• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • (26)

    moze czas pomyslec o nowej zajezdni ?

    • 188 23

    • (18)

      w Niemczech stare tramwaje sprzedają, a u nas stare tramwaje wysyłane są na złom.

      Co się komu bardziej opłaca? Ciekawe czy urząd sprawdził czy nie ma w innych miastach czy krajach chętnych do zakupu do zmodernizowania tych tramwajów?

      • 28 32

      • Tyle że ich stare tramwaje do czegoś sie nadają i ktoś je kupi. (1)

        Naszej produkcji wagony to złom. Nie ma w nich nic co warto by było ratować.

        • 51 11

        • przerobić na apartamenty

          i wilk syty
          i wilk syty

          • 3 2

      • Stare ??? (6)

        Sprzedają 20-letnie tramwaje. My mamy rozklekotane 30-letnie. Gdzie chcesz je sprzedać na Ukrainę, Białoruś czy gdzie.

        • 38 7

        • tam

          Na ich szczescie nie ma PO

          • 11 23

        • (1)

          Putinowi sprzedaj

          • 16 3

          • Przykro mi, ale nie da rady

            15.12.2014 Rosjanie wprowadzili embargo na Tramwaje z zagranicy.

            UE wprowadza ograniczenia to i Rosja to robi :P.

            • 22 0

        • yhymm

          Ja tam lubiłem te tramwaje

          • 20 2

        • oddajcie

          Na zlom te wasze 20 letnie trupy ktorymi jezdzicie po miescie.

          • 9 7

        • Do Elbląga, tam takie to nowoczesne :P Tylko tory węższe :P

          • 1 1

      • szkoda (1)

        Niemieckie przeznaczone na zlom kupil jakis czas temu Gdansk.
        Moze wiecej szacunku dla naszych podatkow?

        • 7 16

        • Był przetarg to mogłeś kupić

          Najwyraźniej nikt nie chciał to kupił je złomiarz.

          • 25 1

      • Masz rację (2)

        Powinni wysłać kilkunastu urzędników w delegacje zagraniczne aby sprawdzili czy aby na pewno nikt ich nie chce kupić. Najlepiej tam skąd kupiliśmy bo skoro sprzedali to chyba potrzebują innych.

        Był przetarg i każdy mógł do niego stanąć. Najwyraźniej innych chętnych nie było.

        • 11 1

        • (1)

          Cena z kosmosu w zlomie napewno się nie zwróci.Widocznie mają zbyt na części.

          • 1 1

          • No i dobrze

            Nie Twój biznes, nie Twoje zmartwienie. Miasto zadowolone bo sprzedało a złomiarz zadowolony bo kupił.

            • 1 0

      • A co ma do tego urząd ? o.O

        A co ma do tego urząd ? Jakikolwiek urząd o.O

        • 6 0

      • Yhy akurat

        • 3 0

      • a jeździsz ty tramwajami? zimno w tych jest jak w lodówce.

        • 3 0

      • A STOGI ?

        No to co teraz będzie jeździło na Stogi ? NOWE ? Czyżby - taki szok ?

        • 1 0

    • Pomyśleli, pomyśleli (2)

      Tyle tylko, ze nic z tego nie będzie. bo jakiś idiota z BRG wymyślił słynny Czerwony Most, który nigdy nie powstanie.
      A w zajezdni jest miejsce, tylko pracownicy zajęli miejsce na parking - w końcu oni nie muszą jeździć komunikacją zbiorową...

      • 8 5

      • Czytanie ze zrozumieniem (1)

        Masz problem ze zrozumieniem czytanego przez siebie tekstu ? Czy jesteś po prostu internetowym napinaczem ?

        Jeśli to pierwsze to wróć do artykułu dot. braku miejsca na zajezdniach i przeczytaj go raz jeszcze, może zauważysz iż delikatnie mówiąc mijasz się z prawdą :D

        • 2 2

        • tyle ze to właśnie artykuł o "parkinku w zajezdni"

          "mija się z prawdą" jak to powiedziałeś... Pojedź posze ja Ciebie wieczorem pod zajeznie (albo nocnym po imprezie) i jeśli zobaczysz tam tramwaj na tym parkingu chociaz jeden to chyba tylko w zestawie z 3 samochodami ktore "nocują" tam przy okazji...;/

          • 0 0

    • Pomysl

      Skoro ludzie maja dość pomazanych tramwajów moze warto pomysleć nad tym zeby zostawić je dla grafficiarzy?

      • 6 6

    • (2)

      Szkoda jeździłem w Pradze takimi, oczywiście po modernizacji i były to najwygodniejsze tramwaje, cesi wola modernizowac my oddawać na złom, tam tramwaje potrafią jeździć co 4,5 minut a u nas co 15 nie dziwne ze ludzie wolą jeździć autami

      • 5 6

      • Praga czy Praha... (1)

        Po pierwsze - w Pradze są Tatry T3, T6. Producent ČKD. W Gdańsku są 105 Na. Producent Konstal (Chorzów). TO NIE JEST TO SAMO.
        Po drugie - Praga swoje T3 też wycofuje. Dotychczas albo sprzedawali do krajów WNP lub złomowali. Teraz przez embargo zostaje im złomowanie.
        Po trzecie - tramwaje w Pradze w szczycie kursują co 8 minut, a tylko trzy linie co 4 minuty. W Gdańsku w szczycie obowiązuje częstotliwość 10 minut. Częstotliwość 15 minut w szczycie u nas nie występuje.

        • 8 1

        • Widzę sporo wiesz , jasne te nasze są bodajże na licencji tych czeskich Tatr ale są podobne, choć dużo gorsze, ale te czeskie są widać modernizowane, może je i wycofują ale ja żyjąc w praze tego nie zauważyłem, do końca jeżdżą tam i jeszcze starsze modele , te z plastikowymi siedzeniami, podobne do tych co kiedys jeździły na trasie do lakowej, oczywiście nie wszystkie linie jeżdżą co 4 minuty ale wtedy często w pobliżu jest metro i autobusy , co się uzupełnia.

          • 3 1

  • Stare niemieckie tramwaje są lepsze od nowych z Pesy (14)

    Więcej miejsc, lepszy układ uchwytów i przegród szklanych (dla osłony przed wiatrem gdy drzwi są otwarte), szybsze zamykanie drzwi po otwarciu. Generalnie wygodniej mi się w nich porusza niż w Pesach.

    • 122 182

    • i niemiec plakal jak sprzedawal (2)

      • 43 7

      • płacze to twój niemiec

        jak go w kask tłuczesz

        • 33 6

      • Do dziś dzwoni posłuchać, jak przetwornica chodzi, a w śmietniczkach były Ferrero Rocher.

        • 36 2

    • (2)

      Zgadzam się, że PESA jest taka sobie. Niemieckie maszyny są dużo bardziej funkcjonalne dla pasażerów.

      • 33 26

      • Hm

        Może rzadko podróżuję tramwajami... ale mi się w Pesach bardzo podoba :) A jeśli chodzi o N8C, to przynajmniej te z Dortmundu, przed modernizacją były duuuuuuuuuużo ładniejsze..

        • 19 6

      • Znacie takie słowo m" ŻÓŁĆ" ?

        Jedynie w polskim języku takie występuje, i to jest słowo bardzo dobrze oddające charakter Polaków, narzekać, jęczeć, tęsknić za minionym, wszystko kontestować i z wszystkiego być niezadowolonym, i właśnie ta "ŻÓŁĆ" tak wam sie ulewa i was zalewa kropla po kropli, i tak p...cie bez sensu, stare IKARUSY też wg was były lepsze nawet od ukochanych przez was niemieckich MERCEDESÓW, ale teraz eureka, stare poniemieckie Dortmundy są lepsze od polskich , nowoczesnych przestronnych, klimatyzowanych w pełni niskopodłogowych PESS czy JAZZ DUO.
        A niech was ta "ŻÓŁĆ" ZALEJE PO SAME USZY, NIEUDACZNICY I NARZEKACZE !!!

        • 23 8

    • tam projektuje sie (1)

      Tramwaje dla Tych co nimi beda jezdzic a u nas musza sie podobac zewnetrznie. ..

      • 26 2

      • ?

        Co mają Tychy z tym wspólnego?

        • 1 1

    • Szkoda... (1)

      Niby stare i wysłużone ale bardzo lubiłem nimi jeździć. Wygodne siedzenia, dużo miejsc stojących i nieszczelność drzwi i okien która sprawiała że zimą nie było za gorąco a latem był przewiew. Zdecydowanie wole konstale od dortmundów i swingów.

      • 26 18

      • i nie PiIIIIIIiiiiiiiiiiSSSsssssssszzzzczały jak Pesy..;.

        Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiskkk

        • 8 3

    • No właśnie raczej nie bardzo, w przypadku dortmundów projektowano je chyba żeby wozić niemieckich emerytów poza godzinami szczytu. Rozumiem, że to twoja opinia, ale nie wiem jakim cudem ktokolwiek mógłby uznać, że ich rozkład poręczy jest przyjazny dla pasażerów. Przed modernizacją nie było ich prawie wcale, po modernizacji nadal są idiotycznie rozmieszczone - na przykład w tłoku wszyscy pchają się do poręczy przy oparciach foteli bo poręcze pod sufitem są za wysoko. Najlepszy układ poręczy był właśnie w starych tramwajach, które są teraz złomowane, gdzie się człowiek nie obrócił można było się czegoś chwycić albo oprzeć. Pod tym względem dalej jest długo długo nic i są PESY, a dortmundy dopiero na szarym końcu. Dla podróżujących na stojąco, którzy w godzinach szczytu stanowią przecież większość, dortmundy to istny koszmar.

      • 12 1

    • Ironia na 100%

      • 2 0

    • Polak

      Oczywiście! Napędzajmy jeszcze niemiecki rynek zamiast nasz, a potem oczywiście ponarzekajmy że mało płacą, że prace nie ma....

      • 1 0

    • Jedno wielkie g*wno

      • 0 0

  • wymieniają jeden złom na drugi tyle ze Niemiecki!! (9)

    Ale co tam stac nas na marnowanie miliardów na chore pomysły Budynia i ego kolesiów partyjnych za jednoroczna rate stadionu mozna by kupic kilka tramwajów nowych Polskich!!Polskie firmy z powodzeniem sprzedaja autobusy i tramwaje na zachodzie a my kupujemy zachodni złom!!

    • 111 116

    • (2)

      Gdybyś jeździł tramwajami wiedziałbyś, że akurat niemieckie dla pasażerów są dużo lepsze od pesy. Sporo miejsc siedzących, po otwarciu drzwi wiatr tak nie hula, wnętrze jest maksymalnie przemyślane i zagospodarowane. Pesy fajnie na zewnątrz wyglądają. Jednak w środku są biedne jak mysz kościelna.

      • 25 15

      • Publiczne pieniadze z podatkow powinny byc wydawane tak (1)

        aby zapewnily prace tym co te podatki placa (I nie mam tu na mysli urzednikow czy politykow)

        • 13 4

        • Czyli jak?

          Mamy stworzyć nowy zakład produkujący tramwaje na pomorzu ???

          Ale biorąc poważnie to PESY też kupujemy, ale nie mamy tyle kasy aby kupić tam cały tabor. A używanych tramwajów 20-letnich nie ma w PL takich, aby się nadawały do użytku i ktoś chciał je sprzedaż. 20 letnie można kupić tylko za granicą, bo u nas 20-tki póki co każdy używa i nie sprzedaje :).

          Ale te niemieckie i tak są modernizowane w PL, więc nie ma co przesadzać.

          • 25 3

    • A co się dziwisz (3)

      Zamienili 30-to kilku letnie na 20-to letnie więc ma to spory sens. Te po modernizacji jeszcze spokojnie z 15 lat pojeżdżą.

      W ten sposób wymieniono tabor autobusowy w wielu miastach dzięki temu udało się w miarę tanio mocno odmłodzić tabor. A jak wiadomo nie od razu Rzym zbudowany i miast nie stać, aby kupić tabor w 100% nowy.

      • 26 2

      • To ile jeszcze bedzie sie budował ten gdański Rzym ?

        Nie od razu .... czyli ile jeszcze tysięcy lat by już był ten Gdańsk zbudowany ?
        Jak sie pieniądze rozpierd@la to sie nowszy złom kupuje a nie ze nie stać bo drogo.

        • 5 16

      • zamienili 30-to kilku letnie na 30-to kilku letnie..

        Proszę redakcję o sprostowanie

        • 4 4

      • na różne dziwne etaty

        to ich stać.Na premie,samochody służbowe oraz dokładanie do nietrafionych inwestycji również.Teraz rozumiem dlaczego włodarzy nie stać na coś co praktycznie ma służyć mieszkańcom.

        • 1 0

    • ktos ich wybiera

      • 3 1

    • Polskie psy szczekaja

      a powinni się cieszyć ze pan rzucił ochłapy do miski

      • 1 0

  • a u was w gdansku slyszalem ze ikarusy jeszcze sa :D (27)

    komedia :D

    • 26 194

    • (2)

      może czas kupić bilet z gdyni i zobaczyć, jaki tabor ma Gdańsk. Albo nie, lepiej nie przyjeżdżaj i żyj marzeniami, że gdynia jest najlepsza.

      • 96 7

      • Ale o czym ty piszesz wogóle? Czasami lepiej jest milczeć niż głupoty wypisywać

        • 10 21

      • Jak wygra w totka to przyjedzie.

        • 13 0

    • i tramwaje konne !

      • 32 0

    • skąd słyszałeś? (7)

      Ikarów nie ma od 2009 roku, a wcześniej już też były rzadkością. Gdańsk jest pierwszym miastem w PL, który wprowadził autobusy niskopodłogowe (w 1994 r.), a dziś cała flota tak wygląda.

      • 68 4

      • (6)

        Tylko, że ikarusy jeździły w Gdańsku do 2011 roku, gdy inne miasta pozbyły sie ich znacznie wcześniej a tabor na niskopodłogowy wymieniono w latach 96-97 w innych miastach

        • 5 57

        • (3)

          Ikarusy jeżdżą jeszcze w Katowicach, a Warszawa wycofała je dopiero w zeszłym roku. Gdańsk ma całkowicie niskopodłowy tabor autobusy od 2009 r, podczas gdy w Gdyni normą są jeszcze stare zdezelowane merce ze schodami w tylnej części.

          • 53 5

          • (2)

            Za młody jesteś, żeby wiedzieć, że te merce to pierwsze NOWE autobusy jakie pojawiły sie w trójmiescie po 89 roku. W tym czasie w Gdańsku niepodzielnie rządził ikarus

            • 8 20

            • Nowe z odzysku..

              jak golf od niemieckiego lekarza... też NOWY!! :D

              • 6 1

            • było tak:

              Po 1989 roku, zarówno Gdynia i Gdańsk kupowały jeszcze Ikarusy. Pierwsze (15szt) niskopodłogowych fabrycznie nowych Mercedesów O405N kupił Gdańsk w 1994 roku, natomiast Gdynia kupiła 60 nowych Jelczów M122/Mercedes O405N2 w 1995 roku. Gdynia jako pierwsza wycofała z ruchu Ikarusy (2006) w Gdańsku znikły z ulic w lutym 2009 roku. Gdańsk za to pierwszy miał 100% autobusów niskopodłogowych, podczas gdy w Gdyni wciąż jeszcze jeździły używane niemieckie średniopodłogowe Mercedesy O405G.

              • 3 1

        • DUŻE miasta nie pozbyły się znacznie wcześniej (1)

          bo DUŻE miasta potrzebują DUŻO autobusów i wymiana wszystkich ikarów zabiłaby budżet. Stąd w Warszawie jeździły do 2013 r., we Wrocławiu do 2014. poczytaj też o innych miastach.

          • 31 1

          • On nie wie, co to duże miasto. Myśli, że wszystkie miasta wyglądają jak Gdynia i Radom.

            • 61 3

    • ktoś kompleksy leczy :p

      • 20 1

    • to chyba byłeś w gdańsku ze 20 lat temu...
      i pewnie wielki "gdyniak" się wypowiada... Gdynia miasto z tradycjami że hoho

      • 26 3

    • to chyba byłeś w Gdańsku ze 20 lat temu
      pewnie "gdyniak" się odzywa ... Gdynia miasto z tradycjami że hoho nie pogadasz

      • 18 3

    • W Gdyni jak w rosji

      mówi się wam, że to najlepsze miejsce do życia, miejsce z marzeń itp.

      Żałosne.
      Wystarczy zobaczyć ile i gdzie się inwestuje, w Gdańsku oczywiście dużo więcej. Sam budżet Gdańska też dużo bogatszy od Gdyńskiego (w przeliczeniu na głowę).
      W Gdańsku przyrost ludności dodatni w Gdyni ujemny, pewnie dla tego, że tak wspaniale się żyje w gdyni.

      • 39 5

    • nie ma, wyslalismy wszystkie na bary szybkiej obslugi do Gdyni

      • 24 0

    • A, ja słyszałem...

      ...że u Ciebie jeszcze konie sr*...ą na ulicach

      • 7 4

    • nie ma ikarusów. a tabór (a nie tobór...) mamy najnowocześniejszy w Polsce. (1)

      nie ma ikarusów. a tabór (a nie tobór...) mamy najnowocześniejszy w Polsce.

      • 10 5

      • Ani tabór ani tobór

        Po prostu : tabor

        • 12 2

    • (1)

      a tam u siebie macie ciepla wode

      • 7 0

      • U nich zupę się je widelcem

        • 5 0

    • pisze się TABOR

      • 6 0

    • Czep się trolejbusa śledziu z gdyńskiej wsi koło Gdańska!

      • 7 3

    • Tak, jeden co wyjeżdża na paradę jako zabytek.

      • 6 0

    • Są, jako zabytki. ;D

      • 2 0

    • lolo

      Słabo słyszysz umyj się albo idź do laryngologa na płukanie .... mózgu.

      • 0 0

  • obawiam się, że bez kolejnych zakupów się nie obędzie. (3)

    Po uruchomieniu "Moreny" do utrzymania sensownego taktu w bardzo wymagających dzielnicach może zabraknąć taboru. Stąd na "dolny taras" powinno się kilka składów 105Na zostawić.

    • 60 18

    • Taka 105 może jeździć po Gdansku jako prywatny pojazd ? (1)

      Przekształcić w kawiarnie dla turystów i jeździć po całym Gdańsku wolno i bez pośpiechu .

      • 10 9

      • wolno i bez pośpiechu

        ...a inne tramwaje będą je mijać po trawie ;-)

        • 16 0

    • Przecież jeszcze 50 wagonów zostało 105Na

      Ludzie czytajcie cały artykuł, a nie tylko na wyrywki.

      • 14 2

  • Te wagony mają dusze, specyficzny zapach żelastwa połączony z zapachem ludzi (3)

    te tramwaje dawały rade w największe mrozy, a latem ten kto dał radę otworzyć okno był bohaterem :)

    • 200 9

    • niemiecki złom trafia na drogi i tory w pl
      polski złom trafia na złomowisko

      • 4 4

    • ha ha ha (1)

      kiedys za małolata w mega upalny dzień puściłem soczystego bąka w 105N,ludzie próbowali otwierac okna ale te były zblokowane jedynie właz dachowy udało sie otworzyc.To był moj bąk życia

      • 24 1

      • nie, ten wpis to był twój bąk życia

        ...

        • 19 0

  • Ja je lubiłem. (3)

    A nawet bardziej lubiłem o od tych nowych. Najlepsze było miejsce z tyłu - z barierkowym oparciem. W czasach politycznie niepoprawnych można tam było na obudowie od mechanizmu zamykajacego drzwi przeczytać śmieszne wpisy.

    • 135 13

    • (1)

      Też mam do nich sentyment :) te powroty ze szkoły i rozmowy z kumplami i koleżankami :) Jak był upał wystarczyło otworzyć szyberdach plus kilka okien i wiatr hulał jak w cabrio :) klima zbędna a na zakrętach czy nierównościach trzeba było się mocno trzymać bo szarpało ach i ten zapach przepalonych klocków hamulcowych :) i hałas zamykanych drzwi po brzęczyku :) ah młodość:)

      Może ktoś tak z sentymentem na Pesy albo zmodernizowane dortmundy będzie tak patrzeć jak ja

      • 32 0

      • " ten zapach przepalonych klocków hamulcowych :) i hałas zamykanych drzwi po brzęczyku :) ah młodość:)"

        A u Nas będzie tylko: piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisssssssssssssssssssskkkkkkkkkkkkkk

        i jeszcze raz : ppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisssssssssssssssssssssssssskkkkkkkkkkk

        • 13 0

    • 1361 ze zdjęcia

      1362 1363 zestaw 3 wagonowy.linia nr 6 centrum-jelitkowo lub linia nr 8 jelitkowo stogi

      • 2 1

  • Bezsensowne odpowiedzi do sondy

    • 21 11

  • mogliby sprzedać je do Korei Płn. albo Aleksandrii w Egipcie (6)

    • 63 4

    • do Korei sprzedają czeskie Tatry T3. (3)

      Bo są naprawdę konstrukcją nie do zarżnięcia. Stopiątek nieopłacałoby się tam słać.

      • 9 1

      • akwarium (105 inaczej) to kopia Tatry (2)

        podobno ył nawet dym za ten plagiat

        • 6 1

        • (1)

          Kopią Tatry był wagon typu 13N."13" kursowały w Warszawie do 2013 roku i w Katowicach do 1980(4szt).Kilka do dziś jest zachowanych jako zabytki w Warszawie i jeden w Chorzowie(ex warszawski).Pochodną 13N były 102N i 102Na przegubowe,które były w Gdańsku do lat 80tych XXw

          • 7 1

          • Sprostowanie

            Tatra T1 jest na licencji amerykańskiego tramwaju PCC
            13N jest wierną kopią Tatry T1
            Tatra T3 jest wersją rozwojową T1
            105N jest wersją rozwojową 13N

            102N jest konstrukcją bez kluczowego rozwiązania PCC czyli rozrusznika bębnowego, za to wózki ma bardzo podobne (ale nie identyczne, PCC ani żadne z wymienionych pochodnych nie miały wózka tocznego). Kształt przypominający 13N (czoło wagonu) jest rozwiązaniem rozwojowym zastosowanym w 102Na.

            • 11 0

    • no to masz pomysl na biznes (1)

      odkup od zlomu te tramwaje i sprzedaj sam

      latwo jest rzucac "dobre" pomysly kiedy sie nic nie wie
      raz koszt transportu tych tramwaji na inny kontynent
      dwa stan
      trzy oplacalnosc tego interesu jest nizsza niz oddanie na zlom

      • 3 2

      • "tramwaji"? boszsz, kto cię uczył języka polskiego...

        a może w miasteczku gdzie mieszkałeś, nie było tramwajÓW i stąd nie wiesz, jak się odmienia to "trudne i obce" słowo?

        • 3 1

  • Sukces! Zamieniamy 30 letnie wagony na 20 letnie! (8)

    • 131 15

    • zmieniamy 30-letnie polonezy (2)

      na 20-letnie golfy

      • 31 5

      • 20-letni golf to potęga w GKA

        • 22 1

      • Jednym słowem głupota.

        • 1 0

    • takie sa wszystkie sukcesy Budynia ,Tuska ,Kopacz czy innych niekompetentnych urzedasów partyjnych

      • 9 15

    • (2)

      Tylko że te Helmuty przewyższają technologią 105-ki o lata świetlne.
      Konstrukcja oraz sterowanie oraz elektronika to jak byś porównał Japonię do Kambodżę.

      A jak bys miał chociaż odrobinę wiedzy to BOMBARDIER które jeżdżą 3 szt w GD to kopia HELMUTA tylko że nowsza technologicznie.

      Wiec przestań się wypowiadać na tematy które nie masz zielonego pojęcia, bo nie zabłysłeś w towarzystwie :)

      • 25 5

      • motorniczy doniczego wiecej najwyrazniej sie nienadajesz jak do naciskania pedała bo nawet kiierownicy niemasz (1)

        porównujesz produkt prlu do zachodniej technologi??Gdybyś miał choc mózg blondynki bys tego nie robił ,ale najwyrazniej nie masz .I ajkim cudem Polskie firmy sprzedaja swoje pojazdy na zachodzie skoro tao takie kiepskie jest?

        • 0 12

        • A Tobie radzę podciągnąć się z ortografii . Aż żal ściska, jak czyta się Twoje wypociny.

          • 5 0

    • chyba lepiej zmienić 30 letnie ledwo jeżdżące i rozpadające się , na 20 letnie jeżdżące i trzymające się kupy ;).Aczkolwiek i tak śmiech na sali ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane