- 1 Intel wstrzymuje inwestycje w Polsce (79 opinii)
- 2 Wysokie kary za marnowanie żywności (28 opinii)
- 3 Terminal jeszcze nie powstał, a już został wydzierżawiony (31 opinii)
- 4 Morskie połączenie kolejowe z Trójmiasta (56 opinii)
- 5 Szwedzki okręt z wizytą. Tak będą wyglądały nasze "Delfiny" (96 opinii)
- 6 Znamy oceny policjantów z "WF-u" (112 opinii)
500 mln zł na terminal instalacyjny T5 w Gdańsku
Polski Fundusz Rozwoju właśnie poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Spółka Istrana, spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła z kolei przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5 dla obsługi farm wiatrowych. Do tego Port Gdańsk wciąż prowadzi przetarg na zalądowienie akwenów wodnych pod terminal instalacyjny. Nie, to nie trzy różne konkurencyjne projekty, a ten sam "temat", choć komunikowany w... dziwacznej kolejności.
Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind
W czwartek (7 marca) z kolei Polski Fundusz Rozwoju poinformował w komunikacie, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Jak podano, inwestycja PFR w nowy terminal w porcie w Gdańsku powiększy powierzchnię Polski o 21 ha. Część finansowania inwestycji ma pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Tu należy wyjaśnić, że Polski Fundusz Rozwoju ma 30 proc. udziałów w terminalu Baltic Hub. W tej sytuacji należy wnosić, że projekt PFR i przetarg spółki celowej Baltic Hub to ten sam projekt. Jak ogłoszono, "zakończenie projektu planowane jest w 2026 r".
Problem w tym, że oficjalnie wciąż nie podjęto decyzji ws. postępowania nr 1/NH/2022 ogłoszonego przez Port Gdański. A okazuje się, że właśnie ono dotyczy tego, kto i gdzie zbuduje terminal instalacyjny w Gdańsku. Jak się dowiedzieliśmy zgłosił się jeden oferent. Obecnie Port Gdańsk, na prośbę uczestnika postępowania, zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 5 kwietnia 2024 (pierwszy termin 8 czerwca 2022 r., potem kilkukrotnie przekładany). Istrana, spółka celowa Baltic Hub, która ogłosiła przetarg na budowę T5, może więc zostać dzierżawcą tego terenu i wybudować na nim terminal instalacyjny, ale dopiero po... zakończeniu wspomnianego postępowania nr 1/NH/2022 i tylko wówczas, gdy zakończy się ono dla niej korzystnie.
Ale cóż, mniejsza o przetargowe... szczegóły, faktem jest to, że na ten terminal Trójmiasto czeka już długo. Najpierw miał powstać w Porcie Gdynia. Potem rząd zdecydował, że jednak w Gdańsku. Kiedy nad trójmiejskim terminalem instalacyjnym trwały dyskusje, zaczął powstawać terminal instalacyjny w Świnoujściu. Tam również zainwestowano 500 mln zł. Obiekt ma być gotowy już w 2025 r. i wówczas rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power (projekt Orlenu).
Wracając jednak do komunikatu Polskiego Funduszu Rozwoju.
- Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu BalticHub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 ha, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m - czytamy w komunikacie.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja realizowana jest w modelu "zaprojektuj i wybuduj".
- Morska energetyka wiatrowa jest kluczowa dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Inwestycja PFR w terminal instalacyjny w gdańskim porcie to strategiczny projekt, który będzie impulsem dla rozwoju w Polsce całego łańcucha dostaw dla budowy farm wiatrowych na Bałtyku" - powiedział prezes PFR Paweł Borys, cytowany w komunikacie.
Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.
Mówi się, że gdańskim terminalem zainteresowana jest Polska Grupa Energetyczna, zaangażowana w projekt farm wiatrowych Baltica.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-03-07 15:27
Kto będzie dzierżawcą? Takie proste pytanie od 5 lat??? (1)
- 17 6
-
2024-03-13 14:17
Jak to kto? PSA. Przecież nie może funkcjonować terminal, który nie ma żadnego dostępu od strony lądu, albo inaczej jedyne jakie ma przechodzi przez tereny PSA czyli Baltic Hub. No to odpowiedź na pytanie jest jasna. Jedynym oferentem jest obecny dzierzawca.
- 0 0
-
2024-03-07 21:47
baltic hub nie jest w stanie przeładowywać tak dużych, ciężkich i skomplikowanych ładunków.
Ich magazyn ledwo radzi sobie ze zwykłymi skrzyniami, a co dopiero w wiatrakami ?
Na całym terminalu BH panuje też terror BHP, który jest pretekstem do nieróbstwa. Przykład - mamy za dużo pracy na magazynie ? To skomplikujmy życie spedytorom, żeby musieli swoje kontenery formować / rozformowywać poza portem. Dlatego powstało tyle dobrze prosperujących magazynów / placy pod BH.- 6 10
-
2024-03-07 15:49
Dwa pytania (1)
1) Kto wyłoży pieniądze i ile?
2) Kto będzie operatorem tego T5?
Zakładam, że żadne PSA czy australijski fundusz. PFR ma 30% udziałów w Baltic Hub, PSA 40%, australijski fundusz 30%.- 13 8
-
2024-03-13 14:18
PFR dokłada do swojego terminalu. Czyli wspiera aktualnego inwestora. Cały tzw. przetarg to lipa. I tak wiadomo że oferent będzie tylko jeden. Pytanie czy będzie w stanie wybudować to do połowy 2026 roku? Jak nie wykorzysta KPO to nie zbuduje. a patrząc na stopień przygotowania tej inwestycji to na 100% nie zdąży.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.