aktualności 24h

Rusza remont ul. Powstańców Warszawskich (140 opinii)

Ul. Marynarki Polskiej pod lupą drogowców. Wykonawca już poprawia ścieżki rowerowe (135 opinii)

Architekci z Gdyni zaprojektują Muzeum II WŚ (377 opinii)

Nocna walka o karnety na basen na Chełmie atrykuł czytelnika (227 opinii)

1 września na Westerplatte i w I LO w Gdańsku wideo (243 opinie)

Jesień remontów w Sopocie: plac, drogi i ścieżka rowerowa (65 opinii)

sport

Skład koszykarzy Trefla zamknięty (10 opinii)

48. Bieg Westerplatte wystartuje w sobotę (35 opinii)

Gdańscy żużlowcy ze srebrem MDMP (41 opinii)

Gdańskie unihokeistki wśród najlepszych w Europie (11 opinii)

Marek Zieńczuk: Wróciłem do domu! (111 opinii)

Asseco Prokom jedzie szukać formy na Litwę (21 opinii)

Najmłodsi floreciści uczcili rocznicę Porozumień Sierpniowych

Trójmiejscy deskarze na medalowym kursie w mistrzostwach świata (2 opinie)

kultura

Marek Weiss: Nowy sezon, nowe wyzwania (3 opinie)

Co robią kobiety w muzeum? (2 opinie)

Wirtualny etos "S" (11 opinii)

moto

Ekscentryczny Francuz. Citroen C5 1.6 THP (39 opinii)

uroda

Fotodepilacja lepsza niż laser (12 opinii) atrykuł sponsorowany

biznes

Wpadki pracodawców na rozmowach kwalifikacyjnych (16 opinii)

Park lokomotyw Lotosu coraz większy (2 opinie)

Nowe centrum magazynowe w Gdańsku (10 opinii)

Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej bez unijnego wsparcia (6 opinii)

Pomorskie prywatyzacyjne hity i kity (58 opinii)

10 proc. urzędników do zwolnienia. Przedsiębiorcy: To za mało! (25 opinii)

rozrywka

Planuj tydzień: Wilno, latawce, Memling i jazz

Teraz Litwa! (18 opinii)

praca

Czy telefon od szefa może zakończyć urlop? (19 opinii)

budownictwo

Salon z aneksem kuchennym pani Anity (39 opinii)

kryminalne

Trzymał w domu narkotyki. Dwa tysiące porcji (38 opinii)

fakty i opinie

dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł
Wybrana mała czcionka

Zmiana warty, czyli Anglicy i Francuzi zamiast Niemców w Wolnym Mieście Gdańsku

Od lewej (postacie oznaczone krzyżykami) Sir Reginald Tower, pełnomocnik Głównych Mocarstw Sprzymierzonych i Stowarzyszonych oraz generał Richard Haking, głównodowodzący wojskami alianckimi (późniejszy Wysoki Komisarz Ligi Narodów w Gdańsku).

ze zbiorów Piotra Popińskiego

Od lewej (postacie oznaczone krzyżykami) Sir Reginald Tower, pełnomocnik Głównych Mocarstw Sprzymierzonych i Stowarzyszonych oraz generał Richard Haking, głównodowodzący wojskami alianckimi (późniejszy Wysoki Komisarz Ligi Narodów w Gdańsku).

10 lutego to nie tylko Zaślubiny Polski z morzem w 1920 r. i rocznica nadania praw miejskich Gdyni w 1926 r. Tego samego dnia, kiedy generał Józef Haller dotarł ze swoimi oddziałami nad Bałtyk, przed gmachem byłego Naczelnego Dowództwa XVII Korpusu Armijnego w Gdańsku angielski generał Sir Richard Haking przyjął defiladę okupacyjnych wojsk alianckich.



Francuscy żołnierze na terenie koszar w Nowym Porcie.

ze zbiorów Piotra Popińskiego

Francuscy żołnierze na terenie koszar w Nowym Porcie.

Kapela wojskowa Anglików przed kościołem św. Elżbiety.

ze zbiorów Piotra Popińskiego

Kapela wojskowa Anglików przed kościołem św. Elżbiety.

Pożegnalne zdjęcie jednych z ostatnich niemieckich żołnierzy w Gdańsku -  4. kompanii 5. Pułku Grenadierów (oddziału stacjonującego na forcie Góry Gradowej).

ze zbiorów PKFM „Twierdza Gdańsk”

Pożegnalne zdjęcie jednych z ostatnich niemieckich żołnierzy w Gdańsku - 4. kompanii 5. Pułku Grenadierów (oddziału stacjonującego na forcie Góry Gradowej).

Zgodnie z postanowieniami traktatu wersalskiego Gdańsk, jako przyszłe Wolne Miasto pod opieką Ligi Narodów, miał m.in. zostać zdemilitaryzowany. Decyzja ta oznaczała koniec pruskiego garnizonu gdańskiego. Jednocześnie część obszaru Pomorza Gdańskiego (byłej prowincji Prusy Zachodnie), wraz z fragmentem wybrzeża morskiego, miała przypaść odrodzonej Rzeczypospolitej. Aby zabezpieczyć Gdańsk, Ententa postanowiła na okres przejściowy obsadzić miasto własnymi oddziałami.

Pierwsi Anglicy przybyli nad Motławę już 28 stycznia. Garstka żołnierzy zabezpieczyła w pierwszej kolejności część koszar Wijbego (w kwartale współczesnych ulic Żabi Kruk, Rzeźnicka, Wilcza i placu Wałowego zobacz na mapie Gdańska) oraz koszary na bastionie Młyńskim (dziś już nie istnieje). Dwa dni później przybył generał Sir Richard Haking, wyznaczony na głównodowodzącego okupacyjnych sił alianckich, a w ślad za nim - w ciągu kolejnych dni - nadjechały następne transporty (głównie sprzęt i oddziały zaopatrzenia). Do Gdańska przysłano także trzy brytyjskie okręty wojenne.

W tym czasie trwała ewakuacja wojsk niemieckich. Po zorganizowanych z rozmachem uroczystościach pożegnalnych 24 stycznia, oddziały niemieckie rozpoczęły opuszczanie swego długoletniego miejsca stacjonowania. 1 lutego specjalnym pociągiem z miasta wyjechało dowództwo pruskiego 17. Korpusu Armijnego, dzień później grenadierzy i artylerzyści, następnie m.in. słynni "czarni huzarzy" (5 i 8 lutego). Na miejscu pozostała tylko część dawnego 128. Gdańskiego Pułku Piechoty (reszta wcześniej została wysłana do obsadzenia nowej granicy polsko-niemieckiej) oraz jedna z kompanii grenadierów na forcie Góry Gradowej zobacz na mapie Gdańska.

7 i 8 lutego przybyły do miasta główne siły alianckie. Kiedy na dworcu na Dolnym Mieście trwał gorączkowy rozładunek żołnierzy angielskich i ich sprzętu, pod pomnikiem cesarza Wilhelma I trwała uroczystość pożegnania ostatniego oddziału niemieckiego, prowadzona przez mjr Stepphuna z (byłego) 128. Gdańskiego Pułku Piechoty. W asyście tłumu złożył on kwiaty pod pomnikiem, a następnie przejechał z kolumną żołnierzy do Wrzeszcza, gdzie przed ostatecznym opuszczeniem miasta i załadunkiem do pociągów spędził jeszcze jedną noc (z 8 na 9 lutego) w opuszczonych koszarach batalionu telegrafistów (dziś obiekty przy al. Legionów).

Także 8 lutego generał Haking przeniósł się z zajmowanego dotąd pokoju w hotelu "Deutsches Haus" do swojej nowej siedziby - gmachu byłego Naczelnego Dowództwa XVIII Korpusu Armijnego (obecnego Nowego Ratusza). Na budynku wywieszono flagę brytyjską, a przed obiektem - na wszelki wypadek - wystawiono wzmocnione posterunki. Dwa dni później odbyła się parada wojsk Ententy.

Okupacyjne siły alianckie liczyły niewiele ponad 1200 żołnierzy. Składały się na nie przede wszystkim dwa bataliony piechoty: angielskich, królewskich fizylierów oraz francuskich strzelców alpejskich (Francuzi przybyli do miasta drogą morską 10 lutego). Na potrzeby oddziałów Ententy zagospodarowano nie tylko wspomniane już budynki, ale także koszary na ul. Sadowej zobacz na mapie Gdańska, artyleryjskie przy ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska oraz w Nowym Porcie (w tych ostatnich lokum znaleźli Francuzi). Sztab wojsk okupacyjnych zainstalował się w budynku dyrekcji kolei, lazaret umieszczono w budynku kasyna huzarów we Wrzeszczu, a kościołem garnizonowym stał się kościół św. Elżbiety.

Za ciekawostkę można uznać fakt, że w ślad za wojskami Ententy otwarto w dawnym kasynie oficerskim przy ul. Słodowników zobacz na mapie Gdańskafilię YMCA (zorganizowano tam czytelnię oraz kino). YMCA miało za zadanie m.in. zaopatrywać stacjonujących w mieście żołnierzy alianckich w produkty w Gdańsku niedostępne, takie, jak np. niektóre marki popularnych wśród Anglików papierosów. Okazało się jednak, że marża, narzucana przez YMCA, była zbyt wysoka - interes zwietrzyli gdańscy sklepikarze, którzy rozpoczęli sprzedaż wybranych produktów po konkurencyjnych cenach, pozyskując tym samym stałą klientelę wśród alianckich żołnierzy.

Sytuacja w Gdańsku nie tylko w 1919 r., ale też i w 1920 r. była cały czas napięta. Większość mieszkańców nie mogła pogodzić się z myślą o utworzeniu Wolnego Miasta Gdańska. Do głosu dochodziły zresztą nie tylko niemieckie środowiska konserwatywno-rojalistyczne, ale także zwolennicy komunistów czy też Polacy. Znacznie wzrosło bezrobocie i ceny żywności. Wybuchały strajki, dochodziło do plądrowania sklepów i prowokacji. Oliwy do ognia dodawał fakt, że przez Gdańsk pociągami transportowano z jednej strony polskie oddziały, zmierzające na północ przyznanych właśnie Polsce terenów, jak również grupy żołnierzy z ewakuowanych pruskich garnizonów czy też byłych jeńców niemieckich, uwalnianych z obozów w zachodniej Europie.

Zadaniem okupacyjnych wojsk alianckich było zapewnienie porządku i bezpieczeństwa. Siły Ententy w Gdańsku były jednak zbyt szczupłe, aby w razie realnego zagrożenia móc zdecydowanie działać. Sytuacja zaogniła się szczególnie pod koniec lipca 1920 r., kiedy Polska znajdowała się w kluczowym momencie wojny z Rosją bolszewicką, a gdańscy dokerzy zastrajkowali, uniemożliwiając tym samym wyładowanie dostarczonej do Gdańska drogą morską z Francji amunicji. Ostatecznie rozładunku dokonali angielscy żołnierze (zachęceni dodatkowym zarobkiem), a w celu dodatkowego wzmocnienia sił Ententy na redzie portu zacumował okręt brytyjski oraz amerykański (w tym czasie w samym porcie stacjonowały już cztery alianckie jednostki).

Rola oddziałów alianckich skończyła się w Gdańsku wraz z proklamowaniem Wolnego Miasta Gdańska w listopadzie 1920 r. Decyzją Rady Ambasadorów Głównych Mocarstw Sprzymierzonych i Stowarzyszonych z 18 tego miesiąca odwołano bataliony Ententy z miasta. Ostatecznie ich wymarsz przeprowadzono w dniach 26-28 listopada 1920 r. Jeśli wierzyć relacjom prasowym, ogół gdańszczan - mimo początkowej rezerwy i niekorzystnej sytuacji politycznej - odnosił się w miarę życzliwie do "Tommies" i "Poilus", jak potocznie określano nad Motławą żołnierzy angielskich oraz francuskich.

Jan Daniluk - autor artykułu - pracował w Parku Kulturowym Fortyfikacji Miejskich "Twierdza Gdańsk", obecnie jest historykiem w gdańskim oddziale IPN, gdzie pełni funkcję asystenta prasowego. Pracuje nad doktoratem, poświęconym dziejom gdańskiego garnizonu z lat 1939-1945. Współautor Projektu Dolny Wrzeszcz.
Lubisz czytać o historii naszego regionu? Zobacz więcej artykułów na ten temat

dodaj zdjęcie dodaj swoją opinię

sortuj: rosnąco  | pokaż widok standardowy

opinie (razem: 68)

zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621535 2010-02-08 07:06 może teraz o obozie jenieckim na Przeróbce? (2)

Jak już się tak zagłębiamy to proponuje następny temat!

michu

popieram opinię 15/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1621927 2010-02-08 10:59

Myslisz ze to taki bardzo ciekawy i rozbudowany temat?

ms

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1622331 2010-02-08 14:00 Polska potrafi tylko zyc przeszloscia

Zamiast wyprodukowac nastepce TGV i polozyc szyny miedzy Gdanskiem a Warszawa...

Paw

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621539 2010-02-08 07:13 Francuzi, czyli najbardziej bitny naród. I Anglicy, czyli "Anglia nie ma przyjaciół, Anglia ma interesy". (19)

popieram opinię 21/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621557 2010-02-08 07:41 Francuz i bohaterstwo to dwie różne żeczy tak jak Polska i dobrobyt (1)

popieram opinię 9/nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 1621596 2010-02-08 08:06 rzeczy

popieram opinię 8/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621577 2010-02-08 07:56 Francja zawsze bije się do ostatniego żołnierza, .... swoich sojuszników (1)

Francja zawsze bije się do ostatniego żołnierza, .... swoich sojuszników

stan

popieram opinię 16/nie zgadzam się 2

zgłoś do moderacji opinię 1621763 2010-02-08 09:57 francuzi to sa bitni bo biją się w ten zakuty łep ! Ale waleczni ani odważńi to ZERO!!!

I jeszcze mają frajerów co za nich walczą w legii!! To juz prawdziwe dno i kryminał się tam zatrudniać i za kasę zabijać dla żabojadowej polityki!!!!

popieram opinię 5/nie zgadzam się 2
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621654 2010-02-08 08:57 Tchórzliwa Francja to takie samo prawdziwe stwierdzenie, jak polska szarża na czołgi... (10)

Tylko jak widać - niektórzy na historii śpią, a wiedzę swoją czerpią z propagandówki... Sprawdź dziecko hasła: wojna stuletnia, wielka wojna brytyjsko-francuska, Napoleon, pierwsza wojna światowa, a z drugiej wynik Niemcy-Francja na północy. Francuzi nie są w żadnej mierze tchórzliwi a mają to co my - dupnych polityków.

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1621730 2010-02-08 09:47

Zwłaszcza francuski ruch oporu, czyli jak wysadzić parę mostów na rozkazy De Gaulle'a.

popieram opinię 5/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1621751 2010-02-08 09:55 kto liże du.py i wychwala francuskie cioty to powinien się zastanowić jak w 39 francuzi i angole

pomogli Polsce gdy najechał hitler. Potem zresztą też dali rancuzi ciała i lizali du.pe niemcom jak zajmowali paryż, podzielili sobie francję na 2 cześci ta lizodupowaltą oficjalnie i tą lizowata nieopficjalnie. To tyle o śmiesznch zabojadach i ich odwadze!

as

popieram opinię 7/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621755 2010-02-08 09:56 francuzi to tchórzliwe cioty!!! (3)

popieram opinię 5/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1622120 2010-02-08 12:04 (1)

wolałbym być szarmanckim francuskim tchórzem szanowanym przez cały świat, niż polskim zapijaczonym bohaterem niezauważanym i nieszanowanym przez nikogo

Philosopher

popieram opinię 3/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1623186 2010-02-08 23:36

przynajmniej ci zapijaczeni polscy bohaterowie potrafili spojrzeć w swoje odbicie w lustrze

popieram opinię 0/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1623055 2010-02-08 21:47

"francuzi to tchórzliwe cioty!!! "

Poczytaj sobie o obronie Fortu Vaux.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1622094 2010-02-08 11:48 gośc ma rację (3)

nie WSZYSCY Francuzi to tchórze, a pragmatyzm nie jest niczym złym, rozsądek Francji i Anglii wynikał z sytuacji politycznej, a koniec wojny pokazał że większośc posunięć De Gaulla i Churchilla była dobra... po koszmarze 1 wojny światowej te państwa nie chciały rozlewu krwi i liczyły na rozsądek Niemców ale skąd mogły wiedzieć że to bedzie najstraszniejsza wojna jaka kiedykolwiek była... moze nawet nie sama wojna a obozy koncentracyjne zagłada itp...
ci którzy sie tu wypowiadają mają mgliste pojecie o wojnie i historii, sądząc po komentarzach to właśnie ci którzy utrwalają stereotyp Polaka rwącego się do szabli lub szarżującego na koniu na czołgi... znam kilku Francuzów i nie powiem żeby wszyscy byli jednakowi, nie wszystkich lubie i nie wszystko co Francuskie popieram ale trzeba zachowac zdrowy rozsądek przy tego typu wypowiedziach

wielbiciel kiślu

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1622168 2010-02-08 12:29 Trudno nazwać dobrym działaniem ochronę własnych tyłków, a poświęcić miliony ludzi, ale z innych nacji. (2)

Takie działanie zachowawcze, zwane przez niektórych polityką przedłużyło wojnę o parę lat. Zresztą Hitler to przewidział, zdawał sobie bowiem sprawę z uległości narodu francuskiego i wyłącznej dbałości o własne interesy Anglii.

Chyba wielbicielu kiślu nie wierzysz, że Anglia, Stany nie widziały o obozach. Anglia sprawę miała w głębokim poważaniu. Znane im były raporty rotmistrza Pileckiego, ale nie były one zbyt polityczne - zresztą tak jest do dzisiejszego dnia.

popieram opinię 2/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1622286 2010-02-08 13:32 (1)

Spójrz na to z drugiej strony: poświęcić miliony OBCYCH obywateli, żeby nie poświęcić setek tysięcy WŁASNYCH obywateli. Deal is deal.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1622295 2010-02-08 13:41 Zgadza się, ale to nie Oni w tej chwili oceniają, ale My.

popieram opinię 3/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1621789 2010-02-08 10:08

Wiecie ile biegów ma francuski czołg?
- 4: jeden do przodu i 3 wsteczne.

Tchórzliwy naród wyżelowanych pedancików, którzy z fałszywym uśmieszkiem, poklepując ciebie jedna reką, drugą wsadzą nóż w plecy.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621842 2010-02-08 10:32 podobhnie mozna powiedziec, (2)

ze Polacy to nieudacznicy itp bo tyle lat byli pod zaborami, a potem komuna

popieram opinię 5/nie zgadzam się 1
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1622109 2010-02-08 11:59 (1)

Francuzi jak by dostali sie pod jakikolwiek zabór byśmy teraz czytali o nich jak o dinozaurach.
Zresztą co tu dużo pisać, pożyjemy i zobaczymy co pozostanie z tej Francji za 20-30 lat, jak już teraz więcej tam minaretów niż kościołów, a w niektórych miastach spotkać "Francuza" wyznania innego niż muzułmańskie to jak wygrać w totka.
Francja-arabańcja.

popieram opinię 1/nie zgadzam się 3

zgłoś do moderacji opinię 1622287 2010-02-08 13:33 Ekhm - byli pod zaborem

Sprawdź co się działo tam po upadku Napoleona.

popieram opinię 0/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1621542 2010-02-08 07:18

bardzo ciekawy artykuł

batman

popieram opinię 18/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621544 2010-02-08 07:20 Czytałem z przyjemnością. (1)

Bardzo lubie takie artykuły, szkoda , że tak mało ich na tym portalu.Świetna robota, gratuluję autorowi.

Jaś-45

popieram opinię 38/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1621677 2010-02-08 09:15

mało??? W takim razie jesteś nie na bierząco!

popieram opinię 1/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1621547 2010-02-08 07:23 ot znaleźli 3 zdjecia i napisali artukuł

dziwni ci ludzie na zdjeciach

popieram opinię 3/nie zgadzam się 47
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621552 2010-02-08 07:34 Fajnie, fajnie. Ciekawa lektura jako pierwsze zadanie w pracy... (1)

popieram opinię 17/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1622205 2010-02-08 12:49 weź sie do roboty urzędnicza leniwa małpo

popieram opinię 1/nie zgadzam się 4
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621556 2010-02-08 07:39 Jak to możliwe (2)

że na tych starych fotkach nie widać reklam, a budynki nie są owinięte szmatami z reklamą pampersów.

Kajka

popieram opinię 28/nie zgadzam się 5
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621603 2010-02-08 08:11 masz reklamy w witrynach sklepów (1)

Tylko wszystko po niemiecku, w końcu to było zawsze niemieckie miasto.

popieram opinię 4/nie zgadzam się 9

zgłoś do moderacji opinię 1621679 2010-02-08 09:16 policz sobie....

.....a nie pierdzielisz jak potłuczony....

gdańszczanin

popieram opinię 6/nie zgadzam się 1

zgłoś do moderacji opinię 1621612 2010-02-08 08:16 było tak ładnie

popieram opinię 8/nie zgadzam się 0

zgłoś do moderacji opinię 1621621 2010-02-08 08:24 fany artykuł

fany artykuł , zaciekawił mnie bardzo :)

Kris

popieram opinię 16/nie zgadzam się 0
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621629 2010-02-08 08:31 haha, jest takie coś jak żołnierze francuscy? (4)

Ich sztandar to biały krzyż na białym tle

mam

popieram opinię 16/nie zgadzam się 8

zgłoś do moderacji opinię 1621648 2010-02-08 08:53

A myslalem, ze calkowice biala flaga. Zupelnie jak Wlochow ;)

popieram opinię 4/nie zgadzam się 3
zobacz cały wątek ukryj wątek

zgłoś do moderacji opinię 1621659 2010-02-08 08:59 Nie ma (2)

A Napoleon dowodził Eskimosami, pierwszą wojnę światową wygrali Marsjanie a legia cudzoziemska była pod Ekwadorem..

popieram opinię 5/nie zgadzam się 4

zgłoś do moderacji opinię 1621682 2010-02-08 09:18 Dokucza Francuzom, bo podczas ostatnich 200 lat, przegrali każdą wojnę

Szczególnie żałosna była porażka z Karaczanami. I wojna światowa? Brytyjczycy i Amerykanie. Pomysłodawcę Linii Maginota zgilotynować to mało. 3/4 francuskich czołgów nie miało radia! Gdyby nie to, mogłyby zmasakrować Niemców. Najlepszy czołg na świecie jest guzik warty jeśli nie ma radia. Pokonałby go nawet traktor, jeśli miałby radio. Francuska strefa okupacyjna w Niemczech, to objaw dziwacznej litości. Dostali w prezencie broń atomową, co poskutkowało stałym członkostwie w Radzie Bezpieczeństwa. Jak chcecie rządzić krajem, który ma dwieście czterdzieści sześć gatunków sera?

Ferdynand

popieram opinię 8/nie zgadzam się 5

zgłoś do moderacji opinię 1621779 2010-02-08 10:03 legoa to wyraz tchórzostwa i zatrudniania kryminalistów i odpadów!!1

Bo sami nie umieją nic zrobić ale jak zapłacą takim wyrzutkom to za nich się będą bić, a bonaparte dostał za swoją głupotę od rusków bo właśńie nie pomyślał o eskimoskim zimnie, gdyby dowodził eskimosami to historia moze by była inna.

W czasie 2 wojny francuzi zdradzili POLSKE!! i niec nie zrobili na agresję hitlera, niedługo potem hitler położył ich na łopatki i lizali mu d.upę całą wojnę, połowa francji była zresztą oficjalnie folksdojczami ....

zabojady tchóżliwy pomot

popieram opinię 3/nie zgadzam się 3

dodaj swoją opinię

Warte uwagi:   Detektyw Gdynia   -   Ambermart   -   Transvizualia   -   Festiwal Raport   -   Sopot Jazz   -   OPENER 2010   -   Jazz Jantar