• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście

Michał Sielski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tristar miał zapewnić priorytet komunikacji publicznej, ale jest on włączany dopiero wtedy, gdy opóźnienie sięga ponad 2 minuty. Tristar miał zapewnić priorytet komunikacji publicznej, ale jest on włączany dopiero wtedy, gdy opóźnienie sięga ponad 2 minuty.

- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.



Czy system Tristar jest udaną inwestycją?

To miała być drogowa rewolucja w Trójmieście. Plany były ambitne: skrócenie czasu przejazdu o 5,5 proc. dla transportu indywidualnego i 6,5 proc. dla transportu zbiorowego. Dziś wiemy, że realizacji obietnic nie można zweryfikować - ciągle rośnie liczba samochodów w Trójmieście, nie można więc sensownie porównać danych z różnych lat.

Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.

Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.

Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.

Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej

Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.

Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.

Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.

System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.

- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni. Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.

Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie

Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w Sopocie
Częścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.

Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.

Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.

Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.

Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.

Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.

- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar

Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.

Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.

Cena Tristara


Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.

Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.

Tak działa system Tristar.

Opinie (248) 5 zablokowanych

  • Hehe, pryma aprylis jest 1 kwietnia (11)

    • 315 9

    • (5)

      prosty test niech pojada kazda glowna ulica w godzinach kiedy nie ma korkow z dozwolana predkoscia na kazdym odcinku i zobacza ja to dziala

      • 31 0

      • (3)

        akurat w tych godzinach działa doskonale bo korków nie ma ;)

        a na magnesie ten system nie służy do tworzenia "zielonej fali" w 3mieście to my generalnie prawdziwych korków nie mamy co się stoi w miejscu po 20-30 minut u nas to jako tako idzie powoli ale idzie a są miasta gdzie się permanentnie stoi

        • 5 12

        • Taaa?Niedzielny kierowca wyrazil opinie (2)

          Po co sie wypowiada ktos kto autem nie jezdzi?Sprobuj ok 17 wyjechac od Przerobki do Glownego jak postoisz 35 min.pod Novotelem na odcinku kilkuset metrow to co powiesz?Albo ze stogow zjedz tunelem pod marwa wisla jak sobie na Hallera przed Czerwonym Dworem kolejne 30 minut to zrozumiesz a takich miejsc jest wiecej wiec niech gamonie jezdzacy do kosciola niech zamilkna

          • 16 2

          • Jeździłem tydzień komunikacją miejską. (1)

            Dokładnie tramwajami. Kilkukrotnie tramwaj na al. Zwycięstwa stał na czerwonym przez pieszych za nim wjechał na przystanek.. Tzn. pieszych tam nie było, było pusto. Trzeba było pomyśleć o tym wczesniej. Sristar tu nic nie pomógł

            • 10 0

            • dzisiaj

              gdynia od wielkopolskiej na zwycięztwa trzy bimbaje itrzy przegubyi korek na 30 minut

              • 3 1

      • Czytanie ze zrozumieniem się kłania malkontenci

        Przecież jest wyraźnie napisane nawet pod zdjęciem, że system zaczyna działać dopiero jak zaczynają się opóźnienia powyżej 2 minut. Poza tym trzeba się uderzyć w pierś i przyznać że ludzie nie mają pojęcia jak jeździć aby te korki jak najszybciej rozładowywać... Jazda na zamek, ruszanie spod świateł, czy dojeżdzanie do auta stojącego na światłach nie w tempie ślimaka. Liczba samochodów ciągle się zwiększa i choćby skały sr*ły to dodatkowych pasów w centrum miasta nagle nie dobudują.
        Howgh!

        • 2 1

    • (1)

      Przyspieszyła podwyrzka OC dzięki temu zmniejszyła się liczba kierowców

      • 9 3

      • adam owicz tez ma troche racji

        • 1 3

    • Tristar pomaga ? tak, a świstak siedzi i zawija w te sreberka...

      ;D

      • 17 0

    • z tą różnicą, że my sobie żartujemy dla zabawy

      a urzędasom płacą za to, że nas dymają. Nie rozumiem jak można tak kłamać ludziom w żywe oczy. Przecież to naprawdę trzeba chyba z domu nie wychodzić żeby uwierzyć że wdrożyli jakiś tam system który coś zmienił w ruchu drogowym. Gołym okiem widać że sygnalizacja jest ustawiana na sztywno w zależności od dnia tygodnia i godziny. Teraz może tylko częściej to modyfikują - nawiasem - przeważnie po uwagach na portalu trojmiasto.

      • 10 0

    • Jak lecisz 120 z Gdyni do Sopotu o 5 rano to masz zielona falę.
      Policja w Sopocie wczoraj i dziś o 5 rano mierzyła laserem, przez takie akcje muszę wyjeżdzać 25 minut wcześniej żeby jechać przepisowo, a przepisowo w tym zaranych okolicznościach oznacza stoi chamie na każdym czerwonym.

      • 6 0

  • TriStar=porażka! (9)

    • 265 11

    • Jaki priorytet dla komunikacji miejskiej? Jedzie spóźniony tramwaj o 6 min i tuż przed nim zapala się czerwone na kolejną minutę...

      • 35 1

    • Chyba jesteś z PIS, gdyby nie TRiStaR to byłoby jeszcze gorzej!!! Wy zamiast przeczytać artykuł to wymyślacie tylko, każdy wie żeTristar to sukces POmorza, co widać gołym okiem, tylko Wy nie umiecie jeżdzić.

      • 9 23

    • (2)

      wiecej pozytku byloby gdyby zamontowali sekundniki na swiatlach, byloby tez taniej

      • 25 2

      • dokładnie (1)

        a zamiast czasów odjazdów autobusów na tablicach przystankowych, tańsza i przydatniejsza byłaby usługa rozkładu jazdy z rzeczywistymi czasu odjazdów z dostępem po http. Rozwiązanie sprzed 15 lat z innych cywilizowanych miast w Polsce.

        • 7 0

        • w Gdańsku takie rozwiązanie jest od lat. Dla każdego przystanku, nawet najbardziej peryferyjnego

          wystarczy wejść na stronę ztm

          • 1 5

    • MEGA porażka

      Mega porażka. Lepiej byłoby zamieścić ekrany z odliczaniem czasu.

      • 16 3

    • Mało powiedziane! Tragedia! (2)

      Urzędnicy nie mają pojęcia, co się dzieje na jezdni, Dane brane z kapelusza.

      • 11 0

      • (1)

        to chyba już jest wytłumaczenie dla prokuratora. System okazał się sukcesem, choć nie jesteśmy tego w stanie potwierdzić. te 150 mln zł nie mogło być wydane np. na usprawnienie komunikacji miejskiej, bo nie.
        A teraz cytat ze strony wykonawcy tristar firmy Qumak:
        "Ma na celu poprawienie płynności i bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego w Trójmieście." A tu cytat ze strony Tristar:
        "został stworzony w celu zrewolucjonizowania sposobu poruszania się po trójmiejskiej sieci ulic."
        I co? Udało się?

        • 7 0

        • zakładany cel biznesowy został osiągnięty

          pieniądze trafiły do wszystkich, którzy zgodnie z założeniami mieli na tym zarobić

          • 10 1

  • (6)

    Niech zaczną rozpoznawać 199 bo codziennie spóźniony 10 minut a jeździ co 20...

    • 148 5

    • (3)

      Popieram! Podróż do pracy komunikacją miejską na morenę to dramat!!! Wszystkie za długie trasy autobusowe, jak np. 199, powinno się podzielić na kilka krótszych! W ten sposób opóźnienia by się nie kumulowały.

      • 15 6

      • 199 nie jeżdzi na morenę.

        • 10 3

      • ha ha ty idioto pisowski

        Trolu jeden od kiedy 199 cisnie na Morene lemingu

        • 4 4

      • sam się trolu podziel na kilku krótszych

        nie wiem jakim 199 jeździsz bo chyba innym niż ja. ostatnio na prawdę jest całkiem nieźle na tej linii. no a pasażerów jadących długie odcinki jest na prawdę dużo i żaden podział nie jest potrzebny

        • 0 3

    • To fajnie, że tak regularnie spóźniony. Wychodź z domu 10 min później ;)

      • 11 0

    • One są wszystkie o 10 minut przyspieszone!

      • 6 0

  • Taaa, Sristar ... (27)

    A na Kartuskiej jadąc 50 km/h między Łostowicką a Urzędem Miasta stoi się na każdych światłach - świątek, piątek. I niedziela też. Ekologia że ho, ho. Jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz , ... Absurd w XXI wieku.

    • 306 8

    • zatem kup samochod na prad, albo przestan nas truc i idz pieszo (4)

      Tam zyja ludzie. I akurat Kartuska jest lepsza droga niz byla przed zmianami.

      • 6 65

      • ale tym ludziom lepiej by się żyło, gdyby te samochody co chwilę nie stawały i znów ruszały, tylko płynnie przejeżdżały z prędkością 50 km/h. Tam żeby płynnie przelecieć, to chyba 80 km/h trzeba ciąć.

        • 34 2

      • (1)

        pierw poczytaj jak mocno się zatruwa środowisko budując jeden samochód elektryczny a później się zdziw!

        • 20 1

        • mniej niż jeden spalinowy

          • 0 2

      • LEPIEJ??? Hahah... Masz na myśli chyba Kartuską, ale w Żukowie..?

        • 0 1

    • Tak samo jadąc z centrum do Oliwy - czy to dzień czy noc, czy szybko czy wolno i tak zawsze stoi się na każdym czerwonym.

      • 28 4

    • Ale (2)

      tam nie ma skrzyżowań TRISTARa, zobacz gdzie są kamery na portalu tristar.

      • 8 8

      • (1)

        Ale problem jest. Żeby na jednym ciągu nie móc zrobić "zielonej fali" ... ?

        • 24 1

        • Dla obu kierunków?

          To ustaw światła tak, by zielona fala była dla obu kierunków ruchu. Szczególnie tam, gdzie skrzyżowania (sygnalizacja) jest blisko siebie.

          • 2 7

    • (1)

      Tak samo Al. Havla. Przy 50 km/h postój gwarantowany na każdych światłach. Przy 80-90 już nie :)

      • 31 0

      • Ogólnie na całym górnym tarasie nie ma tristara, ale o tym z komentujących nikt już nie wspomni. A największe problemy są właśnie tam, więc może jednak ten system działa jako tako, bo po dolnym tarasie nie jeździ się tak źle

        • 8 7

    • (1)

      Morska do w Gdyni od strony Rumi to samo.... 50km/h i stoi się na 80% świateł (nawet jak są puste drogi)... Płynna jazda powyżej 80km/h... Gdzie są ekolodzy?

      • 18 0

      • To samo przez wielkopolska...

        • 2 1

    • (1)

      Rakoczego to samo, a najlepsze jest ruszanie z Piecek w stronę Słowackiego i zatrzymywanie samochodów jadących z ostrej górki na czerwonym przy przystanku PKM Brętowo żeby puścić fantomowy autobus :] Ogólnie przejazd przez Morenę to katorga i wieczna czerwona fala o każdej porze dnia

      • 23 1

      • Cała Morena to dzielnica czerwonych świateł

        • 12 0

    • (1)

      kiepski przyklad, tam nie ma tristara...

      • 1 7

      • Ale głupota jest ...

        • 4 0

    • A każde ruszanie i przyśpieszanie

      to zwiększone zużycie paliwa i często chmura dymu... Ekologia pełną gęba ;)

      • 10 0

    • Czerwone po północy (1)

      Mistrzostwem świata jest czerwone światło na skrzyżowaniu Cienista-Sikorskiego około 0:40 . Przyjechałem do Tesco a tu zamknięte.Świeciło na pewno około minuty lub więcej .Gość po naprawie auta na parkingu wyjeżdżając natrafił ..na czerwone. Działo się to w maju tego roku pańskiego.....

      • 10 0

      • Tam jest dramat. Projektujący sygnalizację pozamieniał

        się z k..sem na głowę. Zmiany są takie. Np. Skrecając z Cienistej w Sikorskiego jezeli trafimy na początek czerwonego stoimy 2 minuty. Potem następne skrzyżowanie, aby dojechać do AK, ma znowu 2 minuty czerwonego. Razem 4 minuty. Dlatego wolę przejechać inną drogą. To samo powrót - lewoskręt w Cienistą długie czerwone, a na zielonym mieszczą sie 4 do 5 aut.

        • 6 0

    • to jedź 30 a nie 50, będzie płynnie

      • 1 7

    • Bo nic nie daje, że ty jedziesz 50 km/h, jeśli ci przed tobą jadą szybciej.

      Wydaje mi się, że w takiej sytuacji Tristar działa podobnie jak spowalniające światła na Trakcie Św. Wojciecha na wysokości dzielnicy Św. Wojciech.

      • 0 3

    • (2)

      Jeśli ci zależy na ekologii, korzystaj z autobusów i tramwajow, jednym pojazdem jedzie 100 osób woęc emisja na osobę jest niewielka

      • 3 7

      • Co za marne pitolenie...

        • 4 1

      • Mądralo...

        Obsługuję klientów od Gdyni, przez Osowę, Rebiechowo, Dolny Wrzeszcz po Główne Miasto... Czym mam jeździć, żeby nie spędzić w ruchu więcej niż 1,5h dziennia?

        • 2 0

    • To jak była stara kartuska to lepiej się jechało zamiast polepszyć to zawsze spieprza

      • 3 0

    • Z moich obserwacji wynika że morena bije rekord w idiotycznym ustawieniu świateł

      Sztuczne wstrzymywanie ruchu. Podejrzewam, że służy to "więzieniu" aut na morenie aby w innych miejscach,w tym czasie, statystyki rosły.

      • 5 0

  • No cóż, urzędnicy zamówili ten system, (1)

    więc muszą go teraz chwalić, przecież nie będą krytykować czegoś w czym mają udział. Odmienne zadnie mają kierowcy, choćby autobusów.

    • 259 2

    • Powinno być jak w Holandii, podjeżdżasz do świateł kiedy jest czerwone

      z innego kierunku nic nie jedzie i momentalnie zapala się zielone. Czujniki! Czujniki to przyszłość...

      • 24 2

  • (2)

    Wygranymi są ci, którzy się obłowili na wdrażaniu tego systemu, przecież nie kierowcy :) Tristar mógł przyspieszyć budowę ich nowych domów :D

    • 225 3

    • Kupno miwszkań z oszczędności (1)

      Teściów?

      • 4 0

      • Uderz w stół...

        Wnioskuję z tego, że Ty kradniesz żeby nie pożyczać od krewnych?
        Nie ma i nie będzie społecznego przyzwolenia dla grabieży/marnotrawstwa środków publicznych.

        • 0 3

  • Rewolucja korupcyjna (10)

    Tristiar to taki sama rewolucja jak PKM cyli żadna. Gigantyczne zmarnowane pieniądze. Sprawa dla Prokuratury tak naprawdę.

    • 205 18

    • Nie nie (3)

      Tak tego nie porównujmy. :) PKM ma sens i mimo swoich wad dobrze, że działa. Tristar porównałbym raczej z ECS, tyle że wydawało się, że Tristar do czegoś się jednak przyda, podczas gdy ECS od początku nie miało żadnego sensu. Ostatecznie jedno i drugie należałoby zlikwidować, by nie ponosić bezsensownych kosztów. W Gdańsku udaje się czasem coś z sensem i pożytkiem zbudować. Nie najgorszym przykładem jest Muzeum II WŚ - wiadomo co ma sobą reprezentować, komu i jak służyć, a na dodatek przygotowano w nim unikatową w skali kraju wystawę. Tak więc, jak widać da się całkiem rozsądnie wydać pieniądze podatnika. Tristar i ECS to marnowanie tych pieniędzy.

      • 28 7

      • TRISTAR to bdb wydane pieniądze (2)

        TRISTAR to b.dobrze wydane pieniądze. Piszę to na serio i z pełną odpowiedzialnością. System na głównych arteriach Trójmiasta kosztował 160 mln, z czego 136 było z dotacji UE. Innymi słowy za 24 mln Gdańsk, Gdynia i Sopot zbudowały sobie szkielet systemu który jest przyszłością, i jest wprowadzany we wszystkich cywilizowanych miastach świata.
        To że pojawiają się korki w nowych miejscach jest normalne, gdyż ruch samochodów każdego roku rośnie o kilka procent.
        Gdyby Trojmiasto chciało te 24 mln zł wydać na przebudowę/rozbudowę dróg to starczyłoby ledwie na kilka skrzyżowań. Tak więc te pieniądze to jedne z najlepiej zainwestowanych środków w ostatnich latach.

        • 10 15

        • (1)

          A te 136 mln to skąd? Po to Polska płaci składki do kasy UE, dostosowuje prawo tak aby zrobić dobrze zachodnim koncernom, żeby na koniec móc te marne 136 mln z powrotem odzyskać. Nie ma nic za darmo, zasada prosta i niezmienna w czasie. Tristar to porażka inwestycyjna. Setki kamer i pętli w jezdniach, na których wykorzystanie po prostu nie ma dobrego pomysłu (a tym bardziej programu). Do tego niewykorzystywane tablice zmiennej treści, wiecznie wyłączone punkty informacji pasażerskiej itd... Kto miał zarobić to zarobił i koniec "projektu". Pozostało jedynie kilkanaście stanowisk do przeglądania widoków z kamer.

          • 8 1

          • trafione w punkt

            hitem dla mnie są tablice zmiennej treści, komunikujące o czasie przejazdu - kiedy bym tam nie jechał, zawsze taki sam czas. Cholernie dokładne i dynamiczne, nie ma co. W dodatku jak po drodze coś się stanie (wypadek, korek), to tablice reagują z takim opóźnieniem, że najpierw o korku informuje mnie nawigacja, potem dzwoni babcia z Krakowa żeby zapytać czy nic mi się nie stało, a dopiero kwadrans później widzę, że na tablicy czas przejazdu wydłużył się o 5 min. Automatyzacja pełną gębą. Pewnie nawet nie potrafili napisać parsera, tylko gość, który siedzi na etacie w centrum sterowania tristarem, odświeża sobie w wolnej chwili raporty drogowe i mapę korków i przepisuje te informacje na wyświetlacze.

            • 5 1

    • PKM jest bardzo udana inwestycją, zobaczysz za kilka lat jak się rozbudują okoliczne osiedla. (1)

      • 10 7

      • szkoda tylko, że mają problemy z wożeniem pasażerów

        Przez karygodną obsługą klienta i idealnie nieżyciowe rozkłady jazdy, PKM niestety służy głównie do odkurzania trakcji i mieszania powietrza.

        • 4 0

    • i mieszkań

      • 1 2

    • (2)

      z tristarem się zgadzam, ale PKM to Ty szanuj :D Wreszcie rozsądny dojazd na lotnisko, do Żukowa, Kartuz...

      • 8 5

      • (1)

        Autobusem na lotnisko szybciej dojedziesz.

        • 5 4

        • Zależy skąd :)

          • 3 3

  • (3)

    Papier wszystko przyjmie.

    • 141 1

    • (1)

      i koledzy budynia tez przyjma kazda ilosc pieniedzy

      • 13 1

      • Budyń każdą ilość mieszkań.

        • 9 0

    • Tak samo jak internet

      Głupie komentarze też przyjmie.

      • 3 4

  • (2)

    tak jak cholera zwłaszcza na Morskiej w Gdyni

    • 120 3

    • I na Hucisku w Gdańsku gdzie w korku stoisz zawsze!!!

      • 7 0

    • Racja. To jest horror. Co kilkadziesiąt metrów światła, często"na żądanie" Od Wiejskiej do Kartuskiej 4 przejścia ze światłami bez zadnej logiki i gigantyczne korki w okolicach krzyżówki Morska-Kartuska. Jest sie czym chwalic?

      • 0 0

  • (1)

    komu ten kit

    • 147 5

    • tym co wzięli te 160 baniek to pewnie pomaga
      tym co jeżdżą pewnie już nie

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane