• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • Zabudować podwale (50)

    Mnóstwo atrakcyjnego terenu, który ożyje jak powstaną mieszkania, restauracje, kluby, sklepy. Potrzeba tam po prostu zabudowy.

    Teraz to wygląda jak przedmieścia Radomia czy Ełku

    • 295 76

    • czyli powiadasz, ze to budynki generują życie, a nie życie budynki? (12)

      • 16 33

      • miasto ma moc inicjująca (8)

        ... i tak.. budynki w pewnym sensie generują życie... to nie jest prehistoria gdy plemiona gdzie sie pojawiały tam powstawały szałasy.. dzisiejszy człowiek szałas musi już miec gotowy

        • 22 6

        • czyli powiadasz, że w Detroit nie ma pustych budynków czekających na życie? (7)

          • 16 9

          • Przyklady kolejnych inwestycji w Srodmiesciu pokazuja, ze jest wielu chetnych do zamieszkania w tej czesci miasta (6)

            Wiesz, w Pompejach tez sa budynki, a ludzie nie mieszkaja...

            • 11 10

            • A w Polsce jest coraz więcej ludzi czy coraz mniej? (5)

              • 8 11

              • (3)

                A o migracji wewnętrznej słyszał?

                • 12 7

              • Czy migracja wewnętrzna w Polsce odbywa się (2)

                w większym stopniu z miast na przedmieścia czy na odwrót?

                • 10 1

              • Zaczyna się odwrót od mieszkania na przedmieściach oraz od 3 godzin w aucie

                • 17 2

              • Patrzac na to, ile inwestycji powstaje w miescie, to chyba nie ma tragedii

                Poza tym mamy do wyboru: zabudowanywac biale plamy i cywilizowac Srodmiescie albo budowac zdala od cywilizacji i wydawac krocie na rozbudowe drog, kanalizacji itp.

                • 5 0

              • A w Browarze we Wrzeszczu, czy w Garnizonie to rozumiem duchy mieszkaja

                Polska to Polska. Gdansk to Gdansk. W Gdansku akurat ludzi przybywa (statyski nie oddaja pelnego obrazu. Wielu ludzi, nawet posiadajacych mieszkania na wlasnosc nie melduje sie w Gdansku - sporo roboty + troche kosztow: prawko, dowod itp.)

                • 0 1

      • nowoczesna zabudowa na starówce (2)

        Pasuje jak świni siodło

        • 6 13

        • Podwale to taka Starówka jak Szydło premierem albo premier szydłem.

          co ma być? pomyje na ulice i ściany bez ocieplenia?
          ale rzeczywiście jestem za wprowadzeniem pewnych standardów architektonicznych w okolicy Starówki, np. mury w technologii trzywarstwowej z elewacją z kamieni i cegły klinkierowej (tylko ładnej, pleasssse). ciepło i ładnie. I trwale, a nie za 5 lat remont.

          • 8 1

        • przeciez tu nie ma projektu domow

          tu jest projekt rozwiazan URBANISTYCZNYCH, nie architektonicznych. Wstawione klocki maja pokazywac potencjalne dzialki do zabudowy.

          Nie wie, nie rozumie, ale pokrytykuje. Ot, Polak.

          • 1 1

    • albo Gdyni

      Koniecznie ścieżki rowerowe po obu stronach. .

      • 13 7

    • Zabudować te szpetne mury obronne i baszty oddać teren świętym deweloperom

      • 13 13

    • Nie obrażaj Ełka (1)

      Gdybyś znał tamte miasta to byś takiego porównania nie zrobił. Ja widziałem nie wiele miast które ruinami przypominają drugą wojnę światową jak Gdańsk na niektórych śródmiejskich obszarach, a podobno to bogaty ośrodek o znaczeniu regionalnym.

      • 16 4

      • Ełku

        kolego Ełku. Każdemu dobrze we własnym grodzie. Lub prawie własnym :)

        • 10 2

    • co tam? lewaki znowu mają pomysła? (8)

      lewaki zablokują miasto? leczcie się

      • 13 26

      • jak na razie to miasto jest zablokowane samochodami (3)

        a nie lewakami

        • 28 8

        • i będzie mniej zablokowane (2)

          jak zwęzicie gardło. Wiem! Lewaki! Zabrońcie samochodów! Niech każdy będzie takim patolem jak wy!

          • 0 2

          • korki nie pojawiaja sie przez droge, ale przez skrzyzowania (1)

            • 0 1

            • Jak zamienisz 3 pasy

              na 2 pasy - z czego pewnie jeden buspas - to zatkasz czy nie? Myśl.

              • 0 1

      • powiedział kierowca (3)

        zakurzył, zaświstał, pokazał środkowy palec i odjechał swoim bardzo drogim SUVem na przedmieścia.

        • 16 3

        • jakim suvem! (1)

          Starym golfem.. Ci w Suvach to chociaż korpoludki z kasą to oni jeszcze w miarę nowocześni. najgorsi są tacy prawole biedaki co nikogo nie nawidzą!

          • 8 2

          • jak nikogo nienawidzą to raczej dobrze...

            Pacyfiści itd.. Kochający pokój!

            • 1 1

        • czyli jednak jesteś lewakiem

          piętnujesz kierowców

          • 0 0

    • jesgtem za. Ale po kiegp diabla jest tam ta ulica miedzy mieszkaniami? (13)

      skoro tyle betonu wyleją na fundamenty to dlaczego by nie wpuscić tej przeklętej cuchnącej-trującej i hałasliwej drogi w jakiś tunel albo wyprowadzić poza miasto?
      Dlaczego oddziela sie ludzi od siebie takimi liniami dla Januszy? Miasto ma być dla ludzi a nie dla samochodów. Poprawić te plany i zrobić porządnie proszę,

      I prosze nie bredzić ze się nie da, bo skoro da się wybudowac od podstaw setki budynków to i kilka pasów pod ziemie tez da się schować. Ile tego jest? 1 km? Walczmy o to co dobre a nie znowu tymczasowe.

      • 14 15

      • (4)

        Jak będzie tunel to będzie autostrada pod ziemią? Jak chcesz zrobić i skrzyżowania? Tez w tunelu?

        • 9 8

        • O rany, ze wsi jesteś? (3)

          Nie widziales nigdy wjazdu do i wyjazdu z tunelu? Byłeś kiedyś np. we Francji? byłeś kiedyś w Szwajcarii? Byłeś kiedyś na Maderze? Jakie skrzyżowania? Wyjazd np. w prawo to wyjazd z tunelu. Jakie trudności ty widzisz?
          Poza tym, po co ta przelotówka przez miasto? Dlaczego ludzie mają to wdychać? Powtarzam pytanie - miasto dla ludzi czy miasto dla spaliniarzy? Jedni drugim przeszkadzają. Tak bylo zawsze i będzie tylko gorzej. Po co wydawac kasę na surogaty? Zróbmy choć raz coś dla ludzi w mieście, a nie pseudo-obwodnicę w środku miasta.

          • 14 9

          • (1)

            A ludzie to tylko spacerują?

            • 2 2

            • Nie. czasem jeszzce jeżdżą tramkiem.

              Inni też np.  wsiadają po paru głębszych do blaszaków i wracają do chałup na prowincję.

              • 4 0

          • Wlasnie - PO CHOLERE PRZELOTOWKA przez miasto?!

            Sa obwodnice, jesli ktos chce minac miasto, a nie do niego dojechac.

            Czy naprawde szkoda wam tych 5 km wiecej, jesli nie chcecie jechac przez miasto? Skad wy w ogole jestescie? Gdzie logika.

            W miescie - a juz na pewno 250m od najbardziej reprezentatywnej ulicy trojmiasta nie ma miejsca na przelotowki.

            • 2 0

      • Przede wszystkim stamtad nalezy WYPROWADZIC tranzyt (7)

        a nie pchac to tunelem?

        Podaj prosze relacje, jakie ma rozwiazywac tunel.

        Podaj takze przyblizone koszty i zyski dla mieszkancow z jego wybudowania (oraz zyski dla ludzi, ktorzy w Gdansku nie mieszkaja i nie tu placa podatki).

        • 1 1

        • sam sobie przeczysz (6)

          tunel vs ulica na powietrzu:
          cisza dla mieszkańców, nad ziemią można spacerować, bawić się, jechać rowerem bezpiecznie, bez strachu (np. tak jak w sopocie przejście z Monciaka w kierunku mola), syf z rur wyprowadzany gdzieś dalej, centrum się rozwija a tzw. przepustowość jest zapewniona, atrakcyjność architektoniczna, możliwość rozwoju usług nad ziemią w atrakcyjnym terenie. Czy ty wiesz jakie jest stężenie syfu i ile decybeli przy ruchliwej drodze? Np. średnia róœnoważna hałasu wynosi aż 85 dB! A to jest skala logarytmiczna. Po odlogarytmowaniu masz około 10^2 razy (!) powyżej dopuszczalnej normy czyli 100 x powyżej dop. normy. Jakim prawem ludzi się tak traktuje? Dlaczego ludzie nioe walczą o swoje prawa?

          Obecnie w Detroit właśnie zaczęli wszystkie największe przelotówki chować w tunelach gdyż stwierdzili że normy są przekroczone (hałas i zanieczyszczenie) a miasto jest dla ludzi. Ja w ogóle jestemn za tym, żeby żadne miasto w Polsce nie zawierało przelotówki, ale w Polsce można pomarzyć, bo lobby przeżarte mamoną nie zgodzi się nigdy; oni mają klapki na oczach. Problem w tym że jak wyprowadzisz tranzyt to pozostanie jeszce nie-tranzyt. Wielka róznica to nie będzie.
          Co do tego co w nawiasach to w ogóle nie będę odpowiadał gdyż ty sam nie rozumiesz tego co piszesz. Jak w temacie - sam sobie przeczysz.

          • 1 2

          • Mozna po prostu nie wpuszac ruchu "przelotowego przez miasto" miastem (2)

            Tak, to jest az takie proste. Po to sa obwodnice...

            • 1 0

            • to nie jest do konca takie proste (1)

              bo czesc ludzi jeedzie z miasta na obwodnice, a czesc do miasta. w niemczech do miast też są zatory, gdy zjeżdżasz z obwodnic, ringów, i innbych. Np. w Berlinie lub w Monachium. Ale tam zachęcają do wysiadki na obrzeżach i jeździe komunikacją.
              Problem z Podwalem jest taki że to jest jak obwodnica. Aż prosi się to schować do ziemi.

              • 0 0

              • Byla jak obwodnica

                Po to budowano caly uklad drogowy (brakuje jeszcze tunelu pod Motlawa), aby przestala byc.

                Na Elblaskiej P&R. Jesli chodzi o mnie nie widze problemu z wprowadzeniem oplat za wjazd do Srodmiescia. Wolalbym zaplacic 2zl i przejachac bez korkow i znalezc latwo miejsce parkingowa (za 5zl/h) niz udawac, ze jest za darmo, marnowac czas i nerwy, a na koniec pol godziny szukac miejsca do zaparkowania ostatecznie ladujac 2km od celu na i tak platnym parkingu.

                Nie ma tu zlosliwosci. Miasto ma dbac o potrzeby swoich mieszkancow, a w drugiej kolejnosci ludzi spoza miasta. Ci powinni miec zapewniony dojazd komunikacja zbiorowa lub - po odpowiedniej oplacie - wlasnym srodkiem transportu.

                I takie rozwiazania sa stosowane na swiecie. Co wiecej, gdyby nie byly - dlaczego Gdansk nie mialby byc pierwszym, ktory to zastosuje.

                Codo tunelu. Prosze podac relacje (skad dokad) rozwiazywalby problem?

                • 0 0

          • policz tez prosze ile kosztuje zbudowanie (niepotrzebnego) tunelu i pozniejsze jego utrzymanie (2)

            Tu nie ma potrzeby tunelu.

            Podaj prosze relacje, ktora taki tunel mialby rozwiazywac.

            • 0 0

            • chłopie, ty sam sobie przeczysz. (1)

              przeczytaj co piszesz raz jeszcze. Po co tobie odpowiadać jeśli ty źle zadajesz pytania?
              a wybudowanie ulicy ile kosztuje? 100 zł za metr bieżący? a deweloper, który dostaje zgodę na budowę Gigamarketu nie ma obowiązku zorganizowania dojazdów? O co ty pytasz dokładnie? a ulic nie trzeba utrzymywać? To nie tunel pod wisłą. Tu jest potrzebny tunel, ze względu na dobro ludzi. Chyba że lejesz na ludzi i diabli wiedzą o co tobie chodzi. Po co ty pienisz? Kim ty jesteś? Co, wdług ciebie przy ulicy jest cisza? Normy zachowane? Kim ty jesteś, dziwaku?

              • 0 1

              • Nie rozumiesz, ze ucywilizowanie tej ulicy powoduje, ze nie jezdziloby po niej tyle samochodow

                bo zwyczajnie wybieraliby budowane lub juz istniejace alternatywy.

                Czesc ludzi z Dolnego Miasta pracujaca gdzies na Srodmiesciu moglaby zrezygnowac z uzywania samochodu i 2-3km po prostu pieszo przejsc w przyjemnym otoczeniu.

                Ja sobie nie przecze. Przeczytaj, pomysl, zrozum.

                • 0 0

    • A byłeś w Gdyni?

      Tam całe miasto wygląda jak przedmieścia Ełku czy Radomia.

      • 15 4

    • Ośla propozycja! (8)

      Trzeba jeszcze zburzyć Ogarną i pół Długiej i wybudować Extra-galerię koniecznie z parkingiem na 10.000 rowerów.
      A tak poważnie: czy frag-mądralom nie przyszło do łba, że zamiast zasypywać bezkolizyjne tunele dla pieszych - lepiej wyposażyć je w zadaszone schody ruchome, wyposażyć je w posterunki dla Straży Miejskiej lub Policji (wzorem przystanków warszawskiego metra i przynajmniej byłoby wiadomo, gdzie szukać pomocy kiedy żul zagraża).
      No ale to nie pasuje do wizji wywalania nieswoich pieniędzy na niepotrzebną wtórną, bardzo drogą inwestycję. Nie pasuje do ich nienawiści do samochodu.
      Nie pasuje do chorych ambicji likwidacji wygodnych drogowych połączeń międzydzielnicowych i zatrzymywania ruchu co 100 metrów na sygnalizacji nie zważając nawet na to, że przez niepotrzebne zatrzymywania i starty generuje się smog.
      Chorzy - samochodów nie wyeliminujecie. Znikną na paliwa płynne, to przyjdzie hossa na elektryczne, wodorowe i inne. Na rowery to możecie przesadzić małolatów i hobbystów. Normalny człowiek zawsze będzie dążył do posiadania własnego wygodnego pojazdu chroniącego od kaprysów klimatu.
      I tylko jemu frag-anci chcecie utrudnić życie!

      • 31 22

      • O rany. Aleś się wypłakał. (4)

        Krótko - wiesz gdzie jest najfajniej w Gdańsku? na Długim Targu i na Długiej. Dlaczego - nie ma spalinowców. Jest bezpiecznie bo nikt pod koła nie wpadnie.
        A wiesz gdzie jest najfajniej w Sopocie? Na Monciaku. A dlaczego? z tego samego powodu co wyżej. Jak sam zauważyłeś - nie da się pogodzić ruchu pieszych i ruchu pojazdów. Jednak według ciebie tak ma pozostać bo tak. Masz poglądy typowego narzekacza: jest źle ale nie zastanawiajmy się dlaczego. Ważne żeby można ponarzekać. Tymczasem rozwiązanie ejst tylko jedno. Jest oczywiste, logiczne. I co najważniejsze - jest tylko jedno. Każdy wie o czym mowa. Tylko lobby spalinowców naciska. Bo mamona ich oślepiła.

        • 17 20

        • (1)

          Chcesz wszystkie ulice przerobić na spacerowe aleje?

          • 10 12

          • Przynajmniej te centralne nalezy zamknąć dla smrodziarzy

            niech wycisną swoje tłuste 4 literki i przejdą się 10 minut. odetchną trochę świeżym powietrzem, nie-smogowym, bez dużej dawki decybeli. Jesli nie ci to przynajmniej inni.

            • 5 1

        • Przerobić obwodnicę na deptak (1)

          Ale będzie zajefajnie.

          • 6 7

          • przerobic blaszaki na żyletki.

            albo sprzedać kaszubom.

            • 1 1

      • (2)

        Biedaki których nie stać na samochód się produkują. Gdzie byli wczoraj ci rowerzyści gdy lał deszcz, gdzie są dzisiaj? Poszły spacerkiem do galerii i tam delektować się naturą.

        • 1 10

        • może wsiedli do tramwajów i PKMki?

          Zamożny rowerzysta

          • 5 0

        • Spora część tych "biedaków" ma droższe rowery niż wiele aut...

          • 8 0

  • Czy (15)

    na serio trzeba było wziąć zdjęcia z Google Streetview? Nie można było pstryknąć swoich?

    • 74 48

    • (4)

      Sugerujesz, by wbiec na środek Podwala celem dokonania zdjęć? A co na to obrońcy św. przepustowości, którą w tym momencie zaburzysz? Janusze jadą tam 120 km/h w Volkswagenach.

      • 22 14

      • Można (3)

        zrobić zdjęcia np z chodnika, a do Januszy można strzelać. Chyba nie są pod ochroną :P

        • 17 3

        • (2)

          Z chodnika zrobić zdjęcie Podwala, by pokazać jego nowy przekrój?

          • 9 6

          • (1)

            A na którym z pokazanych "projektów" masz przekrój drogi?

            • 15 0

            • "przekrój" drogi to nie przekrój w rozumieniu rysunku

              • 1 0

    • Ale oni nigdy tam nie byli.....a mają decydować o wizji miasta....

      • 12 9

    • redakcja to leniuszki (2)

      nawet jak coś im sie pod nosem dzieje to nie zejdą tylko foty z zieleniaka cykają :D

      • 8 2

      • Leniuszkiem to jesteś ty, skoro nie potrafisz wybrać drugiego zdjęcia. To są zdjęcia porównawcze - przed i po wdrożeniu zmian.

        • 4 2

      • lol przecież to materiał z projektu a nie od redakcji

        leniuszek to ten kto komentuje a nie przeczyta tego co komentuje

        • 0 1

    • Czy na serio (4)

      musisz się przyp*****lać do takich rzeczy? Ludzie poświęcają swój czas nikt im za to nie płaci, żebyś mógł mieszkać w ciekawszym miejscu a ty o takich bzdurach, jak to Piłsudski mawiał naród wspaniały tylko ludzie kur*y

      • 7 9

      • (2)

        Jak wg ciebie beton i szkło jest ładniejsze od naszych kamieniczek i starówki to gratulacje....tacy właśnie ludzie rządzą miastem....tylko zysk....

        • 10 4

        • (1)

          starówki?

          • 4 2

          • starówka

            Pisana małą literą, to rzeczownik pospolity. Uczcie się dzieci, jeszcze wiele przed wami.

            • 2 1

      • Tak,

        muszę

        • 1 2

    • Czy na serio trzeba jechać i robić swoje zdjęcia skoro Google Streetview już je ma

      ?

      • 1 0

  • To słuszna koncepcja (4)

    - a tu damy bloki mieszkalne
    - panie dyrektorze ale tu jest jezioro
    - to nie... jezioro damy tu, a bloki niech stoją w zieleni
    - to słuzna koncepcja, panie dyrektorze tu jest umowa na 1500 zł za konsultacje w sprawie projektu

    • 144 49

    • Opisujesz raczej pracę BRG (1)

      • 13 7

      • Bareja wiecznie żywy :)))

        • 16 1

    • ? (1)

      Tak. Robią takie wizualizacje żeby ludzie mieli o czym poczytać i odwrócić uwagę ód spraw istotnych . Bo gdyby mieli naprawdę przebudować i zawęzić tam drogę a tłumaczenie że będzie tunel pod wisłą ? Przecież ten tunel też będą musieli kiedyś remontować wymienić nawierzchnię wtedy cały ruch pójdzie przez miasto . Po co robią takie wizualizacje ile to kosztuje?

      • 8 8

      • Ja bym proponawal moze poszerzyc kazda droge do dwoch pasow

        Przeciez kazda droga bedzie kiedy remontowana, to trzeba utrzymac przepustowosc.

        Jak bez przepustowosci zyc?

        • 4 1

  • (5)

    Jestem przeciw. Mi wszystko pasuje

    • 73 88

    • Jestem przeciw, mi nic nie pasuje.

      • 11 5

    • jestem za. Uwazam, ze marnuejmy potencjal miasta (3)

      W Srodmiesciu powinno mieszkac nie 40, a 50-60 tysiecy ludzi

      • 11 8

      • po co tyle pasożytow? (1)

        bedzie syf

        • 3 8

        • nie porównuj ludzi do siebie.

          Nie sprzątasz po sobie? Gdzie mieszkasz? U mamy?

          • 11 2

      • Znajdź dla nich miejsca parkingowe to OK

        • 0 4

  • To może być pierwsza wyrwa w murze zwolenników "świętej przepustowości" (15)

    jako głównego kryterium kształtowania miasta. Szkoda jedynie, że w czasie dyskusji nikt nie zauważył, że budowa dwu lub wielopoziomowych parkingów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego i nie powinna być realizowana za publiczne pieniądze.

    Przedstawienie tej koncepcji może być niezłym początkiem ciekawego procesu: zmiany patrzenia na sposoby kształtowania miasta: albo będzie ono tworzone głównie z myślą o potrzebach chcących poruszać się samochodami, albo zaczną być brane poważnie pod uwagę potrzeby ludzi decydujących się na inne opcje poruszania się po mieście, mimo posiadania samochodu lub możliwości wynajęcia samochodu z szoferem.

    • 112 53

    • (5)

      Oczywiście zapomnieli też namalować co 500m przejścia dla pieszych z światłami...jak się będzie pani jechało stając co 500m na światłach....? Wracamy do epoki zakorkowanego podwalaz przed kilku lat....

      • 19 23

      • (3)

        Ojej! To straszne! Nie będzie prucia przez miasto 120 km/h, bo oczywiście ograniczenia są dla frajerów, a fotoradar to zamach na wolność.

        • 27 16

        • (2)

          Rozpędz się ta tych dziurach do 120 km\h...chcę to zobaczyć jak gubisz zawieszenie....:D

          • 17 13

          • Kup sobie prawdziwy smaochód a nie 20 letniego szrota zespawanego z 3 innych to zobaczysz. (1)

            • 5 16

            • Może i szrot który ma 8 lat Ale odpali w zimę...tylko mu szkoda kasy na mandaty i ciągle naprawy zawieszenia....skoro stać ciebie na taki za 0.5mln to i stać na mandaty jaki i na naprawy więc nie płacz ni tu ze nie możesz zapanować nad swoimi popendami mu spotkaniu z policją i mechanikiem....

              • 5 3

      • czyli nie bedzie gorzej niz bylo

        A ludziom tam mieszkajacym bedzie lepiej. Moze puscimy tobie ekspresowke pod oknem?

        Poza tym, dzisiaj jedziesz w godzinach szczytu 15 minut. Z czego 10 stoisz na jednym z koncowych wezlow, bo "korek".

        Po zmianach bedziesz jechac 15 minut, z czego po prostu co pewien czas postoisz minute zamiast 10.

        A ludzie, ktorzy tam mieszkaja nie beda musieli na Glowne Miasto ich 10 minut tylko 5.

        • 1 0

    • Zgadzan sie (4)

      ale trzeba troche pomoc kierowca czyli wybudowac tunel lub most w osi ul. Nowej Wałowej i ta ulica zredukuje bardzo mocno ruch na Podwalu Przedmiejskim

      • 13 5

      • (3)

        Niech sie kierowcy zrzuca na tunel, to wybudujemy. Na razie wpływy z opłat nie starczaja nawet na koszta utrzymania drog i co roku nie starcza na odśnieżanie chodnikow.

        • 14 6

        • A rowerzyści niech się zrzucają na swoje ścieżki (2)

          Jesteś idiotą...

          • 10 8

          • Każdy rowerzysta to oszczędność dla służby zdrowia, szczególnie dla tlusciochow z aut. Każdy rowerzysta to stojak rowerowy za 200 zl zamiast parkingi za kilka baniek.

            • 11 7

          • mozemy tak zrobic, ze kazdy zadeklaruje na co maja isc jego podatki

            i sie okaze, ze ludzie, ktorzy widza w miescie tylko drogi ze swoich podatkow nie beda w stanie nawet oplacic szkoly podstawowej dla swoich dzieci.

            • 0 0

    • (1)

      A co ci stoi na przeszkodzie żeby sue przemieszczać pieszo, gdziekolwiek, podaj choć jedną trasę .

      • 0 1

      • smród od samochodów i przekroczone normy hałasu. + zagrożenie życia i zdrowia

        To mi przeszkadza. a tobie co przeszkadza przesiąsć się na tramwaj i nie zatruwać powietrza ludziom i zwierzętom?

        • 2 0

    • (1)

      Miasto kształtują jego mieszkańcy, a nie samozwańcze prywatne nieznaczace organizacje.

      • 0 2

      • Mysle, ze we FRAGu jest wiecej mieszkacow miasta

        niz w samochodach jezdzacych po Podwalu.

        Przypominam - Zulawy, czy "10 minut do Centrum" za obwodnica, to juz nie jest Gdansk.

        • 1 0

  • (2)

    ale będzie ładnie

    • 58 50

    • Tak będzie ładnie (1)

      Tyle że patrząc na wizualizację (obfitość zabudowy oczywiście po wcześniejszych wyburzeniach istniejących już budynków) to nikt z obecnych teraz na forum tego nie dożyje. Unia tyle nie da .Może już nie będzie nawet unii.

      • 5 4

      • Przeciez budynki nie powstawalyby z pieniedzy panstwowych

        To sa tereny, na ktorych prywatni inwestorzy z checia rozpoczeliby swoje budowy wiedzac, jak ma sie ten teren zmienic.

        Kilka tysiecy ludzi mialoby okazje zamieszkac w miescie, zamiast pchac ich pod obwodnice.

        • 1 0

  • sznur aut (15)

    na wizualizacji zapomnieli dodać sznur aut w obu kierunkach

    • 206 45

    • Dokładnie :) (8)

      Zapomnieli też ze tam wpada cala trasa W-Z ktora niedawno ukonczono. Gdzie te samochody sie porozjezdzaja by przeleciec przez gdansk przez zapchaną Orunie na obwodnice poludnie, a po co w takim razie zbudowano rozjazdy w kierunku obwodnicy poludnie na wysokosci mostu linowego JP2

      • 30 11

      • POG, sucharskiego, Tunel pod martwa wisla (2)

        lub jak ktos lubi stac w korku - niech stoi. Czas W-Z jako trasy tranzytowej minal.

        • 24 25

        • (1)

          Co wy z tym tranzytem to demagogia taki chwyt którego nikt nie udowania

          • 7 2

          • 30% ruchu w Srodmiesciu to ruch do lub z Srodmiesci

            Reszta to ruch do Wrzeszcz/Oliwy (innych dzielnic).

            Tranzyt, drogi, niedouczony kolego, to nie tylko TIR. To takze ruch osobowy, ktory nie dotyczy danego fragmentu miasta.

            • 2 2

      • nikt o niczym nie zapomniał (4)

        dwa pasy w każdym kierunku pozostaną (ulega likwidacji buspas i niepotrzebny już trzeci pas na Elbląg). Stogi nie generują samodzielnie tyle ruchu, żeby trzy pasy były tam potrzebne - większość ruchu z W-Z wpada do Centrum a nie na wschód

        • 18 16

        • A jesli na wschod, to zapraszamy na obwodnice (zachodnia i poludniowa)

          a nie pchac tranzyt przez miasto!

          • 9 8

        • (2)

          Na chwilę zniknie buspas....Nie jest to pokazane Ale będzie....bo jest taka moda i zrobi się nam jeden pas . ..

          • 11 2

          • a ja propnuję jeden buspas

            i nic więcej. kto chce blaszakiem - niech stanie w polu w Żukowie, do PKMki i do ludzi w mieście w gajerku.

            • 0 10

          • i bardzo dobrze

            Po zbudowaniu Nowej 3 maja i N. Walowej jak najbardziej sluszny krok.

            • 0 0

    • uważaj, by taki sznur nie zacisnął się wokół twojej szyi (1)

      miasto nie musi być korkowane nadmiarem samochodów

      • 9 22

      • O, widzę że odezwał się jakiś faszysta

        Spod znaku tęczowej flagi ;>

        • 19 6

    • (1)

      wizualizacja przedstawia ulice w letnią niedzielę o godzinie 10 rano.

      • 30 2

      • a mialby przedstawiac w poniedzialkowy zimowy wieczor?

        • 0 1

    • piesi na drodze

      powinni dorysować kilkanaście sygnalizacji i pieszych na drodze...

      • 10 1

    • fakt ! I te przejścia po pasach w tym miejscu ! Kupa śmiechu ... albo płaczu.

      • 4 2

  • najważniejsze to zagęścić zabudowę i stworzyć po prostu przyjazne miejsce (3)

    • 86 32

    • Coś ci się chyba mózg zagęścił od tych jaj jakie sobie na forum robisz

      • 5 9

    • (1)

      I konieczne prostututki stojące w galeriach z oknami na ulicę. Wzorem państw zachodu.

      • 2 2

      • Prostytutki stoją już w galeriach...

        • 2 1

  • gdzie alternatywa? (45)

    Alee..... będziemy stać w korkach bo lobby bogaczy chce sobie zrobic dobrze.
    Dwa pasy...jajca.

    Aaaa jaka będzie alternatywaba dla samochodów slucham???

    Czy wszystkich trzeba ładować do tego samego wora... z samochodu nie zrezygnuje!
    Zapraszam prezydenta innych pomysłodawców do tramwaju o 16:00 najlepiej z wózkiem.

    • 170 117

    • (23)

      Teraz też są dwa pasy ruchu. Poza tym nie musisz pchać się autem do centrum miasta. Twój wybór, jak wolisz mieszkać w Nowym Dworze Gdańskim, ale niech burmistrz tego miasta się dorzuca do kosztów, które generujesz autem - dewastację dróg, budowę parkingów, niszczenie zieleni, smog.

      • 35 35

      • (21)

        Blaaagam. To jest miasto a nie folwark dla developerow.
        A miasto jak chce isc na latwizne to niech idzie krowy pasac.
        Oddac developerom ...ci zbuduja tzw apartamenty ....bogaci kupią i wynajmą A JA będę patrzył na to wszystko w smierdzącym tramwaju.
        PUKNIJCIE SIĘ W GŁOWĘ.

        • 42 32

        • mjarski ale ty mieszkasz na Oruni (1)

          • 19 4

          • LOL

            • 1 1

        • (13)

          A ja mam gdzieś twój problem dojazdu. Jak nie pasuje ci tramwaj, to zrobimy opłaty za wjazd do centrum i REALNE koszty parkowanie z natychmiastowym odholowaniem każdego auta, które wjedzie na chodnik lub trawnik.

          • 34 22

          • (9)

            I tak już wszędzie musisz płacić za parkowanie....
            Ja mieszkam w Gdańsku i do pracy muszę jeździć samochodem bo nie mam innego wyjścia...komunikacjia miejska..tzn 4przesiadki i dojazd jeszcze nie pewny zajmuje 2h a samochodem 20min w godzinach szczytu....

            • 20 14

            • co pokazuje, ze sa relacje, ktore komunikacja miejska bardzo slabo obsluguje...

              ale nie znaczy to, ze zmiany na Podwalu sa zle.

              • 15 12

            • (6)

              Weź mnie nie rozmieszaj. Jakby było trzeba wszędzie płacić, to nie byłoby wciskania się z autem na wszystkie trawniki i chodniki. Zapytaj mieszkańców Oliwy, którzy cieszą się sąsiedztwem biurowców Grabskiego i Torusa.

              • 13 6

              • (5)

                To ci przeszkadza nie wiem czy zauważyłeś ze tu mają powstać same biurowce??

                P.s mówimy o ścisłym centrum Gdańska....

                • 7 3

              • Skad opinia, ze same biurowce? (4)

                Powstanie to, na co jest popyt. Sadze, ze patrzac na to, co sie buduje aktualnie w Srodmiesciu, raczej mieszkania, hotele, aparthotele i troche biurowcow/uslug.

                Lepsze to niz sr*lniki (bo to nie zielen miejska)

                • 9 11

              • Czyli jeszcze więcej samochód co nie mają gdzie zaparkować....

                • 7 2

              • Jak nie masz toalety w domu to zapraszamy do toi toia :D

                • 2 4

              • (1)

                I deweloper w ulotce napisze "brak możliwości dojazdu do budynku samochodem strefa prestiżu". Ha ha!

                • 6 1

              • No i ktos kupujac decyduje sie na to, ze samochodem nie dojedzie

                Gdzie problem?

                Mieszkania na Dlugiej sadze, ze tanie nie sa. A pewnie nie wszystkie maja przypisane miejsce parkingowe.

                Widac, ze dla ludzi, ktorzy przez 3 pokolenia marzyli o samochodzie wizja zycia bez (kiedy wreszcie zarobili na jakikolwiek) jest nie do ogarniecia...

                Nie zmieniajac nic na Podwalu marnuje sie pokoleniowa szanse tej czesci miasta. Wlasnie teraz - przy okazji budowy Tunelu - nalezy to zrobic. Potem ludzie znowu beda narzekac dojezdzajac 20 km do miasta, ze korki.

                Przykre, polskie.

                • 0 3

            • koleżko -kowale to nie Gdańsk

              • 8 2

          • (2)

            jak chcesz placic za wjazd do centrum to wypad do londynu.

            • 7 9

            • ekonomi nie oszukasz (1)

              popyt na miejsca duży miejsc mało = cena w górę, żadne lewackie krzyki nic tu nie pomogą

              • 7 8

              • O dziwo akurat (choc daleko mi do nich) tzw. lewacy sa chetniejsi oplatom w miescie

                To raczej "prawilne kuce" uwazaja, ze wszedzie powinno sie jezdzic samochodami, a biedapiesi do tunelu.

                • 8 6

        • widzę że tęskno obywatelowi do PRL'u (3)

          czemu masz patrzeć z tramwaju? Możesz patrzeć z tramwaju dojeżdżając do swojego apartamentowca przy Lastadii! Musisz uwierzyć że można... Dziś już nie te czasy - możesz pochodzić z chłopstwa a zrobić karierę lub średnio przeciętnie zarabiać a kupić sobie w końcu ładny "apartament". Tylko uwierz i nie marudź. A koncepcje urbanistyczne to nie samochodyzacja bo to już się przejadło i niesprawdza się w sytuacji kiedy każdy Janusz ma samochód i chce dojechac nim wszędzie pod samą pracę... Nie, no nie da się tak w prawdziwym "mieście właśnie".

          • 8 10

          • "Tylko uwierz i nie marudź" zamiast argumentów.

            • 3 1

          • Pedalarskie urojenia coraz silniejsze

            Siostro, pacjent cyklista spod trójki nie łyka leków!

            • 3 1

          • jednak pozostanę niedowiarkiem

            • 0 1

        • to jest miasto dla ludzi

          Takze tych z Dolnego Miasta. Nie trzeba budowac calej infrastruktury na Poludniu. W Srodmiesciu moze zamieszkac jeszcze z 2-5 tys ludzi. Tu juz sa szkoly, przedszkola, sklepy, pelna infrastruktura.

          I duzo bialych plam wciaz nie zabudowanych po wojnie. Podwale aktualnie robi wiecej szkody w takim ksztalcie niz korzysci.

          • 0 0

      • Brednie...

        • 7 4

    • Nie zrezygnujesz bo dla ciebie samochód jest wyznacznikiem statusu społecznego. (12)

      A tak naprawdę oznacza ze jesteś biedakiem. Zarówno ekonomicznym jak i mentalnym. Nie stać cię na mieszkanie w centrum przez co czy chcesz czy nie chcez jesteś niewolnikiem samochodu. Z peryferiow na których mieszkasz nie ma komunikacji wiec nie masz wyjścia.

      • 28 27

      • ulżyło? (3)

        • 20 8

        • tak (2)

          • 4 15

          • (1)

            Teraz młokosie możesz podejść do okna i pomarzyć że kiedyś i ty będziesz miał taki samochód jak widzisz tam na dole. A jak już będziesz go miał może olśni cię myśl że żeby jeździć samochodem potrzebne są ulice.

            • 5 7

            • nie wiem, jaki samochod ty posiadasz i nie wiem, ile masz lat

              ale sadze, ze zdziwilbys sie... :)

              • 0 2

      • Od kiedy mieszkanie w centrum w zapyziałej kamienicy z 19 wieku (6)

        z wc na kilka mieszkań i patologią lub bloku dresowym z lat 70tych z czynszem 800zł jest droższe od tych nowych mieszkań na ujeścisku, morenie czy choćby na jasieniu? Po za nowymi mieszkaniami w centrum i kamienicami na głównym mieście to za pół darmo można kupić takie mieszkania. Kto normalny po za studentami lub chwilową potrzeba mieszkania, mieszka w centrum z wyboru?

        • 14 17

        • Porównaj ceny swojego bloku do tych we Wrzeszczu czy na Wyspie Spichrzów (1)

          • 10 8

          • Porównałem. Przegrywa ceną tylko z nowymi.

            • 3 3

        • Daj Dolnemu Miastu 10-20 lat i przypomnij sobie, co tu pisales (3)

          Aktualna zabudowa pustych terenwo w Srodmiesciu da swoje rezultaty. Chocby tym, ze zamiast kupic za 8k zl /m^2 bedzie mozna kupic za 3-4 i wlozyc 3 w remont kazdego metra.

          Jeszcze pozazdroscisz tych "zapyzialych" kamienic ich mieszkancom.

          Wlasnosc prywatna i przedsiebiorczosc ludzi potrafi zdzialac cuda. Dolne Miasto bedzie perelka Gdanska niczym Kazimierz w Krakowie.

          • 12 6

          • Bredzisz.

            • 8 7

          • (1)

            Tak może być ale do trgo nie jest konieczne niszczenie ulic

            • 4 2

            • Ulicy nikt nie chce zniszczyc

              to jest stworzenie ULICY z drogi ekspresowej przecinajacej miasto.

              Problem wlasnie na tym polega, gdyby to byla miejska aleja, nikt nie proponowalby zmian. Widziales kiedys kogos spacerujacego wzdluz tej drogi? A przy alejach taki widok powinien sie zdarzac.

              I tak - ta droga BYLA bardzo potrzebna. Przed zbudowanie POG+Sucharskiego+Tunelu. Po oddaniu wszystkich tych inwestycji mozna ewentualnie jeszcze mowic o koniecznosci budowy tunelu pod Motlawa.

              Rola W-Z w ruchu tranzytowym minela. Pogodzcie sie z tym. Czas ucywilizaowac te droge i zrobic z niej miejska aleje. Tylko i az tyle.

              • 4 2

      • Chyba jeden z deweloperów....

        • 7 3

    • No tak

      jak bieda całe życie jeździła rowerem marki romet na wsi bo nic innego nie było, a teraz nagle świat jej się walii bo okazuje się że nowocześni i bogaci ludzie właśnie jeżdżą rowerami (tylko trochę droższymi) i pomimo że mają samochody (dużo lepsze) to zostawiaja je w garażach (nie pod śmietnikiem), albo na parkingach zbiorczych pod miastem i przesiadają sie na środki transportu zbiorowego. Janusze Janusze ...

      • 13 17

    • Alternatywy 4 (5)

      Alternatywą dla samochodu jest rower.

      • 5 7

      • Jak w Chinach lat 80-tych (3)

        Cielaka - na ramie, teściową - na ramie, kanapę - na ramie.

        • 3 3

        • (2)

          albo w Amsterdamie teraz.

          • 2 3

          • Kopenhadze (1)

            czy w Londynie...

            • 1 2

            • Przebywam w Lodynie bardzo duzo czasu rocznie

              i jakos nie rozumiem, skad te minusy. Kogos fakty bola?

              • 1 0

      • Rower - alternatywą?

        Ciekawe jak wielu rowerzystów dziś poruszało się rowerem?
        Bo jazda rowerem przy takich wiatrach jest skrajną nieodpowiedzialnością.

        • 2 1

    • alernatywą dla samochodu są

      - SKM
      - PKM
      - Regio
      - tramwaj
      - autobus
      - taksówka
      - rower
      - piechota

      zachęcam do eksperymentów

      • 1 1

  • (8)

    Może zacznijmy od remontu Podwala ! Koleiny i dziury są niebezpieczne o komforcie jazdy nie wspominając .Zbudować wzdłuż ulicy ścieżkę rowerową .Dokończyć rewitalizację Dolnego Miasta !

    • 72 48

    • zmiany na podwalu sa wlasnie czescia rewitalizacji (7)

      • 15 10

      • (6)

        Nie chcemy takiej szklanej i biurowej rewitalizacji....!!!!

        • 18 22

        • kto ci dał prawo do wypowiadania się w imieniu innych? (2)

          chyba że jest was dwóch: ty i twój brzuch

          • 7 7

          • ja mu dalem prawo! (1)

            ja,prezes

            • 3 5

            • no to już go nie masz ;)

              • 3 0

        • (1)

          to są tylko przykładowe bryły, pościągane elewacje z całego świata powkładane w pasujące do tego miejsca kubatury, aby zwykły kowalski wiedział o co chodzi (ale jak widać i tego wielu nie zrozumiało)

          • 10 2

          • Myslenie abstrakcyjne jest niedostepne dla zwyklego Kowalskiego

            Widac niestety to po tej dyskusji.

            Polacy widac najpierw musza sie naposiadac. Postac w korkach, zarobic tyle, aby zrozumiec, ze nie trzeba siedziec w samochodzie, aby byc uwazanym za bogatego.

            Moze wtedy czesc z nich stwierdzi, ze jednak 2h dziennie w korkach to glupota.

            • 2 0

        • prezentacja pokazuje rozwiazania URBANISTYCZNE

          nie gotowy projekt architektoniczny.

          Jesli nie rozumiesz, ktoregos z powyzszych slow i sam nie ogarnales tego wczesniej, to bylbym wdzieczny za wczesniejsze douczenie sie podstaw materii, o ktorej chcesz rozmawiac.

          Biblioteki sa darmowe.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane