LNG (Liquifed Natural Gas – skroplony gaz ziemny) to schłodzony do -160 °C zwykły gaz ziemny. W takim stanie skupienia ma on ok. 630 razy mniejszą objętość niż w stanie lotnym dzięki czemu wzrasta „gęstość energii”. Ponadto proces skraplania gazuziemnego wymaga jego dokładnego oczyszczenia z dwutlenku węgla, propanu-butanu, wilgoci, ciekłych węglowodorów, helu w wyniku czego składa się on prawie w całości z czystego metanu (ok. 95%). Nie zawiera związków siarki, nie ma właściwości toksyczny, korozyjnych, błyskawicznie rozrzedza się w atmosferze co powoduje, że LNG jest paliwem ekologicznym i bezpiecznym.
W epoce błyskawicznie kurczących się zasobów ropy nafowej oraz coraz bardziej zanieczyszczonej atmosfery, LNG przestaje być alternatywą i powoli staje się jednym z głównych paliw na świecie. Poza aspektem ekologicznym na korzyść LNG przemawiatakże aspekt ekonomiczny (możliwość zakupu na rynkach światowych) oraz fakt, że umożliwia on dywersyfkację dostaw (uniezależnienie się od przesyłu rurociągami), a tym samym zapewnia bezpieczeństwo energetyczne.
Projekt współfnansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.
Oś priorytetowa ‘Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa’.Działania 1.1 ‘Projekty B+R przedsiębiorstw’.Poddziałania 1.1.1 ‘Badanie przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa’ POIR 2016r.
W ramach projektu wypracowane zostaną rozwiązania umożliwiające wykorzystanie paliwa LNG w jednostkach pływających, pojazdach drogowych i kolejowych, dzięki zastosowaniu efektywnych energetycznie i zasobowo rozwiązań technologicznych.Głównym rynkiem dla wdrożeń rozwiązań, które zostaną wypracowane w ramach projektu będzie obszar Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej.
15.253.226,19 zł
w tym dofnansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:
7.911.554,75 zł
Projekt – Acton no 2016-PL-TM-0268-S – współfnansowany jest ze środków Unii Europejskiej.
Agencja zarządzająca UE – Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci (INEA)Program: „Łącząc Europę”
Celem działania jest zaprojektowanie, budowa i przeprowadzenie badań pilotażowej stacji dokującej LNG. Głównym zadaniem stacji będzie długoterminowe utrzymywanie bezpiecznych parametrów technicznych intermodalnych, kriogenicznych zbiorników kontenerowych LNG. Umożliwi to dalszą dystrybucję LNG do klientów końcowych, przy wykorzystaniu wszystkich możliwych środków transportu (włączając nieeksploatowany do tej pory w tych celach transport kolejowy, śródlądowy i morski). Dodatkową funkcjonalnością stacji będzie możliwość tankowania L-CNG. Stacja pilotażowa zlokalizowana będzie przy ulicy Spacerowej 50 w Gdańsku, na działkach będących własnością LOTOS (działki nr ewid.: 521/7, 521/8, 521/11, 522/5, obręb:0001_Osowa, jednostka ewidencyjna nr 226101_1, województwo pomorskie. W ramach projektu zrealizowane zostaną m.in następujące zadania:
Głównym rynkiem dla wdrożeń rozwiązań, które zostaną wypracowane w ramach projektu będzie obszar Rzeczpospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej.
1.890.582,00 EUR
w tym dofnansowanie z Programu „Łącząc Europę”:
945.291,00 EUR
Informujemy, że w toku postępowania przetargowego pn. „Optymalizacja systemów zasilających napędy pracujące w transporcie morskim, drogowym i kolejowym, które wykorzystują gaz naturalny w postaci skroplonej” ogłoszonego dnia 14.11.2016, do dnia zamknięcia przetargu 16.12.2016 wpłynęła jedna oferta od Politechniki Wrocławskiej Wydział Mechaniczno-Energetyczny, Katedra Inżynierii Kriogenicznej, Lotniczej i Procesowej Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław, na kwotę
4 182 000PLN brutto.
10.10.2016 r.
Informacja na temat naboru kadry naukowej do realizacji planowanego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Poszukujemy dwóch konsultantów naukowych (specjalistów z tytułem dr, z udokumentowanym dorobkiem naukowym), którzy w projekcie pełniliby role doradcze z zakresu:
– doboru materiałów do budowy maszyn, przewidzianych w ramach realizacji projektu
– doboru materiałów do budowy urządzeń/instalacji
– konsultacji technologii opracowywanych w trakcie realizacji projektu
Planowane zatrudnienie – umowa zlecenie na czas realizacji projektu (2017- 2022).
Osoby zainteresowane bardzo proszę o przesłanie CV na adres: a.kotlewska@rls.rh.pl