• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca tramwajów wybrany, ale nie można podpisać umowy

Michał Brancewicz
29 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po Gdańsku jeździ już pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo dostarczonych przez Pesę dwa lata temu. Po Gdańsku jeździ już pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo dostarczonych przez Pesę dwa lata temu.

Pesa dostarczy 15 dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. GAiT nie może jednak podpisać na razie umowy z wykonawcą, bo czeka na dofinansowanie unijne w wysokości 70 mln zł. Potwierdzenie przyznania środków ma nastąpić na przełomie sierpnia i września.



Tramwaje Pesy:

Bydgoska Pesa była jedyną firmą, która złożyła ofertę w drugim podejściu na dostawę 15 dwukierunkowych tramwajów. Opiewała ona na kwotę 138,375 mln zł, czyli dokładnie tyle, ile miała do przeznaczenia na ten cel spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej VIA miasto chce jednak otrzymać 286 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej na sześć projektów. Jednym z nich jest zakup tramwajów.

- Dofinansowanie dla GAiT, na chwilę obecną, ma wynieść 70,4 mln zł - mówi Marcin Dawidowski, szef Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Umowa z Unią nie została jednak jeszcze podpisana. Dlatego, mimo że przewoźnik mógłby formalnie zawrzeć umowę z Pesą już w połowie lipca, będzie musiał poczekać na potwierdzenie otrzymania środków.

Kiedy się to stanie?

- Planowany termin podpisania umowy dla GPKM IVA to przełom sierpnia i września 2017 roku - zapowiada Dawidowski.
Potem będzie już można podpisać kontrakt z Pesą. Kiedy pojawią się pierwsze nowe tramwaje w Gdańsku?

- Pięć sztuk w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy, a pozostałych 10 w trakcie kolejnych siedmiu miesięcy - mówi Krzysztof Wojtkiewicz z GAiT.
Jeśli więc umowę udałoby się podpisać jeszcze we wrześniu, to pierwsza pula pojazdów trafi do nas latem przyszłego roku, a ostatnie najpóźniej w marcu 2019 roku.

Zamówione tramwaje muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Przetarg zakłada opcję rozszerzenia zakupu o dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 roku.

GPKM IVA zakłada:
  1. Budowę linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Bulońskiej Północnej
  2. Przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej
  3. Budowę nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe - etap 1 - Budowa ul. Nowej Warszawskiej
  4. Zakup taboru tramwajowego - 15 szt.
  5. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska
  6. Nowe tablice informacji pasażerskiej

Opinie (92) 6 zablokowanych

  • (7)

    Stara tramwaje są dobre, nic nie kupować, to pieniądze wyrzucono w błoto. Za te pieniądze można każdemu mieszkańcowi Gdańska kupić samochód za 19000. WV który teraz reklamują w Tv, a nawet wożenie taxi latami wyjdzie taniej

    • 25 80

    • (3)

      Komercyjnej firmie kupują tramwaje, GAiT z zysków powinnien w całości zrealizować zakup, sprzedają zajezdnie na Hallera i kasy z tego będzie olbrzymia ilość

      • 11 8

      • (2)

        ok, sprzedać zajezdnie i kupić nowy tabor. Wszystko spoko tylko gdzie wtedy trzymać autobusy skoro nie przewidujesz zakupu nowej zajezdni dla nich?

        • 10 4

        • zajezdni nie sprzedawać, wybudowac nową, ale mniejszą, na południu dodatkowo

          • 8 6

        • Ze sprzedaży starczy im na 5 nowych zajezdni

          • 7 3

    • (1)

      Niemogli zarządać mniej i tak Pesa by zapłaciła co do grosza, tyle ile by zarządał GAiT

      • 2 20

      • Pesa by zapłaciła???
        To Pesa je kupuje czy produkuje???

        • 21 2

    • Dziwak

      • 2 2

  • Zamówcie wersję pływającą! (2)

    Dla kolebki platformy obywatelskiej.

    • 42 70

    • I co szczekacze...

      O inwestycjach w Gdańsku? Nie mówiłem że znowu coś będzie nie tak. A jak nie będzie dofinansowania to co tylko te 40 letnie trupy z niemiec zostaną. Teraz zobaczcie jak te inwestycje wyglądają.

      • 2 4

    • Lub wersję o połowę niższą dla kolebki pisu

      • 5 4

  • Ciekawe czy któryś z zamawianych tramwajów wejdzie do światowej historii tramwajowej...

    Jakiś mega hit tramwajowy... a tramwaje dwukierunkowe były w gdańsku od dawna...Nie trzeba było pętli robić... I wjeżdżały wszędzie np w Waryńskiego / pod Białą i nazad przodem na plażę w Brzeźnie...

    • 27 4

  • Dziękujemy GAiTowi (7)

    Za kolejne awaryjne pojazdy :)

    • 53 62

    • Byłoby Tramino

      Gdyby GAiT nie zrobił wymagań pod Pese... Czas aby ktoś się wziął za nich, a nie...

      • 23 15

    • i ludzie do bydłowozu na Europę Bardzo Wschodnią

      a gujki Lisickie i Budyniowate w tramwaju ostatnio jechali na dniach otwartych

      • 8 9

    • To nie są awaryjne pojazdy tylko najlepsze tramwaje jakie jeżdżą w Polsce (2)

      Tylko Gdańsk i Warszawa takie mają

      • 13 12

      • Torun

        I Toruń też

        • 6 5

      • najgorsze, inaczej by ten "cymes" sprzedali gdzieś dalej niż 3 do Rumunii

        • 8 7

    • fakt

      nie jeżdżą jak nie ma prądu.

      • 5 1

    • Bzdura

      GAiT (ZTM) wielokrotnie mówiło i pokazywało statystyki, że Pesy to są najmniej awaryjne tramwaje w mieście i dzięki ich zakupowi liczba notowanych awarii taboru ogółem spadła kilkukrotnie. Ale co tam lepiej napisać jakąś bzdurę w necie.

      • 5 0

  • (8)

    Czy zamiast bawić sie w porty usb nie lepszym bylyby biletomaty w pojazdach ?w-wa, krakow a my ? Nie jest chyba to aż taki problem..

    • 112 13

    • (1)

      szczecin poznan torun...wszedzie juz sa.

      • 11 3

      • w łodzi też

        • 4 2

    • Masz racje, lepsze byłyby biletomaty;) USB i internet nie są potrzebne w KM!

      • 24 2

    • Można ale... (1)

      Ale pani dyrektor ZTM jest przeciwna automatom blietowym w tramwajach. I basta!

      • 13 0

      • Bo boi się ze będą napadać na nocne autobusy itp

        • 2 1

    • (2)

      Po co tak trudno tyle ruszyć i kupić bilet?

      • 2 5

      • (1)

        Gdzie kupić? Jak na przystanku nie ma automatu, kioski pozamykane, a motorniczy tylko za gotówkę i to odliczoną?

        • 9 1

        • W aplikacji?

          • 0 1

  • Budyń przepisał mieszkania na stryjecznego wuja szwagra mojego drugiego męża (2)

    • 54 35

    • Wczoraj

      Wczoraj po wystepach tego z amber gold
      zniknely zapasy z aptek stoperanu.
      Nieoficjalnie calu zapas nabyl Pawel A. vel budyn.....

      • 9 9

    • A co ma to

      do tramwajów?pis dzielstwo to jednak stan umysłu

      • 3 3

  • Przydałyby się automaty z zimnymi napojami w lecie a zimą ekspresy do kawy. (4)

    Fajnie byłoby gdyby w tych nowych tramwajach pojawiłyby się w lecie automaty z zimnymi napojami a w zimę np ekspresy do kawy :)

    • 31 21

    • Weź, Jolka

      • 5 0

    • i zimne piwo w upalne dni

      • 13 0

    • A z tyłu zamiast drugiej kabiny motorniczego budka z kebabem.

      • 20 1

    • Biblioteka

      Na dłuższych trasach proponowałbym kasyno ze striptizem.

      • 8 0

  • A zkm nadal bedzie

    Maniane robic odnosnie serwisu, sorry ga i t czy jakos tak

    • 27 8

  • w Budyńlandzie bydłowozy i galerie handlowe (2)

    tramwajem do Kocborowa

    • 25 51

    • wracaj słoju do grudziądza (1)

      • 8 3

      • poszło po nogawach w kolejce do biedry

        • 1 0

  • Super. Pesa Jazz to najfajniejsze tramwaje (2)

    • 30 33

    • najfajniej się stoi i patrzy w profil zamiast w okno

      60 minut dziennie. Codziennie.

      • 15 3

    • A z siedzeniami nie było?

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane