• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku łatwiej zgłosisz miejskie problemy

Krzysztof Koprowski, Michał Brancewicz
11 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Centrum Kontaktu z Mieszkańcami ma pomóc gdańszczanom szybko dotrzeć z ich problemami do odpowiedniego urzędnika. Centrum Kontaktu z Mieszkańcami ma pomóc gdańszczanom szybko dotrzeć z ich problemami do odpowiedniego urzędnika.

Gdańsk chce stworzyć sprawny i łatwy w użytku system kontaktu mieszkańców z miejskimi urzędami. Przez internet i telefon będzie można uzyskać wszelkie informacje lub przekazać zgłoszenie dotyczące niemal każdej awarii. Obsługą systemu, który ma wystartować w 2018 r. zajmie się ponad 20-osobowy zespół.



Czy kontaktowałeś(aś) się kiedyś z urzędnikami przez internet?

Dzisiaj, gdy ktoś chce zgłosić, że na drodze leży martwe zwierzę, dzwoni najczęściej do Straży Miejskiej, chociaż zajmuje się tym przede wszystkim ZDiZ. Często nie wiadomo też, komu należy dać znać, jeśli chce się poinformować o awarii tramwaju lub pociągu. Nie każdy z nas też pamięta, jakie zdjęcie jest potrzebne do wyrobienia prawa jazdy lub paszportu.

Numer 115

Za dwa lata na te i inne pytania oraz zgłoszenia zareaguje dyżurujący pracownik Gdańskiego Centrum Kontaktu z Mieszkańcami. W założeniu GCKM ma być jednym punktem kontaktu dla wszystkich obywateli: mieszkańców, przedsiębiorców, studentów czy wreszcie turystów, tak aby nie musieli się martwić czy sprawa, którą zgłaszają, podlega kompetencji tej czy innej instytucji.

Centrum ma funkcjonować przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Kontaktować się z nim będzie można przez internet (strona internetowa, e-mail, czat, portale społecznościowe) oraz telefon.

- Chcemy iść w kierunku krótkiego numeru, który łatwo zapamiętać. W Unii Europejskiej jest to nr 115 dedykowany do kontaktów między obywatelem a administracją, ale w Polsce się to na razie nie usankcjonowało. Liczymy, że w przyszłości ten numer pozwoli odciążyć numer alarmowy 112 i straży miejskiej 986 - mówi Tomasz Filipowicz, kierownik projektu Gdańskiego Centrum Kontaktu z Mieszkańcami.
Po wybraniu kanału kontaktu uzyskamy od konsultantów niezbędne informacje dotyczące procedur urzędniczych i czasu ich realizacji, wiadomości na temat bieżących wydarzeń i imprez, utrudnień w ruchu drogowym oraz komunikacji miejskiej. Możliwe będzie także zgłaszanie zdarzeń wymagających podjęcia interwencji ze strony miejskich służb, np. naprawy niedziałającej sygnalizacji.

Odpowiedzą na każde pytanie

Konsultanci w swojej pracy mają także posiłkować się stronami internetowymi Urzędu Miejskiego i jednostek miejskich, Mapą Porządku, a także zewnętrznymi źródłami informacji, takimi jak wyszukiwarki połączeń komunikacji, a nawet portalem Trojmiasto.pl. Dlatego będzie można się do nich zwracać ze sprawami wykraczającymi poza kompetencje miejskich urzędników.

- Każde zgłoszenie dotyczące życia miasta będzie rejestrowane w jednym miejscu i otrzyma numer zlecenia. W dowolnym momencie będzie można sprawdzić stan jego realizacji. Chcemy, aby dużą część odpowiedzi na nurtujące obywateli pytania można było znaleźć na samoobsługowym portalu - wyjaśnia Tomasz Filipowicz. - Bezpośrednią obsługą zgłoszeń i zapytań zajmie się ponad 20 osób, z czego najwięcej - bo ok. 15 os. - będzie pracowało w godzinach szczytu, czyli między godz. 10 a 15.
Ponad połowę zespołu stanowić będą dotychczasowi urzędnicy oraz pracownicy jednostek miejskich, którzy obecnie obsługują różne rozproszone miejskie infolinie (np. informacja urzędu miejskiego, dyżurny inżynier miasta, bieżąca sytuacja komunikacyjna). Pozostałą część będą stanowiły osoby nowo zatrudnione przez Urząd Miejski.

Mniejsze kolejki w urzędzie

- Gdańskie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami pozwoli pozostałym urzędnikom poświęcić więcej czasu na pracę merytoryczną, bądź obsługę bezpośrednią klientów. To przełoży się na mniejsze kolejki, szybszy czas obsługi oraz skróci czas oczekiwania na decyzje administracyjne - dodaje Filipowicz.
Obecnie cały projekt jest na etapie dialogu technicznego z firmami, które doradzą, w jaki sposób wdrożyć cały system i jaki będzie jego szacunkowy koszt. Na tej podstawie przygotowana zostanie dokumentacja przetargowa, a sam przetarg zostanie ogłoszony jesienią.

System ma być stopniowo wdrażany od przyszłego roku, zaś uruchomienie dla mieszkańców planuje się na wiosnę 2018 r.

Opinie (89)

  • Co z tego, że zgłoszisz skoro nie będzie komu naprawić? (9)

    • 88 9

    • kontakt z mieszkańcami ... ale się uśmiałem ...

      • 16 2

    • (1)

      W Gdyni takie dziury malują nam białą farbą i to się nazywa rozwój miasta. Ulica 10 lutego to już strefa prestiżu.

      • 8 1

      • No cóż, władze Gdyni mają od lat mieszkańców w 4 literach.
        Im bardzie w 4 literach mają mieszkańców tym większe mają poparcie dziwny mechanizm, mieszka tu 10-15% normalnych ludzi a reszta ma chyba syndrom sztokholmski lub coś gorszego...

        • 5 0

    • Zgłosiłem, naprawiono (2)

      Dwa tygodnie temu zgłaszałem dziurę w jezdni na osiedlu. Dziura w przeciągu tygodnia została załatana.

      • 3 2

      • czy ktos pomyslal jaka jest przyczyna tych dziur w jezdni ? (1)

        bo samo latanie to bezmyslnosc skoro nikt nie wyciagnie wnioskow odnosnie przyczyn tworzenia sie dziur . Dziura w jezdni to tylko efekt koncowy lecz nie przyczyna .

        • 5 2

        • Nie szukaj dziury w całym. Naprawić i po temacie

          • 5 0

    • Jak juz uruchomia to centrum to będzie

      mozna zgłosić fatalny stan parkingu przy Oddziale na Partyzantów? Rozumiem, że bez sygnału od mieszkańców nikt z urzędników nie widzi jak to wygląda?

      • 5 2

    • Oliwaxit

      Jak w tytule i referendum

      • 1 0

    • 38 % uusnięto

      na 654 zgloszonych 254 zamknieto....

      • 1 0

  • czy to się łączy z zatrudnieniem urzędników? (3)

    Czy ogłoszenia o pracę w urzędzie znajdę w internecie czy tak jak u nas w Gdyni, cąły czas przybywa pracowników w magistracie a jeszcze nigdy nie widziałąm ogłoszeń o pracę:(.

    • 57 4

    • Jak to mawiał ból Komorowski....

      pracę dostanie wnuczek siostry ze strony babki szwagra teścia syn.

      • 16 2

    • Ale u nas w Gda

      • 1 1

    • Może zbyt szybko miotasz się po stronach i klawiaturze.

      Patrz jak piszesz ą zamiast a.

      • 0 1

  • W Gdyni to można sobie zgłaszać np.straży miejskiej, przyjadą po tygodniu (2)

    Przydałoby się coś takiego tu, ale władza myśli, że ma monopol na "obywatelskość"

    • 24 4

    • W Gdyni Straż pilnuje lotniska i terenu gdzie powstanie kosmodrom.

      • 5 1

    • W Warszawie jest numer 19115 i wszystko można zgłosić.

      Można także zgłosić sprawę przez Internet np. wysyłając zdjęcie. Można monitorować postęp w załatwianiu zgłoszenia...w Gdyni nie da się i nigdy takiego systemu nie będzie.

      • 5 0

  • w Gdyni problemy mozna zgłaszac na molo meldujac koniowi :) (2)

    bo pseudowładza i tak nie slucha mieszkancow mowiac ze jest cudownie ;)

    • 31 3

    • (1)

      Czy koń jest zatrudniony na umowe o prace, czy "smieciówka"?

      • 8 0

      • wszyscy w urzędzie miasta są zatrudnieni na specjalnych umowach o pracę, mają lepiej niż górnicy.

        Nawet koń osobisty asystet doktora kosmonauty.

        • 8 0

  • Nieglupi pomysl. Pewnoe noe raz beda moeli telefon a pizze mi pan/i zamowi?

    • 16 3

  • Przez całą dobę siedem dni w tygodniu? No, szacun.

    • 25 1

  • ile już urzędasów pracuje w gdańskim urzędzie i spółkach powiązanych z miastem ? (5)

    10 000? 20 000?

    • 33 10

    • ze spółeczkami obstawiam 30 000 (2)

      • 8 4

      • (1)

        Nie trzeba obstawiać. Jak jesteś zainteresowany to sprawdź.

        • 6 2

        • Nie strosz się tak z rana...

          • 4 2

    • w urzędzie miasta Gdańsk 1200 osób a u nas w Gdyni 1000 urzędasów. (1)

      Gdańsk liczba ludności 460000 realnie ponad pół miliona
      Gdynia 240000 i cały czas spada.
      nadal narzekasz na wasz urząd???

      • 6 3

      • jest nawet jakiś ogólnopolski ranking na wspolnota.org.pl z którego wynika, że mieszkańców Gdyni utrzymanie

        jednego urzędasa kosztuje dużo więcej niż w Gdańsku

        • 3 0

  • Śmiech na sali i love Brexit... (2)

    niedługo w Gdańsk ich urzędach Panie sprzątające będą miały asystentki i stażystki..

    • 26 6

    • uwaga troll z urzędu miasta Gdynia nijaki szpilek atakuje. (1)

      • 4 3

      • Chciałbys..?

        • 0 4

  • Kolejny twor za pieniadz podatnika zeby pani Basia sluchala gdzie jest dziura w drodze .

    Pomysly urzednikow maja od 50 lat jeden cel ...chec istnienia za pieniadz podatnika oraz rozrost juz przerosnietej biurokracji . ...Za rok oczywiscie bedzie zeszyt pelen ze kota ktos przejechal , ze jest dziura w ulicy , ze sasiad zone bije i narusza mir wspanialych mieszkancow itd itd ......a pani Basia bedzie zapisywac , zapisywac i powstanie kilka tomow pamietnika jak to ilosc dziur w drodze i kotow nam sie zwiekszyla . Potem utworzony zostanie oddzial analiz aby te koty policzyc i spotkac sie z mieszkancami aby wysluchac czy faktycznie jest problem bicia zony ktorej to odglosy slysza sasiedzi na balkonach a kulminacja bedzie budowa pomnika zasluzonego urzednika )..

    • 36 5

  • Denerwuje Cię dziura w drodze? Dzwoń na 112 !!! (6)

    Zostaniesz przekierowany do Inżyniera Dyżurnego Miasta, zgłaszasz problem - czyli dziurę, podajesz ulice i numer posesji i w ciągu 1-3 dni dziura znika Sprawdzone, myślę że gdyby każdy o tym wiedział, i korzystał z możliwości zgłaszania problem zniszczonych nawierzchni szybko by się rozwiązał.

    Do Straży Miejskiej nie ma po co dzwonić, bo oni nigdy się przecież niczym nie zajmują, od tego jest policja, straż pożarna i ZDIZ.

    Pamiętaj - widzisz dziurę w jezdni dzwonisz pod 112 i prosisz o przekierowanie do Inżyniera Miasta.

    • 23 6

    • po co, skoro można od razu do Inzyniera Miasta w ZDiZ? (1)

      tel. na www po prawej stronie

      • 12 1

      • dokładnie tak !

        ja mam ten numer pod ręka, w telefonie; jest też m.in. na naklejkach na wielu słupkach sygnalizacji świetlnej

        • 2 1

    • w drogach powinny byc same dziury to wtedy gladka nawierzchnia bylaby czyms nienormalnym )

      musimy tak zrobic zeby byly miliardy dziur w drodze jako normalnosc i wtedy ludzie beda dzwonic ze gdzies jest cala nawierzchnia i aby przybyl pracownik i wytlukl dziury zeby bylo normanie . Taka mam teze )

      • 5 1

    • dzwonić na 112 w sprawie dziury !!!!!

      to się popisałeś

      • 6 1

    • właśnie nie

      112 to linia emergency chodzi o to aby jej nie blokować .
      115 to information i tu należy dzwonić z pytaniami i zgłoszeniami z miasta. a nie jak dziś: rejestracja samochodu inny numer,paszporty inny 500+ jeszcze inny wreszcie jakiś pomysł na skumulowanie wszystkiego w jednym miejscu

      • 6 1

    • a potem przez takich mundrych nie mozna się dodzwonić jak jest wypadek to jest linia ktora ma ratować życie a nie centrala telefonicza!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane