- 1 Pierwsze połączenie farmy wiatrowej z lądem gotowe (68 opinii)
- 2 Wózki sklepowe dla psów także w Trójmieście (179 opinii)
- 3 SK hynix otwiera centrum w Gdańsku (114 opinii)
- 4 Cztery kolosy w drodze do Gdańska (127 opinii)
- 5 40 mln euro na badania i innowacje (37 opinii)
- 6 Tubki z alkoholem zostaną wycofane (309 opinii)
Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę
Lotos Kolej chce dostarczać paliwa na Ukrainę, a ukraińskie zboże transportować do portu w Kłajpedzie. Spółka prowadzi już rozmowy na ten temat ze stroną ukraińską. Wcześniej Ministerstwo Aktywów Państwowych zapowiedziało, że Polska wesprze Ukrainę w sprawie dostaw paliw. Nasz kraj nie może być bezpośrednim dostawcą paliwa i ropy naftowej do Ukrainy, ale może pełnić funkcję pośrednika, który zorganizuje transport surowca.
Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku
Lotos Kolej ma w planach transport tranzytem przez Polskę paliwa, a na Litwę chce transportować ukraińskie płody rolne. W maju 2021 r. spółka rozpoczęła przewozy na Litwę.
- Otwiera nam to drogę do przekazywania ładunków, przede wszystkim kontenerów w przewozach transgranicznych z i do Litwy, do granicy południowej lub zachodniej - mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.
Polska hubem transportowym Ukrainy
Lotos Kolej prowadzi działalność przewozową w Polsce, Niemczech i Czechach, współpracuje również z innymi przewoźnikami w relacjach transgranicznych, przekazując składy zagranicznym partnerom, również w ramach łańcucha intermodalnego.
Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol
Jak twierdzi były wiceminister transportu, prof. dr hab. Mirosława Chaberek z Katedry Logistyki i Systemów Transportowych (Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości) Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Polska może odgrywać ważną rolę w imporcie i eksporcie paliw i innych ładunków na Ukrainę, stając się hubem logistycznym dla tego kraju. Niemniej jednak występuje szereg barier administracyjnych, organizacyjnych, infrastrukturalnych i finansowych, które sprawiają, że realizacja tej wizji będzie niezmiernie trudna.
Transport paliwa na Ukrainę. Brak planów i brak konkretów
- Brak jakiegokolwiek rozeznania co do wielkości planowanych mas przewozowych, brak jakichkolwiek ustaleń co do przewidywanego horyzontu czasowego wykorzystania polskiego kanału logistycznego do obsługi gospodarki ukraińskiej, co jest niezbędne w projekcji jakichkolwiek, a bezwzględnie koniecznych przedsięwzięć inwestycyjnych - wyjaśnia prof. Chaberek. - Na ten moment bezwzględnie koniecznym jest powołanie podmiotu gospodarczego o kompetencjach spedycyjnych do obsługi tego rodzaju przewozów. Po stronie polskiej są już wskazane podmioty do sformalizowanej współpracy w ramach organizacji zadań spedycyjnych. W obecnej chwili istnieją pewne rezerwy zdolności przewozowej po stronie polskiej, ale muszą one być skonfrontowane z planami wielkości zadań przewozowych przewidywanych do obsługi przez stronę ukraińską.
Według eksperta możliwe jest stosunkowo szybkie zwiększenie możliwości przeładunkowych paliw na niektórych przejściach granicznych, jednak...
- Program rozwoju sytemu osi przestawnych, tzw. SUW, jest na początku realizacji, i na efekty trzeba z natury rzeczy dość długo jeszcze poczekać. Brak na granicy polsko-ukraińskiej terminali intermodalnych - problem palący zwłaszcza w przypadku przejść granicznych w Dorohusku i Medyce. Na terenie Polski praktycznie brak możliwości kolejowego przewozu naczep samochodowych nieprzystosowanych do unoszenia - duża część tras po ukraińskiej stronie będzie pokonywana samochodami z naczepami, a na Ukrainie naczepy przystosowane do unoszenia są jeszcze rzadziej spotykane niż na polskich drogach - dodaje prof. Chaberek.
Mała przepustowość przejść granicznych
Jak podaje ekspert, obecne zdolności przepustowe przejść granicznych, rejonów przeładunkowych i prowadzących do granicy normalnotorowych ciągów kolejowych są zdecydowanie niższe niż prognozowane potrzeby - np. do czterech par pociągów towarowych w dobie przez Dorohusk to przynajmniej kilka razy za mało.
Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy
- Niewspółmierna do potrzeb jest liczba możliwych do pozyskania wagonów i specjalistycznych opakowań transportowych, w tym zwłaszcza ze spustem dolnym do przewozu towarów sypkich (typu Hopper), podkontenerowych wagonów-platform, wagonów-cystern, kontenerów specjalistycznych - wyjaśnia Mirosław Chaberek. - Przygraniczne terminale przeładunku towarów sypkich dysponują znikomą przestrzenią magazynową (często potrzebne składowanie w silosach/elewatorach), żeby wesprzeć efektywność operacji logistycznych na styku torów normalnych i szerokich. Zbyt krótkie godziny pracy granicznych służb kontrolnych oraz brak stacjonarnych stanowisk dla niektórych rodzajów kontroli granicznych, np. fitosanitarnej. Słaba koordynacja pracy służb granicznych przekładająca się na wolny obrót taborem, co wydatnie zwiększa koszty dostaw.
Do tego dochodzi ogromna skala modernizacji polskich linii kolejowych, systematycznie powodująca duże komplikacje w obsłudze zleceń logistycznych.
Coraz trudniej o pracowników w firmach transportowych
- Silnie rosnące koszty pracy w logistyce związane z odpływem Ukraińców związanym z mobilizacją (około jedną trzecią pracowników operacyjnych w logistyce miało ukraińskie obywatelstwo. Obecnie notowany jest już niedobór ponad 100 tys. kierowców w kontekście zapotrzebowania działających w Polsce firm transportowych, który pogłębia jeszcze problem odpływu kierowców na Ukrainę - podsumowuje prof. Chaberek.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-05-31 09:15
dlaczego nie do polskich portów? (10)
- 122 11
-
2022-06-03 21:05
(1)
Przed wojną nasi pseudo bracia co dali nam komplet punktow na Eurowizji,blokowali nam tranzyt kolejowy ,dali też embargo na owoce i mięso a my im teraz wchodzimy bez mydełka.O co k.........chodzi
- 1 0
-
2022-06-05 07:03
Bzdury piszesz.
Polska i Ukraina walczyły ze sobą o wspólny rynek transportowy. Szło zasadniczo o samochody. A tak zasadniczo firmy zagraniczne zaczęły przenosic się z Polski do Ukrainy bo mniejsze koszty pracownicze. Ukraina ma połączenia drogowe z Polską, Słowacją, Węgrami, Rumunią. Jak było widać jednak przez polske było im najszybciej i najtaniej. Jesli jednak
Polska i Ukraina walczyły ze sobą o wspólny rynek transportowy. Szło zasadniczo o samochody. A tak zasadniczo firmy zagraniczne zaczęły przenosic się z Polski do Ukrainy bo mniejsze koszty pracownicze. Ukraina ma połączenia drogowe z Polską, Słowacją, Węgrami, Rumunią. Jak było widać jednak przez polske było im najszybciej i najtaniej. Jesli jednak idzie o zboże to kierunek dla niego jest na południe na Bałkany bo kraje północnej Afryki sa na południu. Nasz kierunek północny to przymus ale jak wojna się skończy inwestycje w tym kierunku będą stracone bo nie wykorzystane.
- 0 0
-
2022-06-01 07:49
W Kołobrzegu (1)
Kukurydza z Ukrainy zasuwa aż miło
- 3 2
-
2022-06-01 09:03
Kołobrzeg
to ręczne robota, Polsce są potrzebne duże elewatory zbożowe a w Gdańsku największy elewator (pojemność ok. 15.000t) został rok temu zburzony, bo się nic nie opłacało.
- 6 2
-
2022-05-31 17:16
Tusk sprzedał je ruskim... (1)
Dobrze ze PiS wykupił
- 7 17
-
2022-06-01 08:11
Taa i co jeszcze?
- 7 0
-
2022-05-31 13:08
Zapchane.
Na Litwie i Łotwie nie ma specjalnie eksportu (głównie import) więc nie jest to zły pomysł.
- 19 6
-
2022-05-31 10:52
(2)
W Trójmiejskich portach brakuje przepustowości, stoi w kolejce ponad 20 pociągów
- 42 9
-
2022-05-31 17:38
Nie to wedłu Propagandy porty W nowej Rzeszy ze Stolicą w Berlinie. Stoja Puste Bo pod wykonawcy kasę zgarniaja (1)
- 2 9
-
2022-06-01 17:21
Dlatego słownik do ciebie na czas nie doszedł?
- 6 0
-
2022-05-31 09:58
Pis-du wybudował via balticę do portu w Kłajpedzie i tyle zarobimy (8)
to jest myślenie pisu - wyrzucone pieniądze w mierzeję droga dla Ukrainy, Rumuni do portu na Litwie?!!! Pociągi ze zbożem już jadą do Litwy z Ukrainy przez Polskę??? Co za durny kraj.
A potem płaczą niemcy zarabiają a my tacy biedni - biedni bo głupi.
Niech drukują kasę dla emerytów - będziemy potęgą- 136 36
-
2022-06-01 08:15
Jak sie nabrzeza portowe w Gdansku przerobilo na deweloperskie parcele...to nie ma miejsca dla przeladunki.
Ciekawe kto i kiedy sprzedawal?
- 2 3
-
2022-05-31 14:54
i odezwał się propagandysta totalnej. Aleś ty durny, durny, durny... i za to cię lubię. Dzięki takim jak ty
PiS ma zapewnioną władę na lata...
- 15 20
-
2022-05-31 13:17
(3)
A wiesz ile firm powstaje przy tej drodze i jak ożywia tamte regiony? Totalni to jednak płytko myślą, nadajecie się tylko do postawienia ławki za 400 tysięcy a.wieksze inwestycje zostawicie PiS. I jeszcze jedno, sama ta drogą to więcej niz zrobili poprzednicy :) a do tego dochodzi jeszcze coś karpatka, ale wiem co was boli...wszystko omija Niemcy i stąd ból tyłeczka :) co za chora opozycja....
- 24 25
-
2022-05-31 15:23
ubeku złodziejski z pis (1)
ile miliardów utopiłeś w ostrołęce , respiratorach, wyborach kopertowych itd.
- 25 16
-
2022-06-05 07:19
Znowu fanatyzm.
Problem Ostrołeki jest ciekawy bo ma kilka obliczy. Jedno to amok dotyczacy na finansowanie Ostrołeki. Ta inwestycja była duzo większa i zabrakło na resztę kasy bo ją blokowano. Ostrołeka to elektrownia weglowa a wegiel był zły i kopalnie miały byc zamykane. Teraz tym samym, osobom nie przeszkadzało natychmiast atakowanie rzadu za nie wstrzymywanie
Problem Ostrołeki jest ciekawy bo ma kilka obliczy. Jedno to amok dotyczacy na finansowanie Ostrołeki. Ta inwestycja była duzo większa i zabrakło na resztę kasy bo ją blokowano. Ostrołeka to elektrownia weglowa a wegiel był zły i kopalnie miały byc zamykane. Teraz tym samym, osobom nie przeszkadzało natychmiast atakowanie rzadu za nie wstrzymywanie importu rosyjskiego wegla. Oczekiwano natychmiastowej blokady. A jak została w końcu wprowadzona to jest problem po stronie rzadu bo nie ma tyle węgla. Wybory kopertowe zaś co to miało być? Za granica w wielu krajach bez problemu dochodziło do takich wyborów ale nie w Polsce. Był covid a opozycja chciała wstrzymania w ustawowym nakazanym terminie i przeciągnęła maksymalnie prace w senacie po to aby ostatniego dnia dac odmowę. Tak więc czasu zabrakło. Wybory miały być bowiem według opozycji na jesieni wtedy kiedy... ilość covidowców szalała. Respiratory to ciekawa rzecz bo i one i maseczki obrazuja stan nagły. Jak jakies zdarzenie kiedy informacje niepełne wtedy obowiazkiem państwa jest zabezpieczenie własnego kraju. Zachodnie to robiły i Polska to zrobiła. Wszyscy sobie wzajemnie wyrywali respiratory i maseczki z chin. Te same problemy więc miały wszystkie kraje. Najlepiej jednak nic nie robić i nie ryzykowac i czekac? Tak samo w 2014 roku Polska pod rzadami obecnej opozycji czekała na decyzje Berlina. W czym wtedy Ukrainie pomoglismy i jak? W Ukrainie teraz jest topiona masa miliardów. Jednak chyba trzeba bo inaczej mielibysmy granice juz z Rosją.
- 0 0
-
2022-05-31 13:20
Via Carpatia*
- 5 4
-
2022-05-31 11:12
(1)
u nas porty zapchane pod korek, pociągi stoją w kolejkach
- 30 6
-
2022-05-31 17:17
Narzekaj, narzekaj i tak wybory niemieckie q przegracie
- 4 7
-
2022-05-31 13:17
Ich rząd ne znaczną skalę blokował transporty kolejowe do Polski ze Wschodu (11)
To teraz niech sobie wożą swoje ładunki na Litwę przez zachodnią Białoruś. Albo przez Słowację i Czechy do Niemiec. I przez Rumunię do portu w Burgas. Myk - i już statkiem ze swym towarem są na wodach u Turków; cały czas, też 10 mil od plaż bułgarskich - na wodach NATOwskich.
- 106 11
-
2022-06-03 21:08
No własnie ,a jeszcze narzucili nam embargo na owoce i mięso.No ale my jesteśmy szlachetni........i durn.........jeszcze będziemy żałować
- 0 0
-
2022-05-31 18:44
(2)
Remont był z elektryfikacją
- 1 3
-
2022-05-31 21:58
elektryfikacją ? hahaha ukraiński trollu (1)
Jak podaje "Rzeczpospolita", blokada transportów z Chin to próba wymuszenia na Polsce zwiększenia liczby wydawanych zezwoleń dla samochodów ciężarowych.
W 2021 roku Polska wydała ich dla Ukrainy 160 tys. Otrzymała tyle samo. Strona ukraińska domaga się jednak zwiększenia tej liczby do 200 tys. w przyszłym roku. Jak twierdząJak podaje "Rzeczpospolita", blokada transportów z Chin to próba wymuszenia na Polsce zwiększenia liczby wydawanych zezwoleń dla samochodów ciężarowych.
W 2021 roku Polska wydała ich dla Ukrainy 160 tys. Otrzymała tyle samo. Strona ukraińska domaga się jednak zwiększenia tej liczby do 200 tys. w przyszłym roku. Jak twierdzą przedstawiciele ukraińskiego rządu, ich brak ogranicza handel zagraniczny.
Ukraiński wiceminister rozwoju gospodarczego Taras Kaczka zapowiedział złożenie na Polskę pozwu do Brukseli.- 15 2
-
2022-06-01 08:08
Bzdura.
Linia do Hrubieszowa była elektryfikowana stąd mniejsza przepustowość, poczytaj sobie co innego niż jakieś polityczne artykuły- 1 9
-
2022-05-31 15:30
nato nie jets ponoc strona w tej wojnie czy tez jak zwkle jest to natowskie klamstwo?
- 6 4
-
2022-05-31 13:59
Pierwsza trafna wypowiedź (5)
- 16 3
-
2022-05-31 18:45
(4)
Absolutnie głupia bo to remont poprawiający przepustowość chwilowo blokował a nie jakaś zmyślona polityka
- 1 15
-
2022-05-31 21:54
remont? hahaha
Władze Ukrainy domagają się od Polski wydania większej liczby zezwoleń dla samochodów ciężarowych. Blokują przy tym przejazd pociągów z Chin i grożą, że złożą pozew w Brukseli - pisze "Rzeczpospolita". Pociągi jadące do Polski z Chin muszą wybierać trasę przez Małaszewicze, gdzie konieczny jest przeładunek.
- 15 1
-
2022-05-31 21:46
hahah i blokował akurat polskie pociągi (2)
Innych jakos nie blokował
- 13 2
-
2022-06-01 08:06
(1)
Jak remont był na wjeździe do Polski trudno aby blokował połączenia z Mołdawią
- 0 3
-
2022-06-05 07:51
Nie podniecajcie się.
I co dalej? Przed II wojną mieliśmy jeszcze gorsze relacje z Czechosłowacją. Jak Hitler zaczął działania z Czechosłowacją nasi wykorzystali sytuację i nie pomogli. Ba... zajeli Zaolzie ( to akurat słusznie ale nie ten czas i moment). Za nie zadługi czas z terenów Czechosłowacji poszły na nas wojska Niemiec. Teraz moglismy olać Ukrainę. Skutek byłby
I co dalej? Przed II wojną mieliśmy jeszcze gorsze relacje z Czechosłowacją. Jak Hitler zaczął działania z Czechosłowacją nasi wykorzystali sytuację i nie pomogli. Ba... zajeli Zaolzie ( to akurat słusznie ale nie ten czas i moment). Za nie zadługi czas z terenów Czechosłowacji poszły na nas wojska Niemiec. Teraz moglismy olać Ukrainę. Skutek byłby ten sam... graniczylibysmy z Rosją z dalszymi konsekwencjami w przyszłosci. A propo... juz raz nie pomoglismy Ukrainie ale w 2014 roku to dlaczego oni mieli sie bardziej starać skoro walczyli o życie i... kasę? Co im bowiem miała dać sensowna wspólpraca z Polską? Teraz zaś tyle kasy i sprzetu i wyposazenia utopilismy w Ukrainie ze koszt transportu jest drobniakami. W przyszłości więc będzie inna dyskusja. Via Carpatia także pokazuje swój sens. Bez Polski jednak ten szlak był bez sensu. Paradoksalnie obecny narodowy rząd jest najbardziej pragmatyczny gospodarczo. Retoryka narodowa to jedno i jest to gadanie ale gospodarka to praktyczne działania i wiele krajów to docenia. U nas w Polsce jest jak z Kargulem i Pawlakiem. Jak jedna partia chce tak to druga jest na nie. W gospodarce wiele pomysłów pada grubo wczesniej i realizuja to dopiero kolejne rządy innych partii bo brak kasy na wszystko naraz, sa inne priorytety w danym momencie, brak mocy przerobowych w zakresie budowy. To sa obiektywne przyczyny ale u nas ci co byli za potem sa przeciw. Przekop Mierzeji? Początkowa koncepcja z czasów gigantomani Gierka ale potem odgrzebali to działacze iposłowie PO ale nie udało im sie przekonac swoich na górze. Realizuje pomysł PIS lecz PO juz jest przeciw. i**otyzm. COP? To pomysł z dawnych czasów. Utarło się gadać o lotnisku ale naprawde to cały zespół inwestycji transportowych i to głównie drogowych. Polska to kraj rozdarty zaborami a potem z przesunietymi granicami. Sieć dróg kołowych i autostrad jest więc odziedziczona z historii. Potrzeba zbudowac nowy układ a lotnisko byłoby w jego centrum.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.