• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów zyska nowe nabrzeża. Prace ruszą w tym roku

Katarzyna Moritz
11 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.
  • Zrujnowane nabrzeże wokół Wyspy Spichrzów.


Zrujnowane nabrzeża wokół Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska w ciągu roku staną się miejscem, gdzie będzie można spacerować, ale i przycumować łódkę. To jeden z etapów ogromnych prac związanych z przebudową szlaku wodnego na Motławie i Martwej Wiśle.



Przygotowania do wielkich inwestycji wodnych na Motławie, a także Martwej Wiśle, trwają już od wielu miesięcy. Znaczną część prac koordynuje Urząd Morski w Gdyni w ramach wielomilionowego unijnego projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych. Natomiast Gdańsk jest beneficjentem zadania uzupełniającego, czyli pełnej modernizacji zdewastowanych i osypujących się od lat nabrzeży na Wyspie Spichrzów.

Przebudowa nabrzeża Wyspy Spichrzów (PDF)

W ostatni poniedziałek w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto koperty w przetargu na przebudowę tych nabrzeży. O kontrakt walczyły cztery firmy, najtańszą ofertę złożył Energopol - Szczecin, który swoje usługi wycenił na ponad 23 mln zł.

- Prace ruszą, gdy tylko podpiszemy umowę, co może nastąpić jeszcze w październiku. Przebudowane zostaną dwa nabrzeża: pierwsze od strony Długiego Pobrzeża, o długości blisko 260 m oraz drugie, od strony ul. Szafarnia, o długości 325 m. Zyskają one nie tylko nowe, solidne konstrukcje, ale także drewniane pomosty, po których będzie można spacerować, a także doraźnie cumować łódki - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Zmiany będą najbardziej widoczne od strony Długiego Pobrzeża, na odcinku od Zielonego Mostu do północnego cypla wyspy. Nabrzeże zostanie wykonane na dwóch poziomach. Powstanie tam ciąg spacerowy dla pieszych na wysokości ponad 2,5 m, oraz oraz dwa obniżenia pomostu na wysokości 1,24 m. W pierwszym z nich znajdą się schody i rampa dla osób niepełnosprawnych. Drugie będzie z obustronnym zejściem ze schodami. Nawierzchnia pomostu, o szerokości ok. 4 m, będzie wykonana z drewna.

Kto najbardziej zyska na przebudowie szlaków wodnych i nabrzeży?

Nabrzeże od strony Szafarni będzie bardziej surowe, stalowo-żelbetowe. Jednak po obu stronach wyspy pojawią się odbojnice, drabinki wyjściowe, sprzęt ratowniczy, barierki ochronne, pomost drewniany oraz elementy ozdobne i pachołki cumownicze. Wzdłuż nabrzeża powstanie ciąg spacerowy o nawierzchni z kostki granitowej, z oświetleniem i monitoringiem.

Prace mają być wykonane do 30 listopada 2013 roku.

Ten sam "Energopol - Szczecin" wykona też inne prace przy gdańskich nabrzeżach, ale tym razem już na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Na początku września firma podpisała umowę na przebudowę kilku nabrzeży Motławy, za co dostanie ponad 12 mln zł. Dzięki tym pracom wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i z ławeczkami. Pojawi się ona na odcinku ponad 500 m na lewym brzegu Motławy, przy ul.Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie (PDF)

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km. Kanał znajduje się tuż za rozwidleniem Wisły Śmiałej i Martwej. Tor tej ostatniej, prowadzący do Gdańska, jest najwęższy na całej długości rzeki i wynosi obecnie 30 m. Po pracach będzie miał 51 m szerokości i 7 m głębokości.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami: kolejowym, Jana Pawła II, Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Obecny zły stan techniczny konstrukcji nabrzeża w ocenie specjalistów stanowi realne zagrożenie utraty zdrowia i życia osób przebywających na zniszczonych konstrukcjach, zarówno mieszkańców, turystów i wędkarzy.

Jeden z bardzo istotnych etapów prac, który rozpoczęto w zeszłym roku, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle. Dzięki temu na odcinku ponad 6,5 km, od mostu kolejowego zobacz na mapie Gdańska do Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, tor zostanie pogłębiony do około 7 m i poszerzony do 60 m. Obecnie Wisła na tym odcinku bardzo często ma zaledwie 4 m głębokości. Dzięki pracom nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo na rzece, wzrośnie też konkurencyjność gdańskiego portu.

Budowa szlaku wodnego na Wiśle i przebudowa nabrzeży mają być zrealizowane do 2014 roku. Ich łączny koszt to prawie 164 mln zł, z czego maksymalne dofinansowanie unijne może wynieść ok. 140 mln zł.

Opinie (127) 10 zablokowanych

  • uwierzę jak zobaczę (10)

    • 216 15

    • Byle jeszcze tego dożyć, prawda?:-)

      • 24 3

    • Może i zobaczysz (1)

      ale na krótko - znów wygrali ci, co to "najtaniej". Skończą, a potem zaczną się nieustanne remonty zapadających się, rozsypujących nabrzeży z zakazem wstępowania bez narażenia zdrowia i życia. Nic się nie zmieniło partactwo goni partactwo

      • 23 7

      • Podwykonawcy nie dostaną zapłaty

        I prace zostaną wstrzymane na czas nieokreślony

        • 7 2

    • to jest nielogiczne: wierzy się w coś, czego nie widać (5)

      a jak widać, to w co tu wierzyć? To ma sie wtedy pewność.

      • 12 6

      • no proszę, mamy typowego widza TVNu (1)

        wie to, co zobaczy na ekranie

        • 9 12

        • nie tylko TVN jest temu winny, ale ogólnie telewizja

          • 4 0

      • kolego logik (2)

        Akurat taka jest wlasnie definicja slowa "wierzyc" - byc przekonanym, ze cos ma miejsce, pomimo braku dowodow. Takze pogubiles sie troche

        • 4 5

        • logik dobrze mówi (1)

          "Uwierzę jak zobaczę". Skoro coś zobaczysz, to to nie jest wiara, wierzy się gdy nie ma dowodów na istnienie czegoś. Czyli jeśli dostaniesz dowód ("zobaczę") to nie ma już w co wierzyć.
          Obaj mówicie to samo, tylko w różny sposób :)

          • 3 3

          • do obydwu "logików"

            złapcie się lepiej za mopa i nie mędrkujcie więcej. Bo w tym snuciu "logicznych" wywodów jesteście żałośni. Może lepiej sprawdzicie się w konserwacji powierzchni płaskich?

            • 8 4

    • ,,błogosławieni co nie widzieli a uwierzyli"

      • 14 1

  • nareszcie (2)

    od tego trzeba było dawno zacząć;
    a nie wierzyć w bajki o inwestorze, który wszystko wybuduje i odda miastu;

    • 107 4

    • zyska tylko deweloper bo do niedawna stan nabrzeży był dobrą monetą przetargową (1)

      a teraz miasto wyremontuje nabrzeża za naszą kasę a działki odda dla dewelopera za pół ceny. Kto wygra mieszkańcy, UM czy cwaniacy ??? Z szajki deweloperskiej

      • 2 6

      • bzdury

        nabrzeze jest terenem miejskim i dostepnym dla wszystkich. zaden developer nie bedzie inwestowal w przestrzen publiczna... chyba ze dostanie w zamian dzialke za darmo... Remontujac nabrzeze dzialki zyskaja na wartosci i stana sie bardziej atrakcyjne co moze skloni inwestorow do rozpoczecia inwestycji.

        • 0 0

  • warto, by po bulwarach położonych wzdłuż skanalizowanych rzek w Gdańsku (7)

    można było się wygodnie poruszać rowerem w spacerowym tempie (nie chodzi mi o prawa gości chcących trenować kolarstwo, ale o spacerową jazdę rowerem)

    • 61 23

    • tak to możesz po chodniku, a moze lepiej przesiądź sie na nogi skoro chcesz spacerowo?

      • 5 2

    • pogięło z tymi rowermi wszędzie.

      • 7 6

    • po wodzie to kajakiem bufonie a nie rowerem (4)

      jak dla sportu a brzegiem to na nogach jak ktoś ma

      • 4 3

      • (2)

        Drogi rowerowe tez jak najbradziej powinny tam powstać , odciążyły by trochę trasę nadmorską , zatłoczoną zwłaszcza w sezonie , poza tym są to piękne widokowo tereny , które mogli by też podziwiać z siodełka turyści. Powinny też tam być dlatego że rowerowych tras rekracyjnych , brakuje w Gdańsku. W zasadzie oprócz nadmorskiej nie ma żadnej innej

        • 2 3

        • Rowerzyści powinni skupiać sie na jeździe (jak każdy prowadzący pojazd) a nie na walorach widokowych terenów .

          • 0 2

        • ciekawe, co powiedziałbyś na temat tras wzdłuż opływu Motławy

          wzdłuż kanału Raduni lub dnem doliny potoku oruńskiego?

          • 0 0

      • sanie: artykuł jest o nabrzeżu i o jeździe niesportowej

        polecam ćwiczenie czytania ze zrozumieniem

        • 0 0

  • Tyle było już obietnic że nie wierzę.

    • 33 19

  • Zabudowa W.S. nie powstanie za naszego życia. (3)

    • 28 18

    • to ile ty masz lat xD

      • 2 2

    • Sie zdziwisz

      • 3 4

    • Za naszego może tak

      ale na pewno nie za adamowicza

      • 0 0

  • (1)

    wreszcie coś się zaczyna dziać na tej wyspie wstydu

    • 36 8

    • jeszcze się nic nie dzieję ,kolejne wizje i tyle...podobnie jak z Targiem Drzewnym i Rybnym...od roku nie ma już Gildii ,inwestycja już dawno miała ruszyć i co? podobne historia jak Polnord -miasto (Wyspa Spichrzów)

      • 3 3

  • Ta wyspa, to chyba nieco przeszkadza...same z nią problemy... ZATOPIĆ NICZYM MITYCZNĄ ATLANTYDĘ!!! (4)

    • 21 36

    • Jest (3)

      to jakieś rozwiązanie ale lepiej by było zrobić tam wielki trawnik.

      • 9 5

      • Nawet... (2)

        Nawet komuchy miały większy szacunek do tego miasta odbudowując Główne Miasto. Dobrze, że nie tacy wizjonerzy jak Ty o tym decydowali bo byśmy mieli teraz w centrum wielki trawnik...

        • 5 6

        • ejże - a znane jest Ci pojęcie ironii/sarkazmu??? (1)

          • 4 1

          • jeżeli to była ironiczna propozycja to cofam wypowiedź ;)

            nie rozumiem głosów za zostawieniem tam tych podmokłych ruin w celu pseudoromantycznych spacerów ;)

            • 1 1

  • Czy ? (3)

    Czy budowa kładki Peruckiego nie spowoduje żądania UE natychmiastowego zwrotu funduszy z programu Udrożnienia Szlaków Wodnych Gdańska ? A teraz jeszcze budowanie nabrzeża tam gdzie ruch statków będzie kładką odcięty. A może by się udało te wsparcie Unii przemienić w fundusze wsparcia rolnictwa ?

    • 13 34

    • nie (2)

      gdyż sama kladka nie bedzie ingerowac w przebudowe owego szlaku

      • 4 3

      • ale (1)

        powstaje na terenie prywatnym

        • 0 1

        • Poczytaj sobie warunki konkursowe, są chyba na stronach miasta

          • 0 1

  • (7)

    Powinni usunąć z nabrzeża SOŁDKA, symbol komuny i czerwonych stachanowców. Niech nie szpeci naszej Motławy.

    • 20 99

    • malo wiesz o historii sołdka...
      co tam myślę że wogóle nic nie wiesz o historii
      no chyba że jesteś stachanowcem jedynie slusznej peruwiańskiej partii i zwyczajnie prowokujesz

      • 23 2

    • Też jestem za (2)

      ale nie dlatego, że to symbol komuny, gdy polska flota należała do największych w świecie, podobnie zresztą jak stocznie. Pewnie że ten obrazek nie przystaje do niegdysiejszej stoczni, po ktorej został pomnik trzech krzyży i wkrótce pomnik styropianowców, którzy załatwili stoczniowców na cacy.
      Jednak w tym miejscu powinien stać np Dar Pomorza, żaglowiec, co by bardziej korespondowało z historycznym miejscem

      • 6 9

      • a Sołdek to niby nie jest historyczny statek? (1)

        • 8 0

        • Oczywiście, że zabytek

          żeby dzieci nasze oglądały i dziwiły się, że kiedyś Polacy budowali statki dla Polaków.
          To wyjątkowo cenny zabytek, ale że pochodzi z połowy ubiegłego wieku, bardziej by dla niego pasowało miejsce tuż przy ECS. Spichrze i Żuraw to raczej inna epoka i najlepiej by tu się wkomponował żaglowiec

          • 8 1

    • nie zgadzam się (1)

      to symbol tego, że kiedyś w Polsce potrafili budować statki

      • 10 0

      • Postawić Sołdka

        w suchym doku vis a vis ECS - mauzoleum styropianowców

        • 6 0

    • symbol komuny ale...

      wykonany przez starą przedwojenną gwardię która miała honor nie piła w pracy nie kradła i nie trzeba jej było pilnować.

      • 13 1

  • Czyli standardowo.

    "Byle taniej".

    • 25 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane