• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz z nami, jak zmieniła się gdańska rafineria

Robert Kiewlicz
8 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Warty ponad 5 mld zł program 10+, dzięki budowie nowoczesnych instalacji, zwiększy moce przerobowe gdańskiej rafinerii z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton. Warty ponad 5 mld zł program 10+, dzięki budowie nowoczesnych instalacji, zwiększy moce przerobowe gdańskiej rafinerii z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton.

Od wbicia pierwszej łopaty i tym samym oficjalnego rozpoczęcia prac budowlanych na terenie gdańskiej rafinerii Grupy Lotos minęło już tysiąc dni. W tym czasie wybudowano wiele obiektów realizowanych w ramach olbrzymiego i ambitnego projektu rozbudowy rafinerii nazywanego Programem 10+. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl mają szansę na własne oczy zobaczyć jak zmieniła się gdańska rafineria.



Działają już m. innymi instalacja odsiarczania olejów napędowych (HDS), wytwórnia wodoru (HGU), zintegrowana instalacja destylacji ropy naftowej (CDU/VDU) oraz zmodernizowana oczyszczalnia ścieków. Pozostały jeszcze do ukończenia dwie kluczowe instalacje: łagodnego hydrokrakingu (MHC) oraz odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE).

Pod tymi, trudnymi do zapamiętania, terminami z branży naftowej kryją się skomplikowane procesy chemiczne. Wspomniany skrót MHC (Mild Hydrocracking), wskazujący na proces łagodnego hydrokrakingu, tak naprawdę nie oddaje istoty rzeczy.

Znajdujące się w ropie naftowej węglowodory krążące w instalacji ulegają istotnym przekształceniom (przede wszystkim są "rozrywane" - stąd cracking) w obecności wodoru oraz katalizatora i w temperaturze przekraczającej 400 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem dochodzącym do 170 atmosfer. Wszystko po to, aby zwiększyć głębokość przerobu ropy naftowej i uzyskać więcej produktów najwyższej jakości paliw z każdej baryłki ropy, a właśnie ten parametr charakteryzuje najnowocześniejsze rafinerie w Europie i na świecie.

W styczniu 2009 r., statkiem a następnie na barce, do nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos dotarła z Belgii kolumna, o wysokości aż 46 m i średnicy ok. 4.5 m, średnica podstawy montażowej, tzw. "spódnicy", wynosi ok. 5.6 m. Razem z podporami aparat waży ok. 172 ton. Zadaniem kolumny będzie rozdział mieszaniny, opuszczającej sekcję reaktorową hydrokrakingu, na poszczególne frakcje: benzyny, naftę (do produkcji paliwa lotniczego), olej napędowy. Docelowo są to komponenty paliw silnikowych kierowanych na rynek, z których najbardziej poszukiwany i popularny na rynku jest obecnie olej napędowy. Związane to jest z rozwojem gospodarczym kraju oraz rosnącą liczbą pojazdów napędzanych silnikami typu diesel.

W ubiegłym roku pisaliśmy o transporcie z Włoch i posadowieniu czterech najcięższych reaktorów instalacji hydrokrakingu, których łączna waga przekraczała 4 tysiące ton. Było to zwieńczenie, rozpoczętej w maju 2009, największej operacji inżynieryjnej w historii Grupy Lotos - nie był to jednak koniec prac budowlanych.

Przedostania instalacja technologiczna Programu 10+, czyli wspomniany MHC, zgodnie z planem ma zostać ukończona w drugiej połowie 2010 r. Na placu budowy obecnie pracuje ponad 900 osób. Do tej pory przepracowano na tej budowie ponad 2,5 mln roboczogodzin. Chociaż generalnym wykonawcą budowy instalacji MHC są specjaliści z Włoch, to większość prac budowlano-konstrukcyjnych wykonują polskie firmy. Warto również podkreślić, że prace obywają się jak do tej pory bez żadnego groźnego wypadku.

"Ciekawie, jak we Francji" czyli zwiedzanie rafinerii gdańskiej z Trojmiasto.pl

Już w najbliższy piątek 11 czerwca, o godz. 10:00, organizujemy wycieczkę po gdańskiej rafinerii. Tylko z Trojmiasto.pl można obejrzeć ten zakład od środka, wystarczy wygrać nasz konkurs! Dodatkową atrakcją będzie rzut oka na największy zakład produkcyjny w Trójmieście z 50-metrowego wysięgnika. Skąd tytuł "Ciekawie, jak we Francji"? Chcemy pokazać mieszkańcom Trójmiasta, że rafineria to nie tylko największy przemysłowy zakład w naszym regionie, ale też miejsce o dużym uroku, nasze trójmiejskie Centrum Pompidou.

W środę, 9 czerwca, o godz. 12:00, ruszy konkurs, w którym 30 osób wygra nagrodę, czyli udział w zorganizowanej wycieczce. Planujemy materiał filmowy i fotorelację na naszych łamach.

Plan wyjazdu:

10.00 Zbiórka pod Zieleniakiem.
10.30 Wjazd do rafinerii
10.35 Przejazd pod budynek LOTOS Straż
10.40 Podział wycieczki na dwie grupy A i B.
10.45 Grupa A zwiedza siedzibę LOTOS Straż oraz wjeżdża za pomocą najwyższego na Pomorzu wysięgnika o długości ramienia 50 m.
10.45 Grupa B w tym czasie przejeżdża po terenie rafinerii z kilkoma postojami w kluczowych miejscach zakładu, gdzie zobaczy chłodnie wentylatorowe, plac budowy dwóch ostatnich instalacji Programu 10+ (MHC i ROSE), park zbiorników, autonalewaki (miejsce, skąd wyjeżdżają transporty cystern na stacje paliw) oraz zakład konfekcjonowania olejów smarowych LOTOS Oil.
11:45 zamiana grup
12.45 wyjazd z rafinerii pod Zieleniak. Zakończenie wycieczki.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (96) ponad 10 zablokowanych

  • ? (3)

    to bardzo szybki konkurs..
    Powinien trwać cały dzień, a rozwiiązanie powino nastąpić w godzniach
    poźno popołudniowych, a nie w środku dnia..
    Z checią bym się wybrał na teren jednego z najnowocześniejszych
    zakkałdów pod kątem technologiczno - technicznym, ale
    jak konkurs - ku memu zaskoczeniu został rozwiązany, to po ptokach..

    • 0 2

    • wczoraj napisali, ze dzis ruszy konkurs o 12.00 (2)

      najwidoczniej inni chcieli bardziej pojechac na wycieczke,

      • 0 0

      • (1)

        .. ale nie było mowy w tekście, o terminie zakończenia konkursu ..
        Powinien być konkurs w Środę, w Czwartek i w Piątek.
        Poczatek od 12.00 zakończenie ok. 18.00 i tak do Piątku.

        • 0 0

        • aby odp na 3 proste pytania...

          ...nie potrzeba 4 godz.

          • 0 0

  • dziwne , dlaczego paliwo w Gdańsku jest takie drogie jak rafinerię mamy na miejscu ? (1)

    • 0 1

    • tzn kto ma?

      bo ja nie mam rafinerii...

      • 0 0

  • Dlaczego nie płacą!!!

    ciekawe dlaczego nie płacą wykonawcom.Czyżby chcieli na cudzy koszt się budować.Wymyślają jakieś głupie argumenty,i to ci co nic nie dostali.Chyba nie ma się czym szczycić.To tylko wstyd.Ładnie wygląda na foto ale nikt nie napisze ile krzywdy Lotos zrobił tym co to wybudowali.O tym się nie mówi prawda?!

    • 0 0

  • no i bardzo fajnie!! a co z tego ma gdańsk?? (2)

    • 4 7

    • podatki

      podatki

      • 0 0

    • mniejsze bezrobocie

      dla kilku tysiecy ludzi. i nie wspomne ilu ludzi utrzymuje na zasadzie zlecania remontow, zakupu urzadzen, itd.

      • 3 0

  • no ze ja na to nie wpadłem

    podobieństwo gdanska do francji uderzające - jestem pod wrażeniem rafineryjną wieżą ajfla a nawet kilka wystaje :D

    • 0 0

  • Paliwo za 10 złotych!!!!!! (2)

    Ciekawe czy wtedy będą korki!!!!

    • 2 2

    • dokladnie (1)

      niech jezdza tylko ci, ktorzy absolutnie musza a nie mamy odwozace dzieci do szkoly, panienki na zakupy i dziadki na dzialke

      imo 10zl/l to optymalna cena, spokojnie bym tyle zaplacil zeby do i z pracy jechac 15 minut a nie godzine.

      • 2 1

      • no masz racje

        przez te zawaldrogi, matki z dziećmi, turlające się do pracy autem, zamiast pieszo, albo autobusem, nie zdążam na gorący obiad i muszę jeść zimny.

        • 0 0

  • Super Państwo wkłada kasę a za parę miesięcy Lotos sprzedadzą za połowę ceny (1)

    Normalnie złoty interes ta prywatyzacja ?

    • 5 1

    • wkłada kasę? ale jak?

      • 0 0

  • OD PONIEDZIAŁKU 1.99 ZA LITR PB 95 (6)

    KTO JEST ZA???

    • 143 10

    • ja się zgadzać nie muszę

      bo leje LPG za 2zł :) tygodniowo wydaje 68zł na tankowanie i żadnych problemów z autem jak niektórzy piszą że auto kicha prycha itp... bzdura moja instalacja ma chyba z 8 lat i nie jest to sekwencja i śmiga aż miło mam bmw 1,6 i 180 na obwodnicy jak trzeba to pojedzie.

      • 1 0

    • Słaby z ciebie analityk

      skoro nie wiesz, że akcyza kosztuje nas wiecej niz polowa wartości PB 95 - oczywiscie dzieki naszej kochanej Unii Europejskiej ktora narzuciła nam takie ceny akcyzy :)

      pozdrawiam Euroentuzjastow

      • 1 0

    • w Wenezueli i innych podobnych krajach litr PB kosztyje 14 groszy!!! (2)

      • 3 2

      • w podobnych

        czyli jakich? Iran?

        • 3 0

      • i Niemieccy turyści tankują nimi osły, lamy i wielbłądy

        • 16 0

    • Niemcy już tak mają!

      i mieszkania po 1,99zł/m^2
      i nowe BMW po 1,99 zł
      Niemcy już tak mają!

      Kto jest za?

      trojmiasto.pl -kasujcie do woli -ja cierpliwy jestem:))

      • 9 0

  • tansze paliwo

    i ochrona ofiar wypadkow to powinno wyrozniac lotos a nie utrzymywanie divy z tvp to zenada

    • 2 0

  • pf (25)

    SUPER ŻE SIĘ ZMIENIA ALE DLACZEGO W GDAŃSKU JEST TAK DROGIE PALIWO ????!!!!!

    • 169 8

    • dlatego, ze (12)

      50% ceny paliwa to podatki rządowe

      • 22 4

      • chyba zdezorientowany (11)

        • 3 4

        • proponuję doczytać (10)

          porównanie ceny benzyny i jej składników w dwóch bardzo odległych krajach: Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i Polsce. Różnica ogromna. W Polsce litr benzyny (bezołowiowa 95) kosztował 4,59 zł / litr. W USA ten sam litr (po przeliczeniu z dolarów i galonów na litry i złotówki) kosztował 2,17 zł / litr. "

          • 8 2

          • porownanie kosztów skladnikow ceny 1 litra benzyny z kwietnia 2010

            Można pisać o różnicach w technologii, innych silnikach samochodowych, monopolach lotosu lub wymyslac kolejne rzeczy, ale liczby mowia same za siebie, najwiekszym skladnikiem litra benzyny w Polsce sa podatki:

            Polska:
            ropa - 1,54 zł
            przerób i dystrybucja - 0,57 zł
            podatki - 2,48 zł (akcyza, opłata paliwowa, VAT)

            USA:
            ropa - 1,44 zł
            przerób i dystrybucja - 0,37 zł
            podatki - 0,36 zł

            • 4 0

          • Dla pełnego obrazu sytuacji podaj proszę jeszcze najniższą krajową

            zarobków w Polsce i USA

            • 0 0

          • (3)

            Porównajmy jeszcze zarobki w USA i w Polsce oraz inne koszty życia. Ktoś nas robi w ch.. a my na to pozwalamy.

            • 6 1

            • (2)

              Zamiast porównywać zarobki idź do szefa po podwyżkę. Jak pracownicy zgadzają się pracować za śmieszne pieniądze to nikt nie będzie im płacił więcej.Tak działa właśnie wolny rynek. To nie szefostwo decyduje o zarobkach pracowników ale sami pracownicy.

              • 3 14

              • to sobie znajdzie mniej buntowniczych pracownikow...

                • 5 0

              • hahahaha

                ale się uśmiałem

                • 3 2

          • Trzeba pamiętać, że w dniu wstąpienia do mumi europejskiej

            musimy trzymać ceny zbliżone do mumijnych. Jeżeli u nas litr benzyny będzie kosztował 2,17 zł/litr to, np. Niemcy zaczną sprowadzać benzynę z Polskiej rafinerii i wtedy nie damy rady. Nie mamy ani odpowiednich rafinerii ani złóż.
            No cóż kto głosował na mumie niech teraz płacze i płaci. Zresztą dotyczy to nie tylko cen paliwa.

            • 5 13

          • porównując paliwo US a EU

            Amerykanskie auta z reguly pracuja z automatycznymi skrzyniami, z duzymi niewysilonymi (odprezonymi) silnikami, stad wystarcza im benzyna o liczbie oktanowej np 87. Taka benzyna jest w US o wiele tansza, gdyz nie wymaga zbyt wielu procesow rafineryjnych do jej wyprodukowania. Minusem jest mniejsza moc i wieksze zużycie paliwa

            • 4 0

          • No tak (1)

            ale Polska nie ma prawie swoich złóż ropy, a USA nie dość, że ma swoje złoża to jeszcze okupuje Irak ;) Poza tym jaki ma sens porównywanie średniego kraju ze światowym supermocarstwem?

            • 8 5

            • własne złoża w tym przypadku nie maja nic do tego,

              bo ropa do amerykanskich i polskich rafinerii kupowana jest tak samo na wolnym rynku w NY lub Londynie

              • 10 0

    • droge paliwo?

      spojrz na te tysiace aut w korku o 15

      paliwo jest za tanie !

      • 0 1

    • mielibysmy po 3 zl ale skurwy...ny musza sobie kieszonke zapelnic r

      • 1 0

    • I dlatego, że (4)

      Lotos ma pozycję monopolisty w regionie.

      • 10 4

      • ceny (1)

        Ceny dostosowane są do zamożności klientów - wiecej zarabiasz w Gdańsku to wiecej możesz wydać - chciało sie kapitalizmu to masz ;)

        • 0 5

        • W PRL-u było lepiej.

          4 stacje CPN w Trójmieście i wszystkie jednakowo puste :)

          • 3 0

      • (1)

        Nieprawda! W Gdańsku są drogie paliwa, bo świeże!

        • 10 1

        • tak zgadza się

          odpowiedź, która satysfakcjonuje medialne hieny

          • 6 0

    • proste jak drut

      • 1 0

    • bo żyjemy w s o c j a l i z m i e !!!!

      ktory jak kazda taka utopia ZBANKRUTUJE

      • 3 1

    • dlatego ze ceny ustalają Lotos i Orlen (1)

      obie rafinerie to spółki skarbu państwa
      Dodatkowo dołóż sobie akcyzę i bedziesz mial odpowiedz, ze "kochane PO" łata wplywami z paliwa dziurę budzetowa
      ;))

      • 3 4

      • PIS ustali cene paliwa w okolicach 2,50zł jeszcze troche trzeba poczekać.....

        ...

        • 5 2

    • Właśnie dlatego, że się zmienia. Zmiany kosztują. A poza tym Lotos to lokalny monopolista.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane