• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt na Zaspie opóźnia budowę i zwiększa koszt PKM

Maciej Naskręt
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Montaż wiaduktu przy przystanku SKM Gdańsk Zaspa


Wiadukt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na wysokości Zaspy miał być betonowy, a będzie stalowy. Miał być gotowy w kwietniu, a będzie w październiku. To może opóźnić oddanie całej linii o kilka miesięcy oraz zwiększyć koszt inwestycji o 16 mln zł.



Od sierpnia wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - pracuje przy budowie wiaduktu, który pobiegnie nad linią dalekobieżną przy przystanku SKM Gdańsk Zaspazobacz na mapie Gdańska. Powstająca konstrukcja jest inna od tej, jaką pierwotnie planowano.

Powód? Opóźnienia przy ciągnącej się latami przebudowie linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko.

- Zmieniona została technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skrócimy o około trzy miesiące - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Gdyby bowiem wiadukt powstawał w pierwotnej technologii, czyli żelbecie, opóźnienie mogłoby wynieść nie sześć, a nawet dziewięć miesięcy.

Dopiero po całkowitym zakończeniu prac na wiadukcie, możliwe będzie pełne wpięcie linii PKM do linii E 65. A to oznacza, że pierwsze pociągi wyjadą na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej później, niż zapowiadano.

- Oddanie tego wiaduktu do użytku planowane jest do 31 października 2015 r., czyli pół roku po zakończeniu robót budowlanych na samej linii PKM - przyznaje Konopacki.

Nie wiadomo też ile potrwają odbiory techniczne, które będzie można rozpocząć dopiero po zakończeniu budowy. Urząd Transportu Kolejowego, który dotąd nigdy nie odbierał nowo budowanych szlaków kolejowych, może pracować w Gdańsku dłużej niż standardowe kilka tygodni. Póki co, nikt nie zna więc daty przejazdu pierwszych składów z pasażerami.

Opóźnienie na budowie PKM dotyczy jednak wyłącznie odcinka na wiadukcie na Zaspie, podczas gdy wszystkie pozostałe prace na budowie kolei metropolitalnej - w tym wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz po torze nr 2 (biegnącym bezkolizyjnie po nasypie, z rozjazdem umożliwiającym wjazd na tor nr 1) - zakończyć mają się zgodnie z kontraktem, czyli do 30 kwietnia 2015 r.

Skąd opóźnienie w pracach PKP PLK? Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest ściśle związana z modernizacją linii E 65, z którą PKM łączy się na Zaspie. Na zlecenie spółki PKM przygotowana została dokumentacja uzupełniająca projekt PKP PLK w zakresie dotyczącym włączenia kolei metropolitalnej do istniejącej sieci kolejowej.

Kiedy pojedzie pierwszy pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Projekt ten, wraz z uzyskanym dla niego pozwoleniem na budowę, spółka PKM przekazała PKP PLK latem 2012 r. W kolejnych miesiącach obie strony wnosiły do projektu jeszcze dodatkowe uwagi i poprawki tak, by jesienią 2013 r. mogły rozpocząć się prace na tym odcinku.

We wrześniu 2013 r. wykonawca PKM przesunął jeden z torów SKM na wysokości przystanku Gdańsk Zaspa, co było warunkiem koniecznym do rozpoczęcia w tym miejscu prac przez wykonawcę modernizacji linii E 65. Roboty Budimexu na linii PKP PLK z powodu opóźnień na przebudowywanej linii dalekobieżnej ruszyły kilka miesięcy później, w pierwszej połowie 2014 r.

- Aby nadrobić opóźnienie, z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii E 65, najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym - podkreśla Konopacki.

Dotychczas wykonawcy udało się wykonać przyczółki, a także ustawić dwa spośród trzech elementów nośnych konstrukcji. Obiekt montowany jest równolegle do linii dalekobieżnej. W środę prowadzono montaż konstrukcji nośnej.

Jednak największe wydarzenie na tym obiekcie zaplanowano na przełom października i listopada. Chodzi o ustawienie konstrukcji wiaduktu na jej docelową pozycję. Odbędzie się ono poprzez przesunięcie skraju przęsła o ok. 15 stopni w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dzięki temu wiadukt zostanie osadzony na przyczółku między torowiskiem SKM a linią dalekobieżną.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

  • ;) (15)

    jak to w POLSCE;)

    • 53 46

    • Prywatyzacja (9)

      kiedy w koncu sprywatyzuja pkp i szpitale??? Czy ludzie nie kumaja, ze wtedy bedzie lepiej?

      • 23 16

      • ... (4)

        Prywatyzacja jest dobra, ale nie w przypadku każdej instytucji/firmy/branży.

        W przypadku szpitali się zgadzam, jeśli chodzi o kolej, to tylko częściowo.

        Prywatna kolej nie pojedzie tam, gdzie się właścicielowi nie opłaci. Natomiast Państwowa, z dotacjami pojedzie. Dla Państwa nie będzie bezpośrednio przynosić zysków, ale umożliwi migrację ludzi, dojazd do pracy, zmniejszenie bezrobocia, przyciągnięcie kapitału w dane miejsce. To są wymierne korzyści dla społeczeństwa.
        Komunikacja miejsca w mieście sama z siebie, też nie jest dochodowa.

        • 15 10

        • Bzdury pleciesz: (1)

          Nie korzyści dla społeczeństwa, tylko przesunięcie korzyści. Ci co mogą dojechać taniej do pracy są finansowani przez tych, którzy płacą wyższe podatki, opłaty, dostają gorszą służbę zdrowia, edukację itp. Gdyby dało się stworzyć korzyści poprzez dotowanie niedochodowych kolei, to mielibyśmy Eldorado.

          Twój pomysł przypomina perpetum mobile. Wiadomo, że to nie działa ale ludzie od setek lat próbują je stworzyć.

          • 4 18

          • sam piszesz bzdury. swietny przyklad sprywatyzowanej kolei jest w wielkiej brytanii. ceny bywaja takie, ze nie ma tu nikogo kto by nie powiedizal, ze kolej jest za droga.
            owszem mozna kupic bilet z wyprzedzeniem i w offpeaku, ale nie zawsze planuje sie tak dalego.

            • 7 2

        • Co stoi na przeszkodzie żeby dotować połączenia obsługiwane przez prywatnych przewoźników?

          Zamiast dotować państwową, kiepsko zaczadzaną kolej wolałbym kolej prywatną i dotacje do nierentownych ale potrzebnych połączeń.

          • 7 1

        • a szpital będzie leczył jak mu się nie opłaci?

          • 3 1

      • (1)

        W zasadzie komunikacja autobusowa (pomijając typowo miejską) w znacznym stopniu jest u nas obsługiwana przez prywaciarzy. Jest lepiej? Na głównych trasach pewnie tak, ale na głębokiej prowincji jeździ ewentualnie jakiś zdechły bus albo zgoła nic. Z prywatną koleją byłoby podobnie: nowoczesne pociągi na kilku głównych liniach, reszta zlikwidowana, sprzedana i zaorana. A odcięcie od komunikacji publicznej to śmierć dla prowincji.

        • 15 1

        • I?

          Nie widzę w tym problemu.
          Dlaczego mam dotować kolej do Pierdziszewa?

          • 2 6

      • W Anglii już i nacjonalizowali i prywatyzowali koleje. Teraz myślą o renacjonalizacji.

        • 10 0

      • Niemal wszystko co zostało sprywatyzowane poupadało

        zaczynając od: stoczni, kopalń, przedsiębiorstw produkcyjnych (ktoś pamięta jeszcze Malmę?), przedsiębiorstw usługowych (pozdrawiam Inpost).

        najlepiej wyprzedać cały majątek narodowy a potem płakać że Polska to państwo kolonialne i szczytem jego osiągnięć gospodarczy jest przeładownia Amazona (w dodatku zwolniona z prawie wszystkich podatków)...

        • 4 3

    • ... (3)

      A nowe lotnisko w Berlinie do dziś nie wybudowane...opóźnienie ma już SZEŚĆ lat !!! Budżet przekroczony prawie o 2,5 mld euro !!!
      Do chwili obecnej nie wiadomo, kiedy budowa się zakończy.

      • 22 2

      • To też wina Tuska bo zbajerował Angelę ... (1)

        • 18 0

        • i Kopacz.

          • 9 0

      • leming ty nie usprawiedliwiaj głupoty swojej i kolesiów partyjnych

        bo gdyby taka Polityka była w Polsce jak w Niemczech choc w 10% to bysmy te kolej metropolitalna mieli na euro2012!!

        • 2 4

    • może być inaczej

      w "ich" Polsce - nie w naszej

      • 4 0

  • (5)

    PKP
    wszystko co państwowe jest niewydolne

    • 103 25

    • (1)

      Jak to! Święci Górnicy dopiero co dostali sto baniek. To chyba dobra inwestycja?

      • 30 0

      • hehehe

        już chyba tylko można się z tego śmiać...

        • 1 0

    • Jakto ORLEN, LOTOS, KGHM - po chlerę prywatyzować, te firmy to czysty zysk (2)

      Lepiej dla państwa niż do prywatnych kieszeni kolesi z PO

      • 14 10

      • Master of Disaster (1)

        Geniuszu, póki są państwowe, to zysk właśnie leci do prywatnych kieszeni.

        • 9 11

        • dokładnie.

          tylko nie do akcjonariuszy, a do dyrektorów, doradców itd.
          no, chyba że kolesi z PO/PiS czy co tam teraz rządzi uznamy za państwo.

          • 1 1

  • Jak PKP (1)

    Coś wymyśli to nikt tego w terminie nie ogarnie...

    • 65 6

    • Graficiarze od tych malowideł to wyjątkowi bez.Ózgowcy!!!

      .

      • 1 0

  • refleksja (3)

    "Polska robota", czyli bałagan i cwaniakowanie.

    • 31 47

    • nie każdego postrzegaj przez swoje podejście do pracy....

      • 14 6

    • Ma racje!!Bo W POlsce wszystko sie buduje po terminie i wielokrotnie poprawia!!

      Na zachodnich kontraktach Polacy kończą budowy jeszcze przed terminem!!!!

      • 2 4

    • to zobacz jak Niemcy budują lotnisko

      pod Berlinem

      • 2 1

  • czy to oznacza opóźnienie uruchomienia linii (6)

    czy jdynie zakończenia prac na jednym z wielu obiektach. Bo jeżeli to pierwsze to ... ? czemu przecież prace mostowe prowadzi się nad czynnimi liniami kolejowymi czy też drogami...

    • 13 9

    • no ja też nie wiem ale poczekajmy na kogoś kto przeczyta artykuł ze zozumieniem i nam odpowie. (1)

      • 14 1

      • PKM już 29 sierpnia wyjaśnił ten "problem" na swojej stronie :)) a Pan Redaktor odgrzewa kotlet, przy okazji wprowadzając dezinformację.... :(
        Krótko mówiąc PKM twierdzi, że wszystko ruszy na czas :) miejmy nadzieję, że tak się stanie :)

        • 15 1

    • Prac nie prowadzi się pod ruchem, zwłaszcza betonowania. Dlatego zmienili konstrukcję na stalową i budują ją obok, a potem zamkną ruch na torze, który jest pod spodem i nasuną konstrukcje ( w tym przypadku przekręcą) na swoje miejsce.

      • 6 0

    • Żeby wybudować przyczółki musieli przesunąć tory kolejowe zrobili to z opóźnieniem więc o tyle było opóźnione wylanie przyczółków itd...

      • 2 0

    • (1)

      No właśnie nad czynnymi a akurat ta linia jest modernizowana czyli trwaja na niej prace wiec dodatkowo budowa mostu nad pracującymi maszynami jest widać kłopotliwa.

      • 0 0

      • Nie rozumiesz, są 2 różne ekipy jedna robi tor a druga most. Nawet gdyby robiła to jedna firma to i tak nie można prowadzić prac na moście, jeśli pod mostem jest ruch, czy jakiekolwiek inne prace i na odwrót. Wynika to z przepisów BHP. Nie jest to więc kłopotliwe ale niemożliwe ze względu na bezpieczeństwo pracowników. I kaski tu nie pomogą jeśli na głowę zleci Ci beton czy coś się zerwie z żurawia czy nawet młotek komuś zleci z góry.

        • 1 2

  • Cała prawda o Polsce i urzędnikach

    "Urząd Transportu Kolejowego, który dotąd nigdy nie odbierał nowo budowanych szlaków kolejowych,"

    W Polsce się tylko likwiduje i nagle urzędnicy z UTK mają problem - nie mają pojęcia co i jak z odbiorem nowej linii kolejowej.
    Swoją drogą ktoś za coś jest odpowiedzialny i za wszelkiego rodzaju opóźnienia powinny być za to odpowiedzialne osoby karane, problem z tym że będzie to typowa "spychologia".

    • 55 6

  • wiadukt (2)

    a co robili projektanci trasy PKM? a co robili kosztorysanci?

    • 20 36

    • rozumiesz to co czytałeś

      Zmiana projektu i wiaduktu spowodowana pracami na "lini głównej skm" na co projektanci wplywu nie mają. Moze nie zauważyłeś ale roboty kolejowe na torach dalekobieznych ciągną się przez całe 3miasto, łącznie z przebudową peronów.

      • 18 2

    • oni czytali tekst ze zrozumieniem, zanim go zaczeli komentowac.

      • 9 1

  • shock (1)

    Specialnie bilet z Chicago zamowilem na przyszle lato by pojechac tym subway !!!

    • 29 17

    • Jak już,to nie subway, tylko elevated rail.

      Słaby troll

      • 10 1

  • czy w związku z tym Samorząd pozwie Skarb Państwa? (1)

    Jakby to miało miejsc w prywatnej, szanującej się firmie

    • 46 4

    • tak, w piatek o 7 zlozymy pozew. czy mozemy cie zglosic w roli naszego eksperta?

      • 5 0

  • Halo ! Prezesie ..! Tak Janku slucham !...Prezesie jest sukces :) Mamy 15 baniek do przytulenia ! WoW Janku ! (7)

    WoW Janku ! wykonales wspaniala prace ! .Ach Prezesie kochany ile to sie czlowiek musi nameczyc zeby to opoznic wszystko !:) ..ale jest sukces Janku !..Jedz z zona do Egiptu a my tu z panem Eduardo pokombinujemy zeby moze sie wszystko zawalilo to i odszkodowanie jeszcze bedzie :).

    • 47 30

    • ... (5)

      Opisujesz to jak pracujesz w swojej firmie?

      • 15 7

      • Hmmm (4)

        W swojej firmie to się dba o to, żeby opóźnień nie było. A jak widać w państwowych laskę kładą na to.

        • 6 8

        • (3)

          a ktora z firm budujacych PKM jest panstwowa? wez wymien, tylko konkretnie bez gimnazjalnych popisow.

          • 11 1

          • opowiedz lepiej jak sie zostaje ..'' Synem Ksiedza '' ? (2)

            skoro sie pod[pisales ze jestes '' Synem Ksiedza '' :)

            • 0 7

            • Dziecko raczej nie wybiera sobie rodziców. (1)

              • 6 0

              • I tak nie zrozumie!

                Odpisujesz smarkaczowi?!

                • 0 0

    • "Panie Prezesie, misja wykonana!".

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane