• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • Ministerstwo Infrastruktury czy... (6)

    Ministerstwo Idiotów??

    • 70 20

    • (2)

      Wesprzyj Ministerstwo swoimi siłami.

      • 3 13

      • GDAŃSKI PORT-STRATEGICZNE MIEJSCE PŁUKANIA I SPUSZCZANIA SYFÓW Z ZĘZ - GRATULACJE!!!

        • 3 16

      • taa a pracy i tak sie tam nie znajdzie

        • 3 1

    • Ministerstwo Cwaniaków (1)

      Oni wiedzą bardzo dobrze, dla kogo pracuja i nie jest to na pewno Polska. Popatrz choćby na plany budowy via baltica - dla kogo my ją budujemy? Dla Gdańska, Szczecina? nawet Bialystok odsunęli od tej trasy, żeby co bardziej myślące poleszuki nie zaczęły węszyć co i dokąd się wozi. Popatrz na trasy polskich autostrad - tylko jedna P-P, a za to dwie W-Z a na S-6 w pelnym profilu nie ma co liczyć przed 2015, czyli daj Boże obym sie mylił - ostateczna data upadku polskiej gospodarki morskiej. Budujemy dla braci słowian zza Odry i braci gazowych zza Bugu. Zobacz, ile płacą TIR-y za tranzyt przez Polskę, a ile musi zapłacić zwykły obywatel za przejazd tą sama autostradą, czy jak ją zwał. Zobacz, jaki numer wyciął Dutkiewicz we Wrocku - budową stadionu zarządza spółka, w ktorej szarą eminencja jest kubuś z firmy, ktora przerżnęła przetarg, ale szybciutko wyrzuciła Mostostal. Popatrz - negocjacje Wrocka z Niemcami i budimexem l(nie pamiętam dokaldnie nazwy, ale mozna sprawdzić w necie0 trwały aż 24 godz. jak myślisz, kto wygrał? A co z modernizacja Polskich kolei?
      Moge tak długo wyliczać, ale PO co? Przecież my się boimy tych cholernych kaczorów, ktorzy przyjdą i nas rozliczą. Czyżby az tak dużo było wśród nas złodziei i oszustów, że się ich tak boimy, jak to mówią sondaże? A może więcej odwagi i samodzielnego myslenia. Przecież oprócz PO i PiS są jeszcze inni ludzie.

      • 2 4

      • Jej już dawno takich idiotyzmów nie czytałem! Dawaj więcej, bo lubię się pośmiać.
        Skomentuję tylko tekst o viaBaltica (bo na resztę szkoda czasu) - przebieg trasy przez Białystok byłby nieekonomiczny. Tak cię boli, że tiry ominą największą wioskę w Polsce?

        • 1 0

    • ministerstwo głupich kroków

      • 2 1

  • Nie ma się czym tak podniecać... (12)

    to tylko jeden statek, nieco większych gabarytów.
    Apeluję o rozsądek i brak niezdrowego podniecania się - port jak port, nic nadzwyczajnego. Skupmy się lepiej na pracy.

    pozdrawiam myślących

    • 27 97

    • Napinaliście się z portem w Gdyni, i co? guzik wyszedł. (1)

      Nie dorastacie do pięt.
      Gdańsk górą.

      • 24 13

      • Oczywiscie

        Jak najbardziej Gdańsk górą !!!

        • 15 9

    • piszesz tak, bo to w Gdańsku, gdyby to w gdyni było...

      mielibyśmy peany, orgazmy i litanie zachwytów oraz podziękowań prezydentowi-wiadomo-jakiemu. Żałośni jesteście, ty i tobie podobni (też na B)

      • 24 3

    • to sie skup...

      ... na pracy a nie siedzisz w robocie i tłuczesz swoje durne posty na forum. Wio, budowac dobrobyt Rzeczypospolitej!

      • 8 1

    • pamiętam jak mieszkałem w Gdyni (1)

      przez 4 lata patrzyłem przez okno na port i stocznię -jedyne statki jakie wpływały to promy steny. Obraz nędzy i rozpaczy, puste nabrzeża a jeśli już coś cumowało to kompletne wraki czekające na rozbiórkę.. Także jest się czym podniecać bo powolutku zaczyna się coś dziać w naszym Trójmieście

      • 20 3

      • Przez 4 lata patrzyłeś przez okno na port i stocznię?

        No to ja Ci chłopie nie zazdroszczę dzieciństwa...
        Myśmy na Chyloni grali w piłkę :)

        • 5 5

    • Skoro nie wiesz jak jest, to nie krytykuj

      Nie jeden tylko już trzeci statek - i to nie nieco większy, tylko 8 razy większy niż te co do tej pory wpływały do Gdanska. Zaczeły się regularne zawinięcia oceaników. A to że się trzeba skupić na pracy, to potwierdzam.

      • 19 0

    • Brawa dla Gdyni, że nie chcą przyjmować tych kontenerowców (1)

      prowincjonizuje się ta nasza, pod każdym względem, najwspanialsza Gdynia

      • 9 7

      • Port w Gdyni jest za płytki, dlatego kontenerowce oceaniczne nie mogą wpływać.

        Żeby sie wypowiadać na forum, należałoby mieć jakiekolwiek pojęcie o tym o czym sie pisze;)

        • 1 1

    • nie jeden statek

      a jedna linia, i to linia oceaniczna z zawinięciem raz w tygodniu, gdzie obrót kontenerami na jednym statku, to jak na 5-10 feederach, generująca dodatkowo ruch tych feederów

      • 8 0

    • nie jeden

      Nie jeden ale już trzeci co poniedziałek jeden każdy ponad 300 metrów

      • 3 0

    • Więc to tutaj ciągle sedzisz !

      • 1 0

  • transport tirami jest bardziej lepszy niż statkami patrzcie na ten statek jest zaladowany do maksa a jakby sie zatopil to tyle (7)

    towaru idzie na DNO za to tirami dojedziecie prostlo i wygodnie nie to ze reklamuje moja firme ale tak to widze

    • 4 96

    • no tak, ale potem

      trudno takie tiry wyprzedzić na polskiej drodze

      • 9 3

    • No tak drogami zwłaszcza z Chin

      czy Australii.

      • 18 0

    • Po formie twojeje wypowidzi (stylistyka) już można wyciągnąć pewien wniosek. (1)

      Jednak:

      - policzy ile ropy potrzeba na rozdysponowanie tak wielkiej ilości kontenerów, na tak duże odległości
      - policz ile takich i jeszcze większych statków jest ciągle w ruchu - jak duża ilość towarów
      - ceny jednostkowe tych towarów nie mają znaczenia - jest na nie zapotrzebowanie
      - statki spalają jedno z najtańszych paliw - mazut
      - policz ile osób - chociażby samych kierowców byłoby potrzebnych do obsługi owego transportu
      - taki statek emituje znacznie mniej zanieczyszczeń niżeli odpowiednia ilość ciężarówek (do tej ilość kontenerów jaka jest na statku)
      - jeden statek na kilka lat to nie to samo co liczba wypadków z udziałem kierowców ciężarówek
      - sprawność transportu - statek nie stoi w korkach (na morzu)
      - ...

      jeszcze można by było tu trochę dopisać jednak czy dotrwałeś do tego miejsca "bardziej lepszy" -> "lepsiejszy' ?

      • 20 1

      • ok ja siem zgadzom sie z twojeje wypowidzi

        za treść +

        • 6 0

    • co za idiota, kiepska prowokacja

      • 5 1

    • Pan nie ma pojecia o zasadach transportu?

      Transport droga morska to przyszlosc . Towary ktore przyplywaja do portu w Gdansku sa glownie z Chin , Usa oraz Japoni. Niech pan sprobuje przetransportowac je tirami zycze powodzenia :). Tak dalej Gdansk tylko wiecej inwestycji !!!!!

      • 1 0

    • Za to o wiele, wiele drożej. Rozpatrując same paliwo około 3 razy więcej na 1 tonę. Do tego dolicz pracę ludzi (na statku jest ich garstka). Nie znasz się, nie odzywaj się!, Pani/Panię "bardziej lepszy".

      • 0 0

  • Brawo Gdańsk (4)

    Miasto i port sie świetnie rozwijają!!!

    • 37 31

    • jaaaaaaaaaaaaaasne

      jeden statek i już 'świetnie się rozwijają'...

      A co z trasą W-Z? Ciągle trzeba 'popylać' po tzw. 'drodze żywych trupów'...

      • 4 21

    • sukces danzigaaa !!!!!! (1)

      JEDEN STATEK/ROK

      • 0 21

      • Narazie jeden na tydzień,

        zazdrosna rybia łusko.

        • 19 4

    • prosze nie podczepiac miasta pod

      osiagniecia jednego z terminali. ADAMOWICZA WYKOPAC a nie grilowac sprawy

      • 2 8

  • Kiedy się obudzą? (2)

    Kolej JEST potrzebna! I pamiętającą pruskie czasy infrastrukturę trzeba wreszcie wyremontować.

    • 55 0

    • racja (1)

      zamiast domagać się od DR odszkodowań za lata wojny lepiej oddać im za darmo PKP;))))

      • 2 0

      • przynajmniej

        była by dobrze zarządzana. Nie tak jak teraz, gdy na PKP jest trzydzieści-kilka związków zawodowych i nikt za nic nie odpowiada.

        • 2 1

  • Wyobraźcie sobie (7)

    Gdyby tak pieniądze dokładane do FUSu na wcześniejsze emerytury, KRUSy i inne lewizny wpakować infrastrukturę przez 5 lat dało by to 300 mld zł (czyli wystarczyło by na jakieś 13 tys km autostrad) moglibyśmy za to zbudować nawet 350 terminali takich jak DCT....
    Ale przez chciwość pewnych grup społecznych możemy sobie tylko gdybać jak pięknie mogło by być w naszej Polsce...

    • 54 4

    • a z czego twoja babcia będzie (4)

      żyła?

      żyła?

      • 3 13

      • z czego by żył

        bombardier ?

        brak netu ... "tragedyja" ....

        • 10 2

      • moja babcia nie żyje (2)

        wiec sie odwal pajacu. bardziej boli mnie to, że będe ciebie musial utrzymywać, a może jeszcze moje dzieci. bo podejrzewam, że bedziesz tak beszczelny i szybko z tego świata nie zejdziesz

        • 7 0

        • w takim razie twój dziadek, z czego będzie

          żył?

          żył?

          • 0 9

        • Gadaj, coś zrobił babci!!!!

          ale już!!!!!!

          • 2 3

    • ZUS i KRUS (1)

      Życzę ci mądralo, abyś jak najszybciej musiał skorzystać z ich usług (zasiłek chorobowy albo tylko prywatna opieka medyczna przy długotrwałych schorzeniach i najtańszych na świecie lekach) albo ktoś z twoich najbliższych musiał - najlepiej jutro - przejśc na emeryturę lub też zaczął się leczyć (prywatnie oczywiście).

      • 1 4

      • jej, ty się idioto wszędzie tak mądrze wypowiadasz?

        • 2 1

  • Czyli co, Panie Kubo, ktoś Pana posłuchał i idzie ku lepszemu, czy dalej to wszystko dziełem przypadku? Uciekamy Rosjanom i Litwinom?

    • 4 5

  • ile jeszcze będziemy się bujać z tym dziadowskim PKP!!!!!!

    od 20 lat trwa restrukturyzacja PKP a efektów nie widać!!!

    • 39 0

  • A jednak, jakaś firma (3)

    może wyżyć z działalności związanej z morzem ...

    Trzeba ten przykład pokazać naszym "politykom" albo może i nie bo jeszcze "dotkną" i się rozpadnie ...

    Proponuję powołać komisję śledczą do spraw "sukcesu"....

    • 16 2

    • tak ale to firma angielska... i sami obnizaja koszty bo po co placic niemca jak mozna do nas i jeszcze na tym zarabija... (2)

      a tak po za tym dct ma pare terminali nad baltykiem... i sami decyduja gdzie zrzucac kontenery... po prostu matematyka.

      • 3 0

      • ok (1)

        ale można ?

        a no MOŻNA

        a nasi politycy próbują nam wmówić, że niemożna ...

        to, że firma ma tyle oddziałów to tylko utwierdza w przekonaniu, że MOŻNA

        • 2 0

        • przepraszam - to może są TWOI politycy. ja nie mam żadnych polityków, wiec nie pisz 'nasi'.

          • 0 0

  • TIRy (3)

    Wczoraj widziałem na Trakcie Wojciecha 2 tiry gnające z kontenerami MAERSK pewnie do DCT, zaczyna się.

    Z drugiej strony, MAERSK może już jutro przenieść się do innego portu.

    • 9 14

    • (1)

      a czy Ty o tym wiesz ze kontenery mozna wynająć i to wcale nie oznacza ze musial jechac do DCT?

      • 2 0

      • A gdzie mógł jechać pusty?

        Obwodnicą by jechał do Gdyni, Traktem do DCT lub GTK, GTK nie obsługuje kontenerów MAERSKa. Zadanie jest banalne.

        • 0 1

    • tak MAERSK w każdej chwili może przenieść się do nowego portu. tak właśnie działają zasady konkurencji. Wolny rynek, itp. Może kiedyś o tym słyszałeś?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane