- 1 Znamy oceny policjantów z "WF-u" (78 opinii)
- 2 Szwedzki okręt z wizytą. Tak będą wyglądały nasze "Delfiny" (81 opinii)
- 3 Wyjątkowa konstrukcja powstała w Gdyni (70 opinii)
- 4 Czołgi, haubice i wyrzutnie w Porcie Gdynia (229 opinii)
- 5 Płaca minimalna w 2025 r. wyniesie 4666 zł (247 opinii)
- 6 WUŻ wciąż kupuje. Będzie kolejny holownik (51 opinii)
Komisja Europejska zaakceptowała wsparcie budowy terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Porcie Gdańsk. Dotację w wysokości 900 mln zł otrzyma spółka Istrana, która odpowiada za rozbudowę terminalu Baltic Hub. Wsparcie zostanie przekazane w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy publicznej KE zatwierdziła polskie wsparcie w wysokości ok. 194 mln euro (900,45 mln zł) na budowę morskiej farmy wiatrowej w porcie morskim w Gdańsku - poinformowały służby prasowe.
Chodzi o rozbudowę terminalu kontenerowego Baltic Hub. T5 ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. Wsparcie trafi do spółki Istrana. Jest to spółka celowa utworzona przez terminal Baltic Hub oraz Polski Fundusz Rozwoju. Firma otrzyma dotację bezpośrednią. Z kolei Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), IFM Investors (30 proc.) i Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.).
Inwestycja będzie finansowana w ramach KPO, a jej ukończenie w terminie będzie kluczowe dla budowy projektu offshore wpisanego do polskiego planu. W nowym terminalu będzie można montować główne komponenty morskich farm wiatrowych o mocy maksymalnie 5 GW.
Całkowity koszt inwestycji projektu wynosi 1,2 mld zł, a więc 253 mln euro. Pozostałą część sfinansuje sama spółka.
Zgodnie z rewizją KPO zaakceptowaną w zeszłym tygodniu przez KE, a którą rząd Polski wysłał do Brukseli w kwietniu, roboty budowlane mają się rozpocząć na początku III kwartału 2024 r.
Terminal ma zostać oddany do użytku w 2026 r. i być eksploatowany na podstawie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Istraną a zarządem portu morskiego w Gdańsku do 2055 r.
Terminal T5 ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. Ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W sąsiedztwie powstaje terminal T3. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni ok. 21 ha. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa - z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminalu T4.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-07-15 11:32
było 8 słownie osiem lat..
co zrobiono w globalnej infrastrukturze >>>
mamy węgla na 200 lat a lasy na parę..
może atom.. ha hah ..nie na wungiel..
a może domowe woltaliki..nie
spzredano pakiety ..CO2 i ani grosza na modernizację sieci energetycznych..
najlepiej wyszły jak zadbano o rodziny... urodzenia z 400 tysiecu do 240 tysiesięcy..
to jest zbrodnia na narodzie- 1 0
-
2024-07-12 19:12
inwestycja biznesowo nieopłacalna
więc zapłacimy za to podwójnie, spłacając kredyt udzielony nam w ramach kpo (900 mln plus odsetki), świetny interes dla francuskich i niemieckich banków
- 49 16
-
2024-07-12 20:47
Czyli kolejne jakieś wystające badziewie będzie widoczne z plaży Stogi? (3)
Kiedy w końcu dadzą z tym spokój. Ludzie jeżdżą tu wypoczywać a nie oglądać jakiś port
- 45 87
-
2024-07-14 21:13
komentarz ten nie podpisany,
top ruski troll z kalingradu
- 3 1
-
2024-07-13 09:21
O nie, największy port w państwie ma czelność się rozbudowywać
Dobrze, że nie żyjesz na zachodzie. Tam porty są wielkości polskich miast.
- 14 3
-
2024-07-12 22:49
Słyszałem, że dzięku takim komentarzom ropoczęli już proces likwidacji portu.
- 7 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.