- 1 Intel wstrzymuje inwestycje w Polsce (105 opinii)
- 2 Wysokie kary za marnowanie żywności (44 opinie)
- 3 Terminal jeszcze nie powstał, a już został wydzierżawiony (31 opinii)
- 4 Morskie połączenie kolejowe z Trójmiasta (56 opinii)
- 5 Szwedzki okręt z wizytą. Tak będą wyglądały nasze "Delfiny" (98 opinii)
- 6 Czołgi, haubice i wyrzutnie w Porcie Gdynia (229 opinii)
Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie
Prosto z francuskiej stoczni do Portu Gdańsk wszedł statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Nowa jednostka trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, a do sądu trafił pozew od wykonawcy.
Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.
Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-Stal i Stazen.
Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona.
Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Naviretech, Shipcon, Nauta-Stal i Stazen.
Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu. Okazuje się, że wykonawca nawet rozważał zatrzymanie jednostki do czasu wynegocjowania korekty ceny sprzedaży.
Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. Francuzi informowali MOSG o konieczności "waloryzacji ceny" już w maju 2022 r.
W sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca, niestety, może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-05 10:31
Taki cwany mamy rząd (4)
Może obywatele też powinni powiedzieć, że nie będą dopłacać do rat kredytów, bo umawiali się z bańkami inaczej... Obcym płacić nie chcą, ale swoich obywateli wydoją do cna... Szkoda gadać.
- 56 52
-
2023-09-06 01:18
Czekaj, czekaj.
Jak się umawiałeś z bankiem? Przeczytaj dokładnie umowę, którą podpisałeś przyjacielu. A potem jeszcze poproś kogoś, kto potrafi czytać ze zrozumieniem, aby Ci ją wytłumaczył. Ale tacy właśnie są Polacy - Passata za 5 tysięcy będą oglądać z każdej strony, sprawdzać miernikiem, wozić do mechaników przed zakupem. A umowę kredytową na kilkadziesiąt lat i kilkaset tysięcy złotych podpisują od ręki, nawet nie czytając.
- 2 0
-
2023-09-05 21:31
obywatele to powinni odpowiednio zagłosować w wyborach
- 2 0
-
2023-09-05 12:11
Typowy tekst dla czytelnika wyborczej i widza TVN
"Obcym płacić nie chcą"? Przecież zapłacili. Nie chcą natomiast dopłacać cwaniakom - inaczej niż samorządy PO.
- 11 7
-
2023-09-05 11:09
Bezsensowne porównanie.
W umowie zbankiem masz wszystko czarno na białym, a ta umowa na budowię opiewała na konkreta kwotę bez zapisów o jakichś nieprzewidzianych zmianach cen na rynku. Renegocjacje takich umów jak sama nazwa wskazuje są dobrą wolą obu stron. To że sobie jaśnie państwo z Francji zażyczyli więcej kasy to ich sprawa. My płacić nie musimy, najwyżej możemy ponegocjować i zgodzić się na nowe warunki. Możemy.
- 12 7
-
2023-09-05 13:54
Haha! (3)
Bezczelne żabojady myślą, że jakoś się uda naciągnąć polski rząd na ekstra koszty, które nie mają nic wspólnego z inflacją. Po prostu procedura przetargów wcale nie jest doskonała i to na wielu poziomach.
Zaniżyli ofertę żeby wygrać przetarg. Sami wiedzą, że nic nie ugrają bo gdyby byly do tego przesłanki prawne to nie oddaliby okrętu.
Problem jest tylko taki, że beznadziejne, totalniackie środowisko i sądy w gdańsku mogą przychylić się do tych roszczeń.- 27 28
-
2023-09-06 01:15
iksde do kwadratu
Faktycznie. Masz rację. Mogli chcieć waloryzacji ceny o wskaźnik inflacji. Tylko wtedy, mój drogi geniuszu, dopłata byłaby w okolicy nie 5 a gdzieś w okolicy 15-20mln gdyby obliczyli to biorąc pod uwagę inflację w Polsce. Gdyby liczyli według inflacji w strefie euro albo Francji to wychodzi kwota właśnie w okolicy 5mln.
- 0 0
-
2023-09-05 22:02
No i lipa
Obawiam się że Francuziki wygrają. Takie zapisy zamówień publicznych. A jak w sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna toooo cienkoooo będzie nie pierwsza sprawa która będzie do tyłu dla skarbu państwa. Sądy przychylne są bardziej dla podmiotów prowadzących działalność.
- 1 0
-
2023-09-05 15:14
święta racja
Jakby podali dobrą cenę nikt by u nich nie robił więc myśleli że wynegocjują
- 2 1
-
2023-09-05 10:52
Statek patrolowo-ratowniczy (3)
Statek patrolowo-ratowniczy, a więc jednym z ważniejszych parametrów jest jego maksymalna/operacyjna prędkość, o której ani słowa w artykule. Szkoda.
- 32 3
-
2023-09-05 11:04
Pewnie muł (2)
- 3 1
-
2023-09-05 12:09
Jeśli francuski to ma tylko bieg wsteczny (1)
I białą flagę
- 8 5
-
2023-09-05 15:57
toczysz bekę z Francuzów
a oni mają triadę atomową, flotę i całkiem całkiem siły zbrojne. A u nas że tak powiem trochę F16, Leo, Ślązak i plany zakupowe... ;)
obudź się, od II wojny minęło już trochę czasu- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.