- 1 Największy producent ryb w puszkach zostanie sprzedany (415 opinii)
- 2 Projekt okrętu jest, potrzebna tylko... decyzja (99 opinii)
- 3 Teraz już wiemy, ile zarabia się w Polsce (167 opinii)
- 4 Zmiany w zarządzie Rafinerii Gdańskiej (117 opinii)
- 5 Reorganizacja i dalsze zwolnienia w Intelu (255 opinii)
- 6 Nieruchomości PKP Cargo w Gdyni przejęte przez PKP Intercity (217 opinii)
Nowy terminal kolejowy w Gdańsku. Nawet 1,5 mln TEU na torach
W gdańskim porcie powstanie nowy terminal kolejowy. Potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć nawet 1,5 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Władze Baltic Hub poinformowały, podczas trwającej w Gdyni konferencji Transport Week, że szukają obecnie odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju.
W Lotos Kolej chcą zmiany zarządu. Piszą do premiera
- Nawet 1,5 mln kontenerów wyjedzie z Gdańska koleją
- Rośnie rola kolei w transporcie
- Kontenery z gdańskiego portu jadą na Ukrainę, Słowację i do Czech
Obecnie terminal kolejowy Baltic Hub posiada siedem torów kolejowych o długości 750 m każdy, o łącznej długości 5,25 km, obsługiwanych przez trzy suwnice RMG, ale w maju 2024 r. roku zostanie zainstalowana czwarta w pełni zelektryfikowana suwnica RMG, która zwiększy przepustowość kolejową firmy do ok. 1 mln TEU rocznie.
- Wzrost wolumenu importu/eksportu w Baltic Hub był bardzo silny od początku rosyjskiej wojny na Ukrainie. Ten wzrost wypełnił miejsce na statkach zwolnione przez utratę połączeń transshipmentowych z Rosją, w tym dodanie ok. 100 tys. TEU ukraińskiego biznesu. Napędziło to popyt na usługi kolejowe i ostatnio zaowocowało rekordowymi miesięcznymi przeładunkami na bocznicy kolejowej (53 tys. TEU w lutym 2024 r.) - mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Nawet 1,5 mln kontenerów wyjedzie z Gdańska koleją
Jak twierdzi Baker, gdy weźmiemy pod uwagę, że uruchomienie T3 na początku 2025 r. zapewni dodatkowe moce przeładunkowe (1,5 MTEU) dla klientów Baltic Hub - linii żeglugowych.
- Musimy zastanowić się, co to oznacza pod względem wzrostu liczby kontenerów na kolei i naszej zdolności do obsługi tego wzrostu. Podział modalny w 2024 r. wynosi 32 proc. w transporcie kolejowym i 68 proc. w transporcie drogowym. Jednak w niedawnej przeszłości Baltic Hub wskaźnik ten osiągnął 34 proc., a patrząc na konkurentów i partnerów, takich jak Hamburg i Koper, możemy spodziewać się udziału kolei na poziomie 40 proc., a nawet do 50 proc. - dodaje Baker.
Rośnie rola kolei w transporcie
Taki poziom wykorzystania kolei sprawia, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe znacznie przekracza 1 mln TEU, a nawet 1,5 mln TEU.
- Obliczamy, że drugi terminal kolejowy będzie potrzebny, gdy osiągniemy 1 mln TEU na kolei, a może to nastąpić już w 2027 r. Dlatego czas jest tu kwestią kluczową, ponieważ szukamy odpowiedniej lokalizacji dla takiego obiektu, którego budowa ułatwi i wesprze rozwój polskich portów oraz całej branży morskiej i logistycznej w kraju - tłumaczy Charles Baker.
Kontenery z gdańskiego portu jadą na Ukrainę, Słowację i do Czech
Baltic Hub oferuje obecnie połączenia z Ukrainą, Czechami (do siedmiu tygodniowo) i Słowacją. Połączenie Baltic Hub z Polską, Europą Środkowo-Wschodnią i Ukrainą jest doskonałe, z bezpośrednimi połączeniami z krajową siecią kolejową oraz polskich dróg krajowych i autostrad, które w ostatnich latach przeszły niesamowitą transformację i rozwój. Prowadzi to do znacznie bardziej niezawodnych, szybkich i wydajnych możliwości infrastrukturalnych dla bezpiecznego i efektywnego przemieszczania ładunków i towarów, oczywiście w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-03-14 10:03
Brawa Baltic HUB. Tak trzymać.
- 20 0
-
2024-03-14 11:14
I wszystkie te kontenery będą zasuwały przez Orunię i Lipce gdzie brakuje bezkolizyjnych przejazdów prze tory (1)
Przy okazji modernizacji linii kolejowej nawet najmniejsze wsie wynegocjowały i zrealizowały z PKP takie przejazdy. Tylko nie Gdańsk bo wasz najwiekszy santo subito był zajęty budową stadionu, kupowaniem mieszkań, ECS-em, teatrem szekspirowskim i ogólnie kreowanem splendoru wokół siebie m.in. z takimi przedsiewzięciami jak amber gold i ciąganie samolotów na lotnisku, do tego to miał dużą głowę na karku. Nie starczyło czasu i chęci, żeby zadbać o taką sprawę jak bezkolizyjną trasę kolejową
- 26 9
-
2024-03-17 07:32
Skąd PISzesz?
Gdybyś była stąd, to byś wiedziała, że linia kolejowa z Portu Północego nie przebiega przez Orunię i Lipce.
- 3 2
-
2024-03-14 12:30
Doskonale (2)
od lat było to wąskie gardło - rozwój intermodalu to doskonaly sposób na zwiększenie atrakcyjności Gdańska względem Hamburga
- 35 0
-
2024-03-15 08:40
Oby tylko
te TIRy nie jezdziły po mieście.
Oby produkcja i logistyka były wypychane poza region zurbanizowany. Obecnie zdjęcia satelitarne są bezlitosnym dowodem na to, że Gdańsk to strata terenów turystycznych i o wysokich walorach przyrodniczych, na kozysc np. hałd węgla itp.
Takie marnotrawstwo pieknego regionu turystycznego...- 1 1
-
2024-03-14 22:34
tylko że pozorny
bo korek jest parę kilometrów na południe.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.