aktualności 24h

Zimą jest zimno, a pracować trzeba (67 opinii)

Komunikacyjny czerwiec w Gdańsku, czyli jak pojedziemy podczas Euro (188 opinii)

Nowa Zaspa niepokoi mieszkańców starej Zaspy (408 opinii)

Zatrzymano odpowiedzialnego za ewakuację Galerii Przymorze (155 opinii)

Najsmaczniejsze targi w Trójmieście wideo (103 opinie)

Co najlepszego turystom oferuje Gdańsk? (143 opinie)

Stadion arcydziełem, Krzywy Domek maszkarą? (262 opinie)

Zielone światło dla spalarni w Szadółkach (202 opinie)

sport

Amerykański rozgrywający na testach w Gdyni nowość (21 opinii)

Półfinaliści Ligi Środowiskowej w komplecie (6 opinii)

Wiceprezes Kicior: Jesteśmy na czysto! (31 opinii)

Fort Puente: Trzeba wygrać wszystko (7 opinii)

Czy Gdańsk przejmie mecz Wisły z Legią? (161 opinii)

Rogowska rozpoczęła sezon od trzeciego miejsca (5 opinii)

Litwin zastąpił Kameruńczyka na testach (95 opinii)

Biało-zieloni kończą zgrupowanie w Turcji (107 opinii)

Sopocianki - pokażcie charakter! (33 opinie)

rozrywka

Planuj tydzień: mróz wygrał z imprezami nowość (2 opinie)

Goryl z Kongo w galerii sztuki wideo (15 opinii)

Imprezowy bilet - jedziesz na imprezę, za komunikację nie płacisz (62 opinie)

biznes

Gdyński port wybiera się "na zakupy" w stoczniach nowość (10 opinii)

W grupie raźniej, czyli dotacja na klastry w zasięgu ręki wideo (12 opinii)

Wiosna w ubezpieczeniach, czyli nowy gracz na rynku i plotki o zmianach w Ergo Hestii (92 opinie)

zdrowie

Zakochaj się w czekoladzie. Gdańsk kocha ją od XVIII wieku nowość (19 opinii)

Poprawiamy urodę: ile kosztują operacje plastyczne twarzy nowość (17 opinii)

Trójmiejska ulica. Tak wyglądamy (91 opinii)

Przemęczenie ogranicza moje libido. Co zrobić? Ekspert radzi (54 opinie)

historia

Dawny Gdańsk okiem Francuza w podróży nowość (16 opinii)

aktywne trójmiasto

Nie siedź przy świecach w Walentynki (14 opinii)

deluxe

Oldtimer - droga pasja, dobra inwestycja (21 opinii)

komunikacja

Walentynki z ZKM Gdańsk nowość (1 opinia)

kryminalne

Wyłudził pieniądze na obóz. Policja szuka pokrzywdzonych (76 opinii)

praca

Za minimalną pensję nie zajedziemy daleko (119 opinii)

moto

Akumulator kontra mrozy. Co robić, by się nie dać? (139 opinii)

kultura

Wystawa mistrza (anty)fotografii (6 opinii)

Diva do wynajęcia wideo (12 opinii)

fakty i opinie

podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Zarzuty dla autorów projektu gdyńskiej szkoły

Wymiana konstrukcji dachu szkoły w Chwarznie trwała kilkanaście miesięcy.

fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Wymiana konstrukcji dachu szkoły w Chwarznie trwała kilkanaście miesięcy.

Dach Zespołu Szkół nr 15 w Gdyni, jednej z nowocześniejszych placówek w mieście, mógł się zawalić - stwierdziła prokuratura i postawiła zarzuty dwóm projektantom budynku.



O szkole głośno zrobiło się w 2008 roku, gdy jeden z pracowników odkrył, że ugina się dach wybudowanego niespełna 10 lat wcześniej budynku. Szkołę zamknięto i rozpoczęto trwające łącznie kilkanaście miesięcy remonty. W pewnym momencie pół tysiąca dzieci musiało być dowożonych do innych placówek. Wszystkie prace zakończyły się dopiero w listopadzie zeszłego roku.

Sprawą zainteresowała się prokuratura. Chciała się dowiedzieć, jak to możliwe, że już kilka lat po postawieniu budynek nie nadawał się praktycznie do użytkowania. Po dwóch latach śledztwa prokuratorzy wskazali winnych: projektantów budynku Romana P. i Wojciecha R.

- Na podstawie opinii biegłej z zakresu prawa budowlanego i pozostałego materiału dowodowego zostały przedstawione zarzuty autorom projektu budowlanego. Niewłaściwie projektując dach, sprowadzili oni, od września roku 2000 do czerwca 2008 roku, czyli od momentu zakończenia budowy placówki do momentu rozpoczęcia jej remontu, bezpośrednie niebezpieczeństwo zdarzenia w postaci zawalenia się dachu szkoły, co zagrażać mogło życiu i zdrowiu wielu osób - mówi Marzanna Majstrowicz, szefowa Prokuratury Rejonowej w Gdyni.

Obaj mężczyźni zostali przesłuchani w charakterze podejrzanych. Nie przyznali się do popełnienia zarzucanych im czynów, odmówili także składania jakichkolwiek wyjaśnień. Grozi im od sześciu miesięcy do ośmiu lat więzienia. Jeżeli prokuratura (a później sąd) uzna, że w ich działaniu nie było żadnej umyślności, nie będą jednak mogli otrzymać wyroku wyższego niż trzy lata pozbawienia wolności.

Prokuratura nie wyklucza postawienia zarzutów także kolejnym osobom w związku z innymi uchybieniami.

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 43)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905543 2010-07-20 16:51 Juz myslałem , że chodzi o (4)

Gdyńską Wyższą Szkołę Filmową dla 12 studentów!

as

popieram opinię 51/nie zgadzam się 8
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905553 2010-07-20 16:57 Ktoś wie w jakiej pracowni pracowali, albo jak się nazywali owi architekci? (2)

popieram opinię 6/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905745 2010-07-20 19:43 chyba konstruktorzy (1)

Architekci nie projektują tego typu konstrukcji. A jeśli architekt ma uprawnienia do projektowania takich dachów to zrobił je dodatkowo i wtedy jest architektem i konstruktorem w jednym. Tutaj raczej zawinili konstruktorzy.

jm

popieram opinię 9/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1905747 2010-07-20 19:46

albo kolejne ogniwo po konstruktorach..

jm

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1905693 2010-07-20 18:42 a nie o gdańską szkołóę zawiści?

popieram opinię 5/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905562 2010-07-20 17:06 Ale wpadli! - a mogli jeszcze popracować (1)

maniek

popieram opinię 10/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1905647 2010-07-20 17:59 hehe, a mnie ciekawi czy ul. 10 lutego w części Skweru Kościuszki

została wyremontowana (niedawno) za pieniądze podatników. A ciekawi mnie to dlatego, że jest już zniszczona przez parkujące na części zamalowanej pasami autokary i taksówki. Wiadomo upał, asfalt nie wytrzymuje ciężaru autokaru stojącego w tym miejscu. Jeśli za pieniądze podatników gdyńskich to nie życzę sobie żeby robiono takie remonty bo szkoda pieniędzy.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905576 2010-07-20 17:15 Projektanci akurat są na samym końcu łańcucha podejrzanych... (9)

Przecież ktoś po nich musiał ten projekt zatwierdzić - swoją pieczątką i podpisem poświadczyć, że projekt jest w porządku. Skoro to szkoła publiczna to jej projekt musiał być przedstawiony w urzędzie miasta do akceptacji - z ramienia urzędu również aprobował go biegły inżynier budowlaniec. Tak się dzieje jak w przetargach miasto ustala śmiesznie małe kwoty za wykonanie a firma która wygra oszczędza do bólu na materiałach chcąc wyjść z jakimkolwiek zyskiem. Nie tylko projektanci są tu winni.

beny

popieram opinię 62/nie zgadzam się 13
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905705 2010-07-20 18:49 no tak (5)

Projektant po to dostaje kasę (kilka razy większą niż urzędnik), żeby zaprojektować zgodnie ze sztuką budowlaną. Ktoś kto sprawdza nie siedzi tak głęboko w projekcie jak projektant.

popieram opinię 6/nie zgadzam się 9
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905726 2010-07-20 19:13 (1)

To po co ten ktoś sprawdza, skoro nie jest w stanie wykryć błędów?

nonsens

popieram opinię 9/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1906068 2010-07-20 23:19 jak to sprawdza?

Od tego jest projektant żeby projekt był dobry i aby nie trzeba było go sprawdzać przez 10 osób. W zespole projektowym przy większych obiektach jest też konstruktor i osoba sprawdzająca (też konstruktor). Oni są odpowiedzialnni za konstrukcję budynku. Jeżeli coś się dzieje z budynkiem to sprawdza się poprawnosć projektu oraz czy budynek wybudowano zgodnie z projektem. W pierwszym przypadku winny jest projektant, w drugim wykonawca.
Urząd sprawdza projekt wyłącznie pod względem formalnym, a inwestor (w tym przypadku też urząd) pod względem spełnienia "wytycznych projektowych". Nikt z nich napewno nie przelicza czy jakaś belka się nie zawali:P

aaaaaaaaaaa

popieram opinię 5/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1906017 2010-07-20 22:32 artykuł jak zwykle na trojmiasto.pl bardzo nieprofesjonalny (1)

miasto pewnie ogłosiło konkurs, który wygrało jakieś tam biuro architektoniczne ( dobrze jak uczciwie w ogóle ). To samo biuro wynajęło podwykonawców do zaprojektowania budynku czyli konstruktorów i instalatorów. Konstruktorzy mieli wykonać projekt konstrukcji budynku i to oni odpowiadają za wszelkie usterki, spękania ścian i ugięcia. Problem polega na tym, że to architekt nie posiadając zielonego pojęcia podpisuje się pod całym projektem i to on w pierwszej linii odpowiada za wszelkie usterki. Więc jeśli zostanie uznany winnym przez sąd ( hihi niezawisły!) potem sam musi się sądzić z podwykonawcami ...itd.

arch.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1906077 2010-07-20 23:24 nie zupełnie

odpowiedzialnosć karną za konstrukcję budynku ponosi bezpośrednio konstruktor, ponieważ architekt nie ma uprawnień do projektowania konstrukcji. Inna sprawa, że miasto prawdopodobnie może żądać zadośćuczynienia od biura projektowego (niekoniecznie tylko architektonicznego) a ci w dalszej kolejności od podwykonawców jeżeli to oni zawinili.

aaaaaaaaaa

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1906064 2010-07-20 23:15 całość odpowiedzialności bierze na siebie wyłącznie projektant

a urzędnik sprawdza czy dokumentacja jest zgodna z planem lub warunkami zabudowy.

opinii

popieram opinię 4/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1905748 2010-07-20 19:46 Projektant jest odpowiedzialny

To po co wtedy jest projektant? Na projekcie podpisuje się projektant, który posiada uprawnienia budowlane wydane przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa, a pod nim projektant sprawdzający również z uprawnieniami. Za to biorą kasę, są specjalistami i odpowiadają za to co projektują.

Janusz

popieram opinię 4/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1906065 2010-07-20 23:15 ? (1)

A tak przez zwykłą ciekawość. Kto jest odpowiedzialny za szkolnictwo w Gdyni? Kojarzy mi się nielegalna wycinka b.dużej ilości drzew, ostatnio afera brania łapówek za załatwienie lokali komunalnych. Hmm; ciekaw jestem kto za tym stoi?

QpiQbooś

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1906080 2010-07-20 23:27 ja bym dodał jeszcze ustawianie zleceń pod konkretnych wykonawców

Spotkałem się z tym ostatnio gdy moja firma, niespodziewanie dla Pani Z Urzędu, wygrała jeden przetarg którego wygrac, wg Pani z Urzędu, nie powinna.

ssssssssssss

popieram opinię 2/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1905584 2010-07-20 17:20 przecież miasto chciało jak najtaniej

zawsze naciskają na to, żeby było tanio, często namawia się inżynierów do zaniedbania norm bezpieczeństwa, zwłaszcza do "zapomnienia" o tzw. współczynnikach bezpieczeństwa. Niestety, frajerzy się na to zgadzają. Niby sobie popracują, ale potem, jak coś się stanie - tracą prawo wykonania wyuczonego zawodu.

popieram opinię 31/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905623 2010-07-20 17:47 Już kiedyś było o Chwarznie (2)

I kto z władz Gdyni ma rodzinę powiązaną ze sprawą

ewi

popieram opinię 19/nie zgadzam się 7
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1906640 2010-07-21 10:49 Jak to kto?!! (1)

Jak to kto!? A na czyją cześć w ogóle przebudowali tę szkołę (tak szybko i po łebkach)?! Przecież małe Szczurzęta też chodzą do szkoły.

Ja

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1907017 2010-07-21 13:29 szczurzęta tam nie chodzą i nie chodziły

błąd . Synowie Szczurka nie chodzli do tej szkoły, tylko do szkół w śródmieściu, bo tutaj mieszkali w okresie szkoły podstawowej i gimnazjum. Trzeci chłopczyk ma dopiero 3 latka. sPIS-kowa teoria jak zwykle bzdurna. Bo przyznaj sie - pewnie jestes wyznawcą tej religii, coooo? Wrrr

Wrrrr

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905631 2010-07-20 17:50 no cheloł (4)

a wykonawcy? kierownicy robót? nadzór budowlany? tylko projektanci winni???

forget

popieram opinię 35/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905746 2010-07-20 19:45 (2)

Czy Ty wiesz wogóle o czym piszesz??? Jeśli nie wiesz jak przebiega proces budowlany, to lepiej nic nie pisz. Wykonawca czy pełniący z jego ramienia nadzór nad prowadzonymi pracami kierownik budowy i kierownicy robót realizują zawierdzony przez właściwy organ administracyjny projekt budowlany. Nadzór budowlany też nie ma z projektem nic wspólnego, raczej nadzór inwestorski, który powołany jest z ramienia inwestora. Więc za projekt odpowiada wyłącznie osoba, która jesgt jego autorem, czyli projektant i jeśli udowodniony zostanie błąd projektowy, to tylko projekant ponosi za niego odpowiedzialność.

dr d

popieram opinię 3/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1906021 2010-07-20 22:34 często sie zdarza że budynek postawiony nie jest do końca

zgodny z projektem bo inwestor albo firma wykonawcza chce zaoszczędzić...znam to z autopsji

budowlaniec

popieram opinię 5/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1906148 2010-07-21 01:39 Taki "doktór"...

a nie wie ile wykonawcy potrafią "zaoszczędzić" na materiałach budowlanych... Pora wyjść z książek, doktorku.

projektant

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1906403 2010-07-21 09:15 no właśnie

ktoś odebrał ten budynek i wydał pozwolenie na użytkowanie.

me

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905632 2010-07-20 17:50 maksymalny wyrok (1)

chodzi o nasze dzieci, a normy i przepisy są nie po to, żeby je łamać w budownictwie ! Ci panowie niedouczeni widać skoro takie błędy popełnili przy projekcie tak prostego budynku. Dobrze, że nikomu nic się nie stało, a kto pokryje koszty ich niedouczenia i przebudowy ?

rysiek fajny chłopak

popieram opinię 6/nie zgadzam się 19

zgłoś do moderacji opinię 1906642 2010-07-21 10:51 E...

Błąd, szkołę projektowali ci co ją mieli projektować, czyli krewni i znajomi królika

Ja

popieram opinię 0/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905691 2010-07-20 18:41 wystarczy przyjrzeć sie projektowi i wszystko przeliczyć (1)

jeszcze raz wg norm aktualnych na 2000 rok i będzie jasne - projektant czy wykonawca winien...

kiki

popieram opinię 14/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1905697 2010-07-20 18:45 ...no ale jak 2 lata trwało śledztwo...

...trochę to śmieszne bo konstruktor sprawdzając obliczenia w projekcie w tydzień załatwiłby sprawę i wyeliminował winę projektantów lub ją potwierdził... za czyje pieniądze śledztwo trwało 2 lata???

kiki

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905698 2010-07-20 18:46 A kto w urzędzie miasta zatwierdził te plany i przyjął placówkę? (2)

popieram opinię 26/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905743 2010-07-20 19:34 ... (1)

Obowiązkiem urzędnika nie jest sprawdzanie poprawności obliczeń konstrukcyjnych. Za te obliczenia odpowiada projektant i sprawdzający projekt. Po to zdawali egzamin na uprawnienia budowlany by móc sprawować samodzielną funkcję techniczną i brać na siebie pełna odpowiedzialność za swoje "czyny". Gdyby urzędnicy (z odpowiednimi uprawnieniami) sprawdzali wszystkie projekty to:
1) nie potrzebowalibyśmy biur projektowych bo i tak urzędnik by to mógł sprawdzić/zaprojektować
2) totalny paraliż urzędu by nam groził (tzn byłby jeszcze wiekszy niż jest teraz ;))
3) urzędnik może sobie sprawdzać i przeliczać...może twierdzić, że jest źle policzone etc ale to i tak projektant sie pod tym podpisuje i może go olać ciepłym moczem.

...

popieram opinię 7/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1906146 2010-07-21 01:37 DOKŁADNIE!!!

trojmiasto.pl powinno ten komentarz oprawić w ramkę i załączać do każdego artykułu związanego z błędami w budownictwie. Naprawdę mało kto w tym kraju zdaje sobie sprawę z tego, że urzędnik NIE JEST uprawniony do sprawdzania prawidłowości konstrukcji czy estetyki budynku, a jedynie ZGODNOŚCI Z PLANEM MIEJSCOWYM i tego czy projekt jest w ogóle kompletny. Pod każdym artykułem dotyczącym tego, że komuś tam się coś ugięło lub zarwało w budynku jest kilkadziesiąt komentarzy, że to wina urzędników.

projektant

popieram opinię 6/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1905701 2010-07-20 18:47 W Gdyni coś złego się stało? W tej Gdyni?! (1)

To niemożliwe. Nie burzcie spokoju zadowolonym mieszkańcom!

Bezstronnny

popieram opinię 19/nie zgadzam się 11

zgłoś do moderacji opinię 1905730 2010-07-20 19:16 Nudne od dawna już jest to skamlenie frustratów z klapkami na oczach.

Dlaczego w Polsce ludzie wolą dokuczać sąsiadom niż ulepszać własne życie?

3miasto - jedno miasto

popieram opinię 8/nie zgadzam się 5
Warte uwagi: