- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (53 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (58 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (269 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (195 opinii)
- 5 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (255 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (147 opinii)
W Gdańsku powstanie białoruski port
W mieście odbyły się rozmowy, dotyczące utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańskim. Utworzenie w Gdańsku białoruskiego "przyczółka" istotnie zwiększy przeładunki portu i przyniesie miastu tak potrzebne nowe miejsca pracy.
Jak twierdzą władze gdańskiego portu, jest o co walczyć, gdyż Białoruś jest największym europejskim krajem pozbawionym dostępu do morza, a jej gospodarka wbrew pozorom ma się całkiem nieźle. - Białoruś przeładowuje w zagranicznych portach morskich aż 15 milionów ton ładunków. Gdyby udało nam się przejąć choćby część tego obrotu, a mamy do tego warunki, byłaby to dla portu bardzo dobra wiadomość - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu Gdańsk.
Regionalne Białorusko-Pomorskie Forum Gospodarcze odbyło się na Pomorzu już po raz trzeci i zgromadziło czołowych polityków i biznesmenów z naszego regionu. W Forum wzięli udział m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski, wicewojewoda pomorski Michał Owczarczak, konsul generalny Republiki Białoruskiej w Gdańsku Rusłan Jesin, wicegubernator obwodu mohylewskiego Wiktor Niekraszewicz oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Janusz Baran.
W Forum uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA z prezesem Zarządu Ryszardem Strzyżewiczem. I to właśnie oferta Portu, który zaproponował Białorusinom utworzenie swoich "autonomicznych" terminali i centrum logistycznego w atrakcyjnym miejscu w pobliżu terminalu DCT, spotkała się wśród białoruskich gości z największym zainteresowaniem.
Jak twierdzi rzecznik Portu, aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek. Tylko w takim wypadku gdańska oferta może być konkurencyjna wobec oferty portów Litwy i Łotwy, z których Białorusini obecnie korzystają.
- Sprzedać tych terenów nie możemy, gdyż zabrania nam tego ustawa o portach morskich. Istnieje natomiast możliwość długoterminowej dzierżawy lub utworzenia polsko-białoruskiej spółki, która będzie zarządzać Białoruskim Centrum Towarowo-Logistycznym i zarabiać na operacjach transportowych i logistycznych. Teren jest niezwykle atrakcyjny, gdyż w sąsiedztwie mają powstać nowe szlaki komunikacyjne, w tym Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa - mówi Janusz Kasprowicz.
Jak dodaje rzecznik gdańskiego portu, w przyszłym białoruskim kompleksie portowym mają być przeładowywane przede wszystkim kontenery, dowożone z/na Białoruś koleją. - Perspektywy są wysokie, tym bardziej, że teraz w kontenerach wozi się praktycznie wszystko - nawet towary masowe, zapakowane w worki - tłumaczy Kasprowicz.
Spośród grup towarowych, które Białoruś eksportuje drogą morską, można wymienić m. in. nawozy sztuczne (kombinat w Salihorsku jest jednym z większych na świecie), autobusy, traktory, drewno, żywność oraz paliwa i produkty ropopochodne, przetworzone w białoruskich rafineriach (w Nowapołacku i Mozyrze).
Bardzo perspektywiczny jest również eksport towarów wyprodukowanych w specjalnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu, skomunikowanych z Gdańskiem linią kolejową polskiej szerokości. W strefach tych zainwestowało już wiele zachodnich przedsiębiorstw w celu obniżki kosztów produkcji, a wśród inwestorów nie brakuje też firm z Pomorza.
Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy - marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy.
Natomiast w pokonaniu problemu różnej szerokości torów pomóc ma system SUW-2000, funkcjonujący już z powodzeniem na granicy z Ukrainą. - Osobiście uważam, że należy ten wynalazek wdrożyć również na granicy polsko-białoruskiej. Bez tego, a także bez inwestycji w poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej, gdańskie przedsięwzięcie może się nie udać, gdyż mamy wielu konkurentów nie tylko w portach bałtyckich, ale również nad Morzem Czarnym. Czeka nas wiele pracy, ale wszystko jest do zrobienia - komentuje Kazimierz Zdunowski, Dyrektor Generalny Polsko-Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Warszawie.
Opinie (93) 3 zablokowane
-
2009-10-26 07:05
jak zawsze chcieli dobrze a wyszło źle !!! (2)
zamiast przyczółka białoruskiej gospodarki powstanie przyczółek białoruskiej mafii
- 29 57
-
2009-10-26 08:36
(1)
To właśnie typowy Polaczek zrzęda kup sobie leki antyderpesyjne w końcu idzie jesień...
- 20 7
-
2009-10-26 15:55
nie tu upatruję problem, niech zrzędzi ale z sensem a tymczasem on palnął aby palnąć
... problematyczne jest to czy przebijemy się z naszą ofertą z tak marną infrastrukturą drogowo-kolejową a on jakąś mafię wymyślił co wydaje się być bzdurne...
- 0 1
-
2009-10-26 07:09
Białoruś otwiera się na Eurpę, to szansa dla jej mieszkańców na lepsze życie
przy okazji my tez skorzystamy.
:)- 81 11
-
2009-10-26 07:19
Marionetki Rosji (9)
Nie mogą handlować przez porty swoich panów?
- 24 57
-
2009-10-26 12:50
-_-' (4)
Serio pytam. Zamiast handlować przez Królewiec chcą handlować przez Gdańsk. Czemu?
- 2 3
-
2009-10-26 12:59
bo mamy cieplejsze morze
- 5 2
-
2009-10-26 13:38
O to właśnie chodzi (1)
Żeby się ze smyczy zerwać. Dlatego powinniśmy to popierać. W naszym własnym interesie.
- 4 3
-
2009-10-26 16:02
już prędzej się połączą w jedno niż się zerwą...
- 2 0
-
2009-10-26 21:46
To jest właśnie ciekawe, że Białoruś nie korzystała i nie korzysta z portów rosyjskich ani bałtyckich, ani czarnomorskich. Na Bałtyku korzysta z Kłajpedy i Rygi, na Morzu Czarnym - z Odessy i Konstancy, a nie np. Noworosyjska.
- 0 0
-
2009-10-26 14:28
Są mniejszą marionetką Rosji niż Polska brukseli. My tańczymy jak nam zagra
Bruksela, czy o uznanie kosowa czy głupoty z CO2, a Białoruś nie ma żadnego problemu aby nie zgodzić się na jakiś pomysł Rosji. Więc pochyl czoło parobku bo ty z kraju posłusznych zginających karki mówisz o Białorusinach których przemysł Rośnie i nie ulegają naciskom ani Rosji ani UE.
- 7 1
-
2009-10-26 14:35
Białoruś ma 700km autostrad, ile ma Polska? hahahahahah (2)
Przejechanie całej Białorusi od Brześcia do Smoleńska w Rosji - 680km, zajmuje jakieś 6 godzin :) ile w Polsce zajmuje jazda z Gdańska do Przemyśla ? hahahaha Polaczki, butne zacofane murzyny które myślą że reszta świata mieszka jak oni w szałasach, zadłużeni po uszy, z jedną z najmniej wolnych gospodarczo gospodarek na świecie ( 110 miejsce na 140 krajów ) i wy macie czelność powiedzieć złe słowo o kimkolwiek ? Uczyć chcecie mądrzejszych od was. Burdel macie w Polsce niesamowity, zdewastowane miasta, gospodarkę, drogi jak w Rumunii albo Mołdawii no i Ukrainie ( ale oni mają chociaż autostradę która leci Moskwa - Krym). i wy pouczacie innych hahaha
- 5 3
-
2009-10-26 15:24
PL (1)
881km autostrad,
340km ekspresowych 2x2,
dodatkowo aktualnie w budowie:
330km A
238km S- 2 0
-
2009-10-26 22:29
No to prawda
tylko że Polska jest o polowe większa od Białorusi ;]
- 1 0
-
2009-10-26 07:23
port dla bialorusi
polityka,polityką ale jezeli mozna na tym zarobić to jestem za
- 66 4
-
2009-10-26 07:40
z ruskami i podobna swołocza nieczesto wychodzi sie dobrze na umowach (2)
prawda taka jest
- 14 37
-
2009-10-26 12:31
zas z takim polaczkiem jak ty napewno nie wyjdzie sie dobrze
- 3 4
-
2009-10-26 14:39
widzisz i dlatego jesteś bidakiem a nie bogaczem jak Niemcy i Rosjanie czy Francuzi i Rosjanie którzy ze sobą handlują
A jak ktoś jest głupi to się zwykłej umowy handlowej boi, daje głowe sobie uciąć że jesteś pracownikiem najemnym a nie przedsiębiorcą. Bo handel z Rosjanami jest najlepszy, gdyż w odróżnieniu od Polaków płacą terminowo i nie ma z nimi problemów.
- 2 1
-
2009-10-26 07:54
No piękna sprawa...
A potem te towary pomkną pięknymi autostradami z gdańskiego portu wprost do Białoruskiej granicy.
A jeśli, nie daj boże, na autostradzie będzie wypadek i nie będzie przejezdna, to żaden kłopot. TIRy wrzuci się na kolej i pociągiem do Białoruskiej granicy.
No piękna sprawa...- 16 5
-
2009-10-26 07:58
duzo nazwisk (2)
alle zadnych konkretów. tylko plany, plany, plany
- 25 3
-
2009-10-26 13:00
(1)
lepiej planować niż nic nie robić...
- 2 2
-
2009-10-27 08:35
tak planujecie...jak utrzymac sie na stolkach
- 0 0
-
2009-10-26 08:05
Juz widze (3)
Jak bialoruskie tiry ugniataja nam nowy asfalcik.dopiero bedzie lipa jak do portu wiada tiry z bialorusi naszych jest juz za duzo :-(
- 16 5
-
2009-10-26 08:23
i tu się mylisz (2)
Białoruś am jeszcze gorsze drogi, dlatego tez restrykcje wagowe są ostrzejsze o ile się nie mylę 21TOn to jest max co wpuszczą do Białorusi.
- 1 2
-
2009-10-26 09:31
(1)
Kontenery wozi się przede wszystkim koleją, zwłaszcza na takie odległości
- 1 1
-
2009-10-27 20:15
Tak się składa że Białoruś ma o wiele lepsze drogi od naszych ;)
- 0 0
-
2009-10-26 08:06
Port dla portowców.
- 13 5
-
2009-10-26 08:21
a którą drogą będą jeździć TIRy ? (3)
na Warszawę ?
- 22 0
-
2009-10-26 10:44
przez Białoruś
to chyba proste?
- 3 0
-
2009-10-26 15:26
Do Brześcia przez Warszawę (1)
- 0 0
-
2009-10-26 21:48
A do Grodna przez Mazury
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.