• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstanie białoruski port

Kuba Łoginow
26 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdański Port ma ambicje stać się atrakcyjnym miejscem przeładunkowym dla białoruskiej gospodarki. Gdański Port ma ambicje stać się atrakcyjnym miejscem przeładunkowym dla białoruskiej gospodarki.

W mieście odbyły się rozmowy, dotyczące utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańskim. Utworzenie w Gdańsku białoruskiego "przyczółka" istotnie zwiększy przeładunki portu i przyniesie miastu tak potrzebne nowe miejsca pracy.



Jak twierdzą władze gdańskiego portu, jest o co walczyć, gdyż Białoruś jest największym europejskim krajem pozbawionym dostępu do morza, a jej gospodarka wbrew pozorom ma się całkiem nieźle. - Białoruś przeładowuje w zagranicznych portach morskich aż 15 milionów ton ładunków. Gdyby udało nam się przejąć choćby część tego obrotu, a mamy do tego warunki, byłaby to dla portu bardzo dobra wiadomość - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu Gdańsk.

Regionalne Białorusko-Pomorskie Forum Gospodarcze odbyło się na Pomorzu już po raz trzeci i zgromadziło czołowych polityków i biznesmenów z naszego regionu. W Forum wzięli udział m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski, wicewojewoda pomorski Michał Owczarczak, konsul generalny Republiki Białoruskiej w Gdańsku Rusłan Jesin, wicegubernator obwodu mohylewskiego Wiktor Niekraszewicz oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Janusz Baran.

W Forum uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA z prezesem Zarządu Ryszardem Strzyżewiczem. I to właśnie oferta Portu, który zaproponował Białorusinom utworzenie swoich "autonomicznych" terminali i centrum logistycznego w atrakcyjnym miejscu w pobliżu terminalu DCT, spotkała się wśród białoruskich gości z największym zainteresowaniem.

Jak twierdzi rzecznik Portu, aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek. Tylko w takim wypadku gdańska oferta może być konkurencyjna wobec oferty portów Litwy i Łotwy, z których Białorusini obecnie korzystają.

- Sprzedać tych terenów nie możemy, gdyż zabrania nam tego ustawa o portach morskich. Istnieje natomiast możliwość długoterminowej dzierżawy lub utworzenia polsko-białoruskiej spółki, która będzie zarządzać Białoruskim Centrum Towarowo-Logistycznym i zarabiać na operacjach transportowych i logistycznych. Teren jest niezwykle atrakcyjny, gdyż w sąsiedztwie mają powstać nowe szlaki komunikacyjne, w tym Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa - mówi Janusz Kasprowicz.

Jak dodaje rzecznik gdańskiego portu, w przyszłym białoruskim kompleksie portowym mają być przeładowywane przede wszystkim kontenery, dowożone z/na Białoruś koleją. - Perspektywy są wysokie, tym bardziej, że teraz w kontenerach wozi się praktycznie wszystko - nawet towary masowe, zapakowane w worki - tłumaczy Kasprowicz.

Spośród grup towarowych, które Białoruś eksportuje drogą morską, można wymienić m. in. nawozy sztuczne (kombinat w Salihorsku jest jednym z większych na świecie), autobusy, traktory, drewno, żywność oraz paliwa i produkty ropopochodne, przetworzone w białoruskich rafineriach (w Nowapołacku i Mozyrze).

Bardzo perspektywiczny jest również eksport towarów wyprodukowanych w specjalnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu, skomunikowanych z Gdańskiem linią kolejową polskiej szerokości. W strefach tych zainwestowało już wiele zachodnich przedsiębiorstw w celu obniżki kosztów produkcji, a wśród inwestorów nie brakuje też firm z Pomorza.

Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy - marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy.

Natomiast w pokonaniu problemu różnej szerokości torów pomóc ma system SUW-2000, funkcjonujący już z powodzeniem na granicy z Ukrainą. - Osobiście uważam, że należy ten wynalazek wdrożyć również na granicy polsko-białoruskiej. Bez tego, a także bez inwestycji w poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej, gdańskie przedsięwzięcie może się nie udać, gdyż mamy wielu konkurentów nie tylko w portach bałtyckich, ale również nad Morzem Czarnym. Czeka nas wiele pracy, ale wszystko jest do zrobienia - komentuje Kazimierz Zdunowski, Dyrektor Generalny Polsko-Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Warszawie.

Opinie (93) 3 zablokowane

  • jak zawsze chcieli dobrze a wyszło źle !!! (2)

    zamiast przyczółka białoruskiej gospodarki powstanie przyczółek białoruskiej mafii

    • 29 57

    • (1)

      To właśnie typowy Polaczek zrzęda kup sobie leki antyderpesyjne w końcu idzie jesień...

      • 20 7

      • nie tu upatruję problem, niech zrzędzi ale z sensem a tymczasem on palnął aby palnąć

        ... problematyczne jest to czy przebijemy się z naszą ofertą z tak marną infrastrukturą drogowo-kolejową a on jakąś mafię wymyślił co wydaje się być bzdurne...

        • 0 1

  • Białoruś otwiera się na Eurpę, to szansa dla jej mieszkańców na lepsze życie

    przy okazji my tez skorzystamy.
    :)

    • 81 11

  • Marionetki Rosji (9)

    Nie mogą handlować przez porty swoich panów?

    • 24 57

    • -_-' (4)

      Serio pytam. Zamiast handlować przez Królewiec chcą handlować przez Gdańsk. Czemu?

      • 2 3

      • bo mamy cieplejsze morze

        • 5 2

      • O to właśnie chodzi (1)

        Żeby się ze smyczy zerwać. Dlatego powinniśmy to popierać. W naszym własnym interesie.

        • 4 3

        • już prędzej się połączą w jedno niż się zerwą...

          • 2 0

      • To jest właśnie ciekawe, że Białoruś nie korzystała i nie korzysta z portów rosyjskich ani bałtyckich, ani czarnomorskich. Na Bałtyku korzysta z Kłajpedy i Rygi, na Morzu Czarnym - z Odessy i Konstancy, a nie np. Noworosyjska.

        • 0 0

    • Są mniejszą marionetką Rosji niż Polska brukseli. My tańczymy jak nam zagra

      Bruksela, czy o uznanie kosowa czy głupoty z CO2, a Białoruś nie ma żadnego problemu aby nie zgodzić się na jakiś pomysł Rosji. Więc pochyl czoło parobku bo ty z kraju posłusznych zginających karki mówisz o Białorusinach których przemysł Rośnie i nie ulegają naciskom ani Rosji ani UE.

      • 7 1

    • Białoruś ma 700km autostrad, ile ma Polska? hahahahahah (2)

      Przejechanie całej Białorusi od Brześcia do Smoleńska w Rosji - 680km, zajmuje jakieś 6 godzin :) ile w Polsce zajmuje jazda z Gdańska do Przemyśla ? hahahaha Polaczki, butne zacofane murzyny które myślą że reszta świata mieszka jak oni w szałasach, zadłużeni po uszy, z jedną z najmniej wolnych gospodarczo gospodarek na świecie ( 110 miejsce na 140 krajów ) i wy macie czelność powiedzieć złe słowo o kimkolwiek ? Uczyć chcecie mądrzejszych od was. Burdel macie w Polsce niesamowity, zdewastowane miasta, gospodarkę, drogi jak w Rumunii albo Mołdawii no i Ukrainie ( ale oni mają chociaż autostradę która leci Moskwa - Krym). i wy pouczacie innych hahaha

      • 5 3

      • PL (1)

        881km autostrad,
        340km ekspresowych 2x2,

        dodatkowo aktualnie w budowie:
        330km A
        238km S

        • 2 0

        • No to prawda

          tylko że Polska jest o polowe większa od Białorusi ;]

          • 1 0

  • port dla bialorusi

    polityka,polityką ale jezeli mozna na tym zarobić to jestem za

    • 66 4

  • z ruskami i podobna swołocza nieczesto wychodzi sie dobrze na umowach (2)

    prawda taka jest

    • 14 37

    • zas z takim polaczkiem jak ty napewno nie wyjdzie sie dobrze

      • 3 4

    • widzisz i dlatego jesteś bidakiem a nie bogaczem jak Niemcy i Rosjanie czy Francuzi i Rosjanie którzy ze sobą handlują

      A jak ktoś jest głupi to się zwykłej umowy handlowej boi, daje głowe sobie uciąć że jesteś pracownikiem najemnym a nie przedsiębiorcą. Bo handel z Rosjanami jest najlepszy, gdyż w odróżnieniu od Polaków płacą terminowo i nie ma z nimi problemów.

      • 2 1

  • No piękna sprawa...

    A potem te towary pomkną pięknymi autostradami z gdańskiego portu wprost do Białoruskiej granicy.
    A jeśli, nie daj boże, na autostradzie będzie wypadek i nie będzie przejezdna, to żaden kłopot. TIRy wrzuci się na kolej i pociągiem do Białoruskiej granicy.
    No piękna sprawa...

    • 16 5

  • duzo nazwisk (2)

    alle zadnych konkretów. tylko plany, plany, plany

    • 25 3

    • (1)

      lepiej planować niż nic nie robić...

      • 2 2

      • tak planujecie...jak utrzymac sie na stolkach

        • 0 0

  • Juz widze (3)

    Jak bialoruskie tiry ugniataja nam nowy asfalcik.dopiero bedzie lipa jak do portu wiada tiry z bialorusi naszych jest juz za duzo :-(

    • 16 5

    • i tu się mylisz (2)

      Białoruś am jeszcze gorsze drogi, dlatego tez restrykcje wagowe są ostrzejsze o ile się nie mylę 21TOn to jest max co wpuszczą do Białorusi.

      • 1 2

      • (1)

        Kontenery wozi się przede wszystkim koleją, zwłaszcza na takie odległości

        • 1 1

        • Tak się składa że Białoruś ma o wiele lepsze drogi od naszych ;)

          • 0 0

  • Port dla portowców.

    • 13 5

  • a którą drogą będą jeździć TIRy ? (3)

    na Warszawę ?

    • 22 0

    • przez Białoruś

      to chyba proste?

      • 3 0

    • Do Brześcia przez Warszawę (1)

      • 0 0

      • A do Grodna przez Mazury

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane