• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie pociągi dla PKM już na Pomorzu

Krzysztof Koprowski
31 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki. Pesa łącznie dostarczyła 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które przeznaczono do obsługi PKM-ki.

Bez większego rozgłosu zakończono dostawy wszystkich zakontraktowanych pociągów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Bo i nie ma się czym chwalić: pojazdy miały być gotowe w maju, a po podpisaniu aneksu - 31 sierpnia.



Jak często podróżujesz Pomorską Koleją Metropolitalną?

Opóźnienia w zakupie nowego taboru na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej towarzyszyły praktycznie od samego początku inwestycji. Nic dziwnego: przetarg na nie ogłoszono dopiero w lutym 2014 r., kiedy budowa nowej trasy kolejowej była już mocno zaawansowana.

Otwarcia ofert w przetargu dokonano w kwietniu 2014 r. Okazało się, że produkcją zainteresowani byli dwaj polscy potentaci branży taboru szynowego - bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag. Na wybór producenta przyszło nam czekać jednak aż do czerwca.

Wygrała Pesa, więc w lipcu od zapisów przetargu odwoływał się Newag, ale jego skarga została oddalona przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Umowę na dostawę 10 spalinowych zespół trakcyjnych (potocznie, i nie do końca poprawnie, zwanych szynobusami), trzech dwu- i siedmiu trzyczłonowych, za 114 mln zł, podpisano dopiero we wrześniu 2014 r., na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik.

Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r. Podpisanie umowy na przystanku PKM Niedźwiednik 1 września 2014 r.
Pierwsze dwa pociągi miał być dostarczone na Pomorze w grudniu 2014 r., a wszystkie 10 SZT-ów maksymalnie do maja 2015 r.

Kilka miesięcy później Urząd Marszałkowski pozwolił Pesie wydłużyć termin dostawy pociągów - ostatni pojazd dostarczony miał być do 31 sierpnia, czyli na jeden dzień przed oficjalnym uruchomieniem PKM-ki.

Aneks do umowy sprawił, że Pesa za opóźnienie nie musiała zapłacić kary, a samorząd w zamian zyskał lepsze pociągi. Szczegółowe rozwiązania wprawdzie objęte są "tajemnicą przedsiębiorcy Pesa", ale do publicznej wiadomości podano: "dodatkowy stopień wysuwany spod drzwi", "nowy, bardziej nowoczesny i ekonomiczny system rozruchu", a także "komputery o wyższych parametrach".

Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru. Wysuwany stopień w pociągach Pesy to jeden z elementów aneksu, dzięki któremu samorząd województwa zyskał lepsze pociągi, a producent dłuższy czas na dostawę taboru.
Ponadto samorząd województwa uzyskał od producenta przesunięcie w czasie rozpoczęcia terminu obowiązywania gwarancji, który ma być naliczany od okresu "bardzo wysokiego wykorzystania pojazdów", po przeprowadzeniu testów homologacji i jazd testowych na linii PKM, wyposażonej w system sterowania ruchem ERTMS poziom 2 (pełne jego wdrożenie i podłączenie do linii E65 planowane jest na 2016 r.).

- Wyeliminowano sytuację, w której bieg terminu gwarancji rozpocząłby się wraz z odbiorem każdego z pojazdów bez przeprowadzenia testów. Występowało wysokie ryzyko, iż upłynąłby termin gwarancji na system ERTMS/ETCS poziom 2 przed przeprowadzeniem jego homologacji i wszystkie awarie musiałyby być usuwane na koszt województwa - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Pierwszy SZT dla obslugi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowę pierwszego pociągu udało się zakończyć w kwietniu, a jego oficjalna premiera odbyła się w czerwcu.

W lipcu za niedostarczenie pociągów zgodnie z harmonogramem naliczono już 1 mln zł kary. Władzom województwa przekazano wówczas sześć zakontraktowanych pociągów, choć do uruchomienia PKM-ki został nieco ponad miesiąc.

Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz. Jeden z czterech pociągów, także produkcji bydgoskiej Pesy, zakupiony do obsługi trasy Malbork-Grudziądz, na linii PKM do Kartuz.
Ostatecznie udało się uruchomić przewozy na nowej linii kolejowej bez kompletu pociągów, dlatego na trasie można było spotkać pojazdy przeznaczone do obsługi połączenia Malbork - Grudziądz.

Zamówienie Pesy zostało w pełni zrealizowane dopiero na kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia. Przekazanie ostatniego pociągu odbyło się bez rozgłosu: bez konferencji prasowej czy uroczystego przejazdu.

- Wszystkie zamówione pociągi są obecnie wykorzystywane na trasie. Kwotę odsetek, wynikającą z umowy, poznamy na początku 2016 r. - kwituje rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Opinie (147) 1 zablokowana

  • (20)

    A polskie Pendolino będzie gotowe chociaż do wiosny?

    • 23 58

    • ponoć gotowe jest (8)

      tym niemniej boje się do złomu wsiąść

      • 8 33

      • (7)

        Gotowe jest tylko kilka składów. Reszta nawet nie przeszła testów.

        • 11 9

        • uwaga (4)

          Firma nie wywiązała się z zadania, bo składy są wadliwe ale przyjęto je, bo przepadłaby dotacja unijna...

          • 6 11

          • (3)

            a na czym polega ta wada, Panie Poinformowany?
            Czy tylko powtarzasz ogólniki graniczące ze zniesławieniem?

            • 11 3

            • przekroczoną masą, którą zniwelowano nieco przez redukcję osłon (2)

              niezgodnością z TSI (wymagany był skład w pełni zgodny). Jak chcieć poszukać, to więcej się znajdzie. Ale Zaboklicki i jego p(i)eski szczekają o "zniesławieniu"

              • 8 7

              • Akurat wagowo to Dart waży mniej od aluminiowego Flirta ;)

                • 5 3

              • Ale mówimy o osłonach dolnych, czy sprzęgu?
                Zastanawiałem się ostatnio co się z nimi stało(sprzęgu), ale jak dla mnie, zyskał na wyglądzie. Jest bardziej agresywny, aż nie patrzę na resztę jak na tanie pudło... xD

                • 0 1

        • nie kilka a 12 z 20 (1)

          poza tym PESA zobowiązała się pokryć ew. stratę dofinansowania. Niestety, złom, który wyjedzie na tory - straszy.

          • 6 6

          • ludzi wozi dwa składy

            jeden Warszawa - Lublin, drugi Warszawa - Białystok
            każdy zajęty jazdą 5 godzin na dobę
            to jest miara sukcesu PESY

            • 3 1

    • (2)

      Już jeździ ale pewnie w radio Maryja o tym nie mowia

      • 12 19

      • (1)

        W Radiu Maryja to przynajmniej nie manipuluja jak w TVN czy TVP!!!

        • 23 30

        • nie robią tego tak ordynarnie

          PS. ktoś w tym sporze się myli, a ktoś musi mieć rację. dowodów dla zainteresowanych mnogo

          • 1 4

    • jakie polskie pendolino??!! (5)

      Polskiw Pendolino to chory wymysl dziennikarzy i pracownikow PESY. Dart toPendolino moze buty czyscic. Nie ma zadnego porownania. Wiem co pisze!

      • 28 8

      • no właśnie tez się dziwiłem (4)

        nie byłem ostatnie 3 miesiące na bieżąco z rynkiem kolejowym, i zdziwiło mnie że 3 miesiące temu nie było nawet widoków(i prawdopodobnie nigdy nie będzie) na Polski odpowiednik pendolino, więc pytanie bardzo mnie zdziwiło. Dart czy Stadler Flirt (ED160) wygląda słabo przy Pendolino(ED250), Flirt czy dart to poprostu pociągi dobre, made in poland ale bez porównania do pendolino; więc stawianie tych pociągów obok siebie w jednej konkurencji jest nieporozumieniem, a cena za miejsce w pendolino czy w dartach bardzo podobna

        • 11 4

        • (3)

          Flirt Stadlera to produkt szwajcarski. W Polsce jest tylko montownia

          • 5 2

          • jak popatrzysz tak na Darta, to w Bydgoszczy też jest tylko montownia (2)

            projekt kupiony na zewnątrz (a i to klepany naprędce). Elektryka z Niemiec, tylko "złom" robiony u nas.

            • 7 5

            • (1)

              W sumie masz racje, bo najdrozsze elementy Darta (m.in. falowniki) sa zagraniczne. Projekt jest jednak (jak twierdza w Pesie) "nasz". Newag za to w Impulsach stosuje polskie falowniki firmy MODCOM

              • 5 0

              • Nieszczelne, świszczące okna w tym polskim hmmm Pendolino też są nasze.

                Duma mnie rozpiera.

                • 3 0

    • (1)

      Czy Pesa kiedykolwiek zrobiła coś w terminie?

      • 19 5

      • Ironia

        Tak, stratę finansową, hi hi hi...

        • 10 4

  • (3)

    Troszkę głośne są w środku te pociągi, no i dziury w rozkładzie jazdy. Mi ostatnio uciekła jedna PKMka (widziałem jak odjeżdża), a potem kilkadziesiąt minut czekania. A poprzednia odjechała 15 minut wcześniej.

    • 42 14

    • (1)

      nie uciekła tylko ty się spóźniłeś na 100% odjechała punktualnie

      • 20 8

      • jak zwał tak zwał

        • 2 1

    • Przejedź się "Karpiem" tfu Dartem....to zobaczysz co to hałas

      Wygrywają świszczące, niespasowane okna - i ktoś to tam kiedyś śmiał nazwać "polskim Pendolino" heh

      • 5 0

  • PKM (5)

    Szkoda ,że w wagonach przewożone jest wyłącznie powietrze nie licząc obsługi pociągu

    • 72 81

    • Trochę ludzi jeździ. Jednak tłumów nie ma.

      • 15 1

    • Nie przesadzajmy. (2)

      Będzie tak jeszcze trochę. Linia kolejowa nie miałaby założeniu przeniesienia pasażerów z jednego środka komunikacji miejskiej do PKM Nowa linia kolejowa to impuls do rozwoju miasta.To wzdłuż niej będą powstawać nowe osiedla, domy, miejsca pracy. I to jest zadanie dla PKM. No i profit jakim jest kolejowe połączenie z terminalem. Jazda z walizkami w autobusie zaklinowani niczym puszka sardynek to żadna przyjemność.

      • 29 8

      • cym bale tonie jest zadanie pkm tylko deweloperow (1)

        I nie poto budowano Pkm by deweloperom zrobić prezent!!!Ludzie maja się przesiadać na pkm z samochodu potocznie są stacje w osowie itp.Przestań pisać bzdury

        • 4 29

        • do kolejny leming

          Gratuluję poziomu agresji. Niech Bóg Ci wybaczy

          • 18 4

    • Słuszna krytyka.

      Zawsze wczesniej było lepiej. Był fajny ekologiczny nasyp, po którym mozna było rowerem pojechac z Wrzeszcza do Jasienia. Rosły tam drzewa, krzewy i trawy. Owady i inne zwierzęta miały tam legowiska. A co teraz ? A co teraz pytam ? Szyny, beton i szkło i jakiś głupi pojazd jadący od czasu do czasu . A tak było pięknie....

      • 11 6

  • Skoro termin byl nierealny to po co PESA startowalw (15)

    Trzeba pisac otwarcie, ze PESA nabrala roboty i z niczym nie wyrobila sie terminowo. SZT-y dla pomorskiego to tylko drobny przyklad. Darty dla PKP IC,SUNDECKI dla KM czy tramwaje dla Krakowa, Lodzi to przyklady gdzie o malo nie stracono przez zachlannosc bydgoskiej Pesy dotacji z UE

    • 48 8

    • Ale o co kaman?

      Ważne, że nasz koleś zarobił.
      By żyło się lepiej...

      • 2 22

    • Niech zgadnę (11)

      Kolega marszałek z PO nie zrobi żadnej krzywdy koledze przedsiębiorcy z PO.
      Żadnych kar nie będzie, bo PESA w ramach tajemnicy przedsiębiorstwa dorzuci jakiś super super ekstras
      typu jeszcze głośniejsze sprężarki

      • 8 23

      • (9)

        Tak, mamy jakiegoś innego poważnego producenta w Polsce? Pewnie nie, więc musielibyśmy brać z innego kraju a wtedy byłyby krzyki o nie wspieranie swoich producentów.

        • 14 6

        • Newag to pies? (1)

          Jesli ty nie widziałeś Marsa nie znaczy, że nie istnieje

          • 10 7

          • Ale mowa jest o producentach a nie montowni.

            • 3 1

        • nazywanie PESY poważnym producentem to nadyżycie (2)

          • 7 10

          • do kretynów którzy minusują

            wieszająca się automatyka (gdzie bezpieczeństwo??)
            wyskakujące z szyn wózki
            ciągle te same błędy w SZT i EZT - to ma świadczyć o byciu "poważnym"?

            • 10 0

          • To jak nazwać Biedronkę Nowy Sacz?

            • 1 0

        • (3)

          Mamy. NEWAG Nowy Sącz

          • 2 1

          • Newag "producentem" heh a co oni "produkują" jak aż 10% montowanych w ich pociagach elementów jest z Polski? (2)

            • 2 0

            • rotfl

              A sepsa to niby ma więcej polskich części???

              • 0 1

            • Mylisz sie kolezko. W Impulsie 70% to podzespoly polskie a np: w Elfie to ok 30% podzespoly polskie

              • 0 0

      • Żeby nie dać zarobić konkurencji? Żeby samemu wejść na nowe rynki? Żeby innych na nie nie wpuścić?

        Żeby sprzedawać prototypy i na nich zdobywać doświadczenie?

        • 0 0

    • Jak to po co ?

      Żeby zarobić bo było ugadane z kumplami z PO. Wiedzieli że kontraktu i tak nie stracą. Wszystko ustalone przy wódeczce

      • 1 4

    • Wina insytucji państwowych

      Wszystkie instytucje państwowe działają w ten sam sposób, późno ogłaszają przetargi, potem negocjacje i brak decyzji, a wszystko to skutkuje nierealnymi terminami dlatego że wszystkie instytucje działają identycznie beznadziejnie zamówienia u dostawców się kumulują, a na koniec oczywiście wina dostawcy. Moja firma działa na rynku budowlanym i jest identycznie.

      • 1 0

  • Lepiej późno niż wcale !!!

    • 26 9

  • No i co z tego ? (15)

    Podróżowanie PKM-ką ma sens tylko wówczas, jeśli tym pociągiem dojedzie się bez przesiadek w zaplanowane miejsce. Większość ludzi jednak musi jednak skorzystać także z autobusu czy tramwaju, a to sprawia, że poruszanie się po Gdańsku staje się bardzo drogie. Cena wspólnego biletu (umożliwiającego swobodne przemieszczanie się w granicach miasta) mimo pozornej obniżki, będzie i tak najwyższa w kraju. Tak więc nie ma się co dziwić, że nikt specjalnie nie zauważył, że dopiero teraz pojawiły się wszystkie zamówione pociągi, bo nawet jak ich było mniej, to i tak było w nich pusto.

    • 82 14

    • Tak to jest gdy linie wytyczono dawno temu (6)

      Jak urzędnicy wydają ponad miliard bez pomyślenia to jest efekt dziadowski - puste pociągi. Przebieg torów powinien być tworzony od nowa, aby było wygodnie dla mieszkańców. A tak to łapu capu.

      • 5 5

      • linia jest - mozna powiedzieć, wytyczona przez Niemców idealnie na obecne czasy (3)

        tylko ludzie nie dorośli do przesiadki na środki komunikacji i władze do tego aby się dogadać i nie ciągnąc kasy - każdy w swoją stronę. Jeżeli tego się nie zmieni pociągi będą jeździły, tak jak teraz, prawie puste.
        PKM na trasie do lotniska zahacza o główne sypialnie i to jest potencjał. Pomyślcie, jak ją budowano, na tych terenach niczego nie było, pojedyncze gospodarstwa a jednak się zdecydowano

        • 16 4

        • Prawidłowy kierunek rozwoju jest taki...

          ...że powstaje infrastruktura a przy niej rozwija się miasto. Tak jak to miało miejsce w przypadku Wrzeszcza, rozwijającego się, wzdłuż magistrali wodociągowej z ujęcia Polanki do Nowego Portu.

          Niemcy wybudowali linię kolejową, kiedy jeszcze nie było górnego tarasu. Gdyby uruchomiono ją zaraz po wojnie, takie osiedla jak Niedźwiednik, Brętowo, Morena, można by zaprojektować nieco inaczej. A tak linia została zapomniana a miasto rozwijało się tak, jakby jej nie było. Teraz mamy tego skutki.

          • 20 0

        • A jak z tych sypialni dostać się do przystanków PKMki??? Włącz myślenie!!!!!

          • 2 8

        • Niemcowi, jak wytyczał linię PKM, nie śniło się lotnisko na polu w Rębiechowie

          • 2 0

      • Spójrz na mapę wysokościową Gdańska (1)

        i pomyśl czy były jakieś dużo lepsze możliwości. Pociąg nie pojedzie pod stromą górę, dlatego Niemcy we Wrzeszczu, a potem Polacy w Gdyni musieli puścić kolej łukami. Popatrz sobie na przebieg kolei w Wałbrzychu.

        • 18 4

        • chyba coś przespaliśmy

          dziś dostępne są technologie pokonywania większych wysokości w krótszym czasie
          a jeśli jest za wysoko. to dlaczego jeszcze się podnosi tory przy lotnisku, zamiast puścić w tunelu?

          • 2 3

    • (4)

      Problemem PKM jest tez to, ze nie jezdzi bezposrednio z Gdanska Glownego czy Gd. Srodmiescia. Pomiedzy Gdanskiem Gl a Wrzeszczem powinna jechac po torach SKM a we Wrzeszczu "przeskoczyc" na PKMke". Tak samo w Gdyni. Powinien byc przelot przed Wzgorze Sw. Maksymiliana na tory SKM. Wtedy mialoby to sens

      • 20 3

      • Taki plan jest (3)

        ale to kolejne duże pieniądze. Ani Gdynia, ani Gdańsk nie spieszą się z wyłożeniem na to funduszy.

        • 5 1

        • Gdynia? (2)

          Jesli 95% kasy z dotacji wydano w Gdansku, to Gdynia miałaby się spieszyć z wydatkowaniem własnej kasy? To jest właśnie zrównoważony rozwój metropolii wg PO. Dobrze, że w stolicy te fundusze będzie teraz kto inny rozdzielać niż kolesie gdanskich platfusow

          • 5 15

          • mam nadzieję, że długo ta PISowska hołota nie porzadzi (1)

            • 17 13

            • Przezylismy 8 lat Partii Okupacyjnej to i przezyjemy 16 lat PiSu :)))

              • 10 5

    • Dla korzystania z pociągu normalne jest, że podjeżdżasz do niego (2)

      jakimś innym środkiem lokomocji (chyba, że masz gęstość siatki jak Berlin).
      Problemem jest, że nasi organizatorzy nie chcą tego przyjąć do wiadomości i każą płacić drugi raz tyle za wspólny bilet.

      • 19 0

      • u nas niestety panuje przekonanie, że wszędzie dojedziesz bez przesiadki (1)

        a tak się po prostu nie da

        • 9 7

        • Jest takie przekonanie bo przesiadanie się jest nieopłacalne

          Jest po prostu za drogie. Taniej wychodzi kupić samochód

          • 6 1

  • A nasyp sie juz nasypal? (1)

    j.w

    • 50 7

    • Nie

      Choruje na "nasypkę"

      • 3 3

  • (2)

    Metropolia z naziemnym, spalinowym metrem. Sorry, taki mamy klimat.

    • 50 23

    • SKMka pełni rolę metra, nie PKM (1)

      • 2 7

      • Pkm to linia obsługiwana przez skm więc to element jej sieci.

        • 5 2

  • a mógł wygrać NEWAG - inna polska firma (6)

    ale PESA celowo deklaruje się że wszystko zrobi najlepiej ...

    • 32 12

    • NEWAG - polsk afirma ? (5)

      • 13 0

      • (4)

        Oczywiscie, ze NEWAG to polska firma. Na szczescie dla PESY skonczyly sie dobre czasy z koncem rzadzenia kolesiostwa z PO

        • 4 9

        • nie skończyły

          pamiętasz wystąpienie Małego Rycerza w Bydgoszczy? Porównanie szkicu koncepcjnego do pociągu udoskonalanego od 40 lat?

          • 3 2

        • tylko że robi pociagi w joint venture z Austiakami (2)

          poza tym PESA Bydgoszcz Newag Nowy Sącz - lepeij by tu firmy dostawały kontrakty a nie na południu kraju

          • 3 2

          • co za różnica, i tak inne województwo (1)

            • 1 3

            • róznica taka, jak autostrady i wszystko co na południu jest a czego u nas nie ma

              • 3 1

  • W PKM-ce śmierdzi spalinami , bo zaciąga dym do środka przez wentylatory. (4)

    • 38 33

    • Jechałem.

      Nic nie śmierdziało. A wręcz pachniało nowością.

      • 18 4

    • Tak to fakt. Do tego od komina wydechowego uwalona jest karoseria smuga sadzy czarnej

      W sumie nawet to fajnie wygląda tak oldschoolowo :-)))

      • 12 2

    • Śmierdzi spalinami.

      Właśnie jadę, zrobiliśmy wycieczkę rodzinną. Śmierdzi tak, że w tylnej części ciężko wytrzymać, z przodu lepiej.

      • 2 3

    • Z tyłu trochę śmierdzi

      Nie przeszkadza ale czuć.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane