• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Windy na dworcach tańsze od podjazdów i prostsze w projektowaniu

Patryk Szczerba
7 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Podjazd na stacji SKM Cisowa zostanie zlikwidowany. W takiej formie nie miał szans istnieć. Pojawią się windy... Podjazd na stacji SKM Cisowa zostanie zlikwidowany. W takiej formie nie miał szans istnieć. Pojawią się windy...

W Orłowie i Oliwie na uruchomienie wind przy stacjach SKM trzeba było czekać kilka miesięcy. W Cisowej ich na razie nie ma, ale już wzbudzają kontrowersje. Pasażerowie pytają, czy zamiast awaryjnych urządzeń nie lepiej projektować i budować uniwersalne podjazdy.



Jak oceniasz funkcjonowanie wind przy stacjach kolejowych w Trójmieście?

Informacje o niesprawnych windach, głównie przy stacjach SKM, otrzymujemy od czytelników praktycznie w każdym tygodniu. Są dewastowane celowo głównie w nocy i to nawet na teoretycznie "najspokojniejszych" przystankach. Nie pomaga monitoring ani apele przewoźnika o to, by powstrzymać zapędy do niszczenia. Według danych SKM w zeszłym roku przez 100 dni przynajmniej jedna winda obsługująca pasażerów była nieczynna. Firma zapewnia, że każda usterka powoduje alarm, skutkujący natychmiastową naprawą. Pasażerowie odpowiadają, że bywa z tym różnie.

Równie nerwowo wśród mieszkańców robi się, gdy windy są zamontowane, jednak nie można nimi jeździć, ponieważ czekają na "odbiory techniczne".

W ostatnich dniach - po raz kolejny - opisywaliśmy windy w Orłowie, które, według zapewnień PKP PLK, powinny już działać. Kolejni czytelnicy dopytują o uruchomienie urządzeń na stacji w Oliwie, które także stoją, póki co, bezużyteczne.

Sporo kontrowersji wywołały także plany likwidacji szerokiego podjazdu w ramach remontu stacji w Gdyni Cisowej. W zamian pojawią się windy. W ostatnim czasie doszło do spotkania - mających wątpliwości, co do zasadności ich montowania i rezygnacji z dotychczasowego rozwiązania - mieszkańców z przedstawicielami SKM.

- Wobec tego, że podjazd jest rzeczywiście w obecnym kształcie niezbyt dobrym rozwiązaniem, sugerowaliśmy metalową konstrukcję. Bezskutecznie. Co ciekawe, byliśmy pierwsi, którzy zwrócili na to uwagę, jednak jest już za późno. W tym przypadku komfort seniorów, osób z rowerami, wózkami i na wózkach przegrał z zaniechaniem urzędników - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Burzenia podjazdu nie da się uniknąć. SKM tłumaczy, że był regularnie zanieczyszczony i przez to niechętnie wybierany nawet przez rodziców z wózkami czy niepełnosprawnych.

- W takiej formie nie może zostać. Został w przeszłości źle zaprojektowany i jest niepraktyczny. Potwierdzili to architekci siedzący po obydwu stronach stołu. Rozmawialiśmy o możliwych rozwiązaniach, m.in. rynienkach dla rowerzystów i te się po konsultacjach z cyklistami pojawią - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

W przypadku Cisowej zdecydował brak wizji architektów. Gdy zapadają decyzje ws. innych stacji, znaczący jest brak miejsca, który nie pozwala na wiele projektantom. Tereny, na których mogłyby powstać podjazdy niekoniecznie należą do spółek kolejowych, poza tym budowa kładki wymaga spełnienia szeregu przepisów technicznych.

- Idealnie byłoby, gdyby na stacji była możliwość wjazdu pochylnią czy podjazdem lub skorzystania z windy, ale to nierealne. Konstrukcje są obwarowane szeregiem przepisów dotyczących szerokości, wysokości, zadaszenia, montażu poręczy, odpowiedniego zabezpieczenia. Jest tego naprawdę sporo. W pewnym momencie okazuje się, że łatwiej jest zbudować windę, która spełnia taki sam cel, a nie wymaga dziesiątek uzgodnień - wyjaśnia Głuszek.

Decydującą rolę mają także koszty, które w przypadku budowy wind są stosunkowo niskie. Gdy trzeba budować podjazd lub pochylnię, potrzebne są dodatkowe materiały, więcej rąk do pracy. Nie bez znaczenia jest również fakt, że na stacjach, w ramach modernizacji linii E-65, montowane są przeważnie windy i taką tendencję widać wśród projektantów. Nie zawsze jest to do końca zrozumiałe rozwiązanie, co pokazuje przykład stacji SKM Grabówek. Tam winda została zamontowana w miejscu mało uczęszczanym, a do tego nie prowadzi nawet na peron.

Osoby związane z branżą w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że to nie przypadek. Montaż dźwigów osobowych na terenach kolejowych daje bowiem szansę na zarobek - najpierw firmie montującej, później modernizującej i sprzątającej, a na końcu, po kilkunastu latach, wymieniającej urządzenie.

Złośliwi na potwierdzenie tej tezy wskazują inny przykład z infrastruktury dworcowej. Chodzi o schody łączące dworzec PKS z dworcem PKP, gdzie trwa nieustanna walka o to, by mogły wozić pieszych. Dni awarii już nikt nie liczy, a problem wydaje się być nie do rozwiązania.

Notorycznie nieczynne wywołują na twarzach - jak się wydaje, przyzwyczajonych już do tego mieszkańców - uśmiech politowania. Gorzej jednak z turystami, którym trudno wytłumaczyć, że schody zdają się być zaprogramowane na działanie w "systemie zmianowym", gdzie przez większość czasu jednak nie można z nich korzystać.

Opinie (83) 3 zablokowane

  • sprzedawca wind w akcji (4)

    albo instalator... szok, 21 wiek a my się cofamy...

    • 32 2

    • Nie dziwie sie

      Ze windy sa tańsze niż podjazdy. To sa najtańsze i najgorsze windy które po paru godzinach użytkowania sie psują. Do tego ludzie nie wiedza jak je obslugiwac( trzeba trzymać przycisk zeby jechać:))))) i to tez jest przyczyna awarii. Ludzie!!! Zróbmy jakiś strajk, protest bo inaczej nic sie nie zmieni. A najlepsze jest to ze w orlowie jest monitoring który juz zasłaniają drzewa, wiec mozna to windę zamalowac, kopać, zniszczyć i nikt nie znajdzie sprawcy!!! Haha

      • 6 0

    • Panie Premierze Tusku (2)

      Jeśli jakimś sposobem dotrze do Pana informacja o powyższym artykule bardzo proszę przeczytać wszystkie zamieszczone tutaj opinie. To jest apel obywateli i prośba o ich godne traktowanie. Chodzi o windy, o podjazdy i o wszystko inne co jest totalna paranoja w tym kraju. Zacznijmy od małych rzeczy. Przemyślimy je a bedzie lepiej. Tylko nie przepascmy pieniędzy i pracy ludzi na cos co nie ma sensu.

      • 3 0

      • pilnujmy schodów

        wprowadźmy dyżury obywatelskie
        nie oddamy schodów

        • 0 0

      • podjazdy likwidują bo...

        są zanieczyszczane !!!

        • 0 0

  • Jak trzeba być poje....m, żeby niszczyć windę (2)

    A to, że projektanci czasem nie robią ich w sensownych miejscach, to inna sprawa.

    • 45 0

    • nie chodzi o robienie wind, tylko o nierobienie podjazdów w sensownych miejscach

      • 8 0

    • Jak trzeba być poje....m, żeby niszczyć windę

      ...sory...
      takich mamy obywateli

      • 1 0

  • A w orlowie... (15)

    ...Jak w piątek odpalili windy to w niedziele już nie działały, przypadek? Nie sadze. Trzeba jednak bedzie o te podjazdy powalczyć.

    • 29 0

    • I to jest sedno problemu (6)

      "W pewnym momencie okazuje się, że łatwiej jest zbudować windę, która spełnia taki sam cel, a nie wymaga dziesiątek uzgodnień - wyjaśnia Głuszek."

      Nie ważne jak to będzie działać, byle na papierze się zgadzało. A później niech się inni martwią.
      A pasażerowie, starsi mieszkańcy, wszyscy potrzebujący skorzystania z windy najwyżej zobaczą karteczkę: przepraszamy winda nieczynna...

      I to nie tylko problem skm, niedługo zostaną oddane windy na Chwarznieńskiej w Gdyni.

      • 17 0

      • propozycja wyjscia (3)

        Powinna byc kupowana usluga przemieszczania dla docelowych grup pasazerow, a nie konkretne urzadzenie

        Dostarczyciel powinien odpowiadac za brak funkcji. Teraz mu wszystko jedno czy rozwiazanie dziala czy nie.

        Jesli by np winda nie dzialala, powinien oplacac kilku silnych facetow z Biura Pracy, by nosili wozki, rowery, walizki, leniuchow, KOGOKOLWIEK, kto sobie zarzyczy przenoski, tak jak przy windzie lub rampie. koszt LEKTYKARZY byl by powalajacy, i wtedy moze by dotarlo, ze lepiej pomalowac i oswietlic podjazd w takiej Cisowej, niz go pruc i zastepowac "papierowo prawidłową" wirtualną windą.

        • 12 0

        • Tx-sie (2)

          Strażników miejskich tam postawić

          • 2 0

          • co ci strażnicy winni? (1)

            lepiej Głuszka, Lisickiego i resztę psujących powietrze

            zresztą mogłaby być i np. Renoma, ale za każdą przenoskę dostawali by stówę do ręki na każdego, czy dwustukilowy słoń-inwalida, czy lekka torba z zakupami, z prawem windykacji od SKM. od razu windy by cudownie zadziałały

            • 2 0

            • mi strażnicy

              nic nie są winni ani ja im.Jeżeli nie oni to mogą być sokiści skm,pomoc ludziom to ich obowiązek.

              • 2 0

      • bo to wina Gluszka, ze mamy takie a nie inne prawo budowlane.

        • 2 5

      • winda nieczynna przepraszamy - najblizsza dzialajaca winda we Wrocławiu

        • 1 0

    • Nie, sabotaż. Przecież to nie Głuszek rozwala windy,tylko "mieszkańcy". (5)

      • 4 2

      • najtańsze z przetargu, samesię psują (4)

        nie mawandaloodpornosci w specyfikacji...

        • 3 1

        • (3)

          ale "farbo odporne" maja robic? nie ma czegos takiego. szyby juz sa praktycznie kuloodporne.

          • 2 0

          • (2)

            i praktycznie nie działają

            to po co są?

            • 2 0

            • (1)

              bo jak ktos bardzo chce to i tak rozpie*doli. wsadzi jakis pret, albo kij i zablokuje. gdzie my zyjemy? wszystko ma byc pancerne bo jeden debil z druga idiotka nie potrafili przystosowac bekarta do zycia wsrod ludzi.

              • 0 0

              • jak zepsuć szeroki betonowy podjazd kijkiem?

                • 2 0

    • Kogo do sadu???

      Jak mi albo dziecku cos sie stanie przenosząc wózek??? To jest niewiarygodne ze ludzie na decyzyjnych stanowiskach sa tak bezmyslni! Dlaczego tak mało mądrych ludzi zajmuje sie tak ważnymi decyzjami. Ktoś kto nie zmaga sie z tym problemem na co dzien moze powiedzieć ze przesadzam ale muszę i chce chodzic z dzieckiem na spacer. Do jasnej cholery , windy działały aż 2 dni!!! Czy ktoś je w ogole testował???? Jak mieszkańcy nie zadziałają w tej sprawie to w innych miejscach bedzie to samo. A jak firma kt te windy wybudowała zacznie ponosić konsekwencje swojej pracy to moze przestanie sie jej opłacać budowanie takiego badziewia i w przetargach w koncu zaczną wygrywać solidne firmy!!!!

      • 7 0

    • bo w piatek

      Piątek zły początek! Niestety porzekadło zadziałalo.

      • 4 0

  • Rynienki! (9)

    Przecież wiadomo, że targanie na plecach roweru z bagażem to samo zdrowie i przyjemność. Oczywiście, że wybudowanie windy jest dużo tańsze, niż przykręcenie metalowej rynienki na schodach.
    A jak już jest winda to rynienki być nie może, bo przecież by przeinwestowali.

    Dawno mnie żaden artykuł na tym portalu tak nie wkurzył. Niedasizm, marazm, maniewdupizm klientów i kłamanie ludziom prosto w oczy.

    • 52 1

    • Przecież napisali,że rynny będą! (3)

      • 0 5

      • (2)

        Na jednej stacji w Gdyni.
        Regularnie bywam na stacji Gdańsk Oliwa - rynienek od lat nie ma i nie będzie a w miedzyczasie zamontowano niedziałającą windę i zrobiono generalny remont peronów.
        Ale rynienki się nie dało zamontować.

        • 19 1

        • na stacji Gdańsk Oliwa potrzebne jest dojście do peronu tunelem (1)

          od strony ulicy Droszyńskiego, bez względu na liczbę potrzebnych uzgodnień. Miejsca jest dość by zrobić łagodną rampę, której nie zrobiono po przeciwnej stronie torów, choć miejsca tam jest dość.

          • 7 0

          • a to jest teren należący do kolei
            porządną szeroką rampę mogło by zbudować powolutku
            dwóch ludzi w parę miesięcy, nie blokując schodów ani wind
            jedyna przeszkoda jest ciasnota mentalna

            • 7 0

    • no comment

      montaz windy jest tanszy bo potrzeba mniej rak do pracy... nie skomentuje, pytanie tylko czy warto zuzywac transfer wchodzac na ten portal!

      • 16 0

    • obserwuję przygłupich rowerzystów, którzy targają "w rękach" rower po schodach, a obok jest rynienka lub pochylnia (3)

      wystarczyłoby przeprowadzić rower po niej. Zadziwia mnie, to jak niektórzy sobie lubią utrudniać ( i innym, bo dureń tym rowerem zajmuje pół biegu schodów). Doświadczenia zebrałem na przyst. Wzgórze i Wrzeszcz.

      • 3 14

      • gratuluję przekonania o własnej doskonałości

        antyrowerowa żółć zalewa wzrok?

        • 7 4

      • Sam tak robie i nic w tym dziwnego

        Wygodniej jest rower w łapy wziąć niż ciągnąc po jakiś mało wygodnych pochylniach.
        Gorzej mają wózki.

        • 8 2

      • Co do siodełek uciskających mózg i prostatę/łechtaczkę to racja

        Tyle że to nie rowerowe, tylko zydle tych ężynieruf którzy planują i robią rynienki które są anty-ergonomiczne

        Rowerzysta zwykle prowadzi rower po stronie przeciwnej do łańcucha. Prawie zawsze zsiada i prowadzi rower po jednej, tej samej stronie. To bardziej niezmienne niż fakt ze więcej jest praworęcznych niż mańkutów.

        A ężyniery chcą nas niekiedy zmusić do prowadzenia rowerów wbrew tej prostej zasadzie. No to je niekiedy "niepotrzebnie" nosimy. A jak ktoś jest słabszy, drobniejszy, starszy, chory, to nosi powolutku. Nabijanie się ze słabości to chamstwo, buractwo, wiesniactwo, nie ma dość słów by to pierwotniactwo dobrze zrugać.

        A i tak, mimo to, wolimy rynienki, nawet złe, od wind. Nawet od wind działających, tyle że po prostu powoli.

        • 8 1

  • Tylko powinny być szybkie a nie takie jak w Sopocie przy przejściach podziemnych (2)

    drzwi się otwierają 20 sekund, winda jedzie jak żółw chyba 1 min na wys. 7m

    to jest bez sensu, przy dużym natężeniu ruch najlepsze są schody ruchome - metro ma przede wszystkim schody i schody ruchome puls winda dla niepełnosprawnych - tak jest na świecie tylko nie w POlszy

    • 22 2

    • Powinny być katapulty!

      • 5 1

    • SCHODY RUCHOME!!

      Wszedzie przy metrze sa schody ruchome - a przeciez SKM to takie nasze metro...
      Ten sam blad popelniaja teraz przy budowie PKM gdzie montuja na przystankach "schody do nieba" - a niektore przystanki (np. Niedzwiednik) sa na wysokosci prawie 3 kondygnacji....

      • 4 0

  • Wprowadzić system kar za niesprawne windy dla decydentów. (3)

    Windy się psują, często są atakiem wandali i do tego w perspektywie kilkunastu lat eksploatacji są droższe niż podjazdy nawet dla tych dla których trzeba było wykupić dodatkowy grunt.
    Konserwacja kosztuje, energia elektryczna dla wind tez nie jest tania itd.
    Gdyby wprowadzić odpowiedzialność wśród decydentów za niesprawne windy od razu byliby zwolennikami podjazdów

    • 19 1

    • jeszcze jedyn różnica, podjazd działą 99,9% czasu winda nie działa 99,9% czasu

      w Gdańsku to mają przećwiczone

      • 16 0

    • Jedyny sposób na wandali. (1)

      Wiele awarii wind powodują osoby mające pierwszy kontakt z windą. I tak na Zaspie, gdzie w każdym budynku są windy awarie występują sporadycznie, zdarzają się głównie po uroczystościach rodzinnych, gdzie wielu zaproszonych po raz pierwszy jedzie windą. Bardzo dużo awarii występuje w rejonach, gdzie jest dużo domków parterowych i ludzi starszych, którzy nie mieli kontaktów z windami w których trzeba wyczekać na moment do otwierania drzwi. Obecnie instalowane nowoczesne windy posiadają drzwi automatycznie otwierane i zamykane a do ich zniszczenia trzeba użyć sporo wysiłku i sprytu. Niestety, sanitariaty publiczne i windy muszą być całodobowe monitorowane a w czasie demolowania powinien dodatkowo włączać się głośny alarm.

      • 7 0

      • ale co sugerujesz, że wyrywają drzwi, wciskają za dużo na raz guzików? Podobno windy powinny być odporne na takie działania.

        Już nie przesadzaj, po prostu montują najtańszy chłam, i likwidują niepotrzebnie podjazdy na schodach i rampy... Brak gospodarza, może zarząd PKP powoła spółkę PKP Windy Trójmiasto SP. z o.o. ? Będzie prezesunńcio, będzie miał o co dbać.

        • 6 0

  • W Sopocie windy przy Monika pod torami (2)

    Tez wiszą kartki ze nie działają

    • 10 0

    • Monciaku :)

      • 2 0

    • pisze o windzie a myśli

      o Moni
      a może to automatyczny słowwnik poprawił tekst

      • 0 0

  • (3)

    dawno nie czytałem takiego wymieszanego steku bredni i właściwie łgarstw
    od lat ludzie domagają się dwóch osr...nych betonowych (czy stalowych) "rynien/pasów" na KAŻDYCH kolejowych i miejskich schodach by móc sforsować tę przeszkodę wózkiem, walizką, rowerem
    a tłumaczeniem braku lub wręcz ich likwidacji jest koszt rzekomego zakupu GRUNTU pod jakieś podjazdy ?!?!?!
    to nie jest dziki kraj
    tego kraju faktycznie nie ma
    jest tylko nomenklatura na stołkach odmieniana kolejnych pokoleniach

    ps skoro rozwiązanie z Cisowej było architektonicznie nieprzemyślane to czy osoby które je zatwierdziły poniosły za karę?

    • 38 0

    • Zaj...iście powiedziane

      Brawo!!!

      • 7 0

    • wszyscy teraz widzą (1)

      król jest nagim
      oszustem

      • 2 0

      • e x h i b i c j o n i s t ą ?

        o'glushek to nawet na takiego typa wygląda...

        • 0 0

  • windy (1)

    Skoro one są tańsze od podjazdów to niech SKM za zaoszczędzony szmal polikwiduje dziury między krawędziami peronów, a wejściem do kolejki

    • 11 0

    • "PROWIZJA" dla projektantów od producentów wind...

      i tyle w temacie

      • 6 0

  • Koszt użytkowania windy jest większy od rozwiązań stałych (2)

    Sam montaż i budowa to nie wszystko- dochodzi problem konserwacji i napraw. Stałe rozwiązania sa lepszym wyjściem. Windy powinny byc montowane ale tylko tam gdzie natężenie ruchu jest zbyt wielkie a pasażerowie przeszadzaliby sobie nawzajem.

    • 17 0

    • (1)

      Poza tym te windy nie są, jak się zdaje, napędzane energią słoneczną ani pracą więźniów, tylko pobierają prąd. Po to, żeby sobie cyklista rowerek podwiózł 5 metrów do góry. Totalny przerost formy.

      No bo, powiedzmy sobie to jasno, to co odstręcza niepełnosprawnych i ludzi z dziećmi w wózkach od SKMki to dopiero w drugiej albo trzeciej kolejności jest brak wind. Główne problemy to tzw. ODSTĘP i specyficzna ATMOSFERA w przedziałach "bagażowych".

      • 7 0

      • tyle że Odstępu i Atfosmery nie zaznają
        bo się tam nie dostaną
        pętla/matnia/syf

        SKM Sp do ZOO trzeba rozwiązać

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane