• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz z nami, jak zmieniła się gdańska rafineria

Robert Kiewlicz
8 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Warty ponad 5 mld zł program 10+, dzięki budowie nowoczesnych instalacji, zwiększy moce przerobowe gdańskiej rafinerii z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton. Warty ponad 5 mld zł program 10+, dzięki budowie nowoczesnych instalacji, zwiększy moce przerobowe gdańskiej rafinerii z 6 mln ton ropy rocznie do 10,5 mln ton.

Od wbicia pierwszej łopaty i tym samym oficjalnego rozpoczęcia prac budowlanych na terenie gdańskiej rafinerii Grupy Lotos minęło już tysiąc dni. W tym czasie wybudowano wiele obiektów realizowanych w ramach olbrzymiego i ambitnego projektu rozbudowy rafinerii nazywanego Programem 10+. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl mają szansę na własne oczy zobaczyć jak zmieniła się gdańska rafineria.



Działają już m. innymi instalacja odsiarczania olejów napędowych (HDS), wytwórnia wodoru (HGU), zintegrowana instalacja destylacji ropy naftowej (CDU/VDU) oraz zmodernizowana oczyszczalnia ścieków. Pozostały jeszcze do ukończenia dwie kluczowe instalacje: łagodnego hydrokrakingu (MHC) oraz odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE).

Pod tymi, trudnymi do zapamiętania, terminami z branży naftowej kryją się skomplikowane procesy chemiczne. Wspomniany skrót MHC (Mild Hydrocracking), wskazujący na proces łagodnego hydrokrakingu, tak naprawdę nie oddaje istoty rzeczy.

Znajdujące się w ropie naftowej węglowodory krążące w instalacji ulegają istotnym przekształceniom (przede wszystkim są "rozrywane" - stąd cracking) w obecności wodoru oraz katalizatora i w temperaturze przekraczającej 400 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem dochodzącym do 170 atmosfer. Wszystko po to, aby zwiększyć głębokość przerobu ropy naftowej i uzyskać więcej produktów najwyższej jakości paliw z każdej baryłki ropy, a właśnie ten parametr charakteryzuje najnowocześniejsze rafinerie w Europie i na świecie.

W styczniu 2009 r., statkiem a następnie na barce, do nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos dotarła z Belgii kolumna, o wysokości aż 46 m i średnicy ok. 4.5 m, średnica podstawy montażowej, tzw. "spódnicy", wynosi ok. 5.6 m. Razem z podporami aparat waży ok. 172 ton. Zadaniem kolumny będzie rozdział mieszaniny, opuszczającej sekcję reaktorową hydrokrakingu, na poszczególne frakcje: benzyny, naftę (do produkcji paliwa lotniczego), olej napędowy. Docelowo są to komponenty paliw silnikowych kierowanych na rynek, z których najbardziej poszukiwany i popularny na rynku jest obecnie olej napędowy. Związane to jest z rozwojem gospodarczym kraju oraz rosnącą liczbą pojazdów napędzanych silnikami typu diesel.

W ubiegłym roku pisaliśmy o transporcie z Włoch i posadowieniu czterech najcięższych reaktorów instalacji hydrokrakingu, których łączna waga przekraczała 4 tysiące ton. Było to zwieńczenie, rozpoczętej w maju 2009, największej operacji inżynieryjnej w historii Grupy Lotos - nie był to jednak koniec prac budowlanych.

Przedostania instalacja technologiczna Programu 10+, czyli wspomniany MHC, zgodnie z planem ma zostać ukończona w drugiej połowie 2010 r. Na placu budowy obecnie pracuje ponad 900 osób. Do tej pory przepracowano na tej budowie ponad 2,5 mln roboczogodzin. Chociaż generalnym wykonawcą budowy instalacji MHC są specjaliści z Włoch, to większość prac budowlano-konstrukcyjnych wykonują polskie firmy. Warto również podkreślić, że prace obywają się jak do tej pory bez żadnego groźnego wypadku.

"Ciekawie, jak we Francji" czyli zwiedzanie rafinerii gdańskiej z Trojmiasto.pl

Już w najbliższy piątek 11 czerwca, o godz. 10:00, organizujemy wycieczkę po gdańskiej rafinerii. Tylko z Trojmiasto.pl można obejrzeć ten zakład od środka, wystarczy wygrać nasz konkurs! Dodatkową atrakcją będzie rzut oka na największy zakład produkcyjny w Trójmieście z 50-metrowego wysięgnika. Skąd tytuł "Ciekawie, jak we Francji"? Chcemy pokazać mieszkańcom Trójmiasta, że rafineria to nie tylko największy przemysłowy zakład w naszym regionie, ale też miejsce o dużym uroku, nasze trójmiejskie Centrum Pompidou.

W środę, 9 czerwca, o godz. 12:00, ruszy konkurs, w którym 30 osób wygra nagrodę, czyli udział w zorganizowanej wycieczce. Planujemy materiał filmowy i fotorelację na naszych łamach.

Plan wyjazdu:

10.00 Zbiórka pod Zieleniakiem.
10.30 Wjazd do rafinerii
10.35 Przejazd pod budynek LOTOS Straż
10.40 Podział wycieczki na dwie grupy A i B.
10.45 Grupa A zwiedza siedzibę LOTOS Straż oraz wjeżdża za pomocą najwyższego na Pomorzu wysięgnika o długości ramienia 50 m.
10.45 Grupa B w tym czasie przejeżdża po terenie rafinerii z kilkoma postojami w kluczowych miejscach zakładu, gdzie zobaczy chłodnie wentylatorowe, plac budowy dwóch ostatnich instalacji Programu 10+ (MHC i ROSE), park zbiorników, autonalewaki (miejsce, skąd wyjeżdżają transporty cystern na stacje paliw) oraz zakład konfekcjonowania olejów smarowych LOTOS Oil.
11:45 zamiana grup
12.45 wyjazd z rafinerii pod Zieleniak. Zakończenie wycieczki.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (96) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego nie płacą!!!

    ciekawe dlaczego nie płacą wykonawcom.Czyżby chcieli na cudzy koszt się budować.Wymyślają jakieś głupie argumenty,i to ci co nic nie dostali.Chyba nie ma się czym szczycić.To tylko wstyd.Ładnie wygląda na foto ale nikt nie napisze ile krzywdy Lotos zrobił tym co to wybudowali.O tym się nie mówi prawda?!

    • 0 0

  • dziwne , dlaczego paliwo w Gdańsku jest takie drogie jak rafinerię mamy na miejscu ? (1)

    • 0 1

    • tzn kto ma?

      bo ja nie mam rafinerii...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane