• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydrążymy tunel pod Martwą Wisłą

Michał Brancewicz
4 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia. Trasa Sucharskiego przebiegnie pod Martwą Wisłą tunelami, które zostaną wykonane metodą drążenia.

Tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska w ciągu Trasy Sucharskiego zostanie wydrążony - będzie to pierwsze w Polsce zastosowanie tej metody do budowy podwodnej przeprawy. Koszt prac szacuje się na ok. 590 mln zł.



Choć wciąż nie wiemy, kiedy ruszy budowa Trasy Sucharskiego, ani nie znamy jej całkowitego kosztu, wiadomo już przynajmniej jaką metodą powstanie jej najbardziej skomplikowany odcinek: tunel pod Martwą Wisłą. Miejscy eksperci zdecydowali się na drążenie. Na pierwszy rzut oka jest droższe, ale w tym przypadku jednak bardziej opłacalne.

- Metoda drążona jest bezpieczniejsza i tańsza od budowy tunelu metodą elementów zatapialnych - przekonuje Piotr Dańko, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Wybraliśmy metodę, która nie naruszy nabrzeża i jego uzbrojenia, oraz przebiegających tamtędy rurociągów.

Metoda zatapiania elementów wymagałaby rozebrania i odbudowania na nowo całego nabrzeża. To wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i dodatkowo utrudniłoby ruch statków w tym rejonie. - Samo drążenie jest teoretycznie droższe, ale dodatkowe koszta związane z tą drugą metodą sprawiają, że jest bezkonkurencyjne - zapewnia Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim magistracie.

Tunel - a właściwie dwa równoległe tunele, którymi pobiegną jezdnie Trasy Sucharskiego - wydrążony zostanie za pomocą maszyny TBM. Zwana także "kretem drążącym" ma średnicę 12 m i długość 30 m. Sprzęt działa w oparciu o nowoczesne technologie, więc jest drogi. Jego dostarczeniem obarczony zostanie wykonawca robót.

Tunele będą istotnym elementem Trasy Sucharskiego, która w przyszłości połączy południową obwodnicą Gdańska, której budowa rozpocznie się w połowie 2009 r. (trwa wykup gruntów pod tę inwestycję) z portem i dalej z Letnicą, a poprzez Trasę Słowackiego także z obwodnicą Trójmiasta. Długość tuneli wyniesie około 1,1 tys m. W każdym z nich będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy na dwóch pasach, chociaż początkowo w grę wchodziły trzy pasy ruchu w każdą ze stron.

- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku - mówi Krzysztof Rudziński.

Ramowy harmonogram prac na budowie tuneli ma powstać w ciągu dwóch tygodni. Nadzór nad budową miasto powierzy niedawno powstałej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata.

Jedno jest pewne, szacowanej na 590 mln złotych inwestycji nie uda się w całości ukończyć do Euro 2012. Do tego czasu być może oddany zostanie chociaż jeden tunel. Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie.

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • :) (4)

    Ja jestem za!!

    • 1 1

    • a o czym był artykuł?

      • 0 0

    • najpierw skierujcie do wisly tego moscka z ciagnikiem.

      • 0 0

    • wybory?

      Wybory się zbliżają, że taka propaganda sukcesu ostatnio czy co ? W sumie fajnie że się dzieje, ale jakoś ostatnio taka akcja daje się zauważyć. Z drugiej strony w czasach kryzysu trochę słów pokrzepienia nie zaszkodzi

      • 0 0

    • :|

      jestem przeciw, nich stoja ludzie w korkach.
      ja nie mam samochodu i zyje

      lol
      zartowalem, nie spinajcie sie ;)

      pomysl z tunelem 10/10 ;)))

      pzdr

      • 0 0

  • OK, ale to był mój pomysł :/ (5)

    Z innej beczki - a 30 lat wam wystarczy na to?

    • 2 2

    • (1)

      hehe
      No to zobaczym - jak to będzie szło. Coś mi się wydaje że to kolejne marzenia....

      • 2 0

      • o pan ykspert od wszystkiego?

        • 0 0

    • (1)

      Zaspokoi do 2025-2030, czyli jak będzie w 2014 to starczy na 11 lat!
      Żenada - powinni zrobić minimum 3 pasy ruchu. MINIMUM!

      • 2 0

      • Z ust mi to

        wyjąłeś. Potem będą budować nowy tunel :-) O ile w ogóle zbudują ten pierwszy :-)

        • 1 0

    • prezio sypie codziennie takimi pomyslami - buhahahhahah

      gdansk to wiocha odcieta od cywilizacji, przemyslu, handlu itd...... taka KASZUBIA buahahahhahahahahahahahahahahhahha

      zzacofanie do zachodu jakies 30-40 lat

      sad but true

      • 1 0

  • proponuję Budimex na wykonawcę (4)

    i nie 590 mln ale 1,3mld.
    Po ok 3 latach w trakcie budowy martwa wisła znajdzie sobie nowe koryto.

    • 2 1

    • to zupełnie jak polityce

      • 0 0

    • już niedługo Budimex będzie popularny w Polsce

      jak do niedawna Chuck Noris

      • 0 0

    • Nie po 3latach, ale po 6, przy okazji zbankrutuje masa podwykonawców, prezesidła nakupią sobie wczasów, domów, samochodów, a robota będzie w tzw. polu.

      • 0 0

    • I prezesi Budimexu znajdą nowe koryto!

      • 0 0

  • hiehie (4)

    "Wielce prawdopodobne jest także, że koszty budowy wzrosną, gdyż obecny koszt opiera się o szacunki innych tuneli budowanych w podobnych warunkach w Europie. "
    Nie się przejadą do Norwegii i zobaczą za ile ten straaaaaaaaaaasznie bogaty kraj buduje tunele.

    • 0 0

    • bogaty (3)

      Może dlatego jest straaaaaasznie bogaty, bo oszczędza na budowie tuneli?

      • 0 0

      • Nie, bo nie biorą partaczy i złodziei typu Budimex, Mitex do wykonawstwa tylko porządne, uczciwe i rzetelne firmy.

        • 0 0

      • Nie oszczedza. W Norwegii co kilka kilometrow na kazdej szosie spotyka sie tunel - przez gory, pod dnem fiordu itd.

        • 0 0

      • nie ozczedza.

        Nie oszczedza i wyjatkowo sprawnie robi te tunele.

        • 0 0

  • "- Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 (6)

    roku – mówi Krzysztof Rudziński." No nie rozsmieszaj mnie Panie Brudziński !!! W 2030 roku to moze uda sie wam skonczyc ten tunel...A i tego nie bylbym taki pewien... Mimo wszystko zycze powodzena.

    • 1 0

    • (4)

      zrobią po dwa pasy, skończą w 2030, a w 2031 na wiosnę dojdą do wniosku, że trzeci pas jest już potrzebny i zaczną ryć na nowo

      • 0 0

      • (3)

        Gówno wiesz na temat dzisiejszej inżynierii, buraku.
        To że sobie nie radziłeś z piaskową babką na podwórku nie znaczy, że twoje rokowania się sprawdzą kiedy będą tworzyć coś inni, zamknij się.

        • 0 0

        • (1)

          ojojoj, co tak ostro?

          • 0 0

          • "a w 2031 na wiosnę"
            zapomniałeś dodać "po wymianie nawierzchni"

            • 0 0

        • dod heh

          chłopie naoglądałeś się programów na Discovery o inżynierii extremalnej??? pomyśl jak siębuduje w polsce przykładem masz budowana właśnie hala widowiskowo sportowa na granicy Gdańska i Sopotu jeszcze nie skończyli a już dach siewali :) żyjemy w innym świecie ...pozatym chciałbym żeby chociaż 50% budowli o których piszą na trójmiescie.pl doszło do skutku te wszystkie tunele mosty :) kiedy ja pytam

          • 0 0

    • Paranoja

      pokażcie mi kraj w którym tak drogą inwestycję planuje się na 20 do przodu!!! Tunele w Norwegii czy USA mają po 50 - 80 - 100 lat i nadal w wielu przypadkach wystarczają. Co, za 20 lat będzie trzeba budować drugi tunel? Bo raz zbudowanego raczej się nie poszerzy!!!

      • 0 0

  • gadałem.. (2)

    z Martwą Wisłą. Powiedziała : wała,jak Polska cała..

    • 2 0

    • Wała!!!!!!!!

      • 0 0

    • takiego

      "Takiego wała jak Polska cała" - hehe - co za zbiego okoliczności! Wlasnie odkrylem tą piosenke Wańki Wstańki (koniecznie wersja z Jarocina)

      • 0 0

  • zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku (4)

    według mnie w 2030 to dopiero skończą to budować.

    • 1 0

    • (3)

      w/g mnie zamiast pompować kapitał pod martwą Wisłę - powinni lepiej skierować ten strumień pieniędzy na rozbudowę lotniska wojskowo cywilnego na Babich dołach.

      Dlaczego? Oto garść punktów:
      1. Gdynia rozwija się znacznie szybciej niż Gdańsk. Prognozuje się, że w 2030 roku, Gdynia będzie miała więcej ludności niż Gdańsk. Kto nie wierzy niech przybieży do eurostatu.
      2. Potrzebna jest nowa infrastruktura także komunikacyjna. Chodzi o to aby gros ludzi nie jeździł w przyszłości przez całą obwodową na lotnisko, tylko korzystał z większego - niedaleko Gdyni. Obwodowa się nie rozciągnie!
      3. Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść. Gdańsk jest starym grodem, z historią - pozwólmy mu takim pozostać. Chrońmy to co w nim jest stare, szanujmy nasze dziedzictwo.

      • 0 0

      • jeszcze nie spisz? mama wyjechala do sanatorium?

        • 0 0

      • (1)

        Przestań jarać to świństwo i się zastanów.
        Co ma wspólnego lotnisko w BD z tunelem w Gdańsku?
        A te Twoje punkty.... śmiech na sali...
        I żeby nie było - jestem ZA lotniskiem w BD.

        • 0 0

        • ja tez, niech sobie samoloty nad gdynia lataja!

          • 0 0

  • dwa pasy wystarcza.... Za ta wypowiedz powinien byc PARAGRAF! (3)

    "Robiliśmy badania, z których wynika, że dwa pasy skutecznie zaspokoją zapotrzebowanie komunikacyjne w tym rejonie do 2025-30 roku – mówi Krzysztof Rudziński. " - co to za badania ?

    • 0 0

    • Puscili rowery zamiast aut :) (1)

      No i wszystkie się zmieściły, wiec no problem ;)

      • 0 0

      • jak nie problem to ok!

        więc stwierdzenie Twojego poprzednika jest bezzasadne, ażeby nie powiedzieć że głupie.

        • 0 0

    • może badania robiła ta sama firma, która uznałą, że Spacerowa też może być jedno pasmowa

      • 1 0

  • kolejna glupota by cos uczcic? (2)

    • 0 0

    • (1)

      Tym razem czcimy, rozpoczęcie planowania, wybudowania tunelu. :)

      • 0 0

      • człowiek wojciecha myszki

        • 0 0

  • tunel zamiast promu z nowego portu do westerplate

    tam przedewszystkim tunel!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane