam zaszkodzić) niepopartej żadnym konkretem.

      • 12 0

  • No i dobrze (5)

    Bezpośredniego połączenia z Zalewem Wislanym brakuje

    • 122 63

    • Oj brakuje,brakuje...ale do czego?

      • 22 8

    • Ciekawa koncepcja i widowiskowa przeprawa....będzie super atrakcja turystyczna

      • 2 6

    • brawo jestem za (choć przeciw arogancji pis)to pozwoli rozwinąć region (1)

      Jako ex Elblążanin jestem nieobiektywny ale sentyment pozostał -wydatek to spory ale sporo też kasy wydano na dziwne inwestycje bez sensu np przystanek kolejowy dla intercity dla 5u pasażerow kolegów sw pamieci posła Gosiewskiego w kieleckim a tutaj mnostwo osób i cały region by się rozwinal i zmienił

      • 0 3

      • Akurat Włoszczowa Północ to był strzał w dziesiątkę.

        Stacja bardzo ładnie pracuje i już wkrótce będzie rozbudowana.
        PS Nie jestem za Pisem, po prostu interesuję się branżą kolejową.

        • 0 1

    • No i dobrze

      Mam pytanie -komu brakuje ?

      • 0 0

  • Rozwój Elbląga. Może przestaną do nas przyjeżdżać NE. (17)

    • 107 38

    • No widzisz, czyli są jakieś plusy przekopu.

      • 16 9

    • (7)

      Plusów jest mnóstwo. Na pewno niektórzy tak samo protestowali przy budowie kanału sueskiego i panamskiego, a teraz każdy, kto potrzebuje to korzysta.

      • 17 16

      • (3)

        Jakie mnóstwo plusów? Gigantyczne koszty budowy i utrzymania tego później, a skorzystają na tym nieliczne jachty i nic więcej. Jakie statki będą tam wpływać z Zatoki, skoro mają bliżej port w Gdańsku oferujący znacznie lepsze warunki? To już prościej i z korzyścią dla wszystkich byłoby wybudować osobną linię kolejową z Elbląga do Trójmiasta (żeby nie jeździć przez Malbork i Tczew) i w niecałą godzinę towary z Elbląga byłyby w porcie w Gdańsku.

        • 18 5

        • (2)

          W Elblagu tez jest port przeladunkowy ale oczywiscie jak na razie w porownaniu z Gdanskim bardzo malutki. Gdyby mniejsze kontenerowce mogly wplynac do Elblaga to zaoszczedzono by na transporcie kolowym, nieduzo ale zawsze cos. Gdansk moglby wtedy skupic sie na transporcie po autostradzie a czesc na prawo od 7mki zostaloby na Elblag.

          • 7 10

          • "Gdyby mniejsze kontenerowce mogly wplynac do Elblaga to zaoszczedzono by na transporcie kolowym, nieduzo ale zawsze cos."

            Co by zaoszczędzono? Podejście do Elbląga dłuższe i bardziej problematyczne, z północnego do Elbląga to 40 minut po S7, w dodatku bezproblemowy wyjazd z portu północnego i dostęp do magistrali kolejowej.

            • 15 2

          • Mniejsze kontenerowce...

            Masz w ogóle pojęcie o czym piszesz?
            Popyt, podaż, parametry drogi wodnej, specyfika regionu, itp itd.
            Mnogość czynników które czynią tą inwestycję typowo... polityczną.

            • 6 1

      • ale porównanie - przecież ten kanał połączy najwyżej Elbląg

        więc gdzie tu analogia do Kanału Sueskiego, który ma ogromne znaczenie międzynarodowe.
        My z Elbląga do Rosji nie będziemy pływać, bo bliżej i taniej jest samochodem i koleją.

        • 9 3

      • (1)

        Imbecyl porownuje kansl panamski i sueski do przekopu mierzei wislanej...szok. Na leczenie a potem kupic sobie mape i probowac zrozumiec jaka jest roznica !

        • 7 1

        • Co Ty proponujesz tępocie po dwóch klasach,on weźmie mapę do góry nogami i będzie się na nią patrzył jak szpak w gnat.

          • 5 1

    • (6)

      A co wam czereśniaki z gdańska przeszkadzają Elblążanie w waszym mieście? Macie jakieś kompleks że tak się wywyższacie?

      • 10 3

      • bo trójmiasto to nie Elbląg (3)

        Elbląg - Mazurzy i Krzyżacy

        nie przeszkadzacie
        nauczcie się jeździć i parkować
        a i włączać światła po zmroku

        • 5 4

        • wg4 (2)

          Krzyżacy to Malbork...Elbląg to Mazury????? Ty wiesz gdzie leży ta kraina? :-) musisz ogolić jajka i wrócić to podstawówki. Elbląg jest położony na Pobrzeżu Gdańskim rozciągającym się od Władysławowa poprzez Trójmiasto i Elbląg aż po Tolkmicko. Mazury zaś kmiotku położone są za rzeką Łyną na wschód...czyli za Olsztynem, który jest ponad 100 km od Elbląga.

          • 5 3

          • Wodne Miasto Elbląg

            stolyca woj.pomorskiego na wygnaniu do warmińsko-mazurskiego

            • 2 1

          • a i chyba w elblagu powstal pierwszy polski okre wojenny? za wladyslawa IV?

            • 0 0

      • Zastawiają chodniki (1)

        W życiu nie słyszeli o obowiązku pozostawienia 1,5m dla pieszych.
        Jak u mnie pod blokiem coś blokuje przejście to w 90% NX albo NXX

        • 1 0

        • u mnie identycznie

          po 14 nie wjedziesz na parking między blokami
          bo jedyny wjazd obstawiony
          na chodniku same N
          a na trawie C
          między nimi ledwo sąsiad Tico przejeżdza

          • 1 0

    • Boisz się o swoje miejsce pracy?

      Bo z NE zabierają tobie większe szanse na rozwój? Bo nie rozumiem. Większość ludzi spoza regionu Gdańska jest przyjmowana ze względu na kompetencje. Także Stary bierz się w garść i NE nie będzie Ci przeszkadzać. Nie pozdrawiam

      • 1 0

  • (10)

    Jaka bedzie glebokosc przekopu? Port w Elblagu ma ok 4m wiec moga co najwyzej katamarany rubin tam zawinac. Totalna bzdura za setki milionow...no ale jak napisal jeden oszolom w komentarzu...bedzie atrakcja turystyczna.

    • 106 64

    • sam zrobie port wczesniej

      Nie potrzeba mi Elbląga.

      • 4 3

    • ekspresowke wlasnie buduja (1)

      Najpierw niech poczekaja na zakonczenie ekspresowki z gdansk i wawy, poprawia droge do Kaliningradu i wtedy oszacowac czy to w ogole ma jakis sens. Kto bedzie tym zarzadzal (gmina, panstwot itp) i jakie beda koszty utrzymania tego przekopu - nikt jeszcze nie powiedzial.

      • 10 2

      • Zarządzał?

        Jarek, pierwszy ekomista IV RP

        • 2 0

    • Port Of Elbląg (4)

      ma głębokość 2,5m ... To ciut więcej niż ma Rybackie pobrzeże i mniej niż Marina w Gdańsku.

      • 14 1

      • (3)

        Port to jedno, a podejscie? Nogat, Kanał Jagielloński, rzeka Elbląg... Ktoś może wie, jaka na tej trasie jest minimalna głębokość?

        • 3 0

        • (2)

          Głębokość nie ma wielkiego znaczenia dla transportu ale ma dla jachtingu, wiec pogłębianie będzie konieczne a znam wiele porcików w Europie które są stale pogłębiane z różnych powodów.

          • 0 1

          • "Głębokość nie ma wielkiego znaczenia dla transportu ale ma dla jachtingu"
            Mógłbyś rozwinąć? Ciekawa teza...

            • 2 0

          • Bzdura. Głębokość zanurzenia ma kluczowe znaczenie. Od wielkości jednostki i jej zanurzenia zależy, czy port ją przyjmie, czy ni

            do Elbląga wpływać mogą co najwyżej jakieś barki, ale nie transportowce. Gdańsk przyjmuje nawet i 15 m, Elbląg obsłuży docelowo 5 m (dzis 4).

            • 3 0

    • turystyczna to będzie raczej katastrofa jak się ruszy muły Zalewu... (1)

      to będzie zatrucie plaż na kilka dekad, niestety o tym się mało mówi, jakie są wyniki badań zawartości Zalewu Wiślanego, który obecnie jest naturalnym sarkofagiem dla zanieczyszczeń.

      • 11 4

      • Chyba Sarkozym na jakimś proszku.

        • 0 1

  • (2)

    Myślę, że dam radę to zaprojektować w pojedynkę, bez niczyjej pomocy. Projektowanie to moja pasja i przyjemność. I jeszcze 1,5mln Euro wpadnie do kieszeni.

    • 45 14

    • (1)

      Ja też

      • 3 0

      • Kreska przekop bedzie o tu

        • 3 1

  • Do PIS: To MINA! Dobrze Przemyślcie Ten Przekop Mierzei ! (19)

    Koszt setek milionów, plus koszt corocznego utrzymania Kanału a przy tym i kosztowne, częste pogłębianie!

    Sam Zalew obecnie posiada średnią głębokość...2.5 metra! Jakie statki mają tamtędy pływać? Chyba Jachty, ale kto będzie pchał się nimi do Elbląga ? Nieliczni.

    Są i inne problemy jak np zanieczyszczenie Zalewu w tym bakterie ! Rosjanie nie posiadają oczyszczalni i zrobili śmietnik z Zalewu, teraz Zalew zanieczyści Zatokę Gdańską !

    Proszę byście policzyli koszty, zyski i straty zanim zrobicie przekop, zagranie Rosji na nosie to za mało w tym przypadku panie i panowie.

    I jeszcze jedno, porty Trójmiasta mają taki potencjał, że nigdy nie będzie konieczności budowy przekopu jeśli tylko o to chodzi a jeśli staniemy się Chinami Nr.2 to w Gdańsku jest dużo miejsca na nowe nabrzeża portowe, skolko godno. Z infrastrukturą, torami głębokowodnymi w Gdańsku - mogą wchodzić do Gdańska największe statki! - i z czym jeszcze chcecie.

    Lepiej przyłączcie Elbląg do Pomorskiego bo z Pomorskim / Gdańskiem, Elbląg jest związany od wieków, nie tylko historią, ale połączeniami, odległością, krewnymi, znajomymi itp.

    Obydwa miasta należały do Hanzy.

    Wracając do przekopu, zróbcie niezależne analizy !

    • 167 44

    • (2)

      W koncu ktos pisze prawde...chory poroniony pomysl,ale za to mozna zlapac kilka glosow populistycznego elektoratu.
      Zaglowka pewnie bedzie wozic prezia po wyzwolonym zalewie

      • 25 10

      • Dokładnie tak (1)

        Lepiej za tę kasę wybudować kilka fabryk W Elblągu.

        • 18 10

        • Boze, co za komunizm.

          • 7 9

    • Populizm z tym zanieczyszczeniem Zatoki Gdąńskiej. Przecież i tak przez cieśnienę Piławską jest wymiana wody. (6)

      Więc czemu teraz nie jest Zatoka Gdańska zanieczyszczona?
      Po 2. podaj jakieś analizy i wyniki badań środowiskowych Zalewu Wiślanego, jeśli twierdzisz, że jest zanieczyszczony i są tam jakieś "bakterie"? Jakie? Napisz.

      • 7 18

      • Masz poczytaj,skoro lenistwo nie pozwala Ci wklepac trzech prostych hasel w google:
        http://m.elblag.net/artykuly/zalew-wislany-powaznie-zanieczyszczony-co-jest-teg,17545.htm

        • 12 1

      • WYmiana wody przez przekop i tak będzie kilkaset razy mniejsza niż przez cieśń. piławską - wystarczy porównać szerokość. A jak wziąć pod uwagę jeszcze przegrody, to pewnie dziesiątki tysięcy razy mniejsza.

        • 10 7

      • (2)

        E.Coli

        • 6 2

        • (1)

          Tak, w Twojej Coca Coli

          • 1 3

          • Nie w wodach Zalewu Wislanego

            • 1 0

      • Proszę pomyśleć - gdzie Cieśnina Piławska a gdzie "przekop"?

        Cieśnina Piławska jeśli zanieczyszcza coś komuś to bardziej Obwód Kaliningradzki a nie nas.
        Przekop zniszczy naszą Mierzeje z Krynicą, przy przeważających zachodnich wiatrach wszystko trafia zawsze na wschód.
        Przekop zrobi "przewiew" czyli ruszy wody, które teraz naturalnie stoją i mułami zalęgają na tych bakteriach itp.
        Zalew jest teraz ostoją spokoju dla turystów i zwierząt, nikt sie tam nie kąpie i jest ok.
        Jak to ruszymy to wszystko zniszczymy i to dla kogo? Dla Elbląga?
        Dla kolejnego portu sprowadzającego badziewia z Chin w kontenerach?
        Wyprodukujmy coś własnego!

        • 13 1

    • Zgadzam się z tą analizą (4)

      Jedyny plus jaki widzę to udostępnienie Zalewu dla żeglarzy od strony morza. To niewątpliwy plus, gdyż Zalew i byłby ciekawym celem dla żeglarzy. Dostęp przez Wisłę czy Nogat jest trochę upierdliwy, szczególnie dla żeglarzy spoza Polski, którzy niezbyt lubią pływać po naszych rzekach. Także dla turystyki żeglarskiej - plus. Czy warty tych milionów? Z punktu widzenia ekonomii - nie. Port w Elblągu i jego morskość to mrzonki. Póki co to spełnia rolę portu dla barek z węglem z Kaliningradu i nie sądzę aby ktokolwiek chciał się pchać przez płytki niebezpieczny Zalew do Elbląga mając po drodze łatwe, dostępne i dobrze rozwinięte porty Gdańska i Gdyni. Nie widzę żadnego ekonomicznego uzasadnienia... Eksport towarów również nie wchodzi w grę na wielką skalę. Gdyż do Elbląga nie wpłynie nigdy żaden kontenerowiec czy duży masowiec! Myślę, że to tylko kolejna idea fix PiS, za którą słono zapłacimy....

      • 25 3

      • rty2 (2)

        w tym momencie po zalewie w sezonie pływa może 5 żaglówek, pomyśl dzięki przekopowi jak ruszy turystyka żeglarska nowe mariny, zaplecza, hotele hostele i inne reatauracje, to jest praca i to są podatki to jest kasa i miło popatrzeć na wodę pełną białych żagli, dziś zza granicy muszą prosi,ć ruskich o wizę by tu wpłynąć. Jesteśmy w UE więc bez problemu Skandynawowie będą mogli tu swobodnie popływać a widok z wody zalewy na wysoczyznę jest piękny\

        • 6 13

        • Weź po uwagę ważny fakt,

          że Zalew jest płytki. Ja pływałem kilka lat na Zalewie małym mieczowym jachtem. I nawet tutaj był problem z mieliznami (przynajmniej na początku) i sieciami rybackimi, które nie zawsze są dobrze oznaczone lub zostają zagubione. Dla żeglarza ze Skandynawii, który płynie przez Bałtyk porządnym jachtem balastowym Zalew jest dostępny, i owszem, ale tylko na torach wodnych. W tej chwili przebiega og granicy rosyjskiej po środku Zalewu do Stawy Elbląg i Gdańsk, z odnogami do portów w Pasłęce, Piaskach, Krynicy, Fromborku, Tolkmicku, Kątach Rybackich, Elbląga i do ujścia Nogatu. Pływanie po linii... No cóż jak dla mnie mało interesujące... Porty jachtowe i przystanie już powstały w ramach budowy Pętli Żuławskiej. Obseruję nieco większy ruch turystyczny. Ale tylko nieco... I masz rację, nawet w dobry żeglarski dzień rzadko można spotkać więcej niż kilkanaście łódek... Dlatego wydaje mi się, że ten projekt to wywalanie kasy w błoto, tutaj w muł Zalewowy...

          • 7 0

        • Najpierw zasadnicze pytanie: Czy ta turystyka naprawde ruszy?

          Teraz są warunki i ona ledwo dycha, więc...

          • 6 0

      • plytki i niebezpieczny zalew? te dwa okreslenia to sie tu jednak wykluczaja:)
        bo co falowanie?

        • 1 2

    • Zalew zanieczysci Zatoke? Dobre!

      Ktos tu chyba zapomnial, ze po Zatoce codziennie plywa x statkow, ktore spalaja paliwo, ze na dnie lezy mnostwo poniemieckiego syfu i sama Wisla juz skutecznie zanieczyszcza zatoke.

      Jedno i drugie miejsce jest niezbyt czyste i przekop tego ani nie pogorszy, ani nie polepszy.

      • 8 11

    • Propaganda

      • 4 2

    • Panowie i Panie (1)

      Niedługo Królewiec będzie polski, czyli inwestycja bezzasadna!

      • 2 1

      • i ryga, i lipawa....:)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane