- 1 Amerykański krążownik w Porcie Gdynia (63 opinie)
- 2 Northvolt szuka inwestora i oszczędności (179 opinii)
- 3 Ćwiczenia policji w Rafinerii Gdańskiej (33 opinie)
- 4 Wygraj 25 tys. zł na rozwój biznesu (30 opinii)
- 5 Alan Aleksandrowicz w zarządzie BPO (3 opinie)
- 6 Ogromny kontenerowiec w Porcie Gdynia (77 opinii)
PO: Wstrzymać fuzję z Orlenem. Rozliczyć Morawieckiego i Obajtka
Agnieszka Pomaska pod Lotosem. Konferencja posłów PO w sprawie fuzji z Orlenem.
Natychmiastowego wstrzymania transakcji dotyczącej fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos do czasu wyjaśnienia spraw związanych z majątkami osób odpowiedzialnych za fuzję - żądają pomorscy politycy Platformy Obywatelskiej. Chodzi zwłaszcza o majątki premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka. Podczas konferencji pod bramą nr 8 gdańskiej rafinerii Lotosu zapowiedzieli też, że sprawy związane z fuzją zostaną poruszone na posiedzeniu Sejmu w przyszłym tygodniu. Politycy odmówili uczestnictwa w spotkaniu z zarządem Lotosu, na jakie zapraszał ich rzecznik spółki.
Aktualizacja, 8:37- Połączenie Orlenu i Grupy Lotos nie ma nic wspólnego z prywatyzacją, o której mówią przedstawiciele PO. To zresztą oni przekonywali dekadę temu, że nie ma nic złego w sprzedaży Lotosu Rosjanom. Warto zastanowić się, w czyim interesie jest blokowanie fuzji i budowy silnego koncernu - twierdzi w specjalnym oświadczeniu prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Na antenie TVP Obajtek stwierdził, że konferencje Platformy Obywatelskiej w sprawie fuzji Lotosu z Orlenem to zaplanowana inicjatywa, by całkowicie obniżyć jego wiarygodność.
- A ja powtarzam - ani kroku do tyłu. Będziemy robić te fuzje, te procesy. Czy się to komuś podoba, czy nie - powiedział Obajtek.
- Domagamy się wstrzymania tej tzw. fuzji do czasu wyjaśnienia spraw związanych z majątkami premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka. Nie może być tak, że zmiany w największych spółkach Skarbu Państwa dokonywane są przez ludzi, którzy sami mają nieczyste sumienia, mają problem z własnym majątkiem i przejrzystością tego, co robią - mówiła posłanka PO Agnieszka Pomaska.
Posłowie PO chcą konkretów sprawie fuzji Orlen-Lotos
Posłowie PO na najbliższym posiedzeniu Sejmu będą domagali się informacji w sprawie fuzji Lotos-Orlen. Będą pytali o to, na jakim etapie jest fuzja i zażądają szczegółowych ekspertyz dotyczących planowanych działań.
Janusz Lewandowski PO. Konferencja prasowa pod rafinerią Grupy Lotos.
- Zostaliśmy zaproszeni przez rzecznika prasowego Grupy Lotos na spotkanie z zarządem Grupy. Usłyszeliśmy, że to nie ulica jest miejscem na dyskusje. Problem polega na tym, że od kilku lat domagamy się konkretnych informacji na temat przejęcia przez Orlen Lotosu. Do teraz nie otrzymaliśmy żadnych konkretów. Nie wiadomo, ile osób straci pracę i jakie będą tego koszty oraz kto konkretnie przejmie udziały w gdańskiej rafinerii Lotosu - mówiła Pomaska. - Byliśmy cały czas gotowi na rozmowy, ale ten czas już dawno minął. Nadal nie widać woli dialogu i transparentności całego procesu.
W odpowiedzi biuro prasowe Lotosu opublikowało oświadczenie zarządu spółki.
- Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotosprzez PKN Orlen prowadzony jest w sposób transparentny pod nadzorem właściwego organu antymonopolowego, którym w tym wypadku jest Komisja Europejska - czytamy w oświadczeniu zarządu Lotosu. - W efekcie tej transakcji powstanie największy w naszym regionie koncern multienergetyczny. To szansa dla obu spółek, aby dzięki osiągniętym synergiom dobrze przygotować się na zmiany jakie dla branży oil&gas niesie transformacja energetyczna. Z niepokojem obserwujemy pojawiające się ostatnio w przestrzeni publicznej ataki pod kierunkiem kierownictwa obu spółek, obawiając się, że mają one na celu zablokowanie procesu łączenia. Transakcja przebiega zgodnie z założonym harmonogramem i poddawana jest wieloaspektowej analizie. Wraz z postępami prac jest ona również komunikowana w oparciu o właściwe przepisy prawa.
Lotos trafi w "ręce" Rosnieftu?
- Największym nonsensem tego, co nazywamy fuzją, jest to, że udziały w tej rafinerii obejmie zagraniczny konkurent Orlenu. Jeśli będzie to rosyjski Rosnieft - niekoniecznie wprost - to będzie to szkodnictwo gospodarcze wielkiej skali. Z jednej strony pojawia się konkurent, a z drugiej następuje kastracja firmy, która była dumą Pomorza. Wyzbywamy się wielu elementów, które były nośnikami zysku: Lotos Paliwa czy fabryka mas bitumicznych. Komisja Europejska postawiła warunki zaporowe, myśląc, że to zniechęci do tej operacji. W Brukseli cały czas panuje zdziwienie faktem, ze polski rząd przyjął te warunki - mówił Janusz Lewandowski, europoseł PO.
Poseł PO Tadeusz Aziewicz na konferencji pod rafinerią Lotosu.
- Przypominam sobie rozmowę z parlamentarzystami Prawa i Sprawiedliwości, kiedy pojawił się problem fuzji. Zapewniali oni, że tak naprawdę nic się dla nas nie zmieni. Jedyną zmianą miało być to, że przedstawiciela Skarbu Państwa w Radzie Nadzorczej zastąpi przedstawiciel Orlenu - mówił Tadeusz Aziewicz, poseł PO. - Mamy jednak do czynienia z rozbiorem gdańskiego koncernu, nietransparentną wyprzedażą jego aktywów. Domagamy się wstrzymania tej transakcji, gdyż jest ona niekorzystna dla interesów zarówno Polski, jak i Pomorza. Chcemy, aby tą sprawą zajął się Sejm. Sejm jest najlepszym miejscem, aby dyskutować o polskiej racji stanu i kondycji polskiej gospodarki.
- Ulica nie jest miejscem do tego, aby dyskutować na temat tak wielkiej transakcji, jaką jest połączanie Grupy Lotos i PKN Orlen. Przedstawiciele Platformy Obywatelskiej nie chcą przyjąć naszego zaproszenia i nie chcą z nami rozmawiać - stwierdził Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-03-08 16:38
nie jestem lemingiem ale tę "rekamację" popieram (6)
Fuzja Orlenu z Lotosem nie jest normalną fuzją, to jest megalomańskie zawłaszczenie Lotosu przez Orlen! - i to na b. złych (wręcz tragicznych) warunkach postawionych przez lobbystów z UE ((lobbujących dla zachodnich koncernów paliwowych), - dlaczego nasi decydenci nie widzą że w dłuższej perspektywie to jest początek końca polskiego przemysłu
Fuzja Orlenu z Lotosem nie jest normalną fuzją, to jest megalomańskie zawłaszczenie Lotosu przez Orlen! - i to na b. złych (wręcz tragicznych) warunkach postawionych przez lobbystów z UE ((lobbujących dla zachodnich koncernów paliwowych), - dlaczego nasi decydenci nie widzą że w dłuższej perspektywie to jest początek końca polskiego przemysłu energetycznego, jeżeli Orlen jest tak mocny- to do czego mu Lotos? - to przecież inny profil! - a jeżeli nie jest mocny sam w sobie jako Orlen, to dlaczego pogrążać (niepotrzebnie ryzykować) jeszcze Lotos?! - cały świat biznesowy wie co to, i jakie ma znaczenie dywersyfikacja kapitału!
- 75 105
-
2021-03-09 16:43
Lewandowski bandyto
Wyprzedała majątek narodowy
- 2 7
-
2021-03-09 09:47
Niemcy chcieli kupić, a tutauj taki zonk
nie dziwie się, że Lewandowski teraz taki wkurzony
- 8 5
-
2021-03-08 17:01
warunki narzucone przez Komisję Europejską są wręcz zaporowe (2)
- 12 3
-
2021-03-08 17:34
Sa takie jak chcial Naimski i kneset. (1)
- 7 7
-
2021-03-09 10:45
Sa zaporowe, UE chciala wyraznie pokazac Polakom, do czego gotowy jest PiS dla wlasnego interesu.
Polacy, co zrozumiale, nie zrozumieli.
- 7 6
-
2021-03-08 16:50
inny profil ?
hallo tu ziemia
- 7 6
-
2021-03-08 15:40
Za Olechnowicza-rozbudowa rafinerii i mocy przerobowych-Najnowoczesniejsza rafineria w Europie. (6)
Za Olechnowicza inwestycje w Lotosie w swoje odwierty i Norweskie zloza,rozbudowa sieci dystrybucji paliw.....Za Obajtka-strata w 2020roku i pod kreska pierwszy raz od 50 lat...minus 1400000zl. Za Obajtka-wyzbycie sie wlasnych zloz ropy i odwiertow-wszystko ciagniete tankowcami od spolek obcych ,sprzedane ma byc 380 stacji benzynowych
Za Olechnowicza inwestycje w Lotosie w swoje odwierty i Norweskie zloza,rozbudowa sieci dystrybucji paliw.....Za Obajtka-strata w 2020roku i pod kreska pierwszy raz od 50 lat...minus 1400000zl. Za Obajtka-wyzbycie sie wlasnych zloz ropy i odwiertow-wszystko ciagniete tankowcami od spolek obcych ,sprzedane ma byc 380 stacji benzynowych Lotosu,rury przesylowe,zbiorniki do magazynowania ropy i gazu,ale jednoczesnie specjalisci dobrej zmiany chca nam za grube setki milionow kupic gazowiec i postawic go nam na zatoce...(i**ota sprzedaje rury zbiorniki a kupuje gazowiec...brawo,brawo)....70% sil przetworczych Lotosu w Obce rece...to jest ten geniusz Obajtka. 26 miliardow zysku -mowi Obajtek....ale nie chwali sie ,ze nie dzieki niemu a dzieki innym wdrozeniom innych ludzi grubo przed ta fatalna zbieranina zbirow i kryminalistow ,ktorzy go teraz bronia,
- 78 118
-
2021-03-09 16:07
radzę..
- 0 2
-
2021-03-09 15:00
Bzdety
Trójmiejskie sieroty po Olechnowiczu bez przerwy płaczą. A sprawa wygląda zupełnie inaczej - Lotos ma rafinerię, a nie ma petrochemii. Bez tego drugiego już wkrótce przestanie się liczyć na rynku i będzie tylko celem do przejęcia przez większego gracza, który ma szersze portfolio. I tyle - koniec pieśni. I wtedy wszyscy będą udawali, że cieszą się, że Gasprom wchodzi mocno na polski rynek, bo przecież to też fajna firma.
- 13 8
-
2021-03-08 21:29
taa odwierty ..... kasa w błoto coś otym wiem
- 7 3
-
2021-03-08 15:46
Pomaska po pierwsze nie kłam, po drugie pisz po polsky!!!!!!!!!!! (2)
- 21 22
-
2021-03-08 18:20
Haha
Sam pisz pi polsku...haha
- 5 7
-
2021-03-08 15:52
Nie wiem co ci lekarz przepisal ale mowie ci -zmien dawke.
- 12 9
-
2021-03-08 14:10
(19)
Sprawa nie jest czarno - biala. Z jednej strony im wiecej podmiotow na danym rynku, tym lepiej.
Z drugiej strony Orlen chce konkurowac na europejskim rynku rafinerii, ktory bedzie tracil coraz wiecej na ograniczaniu wykorzystania paliw kopalnych, co doprowadzi prawdopodobnie do upadku lub zmarginalizowania czesci rafinerii i w tym sensie nieSprawa nie jest czarno - biala. Z jednej strony im wiecej podmiotow na danym rynku, tym lepiej.
Z drugiej strony Orlen chce konkurowac na europejskim rynku rafinerii, ktory bedzie tracil coraz wiecej na ograniczaniu wykorzystania paliw kopalnych, co doprowadzi prawdopodobnie do upadku lub zmarginalizowania czesci rafinerii i w tym sensie nie ma innego wyjscia, niz fuzja z Lotosem.
Z jednej strony Komisja Europejska narzucila wymog sprzedazy wielkiej czesci (szczegolnie stacji) Lotosu, z drugiej strony odbedzie sie to prawdopodobnie na zasadzie wymiany zasobow z inna firma europejska.
W krotkim czasie - ryzyko utraty miejsc pracy i znaczenia Lotosu w regionie pomorskim, w dluzszym okresie brak fuzji moze oznaczac jeszcze wieksza marginalizacje firmy.- 161 68
-
2021-03-09 10:47
Orlen nie ma szans konkurowac nawet na Wegrzech, o jakiej Wy k. Europie bredzicie?
- 1 2
-
2021-03-08 21:04
Konkurencja na Europejskim rynku rafinerii? (1)
Gdyby Orlen i Lotos nie były konkurencyjne na rynku Europejskim, to by ich udział w krajowym rynku paliw nie sięgał 99%. Problem z punktu widzenia pisu jest inny. Obie firmy stanowią konkurencje wzajemną, obie walczą o ten sam rynek, obie starają się uzyskać jak największe dochody, ale nie mogą współpracować ze sobą i nie mogą wzajemnie uzgadniać
Gdyby Orlen i Lotos nie były konkurencyjne na rynku Europejskim, to by ich udział w krajowym rynku paliw nie sięgał 99%. Problem z punktu widzenia pisu jest inny. Obie firmy stanowią konkurencje wzajemną, obie walczą o ten sam rynek, obie starają się uzyskać jak największe dochody, ale nie mogą współpracować ze sobą i nie mogą wzajemnie uzgadniać cen bo by się mogło do nich przyczepić UOKIK lub NIK (choć z drugiej strony pis ma w głębokiej prawo, ale stara się zachować pozory). Taki, "chory" wg. pisowców, układ powoduje, że trudniej jest optymalizować zyski bez podejrzeń o manipulację i zmowę. Jeden monopolista to już zupełnie co innego. Brak konkurencji to możliwość swobodnego i nieskrępowanego działania w celu optymalizacji zysków bez konieczności oglądania się na konkurencję, bo jej już nie ma. Szansa na wejście jakiejkolwiek konkurencji na taki rynek? Zerowa.
- 4 6
-
2021-03-10 21:16
Jaki to brak konkurencji gdy wpusci sie na rynek obca firme?
Lotos musi byc wedlug tej koncepcji pozbyc 400 stacji mocy przerobowych magazynowych i przesylowych.... Rozwalic Lotos aby sciagac tankowcami wcale nie tansza rope?Gdzie tu sens gdzie tu logika/?
- 0 0
-
2021-03-08 16:40
tylko czemu "za peło" pis prostestował, jak pojawiały się plany takiej fuzji? (2)
- 10 6
-
2021-03-08 18:31
masz na myśli chęć sprzedaży sprzedaży rafinerii o znaczeniu strategicznym Putinowskiej Rosji? (1)
- 13 4
-
2021-03-09 14:04
Od kiedy po polsku przymiotniki piszemy mala litera? Jaki jest Twoj jezyk ojczysty, cwaniaczku?
- 2 3
-
2021-03-08 16:03
Ciemny lud się cieszy, że będzie większa firma, tylko w czyich rękach? Skarb Państwa ma 27% udziału, wiec Lotos za darmo dostanie ktoś, kto jest głównym udziałowcem. Ale ciemny lud krzyczy dalej, że to PO oddaje majątek w obce ręce.
- 12 10
-
2021-03-08 15:51
Te paliwa się kiedyś skończą. I co wtedy?
- 7 2
-
2021-03-08 15:45
Przejęcie lotosu nie spowoduje,
że Orlen będzie mógł konkurować z Bp czy shellem, które są o kilka rzędów wielkości potężniejsze. Lepiej, by wykupywał większe podmioty. Fuzja z lotosem spowoduje, ze Orlen będzie tylko nieco większy, jakby wykupił firmę o polowe mniejsza, a dochody Państwa spadną, szczególnie dotkliwe będzie to na Pomorzu. Ale zapewne o to chodziło...
- 17 16
-
2021-03-08 15:16
Jakos MOL sie skonsolidowal
I wyszło mu to tylko na dobre!
- 13 8
-
2021-03-08 14:19
firma państwowa ma konkurować z drugą firmą SP ? (8)
trochę dziwne rozumowanie. Są same zalety - a główną wywalenie wielu cwaniaków, którzy od lat siedzą na wysokich stołkach, i to oni najbardziej kwiczą. Nie zdziw się, jak władze Orlenu tak zakręcą tematem, że część sprzedawanych akcji Lotosu kupi Orlen przez spółki lub firmy pośrednie w ramach akcji.
- 21 20
-
2021-03-09 10:47
Sprzedaz ponad 400 polskich stacji beznynowych zagranicznej konkurencji to sama zaleta?
- 4 3
-
2021-03-08 15:34
Dziwnie jest Twoje rozumowanie.
Ci którzy są na stołkach zostaną, a do zarządzania całością PIS dołoży swoich pociotków w bardzo dużej liczbie. Będzie dodatkowy zarząd i jedyny władca na rynku paliwowego w Polsce. Więc ceny zaczną rwać w ostrym tempie w górę.
- 9 7
-
2021-03-08 15:29
Niestety wyrok KE powinien zmusić rozsądne głowy do wstrzymania fuzji.
Za duże koszty fuzji.- 15 10
-
2021-03-08 15:11
kto kwiczy? (2)
kwiczą funkcjonariusze PIS, którzy obsiedli Lotos 6 lat temu? Karuzela stanowisk prezesów, vice prezesów, członków zarządu, rad nadzorczych i innych? Prezes Paweł Olechnowicz był prezesem przez 14 lat, za rządów PIS mamy 8 prezesa w ciągu 6 lat / księgową z Agencji Restrykturyzacji Rolnictwa pochodzącą z Pcimia....
- 33 18
-
2021-03-08 20:06
Przesadzasz. (1)
Oczywiście że za PO kto zasiadał to siedział non stop. W przypadku PISu objecie funkcji nieczego nie gwarantuje bo nowa władza oczekuje lepszego działania i wyników. To nowum na naszym rynku oczekiwań. A propo siedzenia długo to jak jedni znajda u drugich że sa jakieś korupcje to ich podkablują i wysadzą z siodła. Korupcja w przypadku zarządców
Oczywiście że za PO kto zasiadał to siedział non stop. W przypadku PISu objecie funkcji nieczego nie gwarantuje bo nowa władza oczekuje lepszego działania i wyników. To nowum na naszym rynku oczekiwań. A propo siedzenia długo to jak jedni znajda u drugich że sa jakieś korupcje to ich podkablują i wysadzą z siodła. Korupcja w przypadku zarządców pisowskich jest więc trudna bo jak trzebaby dawać często kolejnym,. Za mało to wyśmiejhą a jak za czesto to nie ma sensu. Tak więc zarządcy pisowcy albo coś umieją i wierzą w swoje siły albo patrzą i szukają nowych cudzych oczywiście pomysłów. W każdych firmach są osoby proponujące jakieś zmiany i te propozycje sa kładzione do tak zwanych szuflad. No to teraz w końcu te szuflady ktoś otwiera i intensywnie czyta.
- 11 9
-
2021-03-08 21:23
Nowa władza wsadza na pół roku, potem odprawa do podziału z władzą i następny.
- 10 3
-
2021-03-08 15:08
(1)
Polska Press dokona zakupu własnych stacji paliw - i wtedy historia zatoczy koło...
- 18 0
-
2021-03-08 20:05
o - kosmici wylądowali pod Lotosem :)
jutro powiedzą że trzeba zatrzymać obrót kuli ziemskiej :)
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.