- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (216 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
Zobacz przejazd tunelem pod Martwą Wisłą
W środę tunelem pod Martwą Wisłą pojechali dziennikarze. Mieszkańcy i turyści będą mogli przejść lub przejechać tam rowerem 23 kwietnia - będzie to dzień otwarty inwestycji.
Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu. Inwestorem zastępczym miasta Gdańska jest spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.
- Datę udostępnienia kierowcom tunelu podamy w ciągu dwóch tygodni - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.
Dzień otwarty inwestycji
Na początek dobre informacje dla wszystkich zainteresowanych inwestycją. Miasto zorganizuje dzień otwarty tunelu pod Martwą Wisłą. Poprzednie tego typu wydarzenie, gdy jeszcze trwała budowa, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem.
Mieszkańcy i zainteresowani będą mogli przejść pod lustrem Martwej Wisły 23 kwietnia od godz. 9-14. Najpierw wjadą do niego rowerzyści, o godz. 11 przebiegną biegacze, a na godz. 13 zaplanowany jest barwny korowód pieszych.
Warto wziąć udział w wydarzeniu, bowiem tunelem docelowo będą mogli się poruszać tylko kierowcy. Rowerzyści i piesi nie będą mieli tam wstępu.
Ok. 900 tys. zł na ubezpieczanie i ok. 2,5 mln zł na utrzymanie
Ok. 3,4 mln zł będzie kosztowało miasto rocznie zapewnienie możliwości przejazdu tunelem pod Martwą Wisłą. To mniej więcej tyle samo, co koszt trwającego remontu ul. Sobieskiego, czy budowa modułowego przedszkola dla ok. 250 dzieci.
Na wspomnianą kwotę składa się wykup dwóch polis ubezpieczeniowych, na które został ogłoszony przetarg. Obiekt pod Martwą Wisłą będzie reasekurować od szkód majątkowych Towarzystwo Ubezpieczeniowe Uniqa. Składka za polisę roczną wyniesie ok. 809 tys. zł. Natomiast roczne ubezpieczenie OC tunelu zapewni AIG Europe Limited, a jego koszt będzie wynosić 69 tys. zł.
Lwią część kwoty 3,4 mln zł stanowić będzie koszt utrzymania obiektu - m.in. nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem urządzeń, systemów bezpieczeństwa. Zarząd Dróg i Zieleni, który będzie administrował tunelem, kontrakt ten zlecił firmie Siemens. Firma otrzyma za to ok. 2,5 mln zł.
Ostatnie odbiory na ukończeniu
Niedawno sprawdzano system wentylacji pożarowej, który w obiekcie został dobrany i wykonany poprawnie. Jest on w stanie zapewnić wymagane warunki środowiska zgodnie z założeniami projektowymi. W tym celu wykorzystano metodę "gorącego dymu", która pozwoliła na symulację prawdziwego pożaru.
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (311) 8 zablokowanych
-
2016-04-06 13:24
Nasz Polski Eurotunel La Manche ) tyle ze dla naszego dobra nie ma wylotu w UK )
Fajnie byloby do niego wjechac tu i wyjechac w UK na zakupy )
- 22 3
-
2016-04-06 13:25
Jak to? Rowerzyści i piesi nie bedą mogli? (10)
- 10 16
-
2016-04-06 13:45
Przyjrzyj się ...
Chodniki są !
- 1 3
-
2016-04-06 14:03
Dobra zmiana jak nic!
- 1 3
-
2016-04-06 15:16
Nigdzie na świecie nie mogą w tego typu tunelach. (3)
- 3 1
-
2016-04-06 16:48
piesi z reguły nie, ale rowerzyści mogą
przykładem niech będą niektóre tunele autostrady transkanadyjskiej. Wymagane jest jedynie migające pozycyjne oraz odblaski (pozycyjne na rowerze i na nadgarstkach). Tunele drogowe w Norwegii są udostępniane (w zależności od długości i natężenia ruchu) rowerzystom i/lub pieszym. No i ostani bezsens - dzięki rygorystycznym wymogom prawnym zbudowanie dzisiaj tunelu takiego, jak na warszawskiej "W-Z" byłoby niemożliwe - musiałby mieć trzy osobne komory.
- 3 2
-
2016-04-07 12:35
byłeś wszędzie na świecie, że tak mówisz? (1)
W Norwegii i Islandii nie ma problemu z tym, żeby rowerzysta skorzystał z tunelu. Ale tutaj się o tym oczywiście nie myśli...
- 1 0
-
2016-04-07 12:49
Ruch będzie bardzo duży, nigdzie nie puszcza się w takim przypadku ruchu rowerowego do tunelu. Ważne co się wymyśli żeby jednak rowerzyści mogli przedostać się wygodnie i szybko na drugą stronę.
- 0 1
-
2016-04-06 18:14
a nie wiecie czy można będzie jechać na skuterze? (3)
- 1 2
-
2016-04-06 20:18
a na rowerze elektrycznym?
- 0 1
-
2016-04-06 21:17
Te pierdziawki powinni zdelegalizowac zawalają tylko drogi ... oczywiście ze nie będzie można przejechać- dzięki Bogu. Śmieszy mnie jak przed sygnalizatorem kolo mnie stanie taki pierdzik a ja do setki w 3sek. swoją z1000 ;>>
- 2 2
-
2016-04-06 22:48
A na deskorolce?
- 1 1
-
2016-04-06 13:35
(3)
Ile to już lat po terminie?
- 23 14
-
2016-04-06 13:39
70
- 14 3
-
2016-04-06 15:16
tysiąc trzysta dwa czterysta
- 3 2
-
2016-04-07 10:05
dokładnie półtrora roku
- 1 0
-
2016-04-06 13:40
Po otwarciu (2)
Kościuszki, Hynka i Słowackiego utknie w korkach.
- 21 11
-
2016-04-06 20:05
taak bo wszyscy beda jechali na hynka slowackiego i kosciuszki!! (1)
ludzie po drugiej stronie jest port stocznie i dużo hurtowni i firm produkcyjnych na marynarki polskiej. To wlaśnie tam duzo aut bedzie odbijalo a nie jechalo do sopotu czy gdyni przez hynka itp itd. co za krótkowzroczność.
- 4 3
-
2016-04-06 21:21
Hynka do Gdyni. ? Chyba czarnym dworem, dabroszczakow, jagiellońska. , chłopska. , zielona droga . Zero rozeznania masz gościu w topografii gdańska. Pewnie z Sopotu na Westerplatte pojechałbyś przez Osowa haha
- 2 2
-
2016-04-06 13:44
dlaczego nie było jeszcze wywięcenia ? i czy tego dokona prymas w obecności drobiu oj, sorry !- kaczki ?... (1)
- 16 22
-
2016-04-06 20:21
@@@
Nie kaczka tylko stary, śmierdzący budyń będzie się szczerzyl i chwalił swoim wielkim kolejnym PO sukcesem; )
- 4 3
-
2016-04-06 13:44
Do redakcji (8)
Może by tak wystosować propozycję do zkm by uruchomiła nowe połączenie autobusowe z wykożystaniem tunelu mam na myśli odcinek Przeróbka-Letniewo, to tak na przykład
- 14 4
-
2016-04-06 14:22
Cd. (4)
Taka dodatkowa linia autobusowa zamknęła by w pierscieniu główny okręg przemysłowy w Gdańsku, ułatwiło by to wielu osobą dojazdy do pracy, jak również turyści mieli by alternatywną drogę dojazdu na Westerplatte oraz plaże na wyspie
- 5 0
-
2016-04-06 14:25
Cd.
Wyspa portowa zwana również wyspą Stogi
- 0 0
-
2016-04-06 14:25
Pomysł jest całkiem niezły, ale naucz się deklinacji rzeczowników. (2)
Kim (jestem) - osobą
komu (coś ma służyć) - osobom.- 5 2
-
2016-04-06 15:22
Twórczy umysł (1)
Nie potrzebuje rzeczowników do szczęścia w rzyciu
- 2 2
-
2016-04-06 20:20
rzyciu ?
Hmm
- 0 0
-
2016-04-06 14:42
Linia 158 ma być ponoć (1)
przynajmniej tak zapewniało ZTM jeszcze jakiś czas temu - trasa, tak jak dotychczas: Wrzeszcz-Zaspa-Letnica i dalej zmiana - kurs na Stogi.
- 6 0
-
2016-04-07 10:13
Bus
Z Przymorze do sobieszewo przez elblaska proszę autobus. Pilne!
- 0 0
-
2016-04-07 10:24
Ztm ma juz plany gotowe. Trasa przeleci z wrzeszcza tak jak teraz i na rondzie zjedzie do tunelu.
- 0 0
-
2016-04-06 13:44
czy w tunelu są anteny gsm? czy trzeba będzie przerwać rozmowę? (2)
- 15 5
-
2016-04-06 14:41
rozmowa kontrolowana :)
- 6 0
-
2016-04-06 14:58
Będą telefony alarmowe - po kablu
jak ci się uda zhakować to się dodzwonisz na miasto.
- 5 1
-
2016-04-06 13:44
wjazd na 3 pasy
po chwili już dwa (tam koło toj-toja)
dalej nie widziałem
ale pewnie jeden
a na końcu ruch wahadłowy i ze dwa ronda- 18 8
-
2016-04-06 13:47
O co tyle podniety? (4)
Ten tunel ma troche ponad 1km...Dosłownie pare sekund jazdy. Gdyby to bylo 20km, to rozumiem ale tutaj 1,3km to nie zdarzysz wjechac i juz wyjezdzasz...
- 22 19
-
2016-04-06 14:09
szkoda że ty nie zdąŻyłeś do słownika ortograficznego zajrzeć. (1)
chyba że chodziło ci o słowo zdarzyć, wtedy zdanie nie ma sensu.
- 3 6
-
2016-04-07 11:35
Czego się czepiasz, jak i tak wszyscy wiedzą o co chodzi..
- 0 0
-
2016-04-06 14:53
20 km budowali by 50 lat :)
- 7 3
-
2016-04-07 11:21
Jadąc 80km/h spędzisz w tunelu niemal minutę, mało?
Może ci się z przejazdem pod Monciakiem pomyliło?
- 0 0
-
2016-04-06 13:49
oby ino nie przeciekał ! (3)
no i dobry schron jak nas niemce znowu zaatakujo!
- 15 4
-
2016-04-06 14:07
jo, niemce zaczekajo aż my wszystkie tam wlezo
i wtedy jedno bombo ten cały tunel zatopio. Albo Cyklon B wrzuco do wentylacji, majo w tym juz doświadczenie.
- 5 2
-
2016-04-06 14:41
pytanie po co niemce majo to robic? (1)
- 2 0
-
2016-04-06 14:44
No właśnie - Hitler to był frajer
Angela zrobiła sobie w Polsce sieć obozów pracy za worek ojro i stanowisko dla Tuska w Brukseli, a głupi Hitler jakieś czołgi, samoloty, tyle roboty nie wiadomo po co, ech zacofane to-to było...
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.